symbol | jezyk |
---|---|
2/4580 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Przedmiot poświęcony jest przedstawieniu rozwoju oryginalnej literatury akordeonowej w aspekcie notacji. Podczas zajęć omawiane będą najciekawsze przykłady muzyki współczesnej różnych ośrodków. Oprócz solowej literatury tematem zajęć będą także przykłady muzyki kameralnej oraz elektroakustycznej z udziałem akordeonu.
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
umiejętność gry na akordeonie | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Praktyka wykonawcza muzyki współczesnej | |
bibliografia podstawowa | |
Podczas zajęć omawiane będą najciekawsze przykłady z twórczości kompozytorów polskich – m.in. Andrzej Krzanowski, Krzysztof Olczak, Bronisław Kazimierz Przybylski, Edward Bogusławski, Zbigniew Bargielski, Wojciech Blecharz oraz zagranicznych – m.in. Per Norgaard, Arne Nordheim, Toshio Hosokawa, Yuji Takahashi, Sofia Gubajdulina, Keiko Harada. | |
bibliografia uzupełniająca | |
J.Pichura – Literatura akordeonowa. Rys historyczny do roku 1980, Katowice 1985 E.Rosińska – Panorama polskiej twórczości akordeonowej, http://pinkaccordions.homelinux.org/staff/er/inne.html | |
efekty kształcenia - wiedza | |
Student po ukończeniu kursu będzie posiadał wiedzę na temat repertuaru muzyki współczesnej. Podczas zajęć student zapozna się z rozwojem struktur rytmicznych, a także ewolucją zapisu nutowego od pięciolinii do partytur graficznych. Zajęcia obejmą przykłady z literatury współczesnej zarówno utworów na akordeon solo jak i literatury kameralnej. | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Zajęcia przygotują studenta do dalszej samodzielnej pracy nad współczesną literaturą akordeonową w oparciu o zdobytą wiedzę podczas zajęć. Student będzie rozumiał zapis wykorzystywany w partyturach współczesnych. | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
W efekcie kształcenia student umie samodzielnie przygotować partyturę współczesną do wykonania scenicznego. Posiada umiejętność pracy indywidualnej i zespołowej w ramach realizacji zadań i projektów. Umie zaprezentować zdobyte podczas zajęć umiejętności publicznie. Umie gromadzić, analizować i w świadomy sposób interpretować potrzebne informacje. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 15.00 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie | prof. dr hab. Elżbieta Rosińska, | 2/4580/12635 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Efektem kształcenia winna być ogólna orientacja w różnych sposobach notacji poszczególnych parametrów dzieła muzycznego w zależności od jego gatunku, stylistyki, samego twórcy czy też reprezentowanego kierunku w nowej muzyce. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia grupowe, analiza partytur, słuchanie muzyki. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest co najmniej 80% obecność na zajęciach. Można zaliczyć większą niż 20% absencję przygotowaniem dodatkowego referatu czy prezentacji. Ocena jest wystawiona na podstawie pisemnego kolokwium. |