symbol | jezyk |
---|---|
4/4674 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
CELE PRZEDMIOTU;
Zajęcia z pedagogiki I i II etapu edukacyjnego sprzyjają pogłębionej refleksji nad rozwojem dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnym wieku szkolnym.Celem przedmiotu jest zaprezentowanie studentom problemów pedagogicznych występujących w kształceniu i wychowaniu na I etapie edukacyjnym, Szczególny nacisk położony jest na znajomość rozwoju fizycznego i motorycznego dziecka, a także rozwoju procesów poznawczych (myślenia, mowy, spostrzegania pamięci). Zaakcentowana jest kwestia rozwoju społeczno-emocjonalnego i moralnego. Pedagogika I i II etapu edukacyjnego jawi się także jako subdyscyplina pedagogiki i przedstawia nowe paradygmaty w pedagogice wczesnoszkolnej, a także zasady, metody i formy pracy opiekuńczo-wychowawczej z dzieckiem w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
ZAŁOŻENIA PRZEDMIOTU
- Student poznaje sylwetkę rozwojową dziecka. - Student wyróżnia pedagogikę przedszkolną i wczesnoszkolną jako subdyscyplinę pedagogiki. - Student poznaje program wychowawczy stanowiący podstawę do pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi w przedszkolu i w szkole.
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Podstawowe wiadomości z pedagogiki oraz historii wychowania. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Pedagogika, historia wychowania. | |
bibliografia podstawowa | |
- Banach Cz., Edukacja - wartość - szansa, Kraków 2001. - Błasiak A., Młodzież - świat wartości, Kraków 2003. - Brzozowski P., Skala wartości Schelerowskich - SWS. Podręcznik, Warszawa 1995. - Bulera M., Żuchelkowska K., Edukacja przedszkolna z partnerskim udziałem rodziców, Toruń 2006. - Burowska Z., Słuchanie i tworzenie muzyki w szkole, Warszawa 1980. - Cichoń W., Wartości - człowiek - wychowanie. Zarys problematyki aksjologiczno - wychowawczej, Kraków 1996. - Cudowska A., Kształtowanie twórczych orientacji życiowych w procesie edukacji, Białystok 2004. - Czerny J., Zarys pedagogiki aksjologicznej, Katowice 1998. - Denek K., Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej, Toruń 1999. - Górniewicz J. (red.), Dylematy współczesnej edukacji, Toruń 2007. - Guz S. (red.), Rozwój i edukacja dziecka. Szanse i zagrożenia, Lublin 2005. - Homplewicz J., Etyka pedagogiczna, Warszawa 1996. - Jaszczyszyn E., Szada - Borzyszkowska J. (red.), Edukacja dziecka: mity i fakty, Białystok 2010. - Klim - Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, Warszawa 2010. - Matusewicz Cz., Psychologia wartości, Warszawa - Poznań 1975. - Ogrodzka - Mazur E., Kompetencja aksjologiczna dzieci w młodszym wieku szkolnym. Studium porównawcze środowisk zróżnicowanych kulturowo, Katowice 2007. - Ostrowska U. (red.), Aksjologiczne aspekty relacji interpersonalnych w edukacji, Kraków 2002. - Piwowarski R. (red.), Dziecko, sukcesy i porażki, Warszawa 2007. - Przychodzińska M., Słuchanie muzyki w klasach 1 - 3, Warszawa 1988. - Woronowicz W., Podmiotowość, dialog, wartości i refleksja w edukacji, Koszalin 1998. - Zwolińska E., Audiacja . Studium teorii uczenia się muzyki Edwina E. Gordona Bydgoszcz 2011. - Zwolińska E., Kształcenie nauczycieli według teorii uzenia się muzyki Edwina E. Gordona., Bydgoszcz 2012. - Żuchelkowska K., Świat wartości dzieci kończących edukację przedszkolną, Bydgoszcz 2012.
| |
bibliografia uzupełniająca | |
- Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika, t. I i II, Warszawa 2003. - Marynowicz - Hetka E., Pedagogika społeczna, Warszawa 2006. - Śliwerski B., Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej II RP, Warszawa 2009.
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
Student rozpoznaje etapy rozwoju człowieka w jego cyklu życia. - Student charakteryzuje poszczególne etapy rozwoju człowieka w aspekcie biologicznym. - Student opisuje rozwój człowieka w aspekcie psychologicznym w kontekście odpowiednich etapów edukcyjnych. - Student wyjaśnia rozwój człowieka w aspekcie społecznym. - Student potrafi przedstawić procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego, w tym w działalności pedagogicznej (dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej). - Student tłumaczy prawidłowości i zakłucenia w procesie komunikowania interperdonalnego i społecznego. - Student posiada wiedzę na temat wychowania i kształcenia, w tym ich filozoficznych, społeczno-kulturowych, psychologicznych, biologicznych i medycznych podstaw. | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
- Student potrafi dokonywać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych. - Student wykorzystuje wiedzę teoretycną z zakresu pedagogiki i psychologii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji. - Student posługuje się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyki szczegółowej w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych na I i II etapie edukacyjnym. - Student samodzielnie analizuje swoją pracę pedagogiczną i umiejętności związane z działalnością dydaktyczną, wychowawczą i opikuńczą. - Student posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawania sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. - Student porozumiewa się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej. - Student ocenia przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych związanych z odpowiednimi etapami edukacyjnymi. | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
- Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności. - Student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego. - Student dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. - Student jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym. - Student jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych. - Student podejmuje trud i odznacza się wytwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela. - Student ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych (pedagogicznych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | prof. dr hab. Anna Janosz, | 4/4674/12845 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
TREŚCI PROGRAMOWE;
I etap edukacyjny (edukacja przedszkolna ora klasy I-III szkoły podstawowej) - Sylwetka rozwojowa dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnym wieku szkolnym. - Zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka. - pedagogika przedszkolna o wczesnoszkolna jako subdyscypliny pedagogiki. - Program wychowawczy w pracy opiekuńczo-wychowawczej w przedszkolu i w szkole. - Dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u dzieci.
II etap edukacyjny (klasy IV -VI szkoły podstawowej) - Sylwetka rozwojowa dziecka we wczesnym i późnym wieku szkolnym. - Formy aktywności dziecka. Rozwój zainteresowań. - Progi edukacyjne. Ambicje i aspiracje. Motywacja. - Praca opiekuńczo-wychowawcza nauczyciela na II etapie edukacyjnym. - Zaburzenia zachowania. Dziecko nieśmiałe i nadpobudliwe. - Bezpieczeństwo dzieci w szkole i poza szkołą. - Współpraca szkoły xe środowiskiem i nauczyciela z rodzicami dzieci.
EFEKTY KSZTAŁCENIA;
- Student posiada wiedzę psychologiczną i pedagogiczną pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju, socjalizacji, wychowania i nauczania - uczenia się. Posiada też umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły. Student jest praktycznie przygotowany do realizowania zadań zawodowych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z roli nauczyciela.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia mają charakter wykładów. W ramach zajęć stosowane są metody: - Podające (wykład, objaśnienia) - Eksponujące (pokaz, ekspozycja) - Problemowe (metody aktywizujące, dyskusje i debaty, metody rozwijające twórcze myślenie) - Metody stymulujące aktywność intelektualną studenta.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Egzamin ustny lub kolokwium z wykładanej problematyki uzupełnionej wiadomościami z podanej wcześniej literatury przedmiotu. |