symbol | jezyk |
---|---|
4/4676 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
CELE PRZEDMIOTU;
Zajęcia z pedagogiki II etapu edukacyjnego oraz szkół ponadpodstawowych sprzyjają pogłębionej refleksji nad rozwojem ucznia na kolejnych etapach edukacyjnych. Celem przedmiotu jest zaprezentowanie studentom problemów pedagogicznych występujących w kształceniu i wychowaniu na II etapie edukacyjnym oraz szkół ponadpodstawowych. Szczególny nacisk położony jest na znajomość rozwoju fizycznego i psychicznego ucznia, a także problemów związanych z rozwojem zainteresowań i ambicji zawodowych. Zaakcentowana jest kwestia rozwoju społeczno-emocjonalnego i moralnego. Pedagogika II etapu edukacyjnego oraz szkół ponadpodstawowych ujawnia fakty z zakresu form aktywności młodzieży, zaburzeń funkcjonowania w okresie dorastania, a także bezpieczeństwa uczniów w szkole oraz współpracy szkoły ze środowiskiem.
TREŚCI PROGRAMOWE:
- Sylwetka rozwojowa ucznia w okresie adolescencji i wczesnej dorosłości. - Formy aktywności młodzieży. - Kontakty społeczne ucznia. Grupa rówieśnicza. Pozycja społeczna ucznia w grupie - Progi edukacyjne. Wybory edukacyjne i zawodowe. Motywacja. - Poradnictwo edukacyjno - zawodowe. Nauczyciel jako doradca. - Rynek edukacyjny i rynek pracy. - Praca opiekuńczo - wychowawcza nauczyciela na II etapie edukacyjnym oraz szkół ponadpodstawowych. - Zaburzenia funkcjonowania w okresie dorastania. - Bezpieczeństwo uczniów w szkole i poza jej terenem. - Współpraca szkoły ze środowiskiem i nauczyciela z rodzicami uczniów.
ZAŁOŻENIA PRZEDMIOTU
- Student poznaje sylwetkę rozwojową ucznia. - Student poznaje specyfikę pracy pedagoga na II etapie edukacyjnym oraz szkół ponadpodstaowych. - Student rozpoznaje różnicę pracy pedagoga na I etapie edukacyjnym od pracy pedagogicznej na II etapie edukacyjnym oraz szkół ponadpodstawowych. - Student poznaje sens wysiłku nauczyciela i jego rolę w odnalezieniu przez ucznia właściwej drogi życiowej tak w sferze zawodowej, intelektualnej jak i interpersonalnej i moralnej.
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Konieczne są wiadomości z pedagogiki I etapu edukacyjnego. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Pedagogika, historia wychowania. | |
bibliografia podstawowa | |
- Cichoń W., Wartości - człowiek - wychowanie. Zarys problematyki aksjologiczno - wychowawczej, Kraków 1996. - Cole R., Inteligencja moralna dzieci, Poznań 1999. - Cudowska A., Kształtowanie twórczych orientacji życiowych w procesie edukacji, Białystok 2004. - Czerny J., Zarys pedagogiki aksjologicznej, Katowice 1998. - Denek K., Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej, Toruń 1999. - Denek K., Edukacja. Dziś - jutro, Leszno - Poznań - Żary 2006. - Denek K., Ku dobrej edukacji, Toruń - Leszno 2005. - Denek K., Uniwersytet w perspektywie społeczeństwa wiedzy. Dydaktyka akademicka i jej efekty, Poznań 2011. - Denek K., Wartości i cele edukacji szkolnej, Poznań - Toruń 1994. - Frączek Z., Edukacja aksjologiczna wobec potrzeb współczesności, Rzeszów 2002. - Furmanek W., Człowiek, społeczeństwo, wychowanie, Rzeszów 1995. - Gajda J., Edukacja zorientowana na XXI wiek, Lublin 2000. - Górniewicz J. (red.), Dylematy współczesnej edukacji, Toruń 2007. - Hiszpańska B., Pomóż młodzieży znaleźć wartości - drogowskazy, Warszawa 1994. - Homplewicz J., Etyka pedagogiczna, Warszawa 1996. - Karpińska A., (red.), Edukacyjne tendencje XXI wieku, Białystok 2005. - Matusewicz Cz., Psychologia wartości, Warszawa - Poznań 1975. - Ogrodzka- Mazur E., Kompetencja aksjologiczna dzieci w młodszym wieku szkolnym. Studium porównawcze środowisk zróżnicowanych kulturowo, Katowice 2007. - Ostrowska U., Aspekty aksjologiczne w edukacji, Olsztyn 2000. - Ostrowska u., Doświadczenie wartości edukacyjnych w szkole wyższej, Bydgoszcz 1998. - Piwowarski R., (red.), Dziecko, sukcesy i porażki, Warszawa 2007. - Szymański M.J., Młodzież wobec wartości. Próba diagnozy, Warszawa 2000. - Wilk T., Edukacja, wartości i style życia reprezentowane przez współczesną młodzież w Polsce w odmiennych regionach gospodarczych, Kraków 2003. - Wojcieszke B., Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, Warszawa 2002. - Woronowicz W., Edukacja refleksyjna, Słupsk 2000. Woronowicz W., Podmiotowość, dialog, wartości i refleksje w edukacji, Koszalin 1998.
| |
bibliografia uzupełniająca | |
- Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika, t. I i II, Warszawa 2003. - Marynowicz - Hetka E., Pedagogika społeczna, Warszawa 2006. - Śliwerski B., Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej II RP, Warszawa 2009.
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
Student dobiera i wykorzystuje dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych. - Student operuje i wykorzystać nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej. - Student planuje i kieruje procesami kształcenia i wychowania. - Student umiejętnie współpracuje z zespołem wychowawczym, klasą, grupą uczniów. - Student inspiruje i zachęca uczniów do realizacji życiowych zadań. - Student wspiera samodzielność uczniów w zdobywaniu wiedzy oraz inspiruje do działań na rzecz uczenia się przez całe życie. - Student organizuje pracę z uczniami, indywidualizuje zadania i dostosowuje metody i treści doo potrzeb i możliwości uczniów. - Student posługuje się zasadami i normami etycznymi w wykonywanej działalności. | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Student dobiera i wykorzystuje dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych. - Student operuje i wykorzystać nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej. - Student planuje i kieruje procesami kształcenia i wychowania. - Student umiejętnie współpracuje z zespołem wychowawczym, klasą, grupą uczniów. - Student inspiruje i zachęca uczniów do realizacji życiowych zadań. - Student wspiera samodzielność uczniów w zdobywaniu wiedzy oraz inspiruje do działań na rzecz uczenia się przez całe życie. - Student organizuje pracę z uczniami, indywidualizuje zadania i dostosowuje metody i treści doo potrzeb i możliwości uczniów. - Student posługuje się zasadami i normami etycznymi w wykonywanej działalności. | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Student ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych. - Student rozumie znaczenie profesjonalizmu w wykonywanym zawodzie. - Student docenia potrzebę refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej. - Student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy zawodowej. - Student jest gotowy do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości pracy szkoły. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 15.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | prof. dr hab. Anna Janosz, | 4/4676/12850 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
TREŚCI PROGRAMOWE:
II etapu edukacyjnego oraz szkół ponadpodstawowych - Sylwetka rozwojowa ucznia w okresie adolescencji i wczesnej dorosłości. - Formy aktywności młodzieży. - Kontakty społeczne ucznia. Grupa rówieśnicza. Pozycja społeczna ucznia w grupie - Progi edukacyjne. Wybory edukacyjne i zawodowe. Motywacja. - Poradnictwo edukacyjno - zawodowe. Nauczyciel jako doradca. - Rynek edukacyjny i rynek pracy. - Praca opiekuńczo - wychowawcza nauczyciela na II etapie edukacyjnym oraz szkół ponadpodstawowych. - Zaburzenia funkcjonowania w okresie dorastania. - Bezpieczeństwo uczniów w szkole i poza jej terenem. - Współpraca szkoły ze środowiskiem i nauczyciela z rodzicami uczniów.
EFEKTY KSZTAŁCENIA:
- Student posiada wiedzę psychologiczną i pedagogiczną pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju ucznia, jego socjalizacji, wychowania i nauczania - uczenia się na II etapie edukacyjnym oraz szkół ponadpodstawowych. Posiada też umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły, a także doradztwa zawodowego. Student jest praktycznie przygotowany do realizowania zadań zawodowych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z roli nauczyciela.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia mają charakter wykładów. W ramach zajęć stosowane są metody: - Podające (wykład, objaśnienia) - Eksponujące (pokaz, ekspozycja) - Problemowe (metody aktywizujące, dyskusje i debaty, metody rozwijające twórcze myślenie) - Metody stymulujące aktywność intelektualną studenta.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Egzamin ustny lub kolokwium z wykładanej problematyki uzupełnionej wiadomościami z podanej wcześniej literatury przedmiotu. |