symbol | jezyk |
---|---|
4/4663 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Zajęcia dadzą możliwość zdobycia wiedzy na temat psychologii rozwojowej, wychowawczej oraz zaburzeń rozwoju dziecka ze szczególnym uwzględnieniem okresu rozwojowego przypadającego na I i II etap edukacyjny. Ponadto wykłady poszerzone będą o praktyczne wskazówki radzenia sobie w sytuacjach trudnych w przyszłej pracy pedagogicznej. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Ukończenie kursu z psychologii ogólnej. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Brak | |
bibliografia podstawowa | |
Birch A., Malim T. (1999) Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości. Warszawa, PWN Brophy J. (2002). Motywowanie uczniów do nauki. Warszawa: PWNH. Ilg F.L., Bates Ames L., Baker S.M. (1994) Rozwój psychiczny dziecka. Gdańsk, GWP Turner J.S., Helms D.B. (1999) Rozwój człowieka. Warszawa, WSiP
| |
bibliografia uzupełniająca | |
A. Faber, E. Mazlish (1998) Jak mówić , żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole. Poznań: Media Rodzina of Poznań Weyhreter (2004) Trudności z koncentracją uwagi. Warszawa, PZWL
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
Student zna podstawową terminologię związaną z psychologią rozwojową. Rozumie procesy rozwoju, socjalizacji, wychowania, nauczania i uczenia się. Wymienia poszczególne etapy rozwoju dziecka. Charakteryzuje rozwój fizyczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny i moralny dziecka w okresie I i II etapu edukacyjnego. Zna psychologiczne podstawy wychowania i kształcenia. Posiada wiedzę na temat zaburzeń rozwoju dziecka. Zna potrzeby edukacyjne dzieci z zaburzeniami rozwoju. | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Porównuje poszczególne koncepcje rozwoju człowieka pod kątem największej przydatności w przyszłej pracy zawodowej. Analizuje poszczególne aspekty rozwoju dziecka w I i II etapie edukacyjnym. Interpretuje zachowania dziecka w kontekście uwarunkowań bio-psycho-społecznych. Wykorzystuje zdobytą wiedzę w kontakcie z dzieckiem. Projektuje strategie stymulujące rozwój dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych. | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Charakteryzuje się postawami prospołecznymi, szacunkiem dla innych i poczuciem odpowiedzialności. Rozwija własne umiejętności interpersonalne, porozumiewając się z innymi w sposób jasny i bezpośredni, z szacunkiem wobec odmiennych poglądów innych. Nawiązuje przyjazny kontakt z dzieckiem w wieku szkolnym. Posługuje się fachową terminologią z zakresu psychologii rozwojowej i psychologii kształcenia. Posiada umiejętność adaptowania się do nowych, zmieniających się okoliczności w środowisku. Jest zdolny do efektywnego wykorzystywania wyobraźni, kreatywności i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania problemów własnych i grupowych. W sposób świadomy kontroluje swoje emocje i zachowania. Nawiązuje współpracę w zespole ludzkim. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | mgr Eliza Ludkiewicz, | 4/4663/12828 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Wprowadzenie do psychologii rozwoju człowieka. Terminologia, podstawowe pojęcia. 2. Stadia rozwoju człowieka. 3. Okres sensoryczno-motoryczny. 4. Wiek poniemowlęcy. 5. Wiek przedszkolny. 6. Dziecko w I etapie edukacyjnym - rozwój fizyczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny, moralny. 7. Dziecko w II etapie edukacyjnym - rozwój fizyczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny, moralny. 8. Zaburzenia rozwoju dziecka I i II etapu edukacyjnego. 9. Możliwości wspierania rozwoju dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Obecność na zajęciach, egzamin ustny. |