symbol | jezyk |
---|---|
2/4481 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
1. Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu instrumentoznawstwa i zasad aranżacji oraz instrumentacji. 2. Nabycie umiejętności poprawnego zapisu dla różnych instrumentów (z uwzględnieniem odpowiednich kluczy, transpozycji oraz specyficznych oznaczeń technicznych i artykulacyjnych). 3. Kształcenie umiejętności aranżowania oraz instrumentowania poprzez twórcze opracowania utworów na różnorodne składy instrumentalne. 4. Kształcenie świadomości zróżnicowania czynnika instrumentacyjnego i fakturalnego w kontekście historycznym oraz ze względu przeznaczenie muzyki.
Student - poza przyswojeniem wykładanych treści programowych - powinien wykazać się umiejętnością ich praktycznego i twórczego wykorzystania. Służą temu systematycznie realizowane ćwiczenia instrumentacyjne konsultowane z pedagogiem podczas zajęć. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Znajomość zasad muzyki ze szczególnym uwzględnieniem kluczy i innych elementów notacji muzycznej oraz transpozycji.
| |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Gra na instrumencie, analiza dzieła muzycznego | |
bibliografia podstawowa | |
Kazimierz Guzowski, Podstawowe zagadnienia instrumentacji. Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Gdańsku 2005. | |
bibliografia uzupełniająca | |
Mieczysław Drobner, Instrumentoznawstwo i akustyka, PWM Kraków 1963. Kazimierz Sikorski, Instrumentoznastwo, PWM Kraków 1950. Włodzimierz Kotoński, Instrumenty perkusyjne we współczesnej orkiestrze, PWM Kraków 1981. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
1. Student zna i w podstawowym zakresie umie opisać specyfikę poszczególnych instrumentów – ich skale, właściwości brzmienia, możliwości techniczne itp. 2. Zna podstawowe prawidłowości twórczej i poprawnej pod względem warsztatowym instrumentacji oraz aranżacji. 3. Wyciąga wnioski dotyczące wzajemnej relacji posiadanej wiedzy do jej praktycznego zastosowania. 4. Rozumie problem zróżnicowania czynnika instrumentacyjnego i fakturalnego w kontekście historycznym oraz ze względu przeznaczenie muzyki. | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
1. Student potrafi stosować w praktyce podstawowe zasady poprawnej instrumentacji i aranżacji oraz umie w tym celu w prawidłowy sposób posługiwać się notacją muzyczną. 2. Identyfikuje specyfikę różnych sposobów aranżacji oraz instrumentacji. 3. Potrafi odczytać elementy zapisu partyturowego. 4. Posiada umiejętność twórczego przekształcania faktury utworu muzycznego. | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
1. Student wykazuje otwartość na różnorodne rozwiązania danego problemu. 2. Przejawia chęć ciągłego poszerzania zakresu swojej wiedzy i umiejętności. 3. Potrafi w kreatywny sposób realizować własne pomysły twórcze i artystyczne oraz dostosowywać je do zastanych potrzeb i możliwości. 4. Wykazuje umiejętność właściwej organizacji pracy. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 14.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | prof. dr hab. Krzysztof Olczak, | 2/4481/12352 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Zapoznanie studentów z podstawami instrumentoznawstwa, specyfiką poszczególnych instrumentów oraz grup instrumentów oraz ich ogólnych właściwości technicznych i brzmieniowych. 2. Nauka notacji muzycznej właściwej dla omawianych instrumentów oraz zespołów instrumentalnych. 3. Nauka podstawowych umiejętności aranżowania oraz instrumentowania utworów na różnorodne zespoły instrumentalne. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
1. Wykłady z zakresu instrumentoznawstwa i zasad aranżacji oraz instrumentacji. 2. Zapoznanie studentów z przykładami z literatury muzycznej (w formie partytury i nagrania). 3. Ćwiczeniowe opracowania utworów na różnorodne składy instrumentalne, realizowane przez studentów w konsultacji z pedagogiem. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
1. Systematyczna realizacja uzgodnionych z pedagogiem aranżacji i instrumentacji. Ocenie podlegają jakość i zakres pracy oraz poprawność notacji muzycznej. 2. Omówienie zrealizowanych prac i znajomość specyfiki użytych instrumentów. 3. Odpowiedni stosunek studenta do zajęć obejmujący frekwencję, zaangażowanie oraz systematyczność pracy. |