Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
Dydaktyka zespołu kameralnego
symbol | jezyk |
2/4480 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
|
bibliografia podstawowa |
-
Rozporządzenie
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 9 grudnia 2010 roku
w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i
placówkach artystycznych – Dziennik Ustaw z 2011 r. nr 15, poz.
69.
-
Rozporządzenie
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 9 grudnia 2010 roku
w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa
artystycznego w publicznych szkołach i placówkach artystycznych –
Dziennik Ustaw z 2011 r. nr 15, poz. 70.
-
Wybrane
autorskie programy nauczania przedmiotu ‘zespół kameralny’ i
‘zespół instrumentalny’ w Szkołach Muzycznych I i II
stopnia.
-
Marchwiński,
Jerzy : O
partnerstwie w muzyce. Esej. [AMFC]
Warszawa 2001.
-
Bacewicz,
Kiejstut : Rola
muzyki zespołowej w procesie kształtowania muzyka. (W:)
Zeszyt
naukowy II, red.
nauk.doc. F. Wesołowski, [PWSM] Łódź
1973.
-
Strokosz-Michalak,
Regina : Wybrane
zagadnienia kameralistyki fortepianowej. [Wyższa
Szkoła Pedagogiczna] Częstochowa
1994.
-
Gwizdalanka,
Danuta : Przewodnik
po muzyce kameralnej.
[PWM] Kraków 1998.
-
Anna
Prabucka-Firlej, Krzysztof Sperski – Z zagadnień wykonawczych
kameralnej muzyki baroku, [Akademia Muzyczna], Gdańsk 1988. Prace
Specjalne. 43
|
bibliografia uzupełniająca |
--- |
efekty kształcenia - wiedza |
student posiada wiedzę z historii kameralistyki oraz głównych składów kameralnych zna właściwe formy muzyczne wykorzystywane w dydaktyce zespołu kameralnego posiada elementarną wiedzę na temat wymagań edukacyjnych przedmiotu ‘zespół kameralny’ w szkołach muzycznych I i II stopnia potrafi właściwie klasyfikować problemy wykonawcze w przerabianych pozycjach literatury zespołowej |
efekty kształcenia - umiejętności |
potrafi w skuteczny sposób rozwiązywać problemy dotyczące wspólnej intonacji, artykulacji i frazowania podczas pracy z zespołem kameralnym właściwie odczytuje relacje pomiędzy poszczególnymi instrumentami w zespole, potrafi wychwycić błędy tekstowe potrafi przeanalizować wartość wykonawczą produkcji zespołowej i dokonać właściwej klasyfikacji problemów świadomie realizuje zaplanowane działania dydaktyczne dotyczące konkretnych zagadnień wykonawstwa kameralnego |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
potrafi przekazywać wiedzę teoretyczną w taki sposób, aby być rozumianym na różnych poziomach zaawansowania instrumentalnego i wieku uczniów potrafi dokonać konstruktywnej krytyki kameralnych działań uczniów i zaproponować właściwe sposoby dalszego doskonalenia potrafi rozbudzić potrzebę muzykowania kameralnego i zachęcić do poszukiwania jedności wspólnych dążeń |
Semestry
Moduł pedagogiczny
Pedagogika Instrumentalna (magisterskie uzupełniające, niestacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
1 | 16.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | prof. dr hab. Krzysztof Olczak, | 2/4480/12351 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
-
zapoznanie
studentów z metodycznymi i praktycznymi zagadnieniami pracy z
zespołem kameralnym na różnych poziomach zaawansowania
instrumentalnego
-
znajomość
zagadnień podstaw fizjologii gry na instrumentach tworzących
zespół
-
opanowanie
metod pracy z zespołem w różnych grupach wiekowych i stopniu
zaawansowania instrumentalnego uczniów
-
umiejętność
odczytania struktury utworu kameralnego (z uwzględnieniem
wewnętrznej hierarchii głosów) oraz świadomego realizowania
zadań związanych z interpretacją utworów kameralnych
-
nabywanie
umiejętności w optymalnym wykorzystywaniu wiedzy teoretycznej z
psychologii i podstaw pedagogiki w kształtowaniu wrażliwości
estetycznej i wyobraźni brzmieniowej uczniów w zespole
-
znajomość
obiegowej literatury zespołowej z uwzględnieniem stopnia
zaawansowania grających
|
metody dydaktyczne |
wykłady, analiza partytur |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
obecność na zajęciach, opanowanie treści programu przedmiotu |