Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Kształcenie słuchu

symboljezyk
1/4607
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

- rozwijanie zdolności muzycznych i wrażliwości słuchowej w zakresie słuchu wysokościowego[ ostrość słyszenia] słuchu harmonicznego  i wrażliwości na barwę

- uwrażliwianie na problematykę wielogłosu w fakturze fortepianowej i orkiestrowej

- wykształcenie umiejętności analizy i notacji zjawisk dźwiękowych w fakturze  1-4 głosowej

- wprowadzenie do  problematyki atonalności; przygotowanie słuchu do percepcji i recepcji zjawisk atonalnych w muzyce

- podtrzymywanie sprawności pamięci muzycznej

- uwrażliwianie słuchu na problematykę metro-rytmiki

-wykształcenie korelacji słuchowo- wzrokowej w zakresie muzyki wielogłosowej 

-kształcenie i rozwijanie wyobraźni muzycznej niezbędnej  do improwizacji

- przygotowanie  do czytania nut   głosem   partytur  muzyki wokalnej a cappella , instrumentalnej i wokalno - instrumentalnej

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

- umiejętność notacji dyktand polifonicznych w fakturze 2- głosowej

- umiejętność rozpoznania  i opisu zjawisk harmonicznych w  fakturze 3 i 4 głosowej

- umiejętność czytania nut głosem w zakresie tonalności w fakturze 1- głosowej

 

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

- realizacja ćwiczeń harmonicznych

- praktyka improwizacji

- realizacja basso continuo

- kompozycja

bibliografia podstawowa

Anczykowska- Wysocka ,Kształcenie wokalistów w czytaniu nut głosem ,Prace Specjalne  62 Gdańsk 2004.

Bertalotti A.  Zweistimmige Chorsolfeggien ,Leipzig   1981.

Danyszowa H. , Iszkowska Z., Jargoń J., Moszumańska K,Zbiór ćwiczeń do kształcenia słuchu , PWM Kraków 1978.

Dobrowolska- Marucha D., Dyktanda muzyczne , PWM Kraków 1988.

Dobrowolska- Marucha D.,Ćwiczenia do kształcenia słuchu, PWM Krakow 1992.

Dzielska J., Materiały pomocnicze do kształcenia słuchu, PWM Kraków 1976 .

dzielska J., Kształcenie słuchu muzycznego , PWN  Warszawa 1988.

Kodaly Z.: 77 Zweistimmige Singubungen . Budapeszt . Musica 1989.

Kowalska- Pińczak A., Kształcenie słyszenia linearnego – od tonalności do atonalności , A M Gdańsk 2000.

Mozart W.A.,30 kanonów, Editio Musica  Budapeszt 1981.

Targońska I., Kształcenie pamięci muzycznej , CEA Warszawa 1998.

Targońska I., Podstawy korekty błędów, Akademia Muzyczne Warszawa 1998.

Wacholc M.,Czytanie nut głosem I – III, PWM Kraków 1992 – 1994 , wyd.II 1998.

bibliografia uzupełniająca

F. Schubert , Pieśni  , J. S . Bach ,Kantaty kościelne,; Kunst der Fuge , J. Brahms : Pieśni wybrane ,R. Schumann , Pieśni, K. Szymanowski , Stabat Mater ,I. Strawiński , Symfonia psalmów , D. Szostakowicz,Preludia i fugi , R. Wagner , Wesendonk Lieder ;  Tristan i Izolda, M. Musorgski , Kącik dziecięcy I  inne,,,

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Dyrygentura
Dyrygentura symfoniczno-operowa (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 17/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.003.0ćwiczeniaegzamindr hab. Alicja Kozłowska-Lewna, 1/4607/12666
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

ćwiczenia utrwalające słyszenie tonalne w fakturze 1 i 2 -głosowej

ćwiczenia słyszenia harmonicznego w zakresie trójdźwięków - umiejętność interpretacji rodzajów i przewrotów ; notacja literowa

przygotowanie do czytania nut głosem  a vista  a cappella i z akompaniamentem

nauka notacji dyktand 1 i 2 -głosowych tonalnych

metody dydaktyczne

realizacja ćwiczeń wskazanych przez pedagoga , realizacja testów , notacja dyktand  melodycznych i harmonicznych , czytania nut głosem , improwizacja

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

frekwencja na zajęciach- minimalna { 80 %}

zaliczenie ćwiczeń realizowanych w semestrze

zaliczenie z pozytywną oceną  testów i kolokwiów

uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium ustnego z czytania a vista{ w fakturze 1 i 2 -głosowej}

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.003.0ćwiczeniaegzamindr hab. Alicja Kozłowska-Lewna, 1/4607/12726
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

problematyka ćwiczeń w poszerzonej tonalności w fakturze 1 i 2- głosowej

interpretacja zjawisk harmonicznych w zakresie czterodźięków { D7 i inne czterodźwięki}

realizacja wokalna wielodźwięków {śpiew zespołowy}

interpretacja zjawisk metro-rytmicznych w fakturze 2 - głosowej

metody dydaktyczne

poznanie metody "dźwięków prowadzących  - wprowadzenie do chromatyki

metody transpozycji zanotowanych dyktand do innych tonacji

notacja testów  i uzupełnianie brakujących fragmentów partytury

korekta błędów partytury w fakturze 2 - głosowej

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

frekwencja na zajęciach nie mniejsza niż 80 %

 zaliczenie wszystkich ćwiczeń realizowanych w semestrze

zaliczenie z oceną pozytywną wewnętrznych testów i kolokwiów

zaliczenie kolokwium ustnego z czytania a vista w fakturze dwugłosowej z zastosowaniem chromatyki

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.003.0ćwiczeniaegzamin1/4607/12746
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
- brak danych -
metody dydaktyczne
- brak danych -
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
- brak danych -
wykonanie: www.ansta.pl