Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Dydaktyka zespołu kameralnego

symboljezyk
2/4480
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu
  • Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów różnych specjalności z metodami nauczania zespołu kameralnego, organizacji i planowania działalności dydaktycznej zgodnie z wymaganiami edukacyjnymi w Szkole Muzycznej I i II stopnia.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • Wiedza z literatury muzycznej, psychologii, pedagogiki.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  • Historia muzyki, psychologia, pedagogika.

bibliografia podstawowa
  • Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 9 grudnia 2010 roku w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych – Dziennik Ustaw z 2011 r. nr 15, poz. 69.

  • Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 9 grudnia 2010 roku w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego w publicznych szkołach i placówkach artystycznych – Dziennik Ustaw z 2011 r. nr 15, poz. 70.

  • Wybrane autorskie programy nauczania przedmiotu ‘zespół kameralny’ i ‘zespół instrumentalny’
    w Szkołach Muzycznych I i II stopnia.

  • Marchwiński, Jerzy : O partnerstwie w muzyce. Esej. [AMFC] Warszawa 2001.

  • Bacewicz, Kiejstut : Rola muzyki zespołowej w procesie kształtowania muzyka. (W:) Zeszyt naukowy II, red. nauk.doc. F. Wesołowski, [PWSM] Łódź 1973.

  • Strokosz-Michalak, Regina : Wybrane zagadnienia kameralistyki fortepianowej. [Wyższa Szkoła Pedagogiczna] Częstochowa 1994.

  • Gwizdalanka, Danuta : Przewodnik po muzyce kameralnej. [PWM] Kraków 1998.

  • Anna Prabucka-Firlej, Krzysztof Sperski – Z zagadnień wykonawczych kameralnej muzyki baroku, [Akademia Muzyczna], Gdańsk 1988. Prace Specjalne. 43

bibliografia uzupełniająca

---

efekty kształcenia - wiedza

student posiada wiedzę z historii kameralistyki oraz głównych składów kameralnych zna właściwe formy muzyczne wykorzystywane w dydaktyce zespołu kameralnego posiada elementarną wiedzę na temat wymagań edukacyjnych przedmiotu ‘zespół kameralny’ w szkołach muzycznych I i II stopnia potrafi właściwie klasyfikować problemy wykonawcze w przerabianych pozycjach literatury zespołowej

efekty kształcenia - umiejętności

potrafi w skuteczny sposób rozwiązywać problemy dotyczące wspólnej intonacji, artykulacji i frazowania podczas pracy z zespołem kameralnym właściwie odczytuje relacje pomiędzy poszczególnymi instrumentami w zespole, potrafi wychwycić błędy tekstowe potrafi przeanalizować wartość wykonawczą produkcji zespołowej i dokonać właściwej klasyfikacji problemów świadomie realizuje zaplanowane działania dydaktyczne dotyczące konkretnych zagadnień wykonawstwa kameralnego

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

potrafi przekazywać wiedzę teoretyczną w taki sposób, aby być rozumianym na różnych poziomach zaawansowania instrumentalnego i wieku uczniów potrafi dokonać konstruktywnej krytyki kameralnych działań uczniów i zaproponować właściwe sposoby dalszego doskonalenia potrafi rozbudzić potrzebę muzykowania kameralnego i zachęcić do poszukiwania jedności wspólnych dążeń

Semestry

Moduł pedagogiczny
Pedagogika Instrumentalna (magisterskie uzupełniające, niestacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
116.002.0wykładzaliczenieprof. dr hab. Krzysztof Olczak, 2/4480/12351
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • zapoznanie studentów z metodycznymi i praktycznymi zagadnieniami pracy z zespołem kameralnym na różnych poziomach zaawansowania instrumentalnego

  • znajomość zagadnień podstaw fizjologii gry na instrumentach tworzących zespół

  • opanowanie metod pracy z zespołem w różnych grupach wiekowych i stopniu zaawansowania instrumentalnego uczniów

  • umiejętność odczytania struktury utworu kameralnego (z uwzględnieniem wewnętrznej hierarchii głosów) oraz świadomego realizowania zadań związanych z interpretacją utworów kameralnych

  • nabywanie umiejętności w optymalnym wykorzystywaniu wiedzy teoretycznej z psychologii i podstaw pedagogiki w kształtowaniu wrażliwości estetycznej i wyobraźni brzmieniowej uczniów w zespole

  • znajomość obiegowej literatury zespołowej z uwzględnieniem stopnia zaawansowania grających

metody dydaktyczne

wykłady, analiza partytur

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

obecność na zajęciach, opanowanie treści programu przedmiotu

wykonanie: www.ansta.pl