Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Pedagogika ogólna

symboljezyk
2/4446
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

- Poznanie najnowszych nurtów refleksji pedagogicznej,

- Zachęcanie do refleksji krytyczno – hermeneutycznej.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

-

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

-

bibliografia podstawowa

- B. Śliwerski (red.), Pedagogika, Gdańsk 2006

Podstawy o wychowaniu – t. I;

Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych – t. II;

Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej – t. III;

- Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika (podręcznik akademicki), Warszawa 2003, t. I, II;

- B. Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2001;

- A. Janowski, Pedagogika praktyczna, Warszawa 2002;

- J. Homplewicz, Etyka pedagogiczna, Warszawa 1996,

- H. Sęk, Wypalenie zawodowe. Przyczyny, mechanizmy, zapobieganie, Warszawa 2000,

- H. Kwiatkowska, Tożsamość nauczycieli, Gdańsk 2004,

- B. Niemierko, Kształcenie według wymagań, [w:] A. Kruszewski (red.), Pedagogika w pokoju nauczycielskim, Warszawa 2000.

bibliografia uzupełniająca

-

efekty kształcenia - wiedza

Student analizuje pedagogikę jako naukę. - Student stosuje i interpretuje posiadane wiadomości teoretyczne z zakresu pedagogiki. - Student rozpoznaje zagadnienia z zakresu pedagogiki. - Student rozpoznaje zagadnienia z zakresu pedagogiki.

efekty kształcenia - umiejętności

Student poznaje i doskonali wiedzę o wychowaniu. - Student dostrzega i rozwiązuje problemy pedagogiczne. - Student klasyfikuje i wybiera odpowiednie metody pedqgogiczne do zadań edukacyjnych. - Student wykrywa i ocenia problemy pedagogiczne, wychowawcze. - Student dobiera metody i narzędzia do badań pedagogicznych

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Stosuje w praktyce i doskonali w ramach przedmiotu kompetencje wiedzy i umiejętności. - Rozróżnia, definiuje i objaśnia problemy w napotykanych zagadnieniach i obszarach pedagogicznych. - Student docenia i akceptuje treści pedagogiki ogólnej w praktycznym zastosowaniu.

Semestry

Moduł pedagogiczny
Pedagogika Instrumentalna (licencjackie, niestacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
316.002.0wykładzaliczenieprof. dr hab. Anna Janosz, 2/4446/12237
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- Status teoretyczny pedagogiki, dyscypliny współpracujące z pedagogiką;

- Metodologia badań pedagogicznych: podejście ilościowe i jakościowe;

- Główne nurty pedagogiki współczesnej:

pozytywistyczna, kultury, personalno – egzystencjalna, Nowego Wychowania, krytyczna, emancypacyjna, międzykulturowa;

- Czołowe postaci pedagogiki XX wieku:

J. Korczak, J. Dewey, R. Steiner, C. Freinet;

- Kategorie pojęciowe współczesnej teorii wychowania  kontekst kulturowy, społeczny, rozwojowy

- Szkoła jako środowisko edukacyjne – rys historyczny,

- Modele szkoły współczesnej,

- Program szkolny,

- Ocenianie,        

- Sylwetka nauczyciela – wychowawcy: rys historyczny,

- Współczesny nauczyciel według J. Rutkowiak, Z. Kwiecińskiego, A. Nowickiego,

- Uczniowie: konformiści i nonkonformiści.

metody dydaktyczne

Wykład

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Test pisemny

- Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej

- Umiejętność wskazywania na sprzeczności w teorii i praktyce pedagogicznej,

- Umiejętność dokonywania porównań między zróżnicowanymi koncepcjami pedagogicznymi

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
414.002.0wykładzaliczenieprof. dr hab. Anna Janosz, 2/4446/12240
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- Status teoretyczny pedagogiki, dyscypliny współpracujące z pedagogiką;

- Metodologia badań pedagogicznych: podejście ilościowe i jakościowe;

- Główne nurty pedagogiki współczesnej:

pozytywistyczna, kultury, personalno – egzystencjalna, Nowego Wychowania, krytyczna, emancypacyjna, międzykulturowa;

- Czołowe postaci pedagogiki XX wieku:

J. Korczak, J. Dewey, R. Steiner, C. Freinet;

- Kategorie pojęciowe współczesnej teorii wychowania  kontekst kulturowy, społeczny, rozwojowy

- Szkoła jako środowisko edukacyjne – rys historyczny,

- Modele szkoły współczesnej,

- Program szkolny,

- Ocenianie,        

- Sylwetka nauczyciela – wychowawcy: rys historyczny,

- Współczesny nauczyciel według J. Rutkowiak, Z. Kwiecińskiego, A. Nowickiego,

- Uczniowie: konformiści i nonkonformiści.

metody dydaktyczne

Wykład

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Test pisemny

- Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej

- Umiejętność wskazywania na sprzeczności w teorii i praktyce pedagogicznej,

- Umiejętność dokonywania porównań między zróżnicowanymi koncepcjami pedagogicznymi

wykonanie: www.ansta.pl