Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Literatura fortepianowa

symboljezyk
2/4485polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem nauczania przedmiotu jest uporządkowanie i rozszerzenie dotychczasowej znajomości literatury fortepianowej, uświadomienie studiującym powiązań twórczości fortepianowej z muzyką tworzoną w każdej z epok, zorientowanie w chronologii powstawania dzieł i ich stylu oraz zaznajomienie z historią i rozwojem wykonawstwa fortepianowego

Zakres nauczania:

- literatura fortepianowa XIX i XX w.

- historia wykonawstwa fortepianowego: od XIX w. do współczesności

 

Zajęcia prowadzone są w formie wykładów ilustrowanych prezentacją zapisów fonicznych, niekiedy również wizyjnych.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Brak wymagań.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Uczestnictwo w koncertach, słuchanie nagrań, programów radiowych i telewizyjnych.

bibliografia podstawowa

I. Poniatowska -  Muzyka fortepianowa i pianistyka w wieku XIX, Warszawa (1991)

Monografie kompozytorów, Encyklopedie i słowniki muzyczne

bibliografia uzupełniająca

Związane z tematem audycje radiowe, programy telewizyjne,

fonografia światowa.

efekty kształcenia - wiedza

Absolwent posiada szeroką znajomość literatury fortepianowej od wieku XVII do początku wieku XIX.
Absolwent zna formy i gatunki twórczości fortepianowej w poszczególnych epokach historii muzyki.

efekty kształcenia - umiejętności

Absolwent potrafi dokonać samodzielnej identyfikacji dowolnego utworu fortepianowego, polegającej na określeniu epoki, w której powstał, stylu historycznego lub indywidualnego, formy, gatunku, jakości interpretacji, itp.
Absolwent potrafi przeanalizować - od strony formalnej, stylistycznej oraz wykonawczej – wykonywany przezeń repertuar.
Absolwent jest przygotowany do krytycznej oceny porównawczej różnych interpretacji danego utworu na fortepian solo lub koncertu na fortepian z orkiestrą.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Absolwent odnajduje się we własnej praktyce estradowej jako pianista mający szeroką wiedzę odnośnie do własnego repertuaru.
Absolwent nabiera łatwości i kreatywności w formułowaniu i prezentowaniu własnych poglądów na temat wartości różnych interpretacji muzyki fortepianowej.
Absolwent potrafi dostrzec i docenić wartości różnych modeli współczesnej pianistyki.

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na instrumencie (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.002.0wykładzaliczeniedr hab. Paweł Rydel, prof. AM, 2/4485/12358
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- R. Schumann – formy klasyczne, programowość (Papillons, Fantasiestücke, Sonaty, Koncert   a-moll), Kreisleriana, Etiudy symfoniczne, Fantazja C-dur, Sceny leśne, Sceny dziecięce

- F. Liszt – znaczenie w rozwoju pianistyki i muzyki fortepianowej, etiudy, Roczniki pielgrzymstwa, Koncerty, rapsodie węgierskie, Rapsodia hiszpańska, Sonata h-moll, Harmonies poétiques et réligièuses, transkrypcje
Liszt jako pedagog, uczniowie Liszta i rozwój wielkiej wirtuozerii w pianistyce europejskiej XIX w.

- J. Brahms – wariacje, koncerty, Sonata f-moll op. 5, rapsodie, późna twórczość

- Muzyka francuska: F. Alkan, C. Saint-Saëns – koncerty, etiudy, C. Franck – Wariacje symfoniczne, Preludium chorał i fuga, Preludium, aria i finał


Muzyka różnych narodów:
- E. Grieg – Utwory liryczne, koncert, Sonata e-moll

- Muzyka czeska – Smetana , Dworzak – utwory solowe, Koncert g-moll

Muzyka polska po Chopinie: C. Tausig, J. Zarębski, M. Moszkowski, I.J. Paderewski jako przedstawiciel muzyki polskiej oraz szkoły T. Leszetyckiego (drobne utwory, Koncert a-moll, Fantazja polska, Sonata es-moll, Wariacje es-moll)

Pianistyka polska przełomu wieków: K. Mikuli i M. Czartoryska, J.  Hofman, I. Friedmann, L. Godowski, M. Rosenthal, A. Michałowski i in.

metody dydaktyczne

Zajęcia to wykłady oraz wspólne słuchanie muzyki, omawianie prezentowanych utworów oraz niektórych wykonań

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie obejmuje test słuchowy oraz część ustną, gdzie student winien wykazać się znajomością problematyki omawianej literatury i dziejów pianistyki. Warunkiem zaliczenia jest również napisanie pracy dotyczącej twórczości wybranego, mniej znanego kompozytora z omawianego okresu.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.002.0wykładzaliczeniedr hab. Paweł Rydel, prof. AM, 2/4485/12359
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Muzyka rosyjska:
- M. Bałakiriew,  A. Rubinstein – Koncert d-moll, P. Czajkowski – Pory roku, Koncerty,
  M. Rimski- Korsakow – Koncert, A. Skriabin – pianista i kompozytor, Sonaty, miniatury, etiudy
 - S. Rachmaninow – jego rola w rozwoju pianistyki, zachowane kreacje. II Sonata, koncerty, Rapsodia na temat Paganiniego, preludia, etiudy

Muzyka francuska:

- G. Fauré, C. Debussy – znaczenie Debyssy’ego, -  preludia, etiudy, Pour le piano, Images, Estampes, Suite bergamasque
M. Ravel – koncerty, Sonatina, Gaspard de la nuit, Miroirs

Muzyka hiszpańska:

- I. Albeniz – Suita hiszpańska, Iberia, Navarra, E. Granados – Goyescas, M. de Falla – Noce w ogrodach Hiszpanii, F. Mompou

Muzyka francuska, c.d. :

- D. Milhaud F. Poulenc, E. Satie,  A. Honegger

- B. Bartók – Allegro barbaro, Sonata, „Pod gołym niebem”, koncerty

- S. Prokofiew – „Wizje ulotne”, „Bajki babuni” „Sarkazmy”, Toccata, sonaty, koncerty,  D. Szostakowicz – Preludia i fugi, koncerty, I. Strawiński – Capriccio na fort. i ork, tańce z „Pietruszki”

Muzyka niemiecka:

- M. Reger, R. Strauss - Burleska, P. Hindemith - Ludus tonalis
Szkoła wiedeńska – Schönberg, Webern, Berg (Sonata)


- K. Szymanowski – preludia, sonaty, mazurki, etiudy, Metopy, Maski, Symfonia koncertująca


Muzyka amerykańska:

– L.M. Gottschalk, E. McDowel, S. Barber, S. Joplin, G. Gershwin - Koncert, Rhapsody in blue

Muzyka polska:

- T. Szeligowski, G. Bacewicz, W. Lutosławski - Wariacje na temat Paganiniego, etiudy, koncert, K. Penderecki, W. Kilar, A. Panufnik, P. Mykietyn

 

- O. Messiaen - twórczość na fortepian solo i z orkiestrą

 

- Najwybitniejsi pianiści XX wieku, ogólna charakterystyka przemian zachodzących
w wykonawstwie fortepianowym

metody dydaktyczne

Zajęcia to wykłady oraz wspólne słuchanie muzyki, omawianie prezentowanych utworów oraz niektórych wykonań.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie obejmuje test słuchowy oraz część ustną, gdzie student winien wykazać się znajomością problematyki omawianej literatury i dziejów pianistyki. Warunkiem zaliczenia jest również napisanie pracy dotyczącej twórczości wybranego, mniej znanego kompozytora z omawianego okresu.

wykonanie: www.ansta.pl