Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Podstawy aranżacji

symboljezyk
2/4481
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

1. Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu instrumentoznawstwa i zasad aranżacji oraz instrumentacji.

2. Nabycie umiejętności poprawnego zapisu dla różnych instrumentów (z uwzględnieniem odpowiednich kluczy, transpozycji oraz specyficznych oznaczeń technicznych i artykulacyjnych).

3. Kształcenie umiejętności aranżowania oraz instrumentowania poprzez twórcze opracowania utworów na różnorodne składy instrumentalne.

4. Kształcenie świadomości zróżnicowania czynnika instrumentacyjnego i fakturalnego w kontekście historycznym oraz ze względu przeznaczenie muzyki.

 

Student - poza przyswojeniem wykładanych treści programowych - powinien wykazać się umiejętnością ich praktycznego i twórczego wykorzystania. Służą temu systematycznie realizowane ćwiczenia instrumentacyjne konsultowane z pedagogiem podczas zajęć.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Znajomość zasad muzyki ze szczególnym uwzględnieniem kluczy i innych elementów notacji muzycznej oraz transpozycji.

 

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Gra na instrumencie, analiza dzieła muzycznego

bibliografia podstawowa

Kazimierz Guzowski, Podstawowe zagadnienia instrumentacji. Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Gdańsku 2005.

bibliografia uzupełniająca

Mieczysław Drobner, Instrumentoznawstwo i akustyka, PWM Kraków 1963.

Kazimierz Sikorski, Instrumentoznastwo, PWM Kraków 1950.

Włodzimierz Kotoński, Instrumenty perkusyjne we współczesnej orkiestrze, PWM Kraków 1981.

efekty kształcenia - wiedza

1. Student zna i w podstawowym zakresie umie opisać specyfikę poszczególnych instrumentów – ich skale, właściwości brzmienia, możliwości techniczne itp. 2. Zna podstawowe prawidłowości twórczej i poprawnej pod względem warsztatowym instrumentacji oraz aranżacji. 3. Wyciąga wnioski dotyczące wzajemnej relacji posiadanej wiedzy do jej praktycznego zastosowania. 4. Rozumie problem zróżnicowania czynnika instrumentacyjnego i fakturalnego w kontekście historycznym oraz ze względu przeznaczenie muzyki.

efekty kształcenia - umiejętności

1. Student potrafi stosować w praktyce podstawowe zasady poprawnej instrumentacji i aranżacji oraz umie w tym celu w prawidłowy sposób posługiwać się notacją muzyczną. 2. Identyfikuje specyfikę różnych sposobów aranżacji oraz instrumentacji. 3. Potrafi odczytać elementy zapisu partyturowego. 4. Posiada umiejętność twórczego przekształcania faktury utworu muzycznego.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

1. Student wykazuje otwartość na różnorodne rozwiązania danego problemu. 2. Przejawia chęć ciągłego poszerzania zakresu swojej wiedzy i umiejętności. 3. Potrafi w kreatywny sposób realizować własne pomysły twórcze i artystyczne oraz dostosowywać je do zastanych potrzeb i możliwości. 4. Wykazuje umiejętność właściwej organizacji pracy.

Semestry

Moduł pedagogiczny
Pedagogika Instrumentalna (magisterskie uzupełniające, niestacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
214.002.0ćwiczeniazaliczenieprof. dr hab. Krzysztof Olczak, 2/4481/12352
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Zapoznanie studentów z podstawami instrumentoznawstwa, specyfiką poszczególnych instrumentów oraz grup instrumentów oraz ich ogólnych właściwości technicznych i brzmieniowych.

2. Nauka notacji muzycznej właściwej dla omawianych instrumentów oraz zespołów instrumentalnych.

3. Nauka podstawowych umiejętności aranżowania oraz instrumentowania utworów na różnorodne zespoły instrumentalne.

metody dydaktyczne

1. Wykłady z zakresu instrumentoznawstwa i zasad aranżacji oraz instrumentacji.

2. Zapoznanie studentów z przykładami z literatury muzycznej (w formie partytury i nagrania).

3. Ćwiczeniowe opracowania utworów na różnorodne składy instrumentalne, realizowane przez studentów w konsultacji z pedagogiem.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

1. Systematyczna realizacja uzgodnionych z pedagogiem aranżacji i instrumentacji.

Ocenie podlegają jakość i zakres pracy oraz poprawność notacji muzycznej.

2. Omówienie zrealizowanych prac i znajomość specyfiki użytych instrumentów.

3. Odpowiedni stosunek studenta do zajęć obejmujący frekwencję, zaangażowanie oraz systematyczność pracy.

wykonanie: www.ansta.pl