symbol | jezyk |
---|---|
2/4498 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Przygotowanie studentów do realizacji pisemnej pracy dyplomowej, która jest częścią końcowego egzaminu magisterskiego w zakresie gry na instrumencie. Nadrzędnym celem jest przekazanie studentom-instrumentalistom wiedzy merytorycznej i praktycznej w zakresie: (1) problematyki/tematyki prac magisterskich;(2) metodologii pracy naukowej (problemy naukowe, metody naukowe, badania naukowe); (3) etapów tworzenia pracy; (4) poszukiwania i poprawnego wykorzystania literatury (materiały źródłowe i opracowania); (5) konstrukcji pracy (rozdziały, podrozdziały, odsyłacze i przypisy, bibliografia, aneksy). Charakter przedmiotu z jednej strony dotyka formalnej strony pracy a z drugiej – jej walorów merytorycznych. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Wykazanie się znajomością podstaw warsztatu pracy badawczej muzyka-instrumentalisty z dyplomem licencjackim. Aktywne odniesienie się do problematyki przedmiotu, co skutkuje obecnością na zajęciach. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- brak danych - | |
bibliografia podstawowa | |
Antczak Mariola, Nowacka Anna, Przypisy, powołania, bibliografia załącznikowa. Jak tworzyć i stosować, wyd. 2, poprawione, Warszawa, 2009, ISBN 978-83-61464-13-6 [+ CD]. -Lindsay David, Dobre rady dla piszących teksty naukowe, przełożył Karol Pesz, Wrocław, 1995, ISBN 83-7085-145-2. -Maćkiewicz Jolanta, Jak pisać teksty naukowe?, wyd. 1, Gdańsk, 1995, ISBN 83-7017-590-2. -Pieter Józef, Ogólna metodologia pracy naukowej, Wrocław, 1967, Rozdziały: Problemy naukowe, s. 46-97, Metody naukowe, s. 97-158, Badania naukowe, s. 159-223. -Szkutnik Zdzisław, Metodyka pisania pracy dyplomowej. Skrypt dla studentów, Poznań, 2005, ISBN 83-7177-371-4. -Woźniak Krzysztof, O pisaniu pracy magisterskiej na studiach humanistycznych. Przewodnik praktyczny, Warszawa-Łódź, 1998, ISBN 83-01-12506-3. | |
bibliografia uzupełniająca | |
-Gambarelli Gianfranco, Łucki Zbigniew, Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską. Wybór tematu, pisanie, prezentowanie, publikowanie, wyd. 1, Kraków, 1995, ISBN 83-7052-291-2. -Oliver Paul, Jak pisać prace uniwersyteckie. Poradnik dla studentów, przekład i posłowie Jadwiga Piątkowska, Kraków, 1999, ISBN 83-08-02889-6. -Węglińska Maria, Jak pisać pracę magisterską? Poradnik dla studentów, wyd. 5, Kraków, 2005, ISBN 83-7308-549-1. -Wojcik Krystyna, Piszę pracę magisterską. Poradnik dla autorów akademickich prac promocyjnych (licencjackich, magisterskich, doktorskich), Warszawa, 1995, ISBN 83-86689-13-7. -Polska Norma, PN – ISO 690: Dokumentacja. Przypisy bibliograficzne. Zawartość, forma, struktura, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa, 2002. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
(student) posiada wiedzę dotyczącą warsztatu badań teoretyczno-naukowych (dostęp do źródeł informacji, sposoby analizowania i syntezy danych, prawidłowego ich interpretowania) posiada wiedzę dotyczącą swobodnego korzystania z różnorodnych mediów (książki, nagrania, materiały nutowe, Internet, nagrania archiwalne itp.) oraz umiejętność samodzielnego poszerzania i rozwijania wiedzy dotyczącej swojej specjalności posiada głębokie zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi elementami studiów oraz zdolność do integrowania nabytej wiedzy | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
(student) potrafi tworzyć prace pisemne o charakterze badawczym (seminaryjna/magisterska) poprawnie pod względem formalnym posiada umiejętność przygotowania i organizowania warsztatu badawczego oraz zaplanowania zakresu tematycznego pracy seminaryjnej/magisterskiej posiada umiejętność integrowania warsztatu naukowego w zakresie nauk o muzyce i pokrewnych nauk humanistycznych posiada umiejętność krytycznej oceny własnych działań twórczych i artystycznych oraz umie poddać takiej ocenie inne przedsięwzięcia z zakresu kultury, sztuki i innych dziedzin działalności artystycznej | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
(student) potrafi zaprezentować własne działania w zakresie badawczym swojej specjalności w czytelny sposób i w przystępnej formie pracuje samodzielnie nad powierzonymi zadaniami podlegającymi indywidualnej ocenie i wykazuje odpowiedzialność za organizację procesu uczenia się dyskutuje i zachowuje krytycyzm z wyrażaniu opinii wykazuje kreatywność w świadomym integrowaniu zdobytej wiedzy |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 14.00 | 1.0 | wykład | zaliczenie | as. mgr Marek Wasilewski, | 2/4498/12387 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
– Prace licencjackie a magisterskie; cele i funkcje; rodzaje prac; wybór tematu i redagowanie tytułu pracy; temat a tytuł pracy. – Prace przygotowawcze (ustalenie problematyki, formułowanie problemu(ów), sporządzenie planu pracy, cechy dobrego planu i wykonanie szkicu wywodów, kompletowanie literatury przedmiotu czyli poznanie stanu badań, wyczerpanie literatury przedmiotu i jej selekcja, funkcje literatury. – Wybór metod badawczych (metodologia, metody/techniki/narzędzia badawcze). Klasyfikacja i omówienie metod badawczych. – Sposoby wyszukiwania literatury przedmiotu. - Gromadzenie materiału naukowego i jego rodzaje. Ocena przydatności i dobór materiałów. Klasyfikacja literatury naukowej. – Konstrukcja pracy. – Zasady opisu bibliograficznego dokumentów, redagowanie odwołań i przypisów; różne formy bibliografii – prezentacje przykładów. – Organizacja procesu pisania (cechy pisarstwa naukowego, redagowanie tekstu, cytowanie, plagiat a parafrazowanie, wygląd zewnętrzny komputeropisu: tekst i jego części, sprawdzanie i poprawianie). - Kryteria oceny pracy. Cykl wykładów ilustrowany przykładami i odwołaniami do pozycji z podstawowej bibliografii powinien przygotować studentów do pisania pracy magisterskiej pod kierunkiem promotora, pedagoga instrumentu głównego. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykłady w połączeniu z dyskusją; prezentacja przykładowych planów/konspektów; prezentacja wzorów opisu bibliograficznego dokumentów piśmienniczych, elektronicznych, audiowizualnych, wizualnych, dźwiękowych, graficznych (nuty i partytury), ikonograficznych. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
- pisemne przedstawienie koncepcji pracy magisterskiej: projektowany tytuł pracy, sformułowanie przedmiotu i problematyki pracy, określenie układu pracy, omówienie podstaw źródłowych pracy (literatura), podstawowa bibliografia (minimum 3 strony). |