symbol | jezyk |
---|---|
4/4678 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Wykłady z psychologii muzyki mają za zadanie pogłębić wiedzę studentów na temat relacji zachodzących pomiędzy człowiekiem a muzyką. Przedstawione zostaną prawa rządzące słuchaniem muzyki, jej wykonywaniem oraz uczeniem się muzyki, a także oddziaływaniem muzyki na organizm człowieka. Ponadto przeanalizowane zostaną różnorodne aspekty pracy jako nauczyciela muzyki. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Ukończenie kursu z psychologii podczas realizacji studiów licencjackich. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Analiza własnych doświadczeń w zakresie relacji uczeń – nauczyciel muzyki; trening asertywności; trening interpersonalny. | |
bibliografia podstawowa | |
M. Manturzewska, H. Kotarska (1990) Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki. Warszawa: WSiP | |
bibliografia uzupełniająca | |
A. Białkowski, B. Smoleńska- Zielińska (red) (2002) Bliżej muzyki, bliżej człowieka. Lublin: UMCS
Mój warsztat artystyczny – mój warsztat pedagogiczny. (2004) Z.Konaszkiewicz (red.) Warszawa: AMFC
Szkoła muzyczna. Studia i szkice. (2009) Z.Konaszkiewicz (red.) Warszawa: UMFC | |
efekty kształcenia - wiedza | |
Student wie, czym zajmuje się psychologia muzyki i jakie są jej cele Student posiada wiedzę na temat historycznego kontekstu psychologii muzyki w Polsce i na świecie Student wyjaśnia, jakie jest terapeutyczne i antyzdrowotne oddziaływanie muzyki Student zna teorie percepcji muzyki Student charakteryzuje fizjologię słyszenia, także w aspekcie neuropsychologicznym Student rozróżnia kolejne etapy rozwoju muzycznego dziecka Student opisuje związek pomiędzy zdolnościami muzycznymi a innymi aspektami rozwoju dziecka Student nabywa wiedzę na temat psychologicznych aspektów pracy w roli nauczyciela | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Student analizuje związek pomiędzy muzyką a człowiekiem Student porządkuje koncepcje struktury zdolności muzycznych Student porównuje teorie percepcji muzyki Student uświadamia sobie zarówno własne predyspozycje do pracy w roli nauczyciela, jak i swoje ograniczenia Student wykazuje się umiejętnością świadomego stosowania technik radzenia sobie ze stresem Student wykorzystuje strategie motywowania siebie i innych do pracy | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Student zachowuje ostrożność w wyrażaniu nieprzemyślanych opinii Student wykazuje otwartość na poznanie całej złożoności i wieloaspektowości tematu Student komunikuje swoje zdanie z szacunkiem dla odmiennych opinii innych Student dąży do własnego rozwoju, także w aspekcie relacji interpersonalnych Student pracuje w grupach Student przestrzega poczynionych ustaleń Student dostrzega i formułuje dylematy etyczne związane ze swoją przyszłą pracą Student poszukuje rozwiązań nieprawidłowych działań pedagogicznych |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 15.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | mgr Ilona Poćwierz-Marciniak, | 4/4678/12855 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
SEMESTR I | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykład, dyskusja, metoda problemowa, studia przypadków. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Obecność na zajęciach i egzamin ustny. |