Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Psychologia ogólna

symboljezyk
2/4445
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Przedmiot Psychologia skierowany jest do studentów Akademii Muzycznej, którzy w przyszłości pracować będą jako nauczyciele  w placówkach kształcenia muzycznego. Ma on przybliżyć zagadnienia związane z psychologią teoretyczną oraz z elementami psychologii stosowanej. Studenci uczęszczający na zajęcia zapoznają się z podstawowymi zagadnieniami psychologicznymi, a także z możliwościami zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce pedagogicznej. Podczas omawiania zagadnień z psychologii ogólnej poruszone zostaną także zagadnienia psychologii muzyki, bezpośrednio związane z omawianą tematyką.

 

Założenia i cele przedmiotu:

- zapoznanie studentów z psychologicznymi koncepcjami człowieka oraz z wybranymi procesami psychologicznymi,

- zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami psychologii osobowości i różnic indywidualnych, psychologii rozwojowej, społecznej i klinicznej,

- refleksja nad rolą wiedzy psychologicznej w pracy nauczyciela.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Brak wymagań wstępnych.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
- brak danych -
bibliografia podstawowa
  • Mietzel, G. (1998), Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Tavris, C., Wade, C. (1999), Zaproszenie do psychologii, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
  • Zimbardo, P. (2002), Psychologia i życie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Strelau, J. (red.), (2000), Psychologia. Podręcznik akademicki, Tom I-III, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Łukaszewski, W. (2003), Wielkie pytania psychologii, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Fontana, D. (1998), Psychologia dla nauczycieli, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
  • Bee, H. (2004), Psychologia rozwoju człowieka, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
  • Birch, A., Malim, T. (2004), Psychologia rozwojowa w zarysie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Przetacznik-Gierowska, M., Tyszkowa, M. (1996), Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Maruszewski, T. (1996), Psychologia poznawcza, Warszawa: Polskie Towarzystwo Semiotyczne. 
  • Aronson, E. Człowiek, istota społeczna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Bilikiewicz, A. (2003),  Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
  • Sadowski, B. (2005), Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Nęcka, E. () Psychologia twórczości, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
bibliografia uzupełniająca
  • The brain and the central nervous system, (2000), Londyn: Wydawnictwo Reader’s Digest.
  • Wojciszke, B. (2006), Człowiek wśród ludzi – zarys psychologii społecznej, Warszawa: Wydawnictwo Scholar.
  • Anderson, J. R. (1998). Uczenie się i pamięć: integracja zagadnień. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
  • Baddeley, A. (2003). Working memory: looking back and looking forward. Nature Reviews, 4, 829-841
  • Chan, A.S., Yim-Chi, Ho., Mei-Chun, Ch. (1998). Music training improves verbal memory. Nature, 396, 128.
  • Cheek, J.M., Smith, L.R. (1999). Musical training and mathematics achievement. Adolescence, 34, 759-761.
  • Forgeard, M. (2008). The relation between music and phonological processing in normal-reading children and ahildren with dyslexia. Music Percepction, 25), 383-390
  • Franklin, M. S., Attray, K., Moore, K. S., Moher, J., Yip, Ch. Y., Jonides, J. (2008). The effects of musical training on verbal memory. Pscyhology of Music, 36, 353-365.
  • Gaser, Ch., Schlaug, G. (2003). Brain structures differ between musicians and non-musicians. The Journal of Neuroscience, 23, 9240-9245.
  • Ho, Y. Ch., Cheung, M. Ch., Chan, A. S. (2003). Music training improves verbal but not visual memory-­­­­­­­­­­­­cross-sectional and longitudinal explorations in children. Neuropsychology, 17, 439-450
  • Hodges, D. (2000).  Special Focus: Music and the brain: Implications of music and brain research. Music Educators Journal, 8, 17-22.
  • Husain, G., Thompson, W.F., Schellenberg, G. (2002). Effects of musical tempo and mode on arousal, mood, and spatial abilities. Music Percepction, 20, 151-171.
  • Krumhansl, C. L. (1997). An exploratory study of musical emotions and psychophysiology. Canadian Journal od Experimental Psychology, 51, 336-352
  • Nęcka, E. (1994). Inteligencja i procesy poznawcze. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Overy, K., Nicolson, R. I., Fawcett, A. J. Dyslexia and Music: Measuring musical timing skills. Dyslexia: An international Journal of Research and Practice, 9, 18-36.
  • Schellenberg, G. (2001). Music and nonmusical abilities. Annals New York Academy of Sciences, 930, 355-371.
  • Schellenberg, E.G. (2004). Musci lessons enhance IQ. Psychological Science, 15, 511-514.
  • Schellenberg, E.G., Hallam, S. (2005). Music listening and cognitive abilities in 10-and 11- year-olds: The Blur Effect. Annals New York Academy of Sciences, 1060, 202-209.
  • Schellenberg, E., G. (2006.) Long-term positive associations between music lessons and IQ.  Journal of Educational Psychology, 98, 457-468.
efekty kształcenia - wiedza

Student definiuje, czym jest psychologia jako nauka Zna historię psychologii jako nauki Posiada wiedzę na temat podstawowych psychologicznych koncepcji człowieka Rozumie prawidłowości oraz zakłócenia w zakresie komunikowania interpersonalnego i społecznego Dysponuje podstawową wiedzą dotyczącą procesów emocjonalnych i motywacyjnych Charakteryzuje podstawowe metody badawcze w psychologii

efekty kształcenia - umiejętności

Analizuje i wyciąga wnioski na temat motywów postępowania człowieka Interpretuje zachowania człowieka w kontekście uwarunkowań bio-psycho-społecznych Zyskuje większą świadomość siebie i swoich potrzeb Porównuje poszczególne koncepcje psychologiczne człowieka pod kątem największej przydatności w przyszłej pracy zawodowej Wykazuje umiejętność lepszego radzenia sobie ze stresem i z własnymi ograniczeniami Poszukuje potwierdzeń w codziennym życiu dla zyskanej wiedzy na temat psychologicznych aspektów zachowań człowieka lub poddaje ją krytyce

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Charakteryzuje się postawami prospołecznymi, szacunkiem dla innych i poczuciem odpowiedzialności Rozwija własne umiejętności interpersonalne, porozumiewając się z innymi w sposób jasny i bezpośredni, z szacunkiem wobec odmiennych poglądów innych Posługuje się fachową terminologią z zakresu psychologii Nawiązuje współpracę w grupie Posiada umiejętność adaptowania się do nowych, zmieniających się okoliczności w środowisku Jest zdolny do efektywnego wykorzystywania wyobraźni, kreatywności i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania problemów własnych i grupowych W sposób świadomy kontroluje swoje emocje i zachowania

Semestry

Moduł pedagogiczny
Pedagogika Instrumentalna (licencjackie, niestacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
116.002.0wykładzaliczeniedr Michał Kierzkowski, 2/4445/12232
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zajęcia 1. Wprowadzenie w problematykę zajęć

- powstanie nazwy „psychologia”,

- obszary zainteresowań psychologii,

- różnice między naukową a potoczną wiedzą psychologiczną,

- psychologia jako dziedzina nauki i praktyki oraz jej miejsce wśród innych dyscyplin.

Zajęcia 2/3/4/5. Psychologiczne koncepcje człowieka

- psychologia klasyczna,

- atomizm i teoria pola,

- behawiorystyczne koncepcje człowieka,

- psychoanalityczne koncepcje człowieka,

- poznawcze koncepcje człowieka,

- humanistyczne koncepcje człowieka,

- człowiek jako istotna społeczna (koncepcje społeczno-kulturowe).

Zajęcia 6/7. Biologiczne mechanizmy zachowania

- budowa ludzkiego mózgu,

- poszukiwanie obszarów odpowiedzialnych za konkretne funkcje poznawcze,

- rola neuroprzekaźników,

- przykładowe dysfunkcje w działaniu mózgu,

- neuroanatomia mózgu muzyków.

 

metody dydaktyczne

Dyskusja, warsztat, wykład (z zastosowaniem prezentacji multimedialnej).

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie: test jednokrotnego wyboru

Warunek zaliczenia: 51% poprawnych odpowiedzi

Dodatkowe punkty do oceny: obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione obecności w semestrze) oraz aktywność.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
214.002.0wykładzaliczeniedr Michał Kierzkowski, 2/4445/12236
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zajęcia 8/9/10. Psychologia ludzkiego rozwoju

- charakterystyka psychologii rozwojowej,

- biologiczne i społeczne wyznaczniki rozwoju,

- fazy rozwoju,

- założenia socjobiologii – teoria samolubnego genu.

Zajęcia 11. Muzyka w rozwoju dziecka

- czy istnieje Efekt Mozarta?

- wpływ słuchania muzyki na funkcjonowanie poznawcze,

- trening muzyczny a procesy kognitywne,

- wykorzystanie muzyki w redukcji nieprawidłowości rozwojowych.

Zajęcia 12. Problemy dziecka i ich wpływ na funkcjonowanie w szkole

- alkoholizm w rodzinie,

- przemoc fizyczna i emocjonalna,

- molestowanie seksualne,

- rodzina rozbita,

- problemy dziecka jako odbicie problemów rodziny – założenia i charakterystyka psychologii systemowej.

Zajęcia 13/14. Zaburzenia rozwojowe i specyficzne trudności w uczeniu się

- całościowe zaburzenia rozwoju,

- parcjalne zaburzenia rozwoju,

- dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia, dysortografia.

Zajęcia 15. Psychologia twórczości

- czym jest twórczość?

- koncepcje twórczości (Kozielecki, Csikszentmihalyi, Amabile),

- osobowość twórców,

- rodzaje motywacji twórczej,

- zdolności istotne w procesie tworzenia,

- myślenie konwergencyjne a myślenie dywergencyjne.

metody dydaktyczne

Dyskusja, warsztat, wykład (z zastosowaniem prezentacji multimedialnej).

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie: test jednokrotnego wyboru

Warunek zaliczenia: 51% poprawnych odpowiedzi

Dodatkowe punkty do oceny: obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione obecności w semestrze) oraz aktywność.

wykonanie: www.ansta.pl