symbol | jezyk |
---|---|
1/4607 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
- rozwijanie zdolności muzycznych i wrażliwości słuchowej w zakresie słuchu wysokościowego[ ostrość słyszenia] słuchu harmonicznego i wrażliwości na barwę - uwrażliwianie na problematykę wielogłosu w fakturze fortepianowej i orkiestrowej - wykształcenie umiejętności analizy i notacji zjawisk dźwiękowych w fakturze 1-4 głosowej - wprowadzenie do problematyki atonalności; przygotowanie słuchu do percepcji i recepcji zjawisk atonalnych w muzyce - podtrzymywanie sprawności pamięci muzycznej - uwrażliwianie słuchu na problematykę metro-rytmiki -wykształcenie korelacji słuchowo- wzrokowej w zakresie muzyki wielogłosowej -kształcenie i rozwijanie wyobraźni muzycznej niezbędnej do improwizacji - przygotowanie do czytania nut głosem partytur muzyki wokalnej a cappella , instrumentalnej i wokalno - instrumentalnej | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
- umiejętność notacji dyktand polifonicznych w fakturze 2- głosowej - umiejętność rozpoznania i opisu zjawisk harmonicznych w fakturze 3 i 4 głosowej - umiejętność czytania nut głosem w zakresie tonalności w fakturze 1- głosowej
| |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- realizacja ćwiczeń harmonicznych - praktyka improwizacji - realizacja basso continuo - kompozycja | |
bibliografia podstawowa | |
Anczykowska- Wysocka ,Kształcenie wokalistów w czytaniu nut głosem ,Prace Specjalne 62 Gdańsk 2004. Bertalotti A. Zweistimmige Chorsolfeggien ,Leipzig 1981. Danyszowa H. , Iszkowska Z., Jargoń J., Moszumańska K,Zbiór ćwiczeń do kształcenia słuchu , PWM Kraków 1978. Dobrowolska- Marucha D., Dyktanda muzyczne , PWM Kraków 1988. Dobrowolska- Marucha D.,Ćwiczenia do kształcenia słuchu, PWM Krakow 1992. Dzielska J., Materiały pomocnicze do kształcenia słuchu, PWM Kraków 1976 . dzielska J., Kształcenie słuchu muzycznego , PWN Warszawa 1988. Kodaly Z.: 77 Zweistimmige Singubungen . Budapeszt . Musica 1989. Kowalska- Pińczak A., Kształcenie słyszenia linearnego – od tonalności do atonalności , A M Gdańsk 2000. Mozart W.A.,30 kanonów, Editio Musica Budapeszt 1981. Targońska I., Kształcenie pamięci muzycznej , CEA Warszawa 1998. Targońska I., Podstawy korekty błędów, Akademia Muzyczne Warszawa 1998. Wacholc M.,Czytanie nut głosem I – III, PWM Kraków 1992 – 1994 , wyd.II 1998. | |
bibliografia uzupełniająca | |
F. Schubert , Pieśni , J. S . Bach ,Kantaty kościelne,; Kunst der Fuge , J. Brahms : Pieśni wybrane ,R. Schumann , Pieśni, K. Szymanowski , Stabat Mater ,I. Strawiński , Symfonia psalmów , D. Szostakowicz,Preludia i fugi , R. Wagner , Wesendonk Lieder ; Tristan i Izolda, M. Musorgski , Kącik dziecięcy I inne,,, | |
efekty kształcenia - wiedza | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 3.0 | ćwiczenia | egzamin | dr hab. Alicja Kozłowska-Lewna, | 1/4607/12666 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
ćwiczenia utrwalające słyszenie tonalne w fakturze 1 i 2 -głosowej ćwiczenia słyszenia harmonicznego w zakresie trójdźwięków - umiejętność interpretacji rodzajów i przewrotów ; notacja literowa przygotowanie do czytania nut głosem a vista a cappella i z akompaniamentem nauka notacji dyktand 1 i 2 -głosowych tonalnych | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
realizacja ćwiczeń wskazanych przez pedagoga , realizacja testów , notacja dyktand melodycznych i harmonicznych , czytania nut głosem , improwizacja | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
frekwencja na zajęciach- minimalna { 80 %} zaliczenie ćwiczeń realizowanych w semestrze zaliczenie z pozytywną oceną testów i kolokwiów uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium ustnego z czytania a vista{ w fakturze 1 i 2 -głosowej} |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 3.0 | ćwiczenia | egzamin | dr hab. Alicja Kozłowska-Lewna, | 1/4607/12726 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
problematyka ćwiczeń w poszerzonej tonalności w fakturze 1 i 2- głosowej interpretacja zjawisk harmonicznych w zakresie czterodźięków { D7 i inne czterodźwięki} realizacja wokalna wielodźwięków {śpiew zespołowy} interpretacja zjawisk metro-rytmicznych w fakturze 2 - głosowej | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
poznanie metody "dźwięków prowadzących - wprowadzenie do chromatyki metody transpozycji zanotowanych dyktand do innych tonacji notacja testów i uzupełnianie brakujących fragmentów partytury korekta błędów partytury w fakturze 2 - głosowej | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
frekwencja na zajęciach nie mniejsza niż 80 % zaliczenie wszystkich ćwiczeń realizowanych w semestrze zaliczenie z oceną pozytywną wewnętrznych testów i kolokwiów zaliczenie kolokwium ustnego z czytania a vista w fakturze dwugłosowej z zastosowaniem chromatyki |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 3.0 | ćwiczenia | egzamin | 1/4607/12746 | ||||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- brak danych - | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- brak danych - | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
- brak danych - |