Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Czytanie partytur

symboljezyk
1/4754polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem kursu jest wypracowanie metod symultanicznego tworzenia wyciągu fortepianowego z partyrury. Umiejętność ta jest konieczna do profesjonalnego podejścia do partytury zarówno w przypadku dyrygentów, jak i kompozytorów i teoretyków. Symultaniczne tworzenie wyciągu fortepianowego daje możliwość subiektywnego odczytania partytury utworu bez uciekania się do pomocy w postaci nagrań, które zawsze narzucają interpretację.

Umiejętność czytania partytury jest również pierwszym krokiem do wyćwiczenia wyobraźni muzycznej, co prowadzi do umiejętności słyszenia muzyki wprost z partytury.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • Znajomość instrumentoznawstwa, zasad muzyki w obszarze kluczy.
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  • Fortepian, zasady muzyki, propedeutyka dyrygowania.
bibliografia podstawowa

Podręczniki do instrumentoznawstwa, /np: Andrzej Chodkowski – Instrumenty orkiestry dzisiejszej, PWM Kraków 1956; Curt Sachs – Historia instrumentów muzycznych, PWM Kraków, 1989; Kazimierz Sikorski - Instrumentoznawstwo, PWM Kraków, 1975; Edward Chodkowski – Rola instrumentów dętych w orkiestrze XX wieku, Zeszyt Naukowy nr 21, AM Katowice 1978; Adam Carse - The Orchestra, Londyn, Parrish 1949; Simon Ginzburg – Czto nado znat’ o simfoniczeskom orkiestrie, Leningrad, Muzyka 1968;/

bibliografia uzupełniająca

---

efekty kształcenia - wiedza

- posiada ogólną znajomość zapisu literatury muzycznej, ze szczególnym uwzględnieniem partytur przeznaczonych na orkiestry kameralne, symfoniczne i zespoły operowe (K_W01)
- zrealizował przy fortepianie podstawowy repertuar związany ze specjalnością dyrygentury symfoniczno-operowej (K_W02)

efekty kształcenia - umiejętności

- potrafi odczytać i sprowadzić do faktury fortepianowej partytury dzieł kameralnych, symfonicznych i operowych od baroku do współczesności (K_U06)
- właściwie interpretuje zapis tekstu nutowego w zakresie zawartych w utworze idei i jego formy (K_U13)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- umie gromadzić, analizować i w świadomy sposób interpretować potrzebne informacje (K_K02)

Semestry

Dyrygentura
Dyrygentura symfoniczno-operowa (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.001.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Kai Bumann, dr Sylwia Janiak-Kobylińska, dr hab. Marcin Nałęcz-Niesiołowski, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, 1/4754/13019
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zapoznanie studenta z partyturą orkiestrową. Rozczytanie ćwiczeń w starych kluczach. Pokazanie zasad transpozycji instrumentów dętych. Po zakończeniu pierwszego semstru student zdobywa umiejętność symultanicznego tworzenia wyciągu fortepianowego z partytury na poziemie podstawowym. Umie realizować transpozycje B i D. Zdobywa umiejętność czytania czterogłosu zapisanego we wszytkich rodzajach kluczy.

metody dydaktyczne

Praca indywidualna ze studentem przy fortepianie.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • Umiejętność zagrania czterogłosowych chorałów J. S. Bacha nr 1-13,
  • Umiejętność zagrania kwartetów i symfonii J. Haydna,
  • Umiejętność transponowania utworów fortepianowych o sekundę wielką w górę i w dół.

Oceniany jest sposób zaprezentowania powyższych umiejętności.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.001.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Kai Bumann, dr Sylwia Janiak-Kobylińska, dr hab. Marcin Nałęcz-Niesiołowski, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, 1/4754/13042
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Kontynuacja zapoznawania studenta z kolejnymi elementami partytury.

Kontynuowanie rozczytywania ćwiczeń w starych kluczach, prezentacja transpozycji Es i A.

Po zakończeniu drugiego semestru student zdobywa umiejętność symultanicznego tworzenia wyciągu fortepianowego z partytury na poziomie podstawowym. Umie realizować transpozycje Es i A. Zdobywa umiejętność czytania czterogłosu zapisanego we wszystkich rodzajach kluczy.

metody dydaktyczne
  • Praca indywidualna ze studentem przy fortepianie.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • Umiejętność zagrania czterogłosowych chorałów J. S. Bacha nr 14-22.
  • Umiejętność zagrania symfonii W.A. Mozarta.
  • Umiejętność transponowania utworów fortepianowych o tercję w górę i w dół.

Oceniany jest sposób zaprezentowania powyższych umiejętności.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.001.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Marcin Nałęcz-Niesiołowski, 1/4754/13068
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • Kontynuacja zapoznawania studenta z kolejnymi elementami partytury.
  • Kontynuowanie rozczytywania ćwiczeń w starych kluczach, prezentacja transpozycji F i G.
  • Po zakończeniu trzeciego semstru student zdobywa umiejętność symultanicznego tworzenia wyciągu fortepianowego z partytury na poziemie średnim. Umie realizować transpozycje F i G. Zdobywa umiejętność czytania pięciogłosu zapisanego we wszytkich rodzajach kluczy.
metody dydaktyczne

Praca indywidualna ze studentem przy fortepianie.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • Umiejętność zagrania pięciogłosowych motetów J. S. Bacha.
  • Umiejętność zagrania symfonii L. van Beethovena 2, 4, 6, 8.
  • Umiejętność transponowania utworów fortepianowych o kwartę i kwintę.

Oceniany jest sposób zaprezentowania powyższych umiejętności.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.001.0ćwiczeniaegzamindr hab. Marcin Nałęcz-Niesiołowski, 1/4754/13092
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Kontynuacja zapoznawania studenta z kolejnymi elementami partytury.

Kontynuowanie rozczytywania ćwiczeń w starych kluczach, prezentacja pozostałych transpozycji.

Po zakończeniu czwartego semestru student zdobywa umiejętność symultanicznego tworzenia wyciągu fortepianowego z partytury na poziomie średnim. Umie realizować wszelkie transpozycje. Zdobywa umiejętność czytania ośmiogłosu zapisanego we wszystkich rodzajach kluczy.

metody dydaktyczne
  • Praca indywidualna ze studentem przy fortepianie.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • Umiejętność zagrania dwuchórowych motetów J. S. Bacha.
  • Umiejętność zagrania symfonii L. van Beethovena 3, 5, 7, 9.
  • Umiejętność transponowania utworów fortepianowych o dowolny interwał.
  • Oceniany jest sposób zaprezentowania powyższych umiejętności.
semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
515.001.0ćwiczeniazaliczenieprof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, 1/4754/13115
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Poznawanie partytur do końca XIX wieku.

Po zakończeniu piątego semestru student zdobywa umiejętność czytania partytury na poziomie co najmniej dobrym.

metody dydaktyczne
  • Praca indywidualna ze studentem przy fortepianie.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • Zagranie na fortepianie przerobionych partytur.
  • Oceniany jest sposób zaprezentowania powyższych umiejętności.
semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
615.002.0ćwiczeniaegzaminprof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, 1/4754/13130
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zapoznawanie studenta z partyturami wieku XX.

Po zakończeniu kursu student zdobywa umiejętność czytania partytury na poziomie dobrym.

metody dydaktyczne
  • Praca indywidualna ze studentem przy fortepianie.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • Zagranie na fortepianie przerobionych partytur.
  • Oceniany jest sposób zaprezentowania powyższych umiejętności.
wykonanie: www.ansta.pl