Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Historia muzyki powszechnej

symboljezyk
1/4599
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

-rozszerzenie i pogłębienie zakresu  wiedzy z historii muzyki poprzez zaznajomienie studentów z rozwojem gatunków i form muzycznych oraz kierunków, stylów i technik kompozytorskich w poszczególnych epokach historycznych;

-wyrobienie u studentów nawyku wiązania rozwoju muzyki z całokształtem przemian kultury duchowej i materialnej

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Ukończenie kursu  historii muzyki na poziomie zakresu nauczania w szkolnictwie muzycznym II stopnia

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Obecność studentów na realizowanych  przez Instytut Teorii Muzyki AM w Gdańsku wykładach, seminariach i konferencjach naukowych

bibliografia podstawowa

ŚREDNIOWIECZE, RENESANS

Michał Chomiński „Historia muzyki” t. 1, Kraków 1989

Enrico Fubini „Historia estetyki muzycznej”, Kraków 1997

John Harper „Formy i układ liturgii zachodniej od X do XVIII wieku”, Kraków 1997

Zofia Dobrzańska-Fabiańska „Polifonia Średniowiecza”, Kraków 2000

Katarzyna Morawska "Historia muzyki polskiej. Średniowiecze 1320-1500”, Warszawa 1998

Piotr Poźniak "Muzyka XV-XVI wieku i pojęcie renesansu w histografii muzycznej", Kraków 2000

Katarzyna Morawska "Historia muzyki polskiej. Renesans 1500-1600”, Warszawa 1994

Curt Sachs „Historia instrumentów muzycznych”, Warszawa 1975

---

BAROK

Bukofzer M., Muzyka w epoce baroku. Od Monteverdiego do Bacha, przekł. E.

Dziębowska, Kraków 1970.

D. Szlagowska, Muzyka baroku, Gdańsk 1998.

---

KLASYCYZM

J. Chomiński, K. Wilkowska-Chomińska, Pomiędzy barokiem a klasycyzmem, w: Historia muzyki, cz. I, Kraków 1989

J. Chomiński, K. Wilkowska-Chomińska, Klasycy wiedeńscy, w: Historia muzyki, cz. II, Kraków 1990

J. Chomiński, K. Wilkowska-Chomińska, Oświecenie i klasycyzm. Przedświt  romantyzmu, w: Historia muzyki polskiej, cz. I, Kraków 1995

A. Nowak-Romanowicz, Klasycyzm 1750-1830 (Sutkowski Edition, Historia muzyki polskiej, t. IV), Warszawa 1995

M. Piotrowska, Paradygmat europejskiej muzyki klasycznej.  O niektórych przejawach klasyczności w muzyce polskiej, w: Dziedzictwo europejskie a polska kultura muzyczna w dobie przemian, red. A. Czekanowska, Kraków 1995

---

ROMANTYZM

J. Chomiński, K. Wilkowska-Chomińska, Romantyzm, w: Historia muzyki, cz. II, Kraków 1990

J. Chomiński, K. Wilkowska-Chomińska, Romantyzm, w: Historia muzyki polskiej, cz. II, Kraków 1996

A. Einstein, Muzyka w epoce romantyzmu, Warszawa 1965

S. Jarociński, Ideologie romantyczne w muzyce i kulturze, Kraków 1979

---

XX WIEK

Baranowski T., Estetyka ekspresjonizmu w muzyce XX wieku, Białystok 2006;

Botstein L., Modernism, Grove Music Online;

H. Danuser, [hasło] Neue Musik, (w:) Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Sachteil 7, Kassel 1997;

Gołąb M., Dodekafonia. Studia nad teorią i kompozycją pierwszej połowy XX wieku, Bydgoszcz 1987;

Idee modernizmu i postmodernizmu w poetyce kompozytorskiej i w refleksji o muzyce, red. A. Jarzębska, J. Paja-Stach, Kraków 2007;

Jarzębska A., Spór o piękno muzyki. Wprowadzenie do kultury muzycznej XX wieku, Wrocław 2004;

Kostrzewska H., Sonorystyka, Poznań 1994;

Kotoński W., Muzyka elektroniczna, Kraków 2002;

Kramer J.D., O genezie muzycznego postmodernizmu, „Muzyka” 2000, nr 3, s. 63-72;

Krawczyk D., Język i gra czyli o muzyce postmodernistycznej, "Muzyka" 2005 nr 2;

Mendyk M., Krótka historia dźwięku czyli propedeutyka spektralizmu, "Glissando" 2004 nr 1;

Paja-Stach J., Dzieła otwarte w twórczości kompozytorów XX wieku, Kraków 1992;

Palmer Ch., Impressionism in music, London 1973;

Pasler J., Postmodernism, Grove Music Online;

Piotrowska M., Neoklasycyzm w muzyce XX wieku, Warszawa 1982;

Rognoni L., Wiedeńska Szkoła Muzyczna. Ekspresjonizm i dodekafonia, Kraków 1978;

Skowron Z., Teoria i estetyka awangardy muzycznej drugiej połowy XX wieku, Warszawa 1989;

bibliografia uzupełniająca

ŚREDNIOWIECZE, RENESANS

Ks. Edward Hinz „Zarys muzyki kościelnej”, Pelplin 2008

Ks. Edward Hinz „Chorał gragorański”, Pelplin 1999

Mirosław Perz "Cechy socjologiczne polskiej kultury muzycznej XVI stulecia" w: Musica Antiqua II, Bydgoszcz 1969

Agnieszka Leszczyńska „Melodyka niderlandzka w polifonii Josquina, Obrechta i La Rue”, Warszawa 1997

Tomasz Jasiński „Muzyczna retoryka Lassa i Palestriny. Figura – Styl”, Muzyka 1995/4

Danuta Popinigis „Muzyka Andrzeja Hakenbergera”

Zygmunt Szweykowski „Muzyka we Włoszech II. Technika polichóralna”

Mirosław Perz „Mikołaj Gomółka”

Zygmunt Szweykowski „Muzyka we Włoszech III. Madrygał wielogłosowy”

Tomasz Jeż „Madrygał w Europie północno-wschodniej”

Izabela Bogdan „Niemiecka pieśń polifoniczna”

Piotr Poźniak „Repertuar polskiej muzyki wokalnej w epoce renesansu”

---

BAROK

Buelow G.J., Rhetoric and Music,  w: The New Grove Dictionary of Music and Musicians, London 2001.

Jasiński T., Imaginatio Crucis in the Baroque Music, “Musica Jagellonica” 2005.

Malczewska B., Wyznaczniki programowe twórczości François Couperina, Zeszyty Naukowe 6, Akademia Muzyczna Poznań 1984.

Patalas A., W kościele, w komnacie i w teatrze, Kraków 2010.

Pelc J., Barok: epoka przeciwieństw, Warszawa 1993.

Przybyszewska-Jarmińska B., Barok I. 1595-1696, Warszawa 2006.

Rolland R., Z pierwszych wieków opery, przekł. J. Kozłowski, Kraków 1971.

Szweykowski Z.M. (red.), Historia muzyki XVII wieku. Muzyka we Włoszech. I-V, Kraków 2000-2008.

Szweykowski Z.M., Między kunsztem a ekspresją, I. Florencja, II. Rzym, Kraków

1992, 1994.

---

KLASYCYZM

J. Chomiński, Formy muzyczne, t. 1-5, Kraków 1974-90

E. Fubini, Oświecenie i encyklopedyści, w: Historia estetyki muzycznej, Kraków 1997

S. Łobaczewska, Styl klasyczny, w:  Style muzyczne, t. I, Kraków 1960

Ch. Rosen, Clasical Style. Haydn, Mozart, Beethoven, New York-London 1997

J. Rushton, Classical Music.A Concise History from Gluck to Beethoven, London 1994

---

ROMANTYZM

J. Chomiński, Formy muzyczne, t. 1-5, Kraków 1974-90

C. Dalhaus, Idea muzyki absolutnej i inne studia, Kraków 1988

E. Fubini, Romantyzm. Muzyka i synteza sztuk. Reakcja na romantyzm i narodowy pozytywizm, w: Historia estetyki muzycznej,  Kraków 1997

M. Tomaszewski, Od wyznania do wołania. Studia nad pieśnią romantyczną, Kraków 1997

Z dziejów  polskiej kultury muzycznej, cz. II, Kraków1966

---

XX WIEK

Helman Z., Neoklasycyzm w muzyce polskiej XX wieku, Kraków 1985;

Miklaszewska J., Polski minimalizm, 2005;

Muzyka polska 1945-1995, red. K. Droba i in., Kraków 1996;

Skowron Z., Nowa muzyka amerykańska, Kraków 1995;

wybrane monografie kompozytorów;

hasła dotyczące nurtów XX wieku w: Encyklopedia Muzyczna PWM, The New Grove Dictionary of Music and Musicians, Die Musik in Geschichte und Gegenwart;

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Dyrygentura
Dyrygentura symfoniczno-operowa (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 17/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.002.0wykładzaliczeniedr hab. Danuta Popinigis, 1/4599/12658
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- dziedzictwo antyku w kulturze muzycznej Średniowiecza

- kultura muzyczna Średniowiecza i Renesansu (przemiany idei estetycznych, teoretycznych oraz cechy życia muzycznego obu epok)

- średniowieczna monodia liturgiczne i nieliturgiczna

- rozwój polifonii religijne i świeckiej do 1600 (przemiany stylistyczno-techniczne, zróżnicowanie gatunków i form muzycznych, wiodące ośrodki rozwoju, przedstawiciele)

metody dydaktyczne

wykład ilustrowany przykładami muzycznymi w postaci partytur, nagrań CD

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

- wysoka frekwencja studenta na wykładach

- pozytywne zaliczenie kolokwium ze znajomości zagadnień omawianych podczas zajęć

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.003.0wykładegzamindr hab. Danuta Szlagowska, prof. AM, 1/4599/12718
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- muzyka baroku: chronologia, idee estetyczne, różnorodność stylistyczna – stile moderno, antico i misto, concertato i concerto, styl bel canto, teatralny, kościelny i kameralny, style narodowe; retoryka muzyczna; geneza, powstanie i rozwój nowych gatunków i form muzycznych (opera, kantata, oratorium, koncert wokalny, koncert instrumentalny, suita, sonata, canzona, wariacje, fantazja, preludium, toccata), tańce; instrumentarium; systemy dźwiękowe; praktyka wykonawcza

metody dydaktyczne

-  wykład ilustrowany przykładami muzycznymi w postaci partytur, nagrań CD i DVD

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

-  znajomość zagadnień omawianych na wykładach oraz wybranych fragmentów literatury przedmiotu

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.002.0wykładzaliczenie1/4599/12748
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
- brak danych -
metody dydaktyczne
- brak danych -
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
- brak danych -
semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.003.0wykładegzamin1/4599/12749
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
- brak danych -
metody dydaktyczne
- brak danych -
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
- brak danych -
semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.002.0wykładzaliczeniedr hab. Danuta Szlagowska, prof. AM, 1/4599/12696
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- muzyka pierwszej połowy XX wieku: idee estetyczne, style i kierunki – stosunek do tradycji i rozwiązania awangardowe, język dźwiękowy – nowe zjawiska w sferze rytmu, melodii, harmonii, barwy, kształtowania mikro- i makroformy, koncepcji dzieła muzycznego; nowe techniki; najwybitniejsi twórcy amerykańscy, rosyjscy, francuscy, angielscy, włoscy

metody dydaktyczne

-  wykład ilustrowany przykładami muzycznymi w postaci partytur, nagrań CD i DVD

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

-  znajomość zagadnień omawianych na wykładach oraz wybranych fragmentów z literatury przedmiotu

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
630.003.0wykładegzamindr hab. Violetta Kostka, 1/4599/12687
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Modernizm

2. Ekspresjonistyczna moderna

3-4. Klasycystyczna moderna. Kierunek neotonalny

5. Klasycystyczna moderna. Kierunek dodekafoniczny

6. Muzyka środka

7-8. Moderna po II wojnie światowej

9-11. Postmodernizm. Główne nurty: minimalizm, nowy romantyzm, nurt powiązań/przenikań

12. Eksperymentalizm

Po tym kursie historii muzyki student powinien mieć wiedzę na temat najważniejszych prądów i tendencji w muzyce XX wieku, kompozytorów, którzy w sposób znaczący ukształtowali obraz tych czasów i dzieł, które wyróżniają się spośród innych wartościami moralnymi i estetycznymi. Przytaczanie różnych stanowisk badawczych, zwłaszcza dotyczących muzyki ostatnich dziesięcioleci powinno studentom uzmysłowić, że interpretacja historii muzyki omawianego okresu nie jest jeszcze skończona.

metody dydaktyczne

Podstawową metodą dydaktyczną jest wykład wsparty różnego rodzaju pomocami, jak tabele, zdjęcia, cytaty i przykłady z partytur różnych kompozytorów. 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

1. Znajomość materiału wykładów

2. Znajomość wybranych lektur

3. Praca pisemna

4. Egzamin - omówienie wybranych zagadnień z zakresu historii muzyki XX wieku

wykonanie: www.ansta.pl