symbol | jezyk |
---|---|
2/4485 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem nauczania przedmiotu jest uporządkowanie i rozszerzenie dotychczasowej znajomości literatury fortepianowej, uświadomienie studiującym powiązań twórczości fortepianowej z muzyką tworzoną w każdej z epok, zorientowanie w chronologii powstawania dzieł i ich stylu oraz zaznajomienie z historią i rozwojem wykonawstwa fortepianowego Zakres nauczania: - literatura fortepianowa XIX i XX w. - historia wykonawstwa fortepianowego: od XIX w. do współczesności
Zajęcia prowadzone są w formie wykładów ilustrowanych prezentacją zapisów fonicznych, niekiedy również wizyjnych. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Brak wymagań. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Uczestnictwo w koncertach, słuchanie nagrań, programów radiowych i telewizyjnych. | |
bibliografia podstawowa | |
I. Poniatowska - Muzyka fortepianowa i pianistyka w wieku XIX, Warszawa (1991) Monografie kompozytorów, Encyklopedie i słowniki muzyczne | |
bibliografia uzupełniająca | |
Związane z tematem audycje radiowe, programy telewizyjne, fonografia światowa. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
Absolwent posiada szeroką znajomość literatury fortepianowej od wieku XVII do początku wieku XIX. | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Absolwent potrafi dokonać samodzielnej identyfikacji dowolnego utworu fortepianowego, polegającej na określeniu epoki, w której powstał, stylu historycznego lub indywidualnego, formy, gatunku, jakości interpretacji, itp. | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Absolwent odnajduje się we własnej praktyce estradowej jako pianista mający szeroką wiedzę odnośnie do własnego repertuaru. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 15.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | dr hab. Paweł Rydel, prof. AM, | 2/4485/12358 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
-
R. Schumann – formy klasyczne, programowość (Papillons, Fantasiestücke,
Sonaty, Koncert a-moll), Kreisleriana, Etiudy symfoniczne, Fantazja
C-dur, Sceny leśne, Sceny dziecięce
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia to wykłady oraz wspólne słuchanie muzyki, omawianie prezentowanych utworów oraz niektórych wykonań | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie obejmuje test słuchowy oraz część ustną, gdzie student winien wykazać się znajomością problematyki omawianej literatury i dziejów pianistyki. Warunkiem zaliczenia jest również napisanie pracy dotyczącej twórczości wybranego, mniej znanego kompozytora z omawianego okresu. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 15.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | dr hab. Paweł Rydel, prof. AM, | 2/4485/12359 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Muzyka rosyjska: - G. Fauré, C. Debussy – znaczenie Debyssy’ego, - preludia, etiudy, Pour le piano, Images, Estampes, Suite bergamasque - I. Albeniz – Suita hiszpańska, Iberia, Navarra, E. Granados – Goyescas, M. de Falla – Noce w ogrodach Hiszpanii, F. Mompou - D. Milhaud F. Poulenc, E. Satie, A. Honegger - M. Reger, R. Strauss - Burleska, P. Hindemith - Ludus tonalis
– L.M. Gottschalk, E. McDowel, S. Barber, S. Joplin, G. Gershwin - Koncert, Rhapsody in blue - T. Szeligowski, G. Bacewicz, W. Lutosławski - Wariacje na temat Paganiniego, etiudy, koncert, K. Penderecki, W. Kilar, A. Panufnik, P. Mykietyn
- O. Messiaen - twórczość na fortepian solo i z orkiestrą
- Najwybitniejsi pianiści XX wieku, ogólna charakterystyka przemian zachodzących | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia to wykłady oraz wspólne słuchanie muzyki, omawianie prezentowanych utworów oraz niektórych wykonań. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie obejmuje test słuchowy oraz część ustną, gdzie student winien wykazać się znajomością problematyki omawianej literatury i dziejów pianistyki. Warunkiem zaliczenia jest również napisanie pracy dotyczącej twórczości wybranego, mniej znanego kompozytora z omawianego okresu. |