symbol | jezyk |
---|---|
1/4624 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Dyrygentura jest dyscypliną wykonawczą /odtwórczą/, gdyż jej adepci podczas praktyki zawodowej, przy wszystkich ograniczeniach wynikających z określonych uwarunkowań technicznych, fizycznych i psychicznych - posiadają decydujący wpływ na kształt wykonawczy dzieła orkiestrowego, dysponują środkami oddziałującymi na sam tok procesu interpretacyjnego. Zakres studiów obejmuje wiedzę i umiejętności dyrygenckie, niezbędne do prowadzenia zespołów orkiestrowych, przeznaczonych przede wszystkim do wykonawstwa tzw. muzyki poważnej. Głównym celem, osiągalnym w najbardziej sprawdzalnym wymiarze, jest nauczenie studenta techniki dyrygenckiej w stopniu zezwalającym na pełną swobodę wypowiedzi artystycznej w pracy z zespołami orkiestrowymi. W trakcie procesu kształcenia student powinien opanować wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne w dziedzinie klasycznej techniki dyrygenckiej, dzięki czemu absolwent nabywa zdolność do samodzielnego pokonywania problemów technicznych i artystycznych, a co za tym idzie – opracowywania, przygotowywania i wykonywania utworów orkiestrowych z różnych epok i stylów. Osiągnięcie profesjonalnej sprawności manualnej powinno wyrażać się w operowaniu właściwymi nawykami dyrygenckimi. Istotnym elementem wiedzy przekazywanej studentowi jest zaznajamianie go z problematyką wykonawstwa zespołowego i relacji „dyrygent – orkiestra”, a co za tym idzie - z rolą i zadaniami prowadzącego zespół dyrygenta. Właściwe przygotowanie do wykonywania zawodu dyrygenta obejmuje także zaznajomienie się - w możliwie szerokim zakresie - z literaturą muzyczną przedmiotu, a nade wszystko z dziełami reprezentatywnymi dla danego okresu historycznego, a na ich przykładzie – ze specyfiką problematyki odtwórczej. Proces kształcenia koncentruje się także na stymulowaniu rozwoju intelektualnego, osobowości, wrażliwości i smaku artystycznego studenta. ZASADY NABORU - wykształcenie co najmniej na poziomie maturalnym /świadectwo maturalne/ - zdanie egzaminu wstępnego, na którym kandydat ma się zaprezentować dyrygując dowolnie wybranym utworem orkiestrowym /przy współpracy z dwoma pianistami-akompaniatorami/ - rozmowa z komisją egzaminacyjną na tematy związane z wyborem studiów - zdanie egzaminu wstępnego z kształcenia słuchu | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Od studentów wymagana jest systematyczna praca podczas zajęć oraz indywidualne przygotowywanie realizacji utworów orkiestrowych pomiędzy zajęciami, w zakresie wyznaczonym przez pedagoga i wg. jego wskazówek. Obligatoryjnym wymogiem jest również bierne lub aktywne uczestniczenie w praktykach orkiestrowych oraz obserwowanie prób i koncertów zespołów orkiestrowych działających na Uczelni. Wspomagana jest aktywność studentów w zakresie inicjatyw zmierzających do realizacji koncertów z zespołami organizowanymi we własnym zakresie. Student powinien wykazywać się pasją do samokształcenia umożliwiającego wszechstronny rozwój intelektualny. Niezbędnym elementem kształtowania osobowości i poszerzania wiedzy jest aktywne śledzenie wydarzeń kulturalnych w mieście, regionie i - w miarę możliwości - na terenie kraju i poza granicami, ze szczególnym uwzględnieniem wydarzeń z życia muzycznego. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- Metodyka prowadzenia zespołów instrumentalnych - Metodyka prowadzenia zespołów chóralnych - Praktyki orkiestrowe - Czytanie partytur | |
bibliografia podstawowa | |
- materiały nutowe /partytury/podporządkowane logice wymogów egzaminów przejściowych w poszczególnych semestrach, rozpoznawane zgodnie z zasadą stopniowania trudności, z uwzględnieniem indywidualnych możliwości studenta
| |
bibliografia uzupełniająca | |
- dowolnie wybrane partytury zgodne z zainteresowaniami i poszukiwaniami własnymi studenta - podręczniki do instrumentoznawstwa, /np: Andrzej Chodkowski – Instrumenty orkiestry dzisiejszej, PWM Kraków 1956; Curt Sachs – Historia instrumentów muzycznych, PWM Kraków, 1989; Kazimierz Sikorski - Instrumentoznawstwo, PWM Kraków, 1975; Edward Chodkowski – Rola instrumentów dętych w orkiestrze XX wieku, Zeszyt Naukowy nr 21, AM Katowice 1978; Adam Carse - The Orchestra, Londyn, Parrish 1949; Simon Ginzburg – Czto nado znat’ o simfoniczeskom orkiestrie, Leningrad, Muzyka 1968;/ - biografie i auto-biografie wybitnych dyrygentów /np. F. Endler – Karajan, Felberg SJA, Warszawa 1999, Harvey Sachs – Toscanini, PIW W-wa 1988; B. Pociej – Wodiczko, PWM Kraków 1964; K. Wiłkomirski - Wspomnienia i Wspomnień ciąg dalszy, PWM Kraków, 1971 i 1080; A. Grzejewska – Ten wariat Maksymiuk, Oficyna Wydawnicza ”Twoja Książka”, Białystok 1994; H. Czyż –Nie taki diabeł straszny , Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 1979; H. Czyż – Jak z nut, Wydawnictwo „Tryton”, Warszawa 1993; E. Markowska – Jana Krenza pięćdziesiąt lat z batutą, PWM Kraków 1996;/ - monografie poświęcone sztuce dyrygentury /np. H.C. Schonberg – The great conduktors, New York 1967/, J. Waldorff – Diabły i anioły, PWM Warszawa 1971/, Benjamin Grosbayne – Techniques of modern orchestral conducting, Harvard, HUP 1956; Hermann Scherchen – Des Dirigierens, leipzig, J.J. Weber 1929, Mainz, Schott 1929; Kirill Kondrašin –Mir diriżera, Leningrad 1976, Muzyka; Gennadij Rożdestvenskij – Diriżerskaja applikatura, Leningrad 1974, Muzyka/ | |
efekty kształcenia - wiedza | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 4.0 | ćwiczenia | egzamin | dr hab. Kai Bumann, prof. Rafał Jacek Delekta, dr hab. Marcin Nałęcz-Niesiołowski, prof. Wojciech Rajski, prof. Zygmunt Rychert, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, | 1/4624/12731 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- zaznajomienie z historią dyrygentury w zarysie - omówienie zagadnień związanych z rolą i zadaniami dyrygenta - sformułowanie pożądanych cech psycho-fizycznych dyrygenta - postawa przy dyrygowaniu, pozycje rąk w pionie i poziomie, specyfika funkcji każdej z rąk - rodzaje ruchów wraz z analizą /swobodny, prosty, złożony <moment uderzenia i odbicia>, metryczny, przygotowawczy <auftakt>, odbitka/ - podstawowe elementy techniki manualnej:
- omówienie zasad studiowania partytury pod względem treści muzycznej i problemów związanych z techniką dyrygencką - realizacja /przy współpracy z dwoma pianistami-akompaniatorami/ utworów orkiestrowych z epoki wczesnoklasycznej /partytury na orkiestrę kameralną i małą symfoniczną/. Rezultatem nauki w pierwszym semestrze powinno być opanowanie wymienionych wyżej elementów techniki manualnej oraz stworzenie podstaw do samodzielnego rozwiązywania niektórych problemów technicznych i artystycznych, związanych z opracowywaniem partytur z zakresu przewidzianego programem ramowym. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Cele nauczania, a przede wszystkim cel główny – realizuje się przez wykłady, omówienia, wskazówki i prezentację elementów techniki manualnej przez pedagoga a także samodzielną pracę studenta prowadzoną wg. wskazań. Początkowo podstawowe elementy techniczne ćwiczone są w postaci wprawek z zastosowaniem naśladownictwa. Po opanowaniu niezbędnych podstaw, praca przebiega w oparciu o wybrane utwory orkiestrowe z epoki wczesnoklasycznej /przy współpracy z dwoma pianistami-akompaniatorami/. Przystąpienie do dyrygowania utworem, poprzedzone jest analizą treści muzycznej, wyrazowej i problemów leżących w obszarze techniki dyrygenckiej. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia kursu jest opanowanie założonych zagadnień programowych w stopniu zadowalającym. Sprawdzenie nabytych umiejętności i wiedzy dokonuje się podczas zajęć, a ocena semestralna jest wynikiem egzaminu semestralnego przed komisją egzaminacyjną, w skład której wchodzą wszyscy pedagodzy uczący przedmiotu oraz dziekan lub prodziekan Wydziału Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki. Egzamin ma przebieg dwuczłonowy; w pierwszym – o charakterze praktycznym - student dyryguje z pamięci utworem na smyczkową orkiestrę kameralną, lub dwiema zróżnicowanymi pod względem metrum, tempa i charakteru częściami symfonii, ew. dwiema uwerturami wczesnoklasycznymi. /ca’ 12 – 15’/. Drugi człon egzaminu ma charakter kolokwium, w zakresie odnoszącym się do zagadnień związanych z prezentowanym dziełem. Występ studenta ocenia każdy z egzaminatorów, biorąc pod uwagę stopień znajomości partytury, skuteczność techniki dyrygenckiej /jej wyrazistość, precyzję, estetykę, swobodę, ekspresję, przystawalność do zamierzeń interpretacyjnych/, muzykalność, kształt muzycznej interpretacji, temperament wykonawczy. Swoje uwagi i ocenę zapisuje na własnym arkuszu. Po części praktycznej, student poddany jest krótkiemu kolokwium, podczas którego ma odpowiedzieć na dwa, trzy pytania związane z prezentowanym dziełem i jego twórcą. Po przeglądzie wszystkich studentów danego rocznika, liczona jest średnia z ocen proponowanych przez członków komisji egzaminacyjnej. Po ustaleniu kolejności wynikającej z obliczonej średniej, następuje dyskusja, podczas której egzaminatorzy dzielą się swoimi uwagami odnośnie ocenianych studentów. Niekiedy, w wyniku dyskusji, rezultat ustalony arytmetycznie może ulec zmianie. Na ostateczną ocenę ma wpływ także stopień wiedzy, jaką student wykazał się podczas kolokwium. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 4.0 | ćwiczenia | egzamin | dr hab. Kai Bumann, prof. Rafał Jacek Delekta, dr hab. Marcin Nałęcz-Niesiołowski, prof. Wojciech Rajski, prof. Zygmunt Rychert, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, | 1/4624/12733 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- brak danych - | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- brak danych - | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
- brak danych - |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 4.0 | ćwiczenia | egzamin | dr hab. Kai Bumann, prof. Rafał Jacek Delekta, dr hab. Marcin Nałęcz-Niesiołowski, prof. Wojciech Rajski, prof. Zygmunt Rychert, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, | 1/4624/12734 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- brak danych - | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- brak danych - | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
- brak danych - |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 4.0 | ćwiczenia | egzamin | dr hab. Kai Bumann, prof. Rafał Jacek Delekta, dr hab. Marcin Nałęcz-Niesiołowski, prof. Wojciech Rajski, prof. Zygmunt Rychert, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, | 1/4624/12735 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- brak danych - | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- brak danych - | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
- brak danych - |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 30.00 | 4.0 | ćwiczenia | egzamin | dr hab. Kai Bumann, prof. Rafał Jacek Delekta, dr hab. Marcin Nałęcz-Niesiołowski, prof. Wojciech Rajski, prof. Zygmunt Rychert, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, | 1/4624/12736 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- brak danych - | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- brak danych - | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
- brak danych - |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 30.00 | 6.0 | ćwiczenia | egzamin dyplomowy | dr hab. Kai Bumann, prof. Rafał Jacek Delekta, dr hab. Marcin Nałęcz-Niesiołowski, prof. Wojciech Rajski, prof. Zygmunt Rychert, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, | 1/4624/12737 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- brak danych - | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- brak danych - | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
- brak danych - |