Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Orkiestra kameralna Pro Musica Nova

symboljezyk
1/4620polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Orkiestra jest przedmiotem nieobowiązkowym realizowanym na studiach pierwszego i drugiego stopnia. Kształcenie ma na celu w szczególności:

  • poznawanie literatury orkiestrowej ze szczególnym uwzględnieniem muzyki kompozytorów XX i XXI wieku
  • przybliżenie muzykom orkiestry głównych stylów i kierunków muzyki współczesnej poprzez próby praktycznej realizacji współczesnych partytur (w tym partytur autorstwa studentów klasy kompozycji) w czasie zajęć.
  • poszerzanie wiedzy z zakresu kameralistyki ze szczególnym oparciem na środki i techniki
  • wykonawcze muzyki XX i XXI wieku,
  • pogłębianie umiejętności czytania a'vista,
  • przygotowanie do gry w zespołach orkiestrowych,
  • uświadomienie konieczności dyscypliny instrumentalnej w zakresie realizacji elementów dzieła muzycznego,
  • nauka wzajemnego słuchania,
  • rozwijanie umiejętności prawidłowego odczytywania i reagowania na ruchy dyrygenta, w szczególności w zakresie technik dyrygenckich stosowanych w wykonawstwie szeroko pojętej muzyki współczesnej.
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

- zdany egzamin wstępny na studia I lub II stopnia

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Propedeutyka muzyki współczesnej

bibliografia podstawowa

nie dotyczy

bibliografia uzupełniająca

nie dotyczy

efekty kształcenia - wiedza

- dysponuje wiedzą dotyczącą szeroko pojętej muzyki współczesnej, różnorodnych nurtów i kierunków estetycznych obecnych w ostatnich dziesięcioleciach,
- umie zastosować wiedzę dotyczącą elementów dzieła muzycznego a także wzorców budowy formalnej utworów.

efekty kształcenia - umiejętności

- posiada wiedzę i swobodę w interpretowaniu utworów ze szczególnym uwzględnieniem szeroko pojętej muzyki współczesnej,
- jest przygotowany do współdziałania z innymi muzykami w różnych składach orkiestrowych,
- przyswoił dobre nawyki dotyczące umiejętności ćwiczenia i pracy podczas prób,
- poznał efektywne techniki ćwiczenia umożliwiające ciągły rozwój poprzez samodzielną pracę,
- opanował czytanie nut w stopniu wystarczającym zarówno dla zrozumienia muzyki, jak i dla biegłego czytania a’vista,
- przyswoił formy zachowań związane z występami publicznymi.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- nabył doświadczenie w pracy zespołowej w ramach wspólnych projektów i działań,
- posiada umiejętności komunikowania się i integrowania z innymi osobami w zespole,
- posiada umiejętności organizacji pracy zespołowej w ramach realizacji przedsięwzięć artystycznych,
- zdobył doświadczenie związane z procesami motywacji pracy w grupie,
- posiada możliwość świadomego rozpoznawania i rozumienia przemian zachodzących w wykonawstwie muzyki najnowszej jak i nowych kierunków w kompozycji.

Semestry

Dyrygentura
Dyrygentura symfoniczno-operowa (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 17/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.002.0ćwiczeniazaliczeniedr Szymon Morus, 1/4620/12705
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Opanowanie harmonijnej, zespołowej współpracy w ramach orkiestry, w tym: nabycie nawyku i umiejętności niezbędnych w szczególności przy wykonywaniu muzyki współczesnej:

  • realizacja nowych technicznych środków wykonawczych oraz niekonwencjonalnego wydobywania dźwięku,
  • dążenia do topliwego grupowego brzmienia (intonacja grupowa),
  • rytmiczna precyzja,
  • dbałość o szczegóły wszystkich detali,
  • skontrastowane operowanie niuansami i odcieniami barwy,
  • umiejętność tworzenia odpowiedniego klimatu,
  • granie w tzw. „pionach” rytmicznych,
  • reagowanie na ruchy i technikę dyrygenta w szczególności dotyczących kompozycji XX i XXI wieku,
  • zapoznanie studentów z kanonem literatury orkiestrowej ze szczególnym uwzględnieniem muzyki kompozytorów XX i XXI wieku
  • ogólna orientacja w technikach kompozytorskich XX i XXI wieku oraz
  • zaznajomienie z najważniejszymi problemami współczesnej notacji muzycznej, a w konsekwencji otwarcie na nową estetykę,
  • rozwijanie biegłości technicznej i umiejętności grania a’vista,
  • przełamywanie i opanowanie tremy.
metody dydaktyczne

Próby całej orkiestry z dyrygentem lub próby sekcyjne (na polecenie dyrygenta) prowadzone przez koncertmistrza lub kierowników grup – całość uwieńczona publicznym koncertowym wykonaniem przygotowanego repertuaru.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Na podstawie ciągłej obserwacji zaangażowania studenta w orkiestrze, jego stopnia aktywności, dyscypliny zespołowej (nie tylko muzycznej), dokładności, rzetelności, grania z wyobraźnią, polotem, orkiestrowym rozmachem a także znajomości problemów ogólno-orkiestrowych (nie tylko swojej grupy), czujnej reakcji na gest dyrygenta. Przedmiot zaliczany i oceniany jest na podstawie obecności na zajęciach (nie mniej niż 80%). Oceny są wystawiane na koniec każdego semestru, wraz z punktacją w skali 10–25 punktów.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.002.0ćwiczeniazaliczeniedr Szymon Morus, 1/4620/12706
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Opanowanie harmonijnej, zespołowej współpracy w ramach orkiestry, w tym: nabycie nawyku i umiejętności niezbędnych w szczególności przy wykonywaniu muzyki współczesnej:

  • realizacja nowych technicznych środków wykonawczych oraz niekonwencjonalnego wydobywania dźwięku,
  • dążenia do topliwego grupowego brzmienia (intonacja grupowa),
  • rytmiczna precyzja,
  • dbałość o szczegóły wszystkich detali,
  • skontrastowane operowanie niuansami i odcieniami barwy,
  • umiejętność tworzenia odpowiedniego klimatu,
  • granie w tzw. „pionach” rytmicznych,
  • reagowanie na ruchy i technikę dyrygenta w szczególności dotyczących kompozycji XX i XXI wieku,
  • zapoznanie studentów z kanonem literatury orkiestrowej ze szczególnym uwzględnieniem muzyki kompozytorów XX i XXI wieku
  • ogólna orientacja w technikach kompozytorskich XX i XXI wieku oraz
  • zaznajomienie z najważniejszymi problemami współczesnej notacji muzycznej, a w konsekwencji otwarcie na nową estetykę,
  • rozwijanie biegłości technicznej i umiejętności grania a’vista,
  • przełamywanie i opanowanie tremy.
metody dydaktyczne

Próby całej orkiestry z dyrygentem lub próby sekcyjne (na polecenie dyrygenta) prowadzone przez koncertmistrza lub kierowników grup – całość uwieńczona publicznym koncertowym wykonaniem przygotowanego repertuaru.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Na podstawie ciągłej obserwacji zaangażowania studenta w orkiestrze, jego stopnia aktywności, dyscypliny zespołowej (nie tylko muzycznej), dokładności, rzetelności, grania z wyobraźnią, polotem, orkiestrowym rozmachem a także znajomości problemów ogólno-orkiestrowych (nie tylko swojej grupy), czujnej reakcji na gest dyrygenta. Przedmiot zaliczany i oceniany jest na podstawie

obecności na zajęciach (nie mniej niż 80%). Oceny są wystawiane na koniec każdego semestru, wraz z punktacją w skali 10–25 punktów.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.002.0ćwiczeniazaliczeniedr Szymon Morus, 1/4620/12707
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Opanowanie harmonijnej, zespołowej współpracy w ramach orkiestry, w tym: nabycie nawyku i umiejętności niezbędnych w szczególności przy wykonywaniu muzyki współczesnej:

  • realizacja nowych technicznych środków wykonawczych oraz niekonwencjonalnego wydobywania dźwięku,
  • dążenia do topliwego grupowego brzmienia (intonacja grupowa),
  • rytmiczna precyzja,
  • dbałość o szczegóły wszystkich detali,
  • skontrastowane operowanie niuansami i odcieniami barwy,
  • umiejętność tworzenia odpowiedniego klimatu,
  • granie w tzw. „pionach” rytmicznych,
  • reagowanie na ruchy i technikę dyrygenta w szczególności dotyczących kompozycji XX i XXI wieku,
  • zapoznanie studentów z kanonem literatury orkiestrowej ze szczególnym uwzględnieniem muzyki kompozytorów XX i XXI wieku
  • ogólna orientacja w technikach kompozytorskich XX i XXI wieku oraz
  • zaznajomienie z najważniejszymi problemami współczesnej notacji muzycznej, a w konsekwencji otwarcie na nową estetykę,
  • rozwijanie biegłości technicznej i umiejętności grania a’vista,
  • przełamywanie i opanowanie tremy.
metody dydaktyczne

Próby całej orkiestry z dyrygentem lub próby sekcyjne (na polecenie dyrygenta) prowadzone przez koncertmistrza lub kierowników grup – całość uwieńczona publicznym koncertowym wykonaniem przygotowanego repertuaru.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Na podstawie ciągłej obserwacji zaangażowania studenta w orkiestrze, jego stopnia aktywności, dyscypliny zespołowej (nie tylko muzycznej), dokładności, rzetelności, grania z wyobraźnią, polotem, orkiestrowym rozmachem a także znajomości problemów ogólno-orkiestrowych (nie tylko swojej grupy), czujnej reakcji na gest dyrygenta. Przedmiot zaliczany i oceniany jest na podstawie

obecności na zajęciach (nie mniej niż 80%). Oceny są wystawiane na koniec każdego semestru, wraz z punktacją w skali 10–25 punktów.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.002.0ćwiczeniazaliczeniedr Szymon Morus, 1/4620/12708
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Opanowanie harmonijnej, zespołowej współpracy w ramach orkiestry, w tym: nabycie nawyku i umiejętności niezbędnych w szczególności przy wykonywaniu muzyki współczesnej:

  • realizacja nowych technicznych środków wykonawczych oraz niekonwencjonalnego wydobywania dźwięku,
  • dążenia do topliwego grupowego brzmienia (intonacja grupowa),
  • rytmiczna precyzja,
  • dbałość o szczegóły wszystkich detali,
  • skontrastowane operowanie niuansami i odcieniami barwy,
  • umiejętność tworzenia odpowiedniego klimatu,
  • granie w tzw. „pionach” rytmicznych,
  • reagowanie na ruchy i technikę dyrygenta w szczególności dotyczących kompozycji XX i XXI wieku,
  • zapoznanie studentów z kanonem literatury orkiestrowej ze szczególnym uwzględnieniem muzyki kompozytorów XX i XXI wieku
  • ogólna orientacja w technikach kompozytorskich XX i XXI wieku oraz
  • zaznajomienie z najważniejszymi problemami współczesnej notacji muzycznej, a w konsekwencji otwarcie na nową estetykę,
  • rozwijanie biegłości technicznej i umiejętności grania a’vista,
  • przełamywanie i opanowanie tremy.
metody dydaktyczne

Próby całej orkiestry z dyrygentem lub próby sekcyjne (na polecenie dyrygenta) prowadzone przez koncertmistrza lub kierowników grup – całość uwieńczona publicznym koncertowym wykonaniem przygotowanego repertuaru.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Na podstawie ciągłej obserwacji zaangażowania studenta w orkiestrze, jego stopnia aktywności, dyscypliny zespołowej (nie tylko muzycznej), dokładności, rzetelności, grania z wyobraźnią, polotem, orkiestrowym rozmachem a także znajomości problemów ogólno-orkiestrowych (nie tylko swojej grupy), czujnej reakcji na gest dyrygenta. Przedmiot zaliczany i oceniany jest na podstawie

obecności na zajęciach (nie mniej niż 80%). Oceny są wystawiane na koniec każdego semestru, wraz z punktacją w skali 10–25 punktów.

 

wykonanie: www.ansta.pl