symbol | jezyk |
---|---|
4/4658 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
CELE PRZEDMIOTU;
Zajęcia z dydaktyki ogólnej sprzyjają pogłębionej refleksji nad metodami nauczania, celami kształcenia i rozwojem ucznia. Celem przedmiotu jest zaprezentowanie studentom problemów pedagogicznych występujących w kształceniu i wychowaniu. Szczególny nacisk położony jest na poznaniu głównych pojęć dydaktyki ogólnej, przemiany dydaktyki jako nauki, celów kształcenia, a w tym zagadnień związanych z rozwojem osobowości, składowych procesu dydaktycznego, czy w końcu taksonomii celów kształcenia.
ZAŁOŻENIA PRZEDMIOTU
- Student poznaje podstawowe główne pojęcia dydaktyki. - Student poznaje przemiany dydaktyki jako nauki - Student rozpoznaje rozwój osobowości ucznia w różnych systemach dydaktycznych. - Student poznaje charakterystykę celów kształcenia. - Student poznaje dwie pedagogiczne koncepcje wychowania. - Student poznaje w celach kształcenia wykształcenie ogólne od wykształcenia zawodowego (muzycznego). - Student poznaje składowe procesu dydaktycznego w szkole wyższej. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Student powinien być przygotowany w stopniu podstawowym z historii myśli pedagogicznej oraz pedagogiki. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Praktyki zawodowe w szkołach muzycznych i ogólnokształcących. | |
bibliografia podstawowa | |
- Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2003. - Bereźnicki F., Dydaktyka kształcenia ogólnego, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2004; Podręczniki szkolne dla ucznia i przewodniki metodyczne dla nauczycieli. - Dydaktyka szkoły wyższej. Wybrane problemy, red. Ulrich Schrade, Warszawa 2010. - Uchyła-Zroski J.: Wybrane zagadnienia z dydaktyki wychowania muzycznego, Wyd. UŚ, Katowice 1999. - Manturzewska M, Kotarska H. (red.).: Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki, WSiP, Warszawa 1990. - Kisiel M.: Media w edukacji muzycznej uczniów szkoły ogólnokształcącej, Wyd. GWSP, Mysłowice 2003. - Lipska E., Przychodzińska M.: Muzyka w nauczaniu początkowym - metodyka, WSiP, Warszawa 1991. - Burowska Z.: Współczesne systemy wychowania muzycznego, WSiP, Warszawa 1976. - Smoczyńska-Nachtman U.: Muzyka dla dzieci, WSiP, Warszawa 1992. - Jankowska M., Jankowski W: Z. Kodaly i jego pedagogika muzyczna, WSiP, Warszawa 1990. - Przychodzińska M.: Drogi do muzyki, WSiP, Warszawa 1999. - Lipska E., Przychodzińska M.: Polskie koncepcje powszechnego wychowania muzycznego, WSiP, Warszawa 1987. - Przychodzińska M.: Wychowanie muzyczne. - idee, treści, kierunki rozwoju. Warszawa 1989. - Stasińska K.: 120 lekcji muzyki dla klas I-III, WSiP, Warszawa 1995. - Dadak-Kozicka K.: Śpiewajże mi jako umiesz, WSiP, Warszawa 1992. - Czarnecka M., Waluga A. Rozśpiewana szkoła - elementarz dla ucznia, przewodnik dla nauczyciela, Stentor, Warszawa 1995. - Rogalski E.,: Muzyka u pozaszkolnej edukacji estetycznej, Bydgoszcz 1992. | |
bibliografia uzupełniająca | |
- Fleming E., Jacoby J., Środki audiowizualne w dydaktyce szkoły wyższej, PWN, Warszawa 1969. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
Student posiada wiedzę na temat głównych pojęć dotyczących dydktyki ogólnej. - Student zna problemy przemian dydaktyki jako nauki. - Student potrafi rozróżnić kierunki rozwoju osobowości ucznia w różnych systemach dydaktycznych. - Student wyjaśnia kwestie związane ze składowymi procesu dydaktycznego. - Student charakteryzuje cele kształcenia ogólnego.. - Student potrafi dokonać taksonomii celów kształcenia.. - Student posiada wiedzę na temat dwóch odmienych koncepcji wychowania. - Student zna problemy kształcenia ogólnego i zawodowego (muzycznego). | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Student operuje głównymi pojęciami dydaktyki ogólnej. - Student rozpoznaje i wykorzystuje wiadomości z przemian dydaktyki jao nauki. - Student planuje i kieruje procesami dydaktycznymi. - Student potrafi wykorzystac nowoczesne środki przekazu do celów dydaktycznych. - Student planuje i kieruje procesami wychowania i kształcenia. - Student dobiera i wykorzystuje dostępne materiały do celów kształcenia. - Student zapobiega niepowodzeniom szkolnym uczniów. - Student inspiruje i zachęca uczniów do realizacji życiowych zadań. | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Student ma świadomość konieczności użycia wiedzy dydaktycznej w procesie nauczania. - Student rozumie konieczność posiadania wiedzy z zakresu dydaktyki ogólnej. - Student docenia potrzebę refleksji nad problematyką związaną z dydaktyką ogólną. - Student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy zawodowej. - Student jest gotowy do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań pedagogicznych. - Student rozumie znaczenie profesjonalizmu w wykonywanym zawodzie. - Student ma świadomośc prowadzenia niekonwencjonalnych działań pedagogicznych. - Student odpowiedzialnie podejmuje zadania związane z jego przyszłą pracą zawodową. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | prof. dr hab. Anna Janosz, | 4/4658/12821 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
TREŚCI PROGRAMOWE:
- O przedmiocie i metodach badań dydaktycznych. - Rozwój systemów dydaktycznych. - Ogólne pojęcia dydaktyki. Przemiany dydaktyki jako nauki. - Cele kształcenia. Zagadnienie rozwoju osobowości. a. Kierunek behawioralny b. Kierunek pedagogiki kultury c. Kierunek pedagogiki psychoanalitycznej d. Kierunek psychologii poznawczej e. Wincenty Okoń na temat rozwoju osobowości. - Cele kształcenia. Antytożsamość jako propozycja do poczucia tożsamości zewnętrznej. - Cele kształcenia. Charakterystyka kształcenia ogólnego a. Kształcenie rzeczowe. b. Kształcenie osobowościowe. - Cele kształcenia. Składowe procesu dydaktycznego w szkole wyższej. - Cele kształcenia. Wykształcenie ogólne a wykształcenie zawodowe (muzyczne). - Proces kształcenia, zasady kształcenia, środki dydaktyczne. - Taksonomie celów kształcenia. - Sprawdzanie i pomiar osiągnięć szkolnych. - Uwarunkowania powodzeń i niepowodzeń szkolnych. - Osobowość i zawód nauczyciela. - Główne idee pedagogiki aksjocentrycznej i pajdocentrycznej
EFEKTY KSZTAŁCENIA
- Student posiada wiedzę z zakresu dydaktyki ogólnej pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju dydaktyki jako nauki, metod dydaktycznych, celów i środków kształcenie, a także uwarunkowań powodzeń i niepowodzeń szkolnych uczniów. Posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje z zakresu dydaktyki ogólnej niezbędne do realizowania zadań zawodowych.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia mają charakter wykładów. W ramach zajęć stosowane są metody: - Podające (wykład, objaśnienia) - Eksponujące (pokaz, ekspozycja) - Problemowe (metody aktywizujące, dyskusje i debaty, metody rozwijające twórcze myślenie). - W kształceniu poszczególnych umiejętności z zakresu dydaktyki preferowane są szczególnie metody stymulujące aktywność intelektualną studenta. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU
Egzamin ustny lub kolokwium z wykładanej problematyki uzupełnionej wiadomościami z podanej literatury przedmiotu. Skala ocen według obowiązującego Regulaminu. |