symbol | jezyk |
---|---|
1/4641 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Pogłębienie i doskonalenie umiejętności pianistycznych i twórczych. Poszerzenie wiedzy i możliwości wykorzystania fortepianu w przyszłej pracy kompozytorskiej. Rozwinięcie możliwości twórczych wykorzystujących elementy improwizacji, w tym użycie elementów improwizacji jako elementu kompozycji. Rozwijanie predyspozycji wykonawczych w różnych stylach i formach.
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
podstawy gry na instrumencie | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- | |
bibliografia podstawowa | |
1. K.Zwierz- Improwizacja fortepianowa Szabolcsa Esztenyiego (Akademia Muzyczna im. F.Chopina. Warszawa 2006). 2. A. Koszewski – Materiały do nauki improwizacji fortepianowej (Poznań 1968). 3. J.Oleszkowicz- I ty możesz improwizować (CEA Warszawa 1997) 4. T.Świercz- Materiały do nauki improwizacji fortepianowej (Wydawnictwo AM Gdańsk 2007) 5. Theresa Sauer – Notation 21
| |
bibliografia uzupełniająca | |
Dell Ch., Prinzip Improvisation, Köln 2002. Grajpel A., Ćwiczenia harmoniczne - w kierunku improwizacji fortepianowej, Częstochowa 2001.
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
- w zakresie mikro- i makroformy: pojęcie motywu, frazy, zdania, okresu | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
- student po ukończeniu kursu będzie posiadał wiedzę na temat repertuaru wykorzystującego improwizację jako jeden z elementów kształtowania dzieła. | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01) |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 15.00 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr hab. Małgorzata Walentynowicz, | 1/4641/12791 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Problemy praktyczne: - z zakresu mikroformy: pojęcie motywu, frazy, zdania, okresu; - z zakresu makroformy: forma jednoczęściowa, forma wieloczęściowa, forma otwarta, muzyka graficzna, kompozycja konceptualna - z zakresu notacji klasycznej, space notation, notacji słownej - opisowej, graficznej - metrorytmika: takty proste i złożone; - faktura (środki techniczne i sposób ich realizacji), tempo, artykulacja, głośność. - sonorystyka, preparacja, muzyka elektroniczna
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
ćwiczenia | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia semestru jest wysoka frekwencja (80%). Ocenie podlega kreatywność w przygotowaniu zadań podczas zajęć.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 15.00 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr hab. Małgorzata Walentynowicz, | 1/4641/12792 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
W semestrze student zapozna się z utworami, których kształt w pewnym stopniu lub w stopniu całkowitym zależny od umiejętności improwizacyjnych wykonawcy. Omówione zostaną przykłady wykorzystania grafiki muzycznej, sztuki konceptualnej oraz improwizacji w dziełach muzycznych. Student zapozna się z nowymi sposobami zapisu nutowego i nowymi formami dzieła muzycznego. Będzie przygotowany do stworzenia własnej improwizacji, w stylu napisanego utworu. Kurs improwizacji wpłynie na umiejętność kreowania czasu w sztuce i będzie pomocnym elementem w interpretacji dzieł muzyki klasycznej minionych epok.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
ćwiczenia | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia semestru jest wysoka frekwencja (80%). Ocenie podlega kreatywność w przygotowaniu zadań podczas zajęć.
|