symbol | jezyk |
---|---|
2/4495 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z głównymi nurtami i kontrowersjami estetyki, a także ze związkami sztuki z etyką i życiem społecznym. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
| |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- brak danych - | |
bibliografia podstawowa | |
Gołaszewska, Maria, Odbiorca sztuki jako krytyk, Kraków 1967. Gołaszewska, Maria, Świadomość piękna, Warszawa 1970. Gołaszewska, Maria, Estetyka współczesności, Kraków 2001. Ingarden, Roman, Przeżycie, dzieło, wartość, Kraków 1966 Stróżewski, Władysław, Wartościowanie a ocena, „Znak”, 4 (1965). Stróżewski, Władysław, Wokół piękna, Kraków 2002. Tatarkiewicz Władysław, Dzieje sześciu pojęć Tatarkiewicz Władysław, Historia estetyki, t.1-3. Wallis, Mieczysław, Przeżycie i wartość. Pisma z estetyki i nauki o sztuce, Kraków 1968. | |
bibliografia uzupełniająca | |
1. Brelet, Gisèle, Muzyka i moralność (1968)– fragmenty tekstu w tłumaczeniu prowadzącego zajęcia 2. Chęćka – Gotkowicz, Anna, Dysonanse krytyki. O ocenie wykonania dzieła muzycznego, Gdańsk 2008 3. Quignard, Pascal, Nienawiść do muzyki (1996) – fragmenty tekstu w tłumaczeniu prowadzącego zajęcia 4.Schopenhauer, Artur, Świat jako wola i przedstawienie, Warszawa 1994 5. Wallis, Mieczysław, Przeżycie i wartość, Kraków 1968. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
umiejętność przeniesienia na grunt praktyki wykonawczej / na grunt refleksji z zakresu teorii muzyki wiedzy z dziedziny estetyki i metakrytyki dzieła muzycznego ( K_ W09) rozszerzona wiedza na temat piśmiennictwa dotyczącego zawodu artysty, w tym także wykonawstwa muzycznego i teoretycznych aspektów muzyki, połączona ze świadomością istnienia profesjonalnej aparatury pojęciowej i metarefleksji na temat sztuki (K_W06) umiejętność przeniesienia na grunt praktyki wykonawczej / na grunt refleksji z zakresu teorii muzyki wiedzy z dziedziny estetyki i metakrytyki dzieła muzycznego ( K_ W09) | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
umiejętność zastosowania pojęć i kategorii z zakresu estetyki muzycznej w swojej praktyce zawodowej, umiejętność formułowania problemów badawczych i samodzielnego ich rozwiązywania ( K_U05) posiadanie umiejętności formułowania pisemnych i ustnych wypowiedzi zawierających sądy krytyczne na temat sztuki muzycznej z zastosowaniem narzędzi badawczych estetyki i filozofii sztuki ( K_U06) | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
rozwinięcie postawy krytycznej wobec omawianych stanowisk, wypracowanie potrzeby doskonalenia własnego warsztatu badawczego dzięki czerpaniu z narzędzi badawczych estetyki i filozofii sztuki, potrzeba ciągłego poszukiwania powiązań między własną praktyką wykonawczą a dorobkiem z zakresu estetyki, między innymi w zakresie oceny zjawisk artystycznych i własnej działalności wykonawczej, wrażliwość na problemy społeczne poprzez świadomy odbiór sztuki współczesnej i rozumienie podejmowanych na jej gruncie kwestii etycznych, światopoglądowych i społecznych ( K_K01 oraz K_ K06) |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 16.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | dr Danuta Stankiewicz, | 2/4495/12381 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Wprowadzenie. Obiektywistyczne , subiektywistyczne, relacjonistyczne koncepcje piękna. 2. Pytanie, co jest istotą sztuki: formalizm, teorie emocjonalistyczne, perceptualizm, antyesencjalizm. Pojęcia - klucze. Przeżycie estetyczne, postawa estetyczna, przedmiot estetyczny. 3. Trzy wymiary dzieła sztuki ( tekst z książki Władysława Stróżewskiego „Wokół piękna”) 4. Wartości artystyczne i wartości estetyczne i powiązane z nimi typy wartościowań. Brak przeżycia estetycznego a ocena dzieła sztuki. Wallis- przeżycie i wartość . 5. Koncepcja dzieła otwartego Umberto Eco. Koncepcja miejsc niedookreślenia w estetyce Romana Ingardena . Przykłady dzieł sztuki „dopełnianych” przez odbiorcę (muzyka, sztuki plastyczne, performance). 6.Shustermann: somaestetyka. 7. Estetyka ponad podziałami kulturowymi: prawda czy złudzenie? Wolfgang Welsch i trans- kulturowość. Przykłady „kultur narodowych” a procesy globalizacyjne. Trans-dyscyplinarność estetyki: estetyka a polityka, estetyka a ekonomia itd. 8. Klaryfikacjonizm Noëla Carrolla. Sztuka a etyka. 9. Kategoria „przygody moralnej” Artura Danto. Czy sztuka może być moralnie zła? Granice swobody wypowiedzi artystycznej. 10. Kłopoty współczesnej krytyki artystycznej. Idealny krytyk – czy istnieje? Grzechy krytyków i recenzentów. Różnorodność ocen estetycznych – typologia Gołaszewskiej 11.Kicz i kamp jako nowe kategorie estetyczne. Brzydota w sztuce. Poszukiwanie nowego paradygmatu estetycznego. 12. Academia electronica Michała Ostrowickiego. Problem estetyzacji świata wirtualnego Deestetyzacja sztuki a estetyzacja życia codziennego. 13. Nowe formy artystycznego wyrazu. Happening, multimedia. Czy moda i design mogą być sztuką? 14 -15. Kłopoty ze sztuką awangardową: jak być świadomym odbiorcą sztuki najnowszej. Podsumowanie zajęć | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia mają formę wykładu; po zaprezentowaniu przez wykładowcę głównych zagadnień, studenci są zachęcani do aktywnego udziału w dyskusji . | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Każdy z semestrów kończy się rozmową na tematy omówione w czasie zajęć; studenci odpowiadają na trzy pytania (zakres zagadnień jest wcześniej podany do wiadomości), dodatkowo jest brana pod uwagę obecność na zajęciach i udział w dyskusjach |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 14.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | dr Danuta Stankiewicz, | 2/4495/12385 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1-2.Czym jest muzyka? Starożytni filozofowie o muzyce. Roger Scruton, Władysław Stróżewski – współczesne próby odpowiedzi; 3-4. Etyka muzyczna – Damon, Pitagoras. Platońska wizja muzyki .Arystoteles – muzyka jako dyscyplina wolna i szlachetna. 5-6.Czy muzyka może być symbolem porządku moralnego? Koncepcje Pascala Quignarda i Gisèle Brelet 7-8.Problem znaczenia muzycznego. Susanne Langer, Artur Schopenhauer. Czy muzyka jest sztuką asemantyczną? 9-10. Ingardenowska koncepcja dzieła muzycznego. Wartości wykonania a wartości dzieła muzycznego 11.-12.Jak słuchamy muzyki? Typologie odbiorców. Ocena a typ odbiorcy. Oceny oparte o przeżycia estetyczne niewłaściwe. Mieczysław Wallis – niemuzykalność. 13-14. Wartościowanie muzyki – problem oceny i jej kryteriów. Zagadnienia metakrytyki dzieła muzycznego i jego wykonania. 15. Kłopoty z opisem muzyki. Pomiędzy językiem emocji a muzykologicznym żargonem. Poszukiwania sposobów rzetelnego i zrozumiałego opisu doświadczenia muzyczności.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia mają formę wykładu; po zaprezentowaniu przez wykładowcę głównych zagadnień, studenci są zachęcani do aktywnego udziału w dyskusji . | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Każdy z semestrów kończy się rozmową na tematy omówione w czasie zajęć; studenci odpowiadają na trzy pytania (zakres zagadnień jest wcześniej podany do wiadomości), dodatkowo jest brana pod uwagę obecność na zajęciach i udział w dyskusjach
|