symbol | jezyk |
---|---|
1/4613 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
- teoretyczne opanowanie zasad techniki polifonicznej (gatunki polifoniczne, technika swobodnej imitacji, kanon, fuga - wprowadzenie do formy), - nabycie umiejętności tworzenia konstrukcji polifonicznych utrzymanych w technice cantus firmus i technice swobodnej imitacji, - opanowanie umiejętności tworzenia konstrukcji polifonicznych w technice imitacji kanonicznej, - nabycie umiejętności tworzenia fugi jednotematowej w fakturze 2- i 3-głosowej, - opanowanie umiejętności analizy form polifonicznych w systemie harmonicznym dur-moll i innych wybranych technikach dźwiękowych. Podstawowym celem nauczania przedmiotu na Wydziale I jest wykształcenie u studenta umiejętności praktyki kontrapunktycznej, przejawiającej się w swobodnym poruszaniu się w jego problematyce. W związku z tym, z jednej strony przedmiot ma charakter analityczny, oparty na najlepszych wzorach pochodzących z literatury, z drugiej zaś zakłada przełożenie obserwacji analitycznych i wiedzy teoretycznej na twórcze i samodzielne działanie w zakresie tworzenia określonych gatunków i form. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Od studentów wymaga się przede wszystkim systematyczności w działaniu, postępowania celowego i świadomego w odniesieniu do danego problemu kontrapunktycznego. Wymaga się więc wysokiej frekwencji w ramach każdego semestru. Wynika to przede wszystkim z konieczności systematycznej kontroli przez prowadzącego przedmiot postępów studentów, co umożliwi sprawiedliwą ocenę ich pracy. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- | |
bibliografia podstawowa | |
Podhajski M.: Formy muzyczne (Wykład 11, 12), PWN 1991; Sikorski K.: Kontrapunkt t. I-III, PWM 1955-1957. Materiał analityczny (dyskografia) J. S. Bach: - Inwencje 2- i 3-głosowe, - Małe preludia, - Suity francuskie, - Passacaglia c BWV 582, - Das Musikalisches Opfer, - Die Kunst der Fuge (kanony), - Wariacje Goldbergowskie (kanony), - Wariacje kanoniczne "Vom Himmel hoch, da komm ich her", - Das wohltemperierte Klavier t. I D. Buxtehude: Passacaglia d BuxWV 161 J. Brahms Kanony wokalne op. 113 S. Moniuszko Kanony wokalne | |
bibliografia uzupełniająca | |
Chomiński J.: Historia harmonii i kontrapunktu t. I-III, PWM 1960-1990; Poszowski A.: Harmonia systemu tonalnego dur-moll, AM Gdańsk 2001. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | 1/4613/12785 | ||||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- brak danych - | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- brak danych - | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
- brak danych - |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | 1/4613/12786 | ||||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- brak danych - | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- brak danych - | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
- brak danych - |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 30.00 | 2.0 | wykład/ćwiczenia | zaliczenie | dr Lech Kucharski, prof. AM, | 1/4613/12697 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- tworzenie wybranych konstrukcji w technice imitacji ścisłej w fakturze 2- i 3-głosowej, - analiza utworów z literatury w zakresie różnorodnych typów kanonów. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Całość kursu obejmuje zajęcia poświęcone analizie dzieł z literatury muzycznej przedmiotu na podstawie wiedzy zawartej w literaturze teoretycznej. Analizy wykorzystywane są jako wzorcowe przykłady do samodzielnej pracy twórczej przez studentów w tworzeniu własnych zadań. Założenia szczegółowe poleconych ćwiczeń są dyskutowane, a student ostatecznie decyduje o wybranej koncepcji ćwiczenia. Praktyka twórcza obejmuje wszystkie treści programowe przewidziane w danym semestrze. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie semestru z oceną dokonuje się na podstawie wykonanych w semestrze ćwiczeń oraz przez sprawdzenie wiedzy nabytej przez studentów w ramach kolokwium. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr Lech Kucharski, prof. AM, | 1/4613/12688 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- podstawowe wiadomości o fudze jednotematowej (charakterystyka współczynników formy, typy formalne itp.), - tworzenie fugi jednotematowej w fakturze 2- i 3-głosowej, fortepianowej i kameralnej, - analiza fug jednotematowych. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Kurs obejmuje zajęcia poświęcone analizie dzieł z literatury przedmiotu na podstawie wiedzy zawartej w materiale teoretycznym. Przeprowadzone analizy są również wzorcowymi przykładami dla tworzenia własnych zadań przez studentów. Koncepcje architektoniczne czy rozwiązania problemów szczegółowych dyskutowane są na zajęciach. Ostateczną decyzję w tych sprawach podejmuje student. Praktyka twórcza obejmuje wszystkie treści programowe danego semestru. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenia semestru z oceną dokonuje się na podstawie wykonanych przez studenta ćwiczeń, a w ramach egzaminu sprawdza się nabytą w trakcie kursu przedmiotu wiedzę w zakresie problematyki teoretycznej i analitycznej. |