Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Współczesna partytura - grupa org. raz na 3 lata

symboljezyk
2/4580polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

 

Przedmiot poświęcony jest przedstawieniu rozwoju oryginalnej literatury akordeonowej w aspekcie notacji. Podczas zajęć omawiane będą najciekawsze przykłady muzyki współczesnej różnych ośrodków. Oprócz solowej literatury tematem zajęć będą także przykłady muzyki kameralnej oraz elektroakustycznej z udziałem akordeonu.

 

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

umiejętność gry na akordeonie

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Praktyka wykonawcza muzyki współczesnej

bibliografia podstawowa

Podczas zajęć omawiane będą najciekawsze przykłady z twórczości kompozytorów polskich – m.in. Andrzej Krzanowski, Krzysztof Olczak, Bronisław Kazimierz Przybylski, Edward Bogusławski, Zbigniew Bargielski, Wojciech Blecharz oraz zagranicznych – m.in. Per Norgaard, Arne Nordheim, Toshio Hosokawa, Yuji Takahashi, Sofia Gubajdulina, Keiko Harada.

bibliografia uzupełniająca

J.Pichura – Literatura akordeonowa. Rys historyczny do roku 1980, Katowice 1985

E.Rosińska – Panorama polskiej twórczości akordeonowej, http://pinkaccordions.homelinux.org/staff/er/inne.html

efekty kształcenia - wiedza

Student po ukończeniu kursu będzie posiadał wiedzę na temat repertuaru muzyki współczesnej. Podczas zajęć student zapozna się z rozwojem struktur rytmicznych, a także ewolucją zapisu nutowego od pięciolinii do partytur graficznych. Zajęcia obejmą przykłady z literatury współczesnej zarówno utworów na akordeon solo jak i literatury kameralnej.

efekty kształcenia - umiejętności

Zajęcia przygotują studenta do dalszej samodzielnej pracy nad współczesną literaturą akordeonową w oparciu o zdobytą wiedzę podczas zajęć. Student będzie rozumiał zapis wykorzystywany w partyturach współczesnych.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

W efekcie kształcenia student umie samodzielnie przygotować partyturę współczesną do wykonania scenicznego. Posiada umiejętność pracy indywidualnej i zespołowej w ramach realizacji zadań i projektów. Umie zaprezentować zdobyte podczas zajęć umiejętności publicznie. Umie gromadzić, analizować i w świadomy sposób interpretować potrzebne informacje.

Semestry

Instumentalistyka
Gra na akordeonie (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.001.0ćwiczeniazaliczenieprof. dr hab. Elżbieta Rosińska, 2/4580/12634
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Efektem kształcenia winna być ogólna orientacja w różnych sposobach notacji poszczególnych parametrów dzieła muzycznego w zależności od jego gatunku, stylistyki, samego twórcy czy też reprezentowanego kierunku w nowej muzyce.

metody dydaktyczne

Zajęcia grupowe, analiza partytur, słuchanie muzyki.  

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest co najmniej 80% obecność na zajęciach. Można zaliczyć większą niż 20% absencję przygotowaniem dodatkowego referatu czy prezentacji. Ocena jest wystawiona na podstawie pisemnego kolokwium.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.001.0ćwiczeniazaliczenieprof. dr hab. Elżbieta Rosińska, 2/4580/12635
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Efektem kształcenia winna być ogólna orientacja w różnych sposobach notacji poszczególnych parametrów dzieła muzycznego w zależności od jego gatunku, stylistyki, samego twórcy czy też reprezentowanego kierunku w nowej muzyce.

metody dydaktyczne

Zajęcia grupowe, analiza partytur, słuchanie muzyki.  

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest co najmniej 80% obecność na zajęciach. Można zaliczyć większą niż 20% absencję przygotowaniem dodatkowego referatu czy prezentacji. Ocena jest wystawiona na podstawie pisemnego kolokwium.

wykonanie: www.ansta.pl