symbol | jezyk |
---|---|
1/4754 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem kursu jest wypracowanie metod symultanicznego tworzenia wyciągu fortepianowego z partyrury. Umiejętność ta jest konieczna do profesjonalnego podejścia do partytury zarówno w przypadku dyrygentów, jak i kompozytorów i teoretyków. Symultaniczne tworzenie wyciągu fortepianowego daje możliwość subiektywnego odczytania partytury utworu bez uciekania się do pomocy w postaci nagrań, które zawsze narzucają interpretację. Umiejętność czytania partytury jest również pierwszym krokiem do wyćwiczenia wyobraźni muzycznej, co prowadzi do umiejętności słyszenia muzyki wprost z partytury. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
| |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
| |
bibliografia podstawowa | |
Podręczniki do instrumentoznawstwa, /np: Andrzej Chodkowski – Instrumenty orkiestry dzisiejszej, PWM Kraków 1956; Curt Sachs – Historia instrumentów muzycznych, PWM Kraków, 1989; Kazimierz Sikorski - Instrumentoznawstwo, PWM Kraków, 1975; Edward Chodkowski – Rola instrumentów dętych w orkiestrze XX wieku, Zeszyt Naukowy nr 21, AM Katowice 1978; Adam Carse - The Orchestra, Londyn, Parrish 1949; Simon Ginzburg – Czto nado znat’ o simfoniczeskom orkiestrie, Leningrad, Muzyka 1968;/ | |
bibliografia uzupełniająca | |
--- | |
efekty kształcenia - wiedza | |
- posiada ogólną znajomość zapisu literatury muzycznej, ze szczególnym uwzględnieniem partytur przeznaczonych na orkiestry kameralne, symfoniczne i zespoły operowe (K_W01) | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
- potrafi odczytać i sprowadzić do faktury fortepianowej partytury dzieł kameralnych, symfonicznych i operowych od baroku do współczesności (K_U06) | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
- umie gromadzić, analizować i w świadomy sposób interpretować potrzebne informacje (K_K02) |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 15.00 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr hab. Kai Bumann, dr Sylwia Janiak-Kobylińska, dr hab. Marcin Nałęcz-Niesiołowski, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, | 1/4754/13019 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zapoznanie studenta z partyturą orkiestrową. Rozczytanie ćwiczeń w starych kluczach. Pokazanie zasad transpozycji instrumentów dętych. Po zakończeniu pierwszego semstru student zdobywa umiejętność symultanicznego tworzenia wyciągu fortepianowego z partytury na poziemie podstawowym. Umie realizować transpozycje B i D. Zdobywa umiejętność czytania czterogłosu zapisanego we wszytkich rodzajach kluczy. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Praca indywidualna ze studentem przy fortepianie. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Oceniany jest sposób zaprezentowania powyższych umiejętności. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 15.00 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr hab. Kai Bumann, dr Sylwia Janiak-Kobylińska, dr hab. Marcin Nałęcz-Niesiołowski, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, | 1/4754/13042 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Kontynuacja zapoznawania studenta z kolejnymi elementami partytury. Kontynuowanie rozczytywania ćwiczeń w starych kluczach, prezentacja transpozycji Es i A. Po zakończeniu drugiego semestru student zdobywa umiejętność symultanicznego tworzenia wyciągu fortepianowego z partytury na poziomie podstawowym. Umie realizować transpozycje Es i A. Zdobywa umiejętność czytania czterogłosu zapisanego we wszystkich rodzajach kluczy. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Oceniany jest sposób zaprezentowania powyższych umiejętności. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 15.00 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr hab. Marcin Nałęcz-Niesiołowski, | 1/4754/13068 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Praca indywidualna ze studentem przy fortepianie. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Oceniany jest sposób zaprezentowania powyższych umiejętności. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 15.00 | 1.0 | ćwiczenia | egzamin | dr hab. Marcin Nałęcz-Niesiołowski, | 1/4754/13092 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Kontynuacja zapoznawania studenta z kolejnymi elementami partytury. Kontynuowanie rozczytywania ćwiczeń w starych kluczach, prezentacja pozostałych transpozycji. Po zakończeniu czwartego semestru student zdobywa umiejętność symultanicznego tworzenia wyciągu fortepianowego z partytury na poziomie średnim. Umie realizować wszelkie transpozycje. Zdobywa umiejętność czytania ośmiogłosu zapisanego we wszystkich rodzajach kluczy. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 15.00 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie | prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, | 1/4754/13115 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Poznawanie partytur do końca XIX wieku. Po zakończeniu piątego semestru student zdobywa umiejętność czytania partytury na poziomie co najmniej dobrym. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 15.00 | 2.0 | ćwiczenia | egzamin | prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, | 1/4754/13130 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zapoznawanie studenta z partyturami wieku XX. Po zakończeniu kursu student zdobywa umiejętność czytania partytury na poziomie dobrym. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
|