symbol | jezyk |
---|---|
2/4479 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Zajęcia dadzą możliwość zdobycia wiedzy na temat psychologii rozwojowej, wychowawczej oraz zaburzeń rozwoju ze szczególnym uwzględnieniem okresu rozwojowego przypadającego na III i IV etap edukacyjny. Ponadto wykłady poszerzone będą o praktyczne wskazówki radzenia sobie w sytuacjach trudnych w przyszłej pracy pedagogicznej.
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Ukończenie przedmiotu psychologia ogólna i psychologia I i II etapu edukacyjnego | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- brak danych - | |
bibliografia podstawowa | |
Birch A., Malim T. (1999) Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości. Warszawa, PWN Brophy J. (2002) Motywowanie uczniów do nauki. Warszawa, PWNH. Turner J.S., Helms D.B. (1999) Rozwój człowieka. Warszawa, WSiP uzupelniająca A. Faber, E. Mazlish (1998) Jak mówić , żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole. Poznań, Media Rodzina of Poznań | |
bibliografia uzupełniająca | |
--- | |
efekty kształcenia - wiedza | |
Student zna podstawową terminologię związaną z psychologią rozwojową Rozumie procesy rozwoju, socjalizacji, wychowania, nauczania i uczenia się Charakteryzuje rozwój fizyczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny i moralny młodzieży w okresie III i IV etapu edukacyjnego Zna psychologiczne podstawy wychowania i kształcenia Posiada wiedzę na temat zaburzeń rozwoju w okresie adolescencji przypadającym na III i IV etap edukacyjny Zna potrzeby edukacyjne młodzieży z zaburzeniami rozwoju | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Porównuje poszczególne koncepcje rozwoju człowieka pod kątem największej przydatności w przyszłej pracy zawodowej Analizuje poszczególne aspekty rozwoju młodzieży w III i IV etapie edukacyjnym Interpretuje zachowania adolescenta w kontekście uwarunkowań bio-psycho-społecznych Wykorzystuje zdobytą wiedzę w nawiązaniu kontaktu z młodzieżą Rozpoznaje prawdopodobne przyczyny trudności edukacyjnych młodzieży w okresie III i IV etapu edukacyjnego Projektuje strategie stymulujące rozwój młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych Zna sposoby motywowania uczniów do nauki Umie radzić sobie z doświadczanym stresem | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Charakteryzuje się postawami prospołecznymi, szacunkiem dla innych i poczuciem odpowiedzialności Rozwija własne umiejętności interpersonalne, porozumiewając się z innymi w sposób jasny i bezpośredni, z szacunkiem wobec odmiennych poglądów innych Potrafi nawiązać kontakt z młodzieżą Posługuje się fachową terminologią z zakresu psychologii rozwojowej i psychologii kształcenia Posiada umiejętność adaptowania się do nowych, zmieniających się okoliczności w środowisku Jest zdolny do efektywnego wykorzystywania wyobraźni, kreatywności i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania problemów własnych i grupowych W sposób świadomy kontroluje swoje emocje i zachowania Nawiązuje współpracę w zespole ludzkim Przestrzega zasad etyki zawodowej |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 16.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | dr Michał Kierzkowski, | 2/4479/12345 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Psychologia rozwojowa - przypomnienie terminologii i podstawowych koncepcji rozwoju człowieka. 2. Okres adolescencji - cechy charakterystyczne. 3. Młodzież w III etapie edukacyjnym - rozwój fizyczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny, moralny. Najczęstsze problemy wychowawcze. 4. Młodzież w IV etapie edukacyjnym - rozwój fizyczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny, moralny. Najczęstsze problemy wychowawcze. 5. Klasyfikacja zaburzeń rozwoju młodzieży w III i IV etapie edukacyjnym. 6. Możliwości wspierania rozwoju młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych. 7. Motywowanie uczniów do nauki. 8. Charakterystyka dalszych okresów rozwoju - wczesna dorosłość, średnia dorosłość, późna dorosłość. 9. Analiza własnych predyspozycji do pracy z młodzieżą. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykład z prezentacją multimedialną; dyskusja | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Obecność na zajęciach, egzamin ustny |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 14.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | dr Michał Kierzkowski, | 2/4479/12347 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Psychologia rozwojowa - przypomnienie terminologii i podstawowych koncepcji rozwoju człowieka. 2. Okres adolescencji - cechy charakterystyczne. 3. Młodzież w III etapie edukacyjnym - rozwój fizyczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny, moralny. Najczęstsze problemy wychowawcze. 4. Młodzież w IV etapie edukacyjnym - rozwój fizyczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny, moralny. Najczęstsze problemy wychowawcze. 5. Klasyfikacja zaburzeń rozwoju młodzieży w III i IV etapie edukacyjnym. 6. Możliwości wspierania rozwoju młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych. 7. Motywowanie uczniów do nauki. 8. Charakterystyka dalszych okresów rozwoju - wczesna dorosłość, średnia dorosłość, późna dorosłość. 9. Analiza własnych predyspozycji do pracy z młodzieżą. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykład z prezentacją multimedialną; dyskusja | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Obecność na zajęciach, egzamin ustny |