symbol | jezyk |
---|---|
2/4446 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
- Poznanie najnowszych nurtów refleksji pedagogicznej, - Zachęcanie do refleksji krytyczno – hermeneutycznej. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
- | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- | |
bibliografia podstawowa | |
- B. Śliwerski (red.), Pedagogika, Gdańsk 2006 Podstawy o wychowaniu – t. I; Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych – t. II; Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej – t. III; - Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika (podręcznik akademicki), Warszawa 2003, t. I, II; - B. Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2001; - A. Janowski, Pedagogika praktyczna, Warszawa 2002; - J. Homplewicz, Etyka pedagogiczna, Warszawa 1996, - H. Sęk, Wypalenie zawodowe. Przyczyny, mechanizmy, zapobieganie, Warszawa 2000, - H. Kwiatkowska, Tożsamość nauczycieli, Gdańsk 2004, - B. Niemierko, Kształcenie według wymagań, [w:] A. Kruszewski (red.), Pedagogika w pokoju nauczycielskim, Warszawa 2000. | |
bibliografia uzupełniająca | |
- | |
efekty kształcenia - wiedza | |
Student analizuje pedagogikę jako naukę. - Student stosuje i interpretuje posiadane wiadomości teoretyczne z zakresu pedagogiki. - Student rozpoznaje zagadnienia z zakresu pedagogiki. - Student rozpoznaje zagadnienia z zakresu pedagogiki. | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Student poznaje i doskonali wiedzę o wychowaniu. - Student dostrzega i rozwiązuje problemy pedagogiczne. - Student klasyfikuje i wybiera odpowiednie metody pedqgogiczne do zadań edukacyjnych. - Student wykrywa i ocenia problemy pedagogiczne, wychowawcze. - Student dobiera metody i narzędzia do badań pedagogicznych | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Stosuje w praktyce i doskonali w ramach przedmiotu kompetencje wiedzy i umiejętności. - Rozróżnia, definiuje i objaśnia problemy w napotykanych zagadnieniach i obszarach pedagogicznych. - Student docenia i akceptuje treści pedagogiki ogólnej w praktycznym zastosowaniu. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 16.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | prof. dr hab. Anna Janosz, | 2/4446/12237 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- Status teoretyczny pedagogiki, dyscypliny współpracujące z pedagogiką; - Metodologia badań pedagogicznych: podejście ilościowe i jakościowe; - Główne nurty pedagogiki współczesnej: pozytywistyczna, kultury, personalno – egzystencjalna, Nowego Wychowania, krytyczna, emancypacyjna, międzykulturowa; - Czołowe postaci pedagogiki XX wieku: J. Korczak, J. Dewey, R. Steiner, C. Freinet; - Kategorie pojęciowe współczesnej teorii wychowania kontekst kulturowy, społeczny, rozwojowy - Szkoła jako środowisko edukacyjne – rys historyczny, - Modele szkoły współczesnej, - Program szkolny, - Ocenianie, - Sylwetka nauczyciela – wychowawcy: rys historyczny, - Współczesny nauczyciel według J. Rutkowiak, Z. Kwiecińskiego, A. Nowickiego, - Uczniowie: konformiści i nonkonformiści. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykład | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Test pisemny - Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej - Umiejętność wskazywania na sprzeczności w teorii i praktyce pedagogicznej, - Umiejętność dokonywania porównań między zróżnicowanymi koncepcjami pedagogicznymi |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 14.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | prof. dr hab. Anna Janosz, | 2/4446/12240 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- Status teoretyczny pedagogiki, dyscypliny współpracujące z pedagogiką; - Metodologia badań pedagogicznych: podejście ilościowe i jakościowe; - Główne nurty pedagogiki współczesnej: pozytywistyczna, kultury, personalno – egzystencjalna, Nowego Wychowania, krytyczna, emancypacyjna, międzykulturowa; - Czołowe postaci pedagogiki XX wieku: J. Korczak, J. Dewey, R. Steiner, C. Freinet; - Kategorie pojęciowe współczesnej teorii wychowania kontekst kulturowy, społeczny, rozwojowy - Szkoła jako środowisko edukacyjne – rys historyczny, - Modele szkoły współczesnej, - Program szkolny, - Ocenianie, - Sylwetka nauczyciela – wychowawcy: rys historyczny, - Współczesny nauczyciel według J. Rutkowiak, Z. Kwiecińskiego, A. Nowickiego, - Uczniowie: konformiści i nonkonformiści. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykład | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Test pisemny - Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej - Umiejętność wskazywania na sprzeczności w teorii i praktyce pedagogicznej, - Umiejętność dokonywania porównań między zróżnicowanymi koncepcjami pedagogicznymi |