symbol | jezyk |
---|---|
4/4653 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Zajęcia dadzą możliwość zdobycia wiedzy na temat psychologii rozwojowej, wychowawczej oraz zaburzeń rozwoju ze szczególnym uwzględnieniem okresu rozwojowego przypadającego na III i IV etap edukacyjny. Ponadto wykłady poszerzone będą o praktyczne wskazówki radzenia sobie w sytuacjach trudnych w przyszłej pracy pedagogicznej. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Ukończenie przedmiotu psychologia ogólna i psychologia I i II etapu edukacyjnego | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Brak | |
bibliografia podstawowa | |
Birch A., Malim T. (1999) Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości. Warszawa, PWN Brophy J. (2002) Motywowanie uczniów do nauki. Warszawa, PWNH. Turner J.S., Helms D.B. (1999) Rozwój człowieka. Warszawa, WSiP
| |
bibliografia uzupełniająca | |
A. Faber, E. Mazlish (1998) Jak mówić , żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole. Poznań, Media Rodzina of Poznań | |
efekty kształcenia - wiedza | |
Student zna podstawową terminologię związaną z psychologią rozwojową Rozumie procesy rozwoju, socjalizacji, wychowania, nauczania i uczenia się Charakteryzuje rozwój fizyczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny i moralny młodzieży w okresie III i IV etapu edukacyjnego Zna psychologiczne podstawy wychowania i kształcenia Posiada wiedzę na temat zaburzeń rozwoju w okresie adolescencji przypadającym na III i IV etap edukacyjny Zna potrzeby edukacyjne młodzieży z zaburzeniami rozwoju | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Porównuje poszczególne koncepcje rozwoju człowieka pod kątem największej przydatności w przyszłej pracy zawodowej Analizuje poszczególne aspekty rozwoju młodzieży w III i IV etapie edukacyjnym Interpretuje zachowania adolescenta w kontekście uwarunkowań bio-psycho-społecznych Wykorzystuje zdobytą wiedzę w nawiązaniu kontaktu z młodzieżą Rozpoznaje prawdopodobne przyczyny trudności edukacyjnych młodzieży w okresie III i IV etapu edukacyjnego Projektuje strategie stymulujące rozwój młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych Zna sposoby motywowania uczniów do nauki Umie radzić sobie z doświadczanym stresem | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Charakteryzuje się postawami prospołecznymi, szacunkiem dla innych i poczuciem odpowiedzialności Rozwija własne umiejętności interpersonalne, porozumiewając się z innymi w sposób jasny i bezpośredni, z szacunkiem wobec odmiennych poglądów innych Potrafi nawiązać kontakt z młodzieżą Posługuje się fachową terminologią z zakresu psychologii rozwojowej i psychologii kształcenia Posiada umiejętność adaptowania się do nowych, zmieniających się okoliczności w środowisku Jest zdolny do efektywnego wykorzystywania wyobraźni, kreatywności i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania problemów własnych i grupowych W sposób świadomy kontroluje swoje emocje i zachowania Nawiązuje współpracę w zespole ludzkim Przestrzega zasad etyki zawodowej |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 15.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | mgr Ilona Poćwierz-Marciniak, | 4/4653/12814 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Psychologia rozwojowa - przypomnienie terminologii i podstawowych koncepcji rozwoju człowieka. 2. Okres adolescencji - cechy charakterystyczne. 3. Młodzież w III etapie edukacyjnym - rozwój fizyczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny, moralny. Najczęstsze problemy wychowawcze. 4. Młodzież w IV etapie edukacyjnym - rozwój fizyczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny, moralny. Najczęstsze problemy wychowawcze. 5. Klasyfikacja zaburzeń rozwoju młodzieży w III i IV etapie edukacyjnym. 6. Możliwości wspierania rozwoju młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych. 7. Motywowanie uczniów do nauki. 8. Charakterystyka dalszych okresów rozwoju - wczesna dorosłość, średnia dorosłość, późna dorosłość. 9. Analiza własnych predyspozycji do pracy z młodzieżą.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykład z prezentacją multimedialną; dyskusja | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Obecność na zajęciach, egzamin ustny |