symbol | jezyk |
1/4760 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Głównym celem zajęć jest:
- umożliwienie studentowi zastosowania w praktyce środków harmoniki funkcyjnej;
- zdobycie i opanowanie techniki umiejętności doboru i użycia tychże
środków;
- rozwijanie
wewnętrznego słuchu harmonicznego i
wyobraźni muzycznej poprzez granie na
fortepianie ćwiczeń zawierających omawiane kolejno problemy harmoniczne i
zjawiska brzmieniowe oraz poprzez słuchanie realizowanych przykładów;
- kształcenie
umiejętności rozumienia i analizowania języka harmonicznego oraz rozpoznawania
struktur brzmieniowych użytych w danym utworze muzycznym (analiza wybranych
przykładów z literatury muzycznej w różnych fakturach);
- kształcenie
umiejętności praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy harmonicznej z zastosowaniem różnych typów akompaniamentu.
Nauczanie przedmiotu trwa dwa semestry I roku studiów. Zajęcia prowadzone są
w grupach dwuosobowych i odbywają
się w wymiarze jednej godziny tygodniowo. Cotygodniowe ćwiczenia domowe
studentów (realizowane na fortepianie) są omawiane i analizowane na zajęciach wraz z koniecznymi wyjaśnieniami i
korektą. |
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
- Znajomość podstaw harmonii tonalnej w zakresie teoretycznym i praktycznym.
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
|
bibliografia podstawowa |
- Poszowski A., Harmonia systemu tonalnego dur-moll, Wyd. Akademia Muzyczna, Gdańsk
2001.
- Sikorski K., Harmonia. Zbiór zadań i przykładów, PWM, Kraków 1984.
- Wesołowski F., Materiały do ćwiczeń harmonicznych, PWM, Kraków 2004.
- materiały do analiz harmonicznych (wybór).
|
bibliografia uzupełniająca |
- Frączkiewicz A.,
Fieldorf M., Zasady modulacji – podręcznik pomocniczy do nauki
harmonii, PWM, Kraków 1996.
- Pokrzywińska M.,
Progresje. Zbiór ćwiczeń harmonicznych, Centrum Edukacji
Artystycznej, Warszawa 2004.
- Sikorski K., Harmonia, cz. I, PWM, Kraków 2003, cz. II, PWM, Kraków 2001.
- Targosz J., Podstawy harmonii funkcyjnej, PWM, Kraków 1993.
- Wesołowski F., Nauka
harmonii, wyd. II poprawione, Akademia Muzyczna, Łódź 2008.
- Wesołowski F., Rozwój systemu tonalnego dur-moll, Centrum Edukacji Artystycznej, Warszawa 2006.
|
efekty kształcenia - wiedza |
- rozpoznaje i nazywa stosowane w praktyce środki harmoniki funkcyjnej (K_W17) - definiuje wzajemne relacje zachodzące pomiędzy teoretycznymi aspektami harmonicznymi a praktyką ich zastosowania (K_W17) - posiada wiedzę z zakresu harmoniki tonalnej oraz jej praktycznego zastosowania w analizie wykonywanych ćwiczeń/utworów (K_W18) - zna konstrukcje harmoniczne (kadencja, progresja) oraz różne typy akompaniamentu, dające podstawy improwizacji (K_W20) |
efekty kształcenia - umiejętności |
- opanował warsztat techniczny potrzebny do prezentacji zjawisk harmonicznych (K_U09) - posiada umiejętność właściwego odczytania basu cyfrowanego oraz pełnego przekazania materiału muzycznego utworu (K_U09) - dokonuje analizy harmonicznej utworów (K_U23) - tworzy konstrukcje harmoniczne (kadencja, progresja) (K_U23) - stosuje różne typy akompaniamentu, dające podstawy improwizacji (K_U23) |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
- pracuje nad ciągłym rozwijaniem wewnętrznego słuchu harmonicznego (K_K01, K_K04) - zachowuje krytycyzm w stosunku do własnej pracy w oparciu o poznane wymogi (K_K08) - wykazuje kreatywność w wykorzystywaniu poznanych zasad i prawideł harmonicznych (K_K03) - samodzielnie organizuje pracę własną (K_K04) |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
1 | 7.50 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie | as. mgr Beata Kotłowska, | 1/4760/13025 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Realizowane treści w formie ćwiczeń obejmują następującą problematykę harmoniki systemu
tonalnego dur-moll:
- zasady realizacji basu cyfrowanego i harmonizacji sopranu;
- budowa, łączenie i użycie w
konstrukcji harmonicznej trójdźwięków: trójdźwięki triady harmonicznej,
trójdźwięki poboczne – ich budowa, funkcje i odmiany, łączenie
trójdźwięków, trójdźwięki triady harmonicznej z pojedynczym i podwójnym
opóźnieniem, kadencje (typy, rodzaje, cechy, odmiany), progresje i ich
rodzaje;
- budowa, rozwiązania i
użycie w konstrukcji harmonicznej wielodźwięków: czterodźwięki septymowe,
czterodźwięki septymowe bez prymy, trójdźwięki z dodaną sekstą,
pięciodźwięki nonowe, dominanta nonowa bez prymy.
|
metody dydaktyczne |
- metoda eksponująca (przy instrumencie) połączona z analizą danego zjawiska harmonicznego oraz treści harmonicznej dzieła
muzycznego;
- metoda praktyczna - ćwiczenia (na fortepianie i pisemne) realizujące
kolejne problemy. |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Warunkiem zaliczenia jest czynne uczestnictwo w zajęciach oraz zaliczenie
wszystkich ćwiczeń, przygotowanych do realizacji w danym semestrze (zaliczenie
z oceną). |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
2 | 7.50 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie | as. mgr Beata Kotłowska, | 1/4760/13048 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Realizowane treści w formie ćwiczeń obejmują następującą problematykę harmoniki systemu
tonalnego dur-moll:
- zboczenie
modulacyjne: rodzaje akordów wtrąconych i ich rozwiązania, tonalność
rozszerzona, użycie akordów wtrąconych w konstrukcji harmonicznej,
- akordy z dźwiękami obcymi:
dźwięki obce pierwszego rodzaju (akord chopinowski w odmianach) oraz dźwięki
obce drugiego rodzaju - użycie dźwięków obcych w konstrukcji
harmonicznej;
- figuracja melodyczna
w jednym i kilku głosach, harmonizowanie melodii sfigurowanej,
figurowanie głosów w konstrukcji harmonicznej;
- figuracja akordowa;
- akordy alterowane:
alteracja niemodulująca, alteracja pozorna i rzeczywista, akord
alterowany – rozwiązania i użycie, dźwięki obce w akordach alterowanych (akord tristanowski);,
- modulacje:
diatoniczna – prosta i złożona, chromatyczna – w ramach jednego akordu
(I typu) i pomiędzy dwoma akordami (II typu), diatoniczno -
chromatyczna, enharmoniczna I i II typu oraz modulacja Jarmusiewicza,
przesunięcie modulacyjne.
|
metody dydaktyczne |
- metoda eksponująca (przy instrumencie) połączona z analizą danego zjawiska harmonicznego oraz treści harmonicznej dzieła
muzycznego;
- metoda praktyczna - ćwiczenia (na fortepianie i pisemne) realizujące
kolejne problemy. |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Warunkiem zaliczenia jest czynne uczestnictwo w zajęciach oraz zaliczenie
wszystkich ćwiczeń, przygotowanych do realizacji w danym semestrze (zaliczenie
z oceną). |