symbol | jezyk |
---|---|
2/4445 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Przedmiot Psychologia skierowany jest do studentów Akademii Muzycznej, którzy w przyszłości pracować będą jako nauczyciele w placówkach kształcenia muzycznego. Ma on przybliżyć zagadnienia związane z psychologią teoretyczną oraz z elementami psychologii stosowanej. Studenci uczęszczający na zajęcia zapoznają się z podstawowymi zagadnieniami psychologicznymi, a także z możliwościami zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce pedagogicznej. Podczas omawiania zagadnień z psychologii ogólnej poruszone zostaną także zagadnienia psychologii muzyki, bezpośrednio związane z omawianą tematyką.
Założenia i cele przedmiotu: - zapoznanie studentów z psychologicznymi koncepcjami człowieka oraz z wybranymi procesami psychologicznymi, - zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami psychologii osobowości i różnic indywidualnych, psychologii rozwojowej, społecznej i klinicznej, - refleksja nad rolą wiedzy psychologicznej w pracy nauczyciela. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Brak wymagań wstępnych. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- brak danych - | |
bibliografia podstawowa | |
| |
bibliografia uzupełniająca | |
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
Student definiuje, czym jest psychologia jako nauka Zna historię psychologii jako nauki Posiada wiedzę na temat podstawowych psychologicznych koncepcji człowieka Rozumie prawidłowości oraz zakłócenia w zakresie komunikowania interpersonalnego i społecznego Dysponuje podstawową wiedzą dotyczącą procesów emocjonalnych i motywacyjnych Charakteryzuje podstawowe metody badawcze w psychologii | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Analizuje i wyciąga wnioski na temat motywów postępowania człowieka Interpretuje zachowania człowieka w kontekście uwarunkowań bio-psycho-społecznych Zyskuje większą świadomość siebie i swoich potrzeb Porównuje poszczególne koncepcje psychologiczne człowieka pod kątem największej przydatności w przyszłej pracy zawodowej Wykazuje umiejętność lepszego radzenia sobie ze stresem i z własnymi ograniczeniami Poszukuje potwierdzeń w codziennym życiu dla zyskanej wiedzy na temat psychologicznych aspektów zachowań człowieka lub poddaje ją krytyce | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Charakteryzuje się postawami prospołecznymi, szacunkiem dla innych i poczuciem odpowiedzialności Rozwija własne umiejętności interpersonalne, porozumiewając się z innymi w sposób jasny i bezpośredni, z szacunkiem wobec odmiennych poglądów innych Posługuje się fachową terminologią z zakresu psychologii Nawiązuje współpracę w grupie Posiada umiejętność adaptowania się do nowych, zmieniających się okoliczności w środowisku Jest zdolny do efektywnego wykorzystywania wyobraźni, kreatywności i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania problemów własnych i grupowych W sposób świadomy kontroluje swoje emocje i zachowania |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 16.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | dr Michał Kierzkowski, | 2/4445/12232 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zajęcia 1. Wprowadzenie w problematykę zajęć - powstanie nazwy „psychologia”, - obszary zainteresowań psychologii, - różnice między naukową a potoczną wiedzą psychologiczną, - psychologia jako dziedzina nauki i praktyki oraz jej miejsce wśród innych dyscyplin. Zajęcia 2/3/4/5. Psychologiczne koncepcje człowieka - psychologia klasyczna, - atomizm i teoria pola, - behawiorystyczne koncepcje człowieka, - psychoanalityczne koncepcje człowieka, - poznawcze koncepcje człowieka, - humanistyczne koncepcje człowieka, - człowiek jako istotna społeczna (koncepcje społeczno-kulturowe). Zajęcia 6/7. Biologiczne mechanizmy zachowania - budowa ludzkiego mózgu, - poszukiwanie obszarów odpowiedzialnych za konkretne funkcje poznawcze, - rola neuroprzekaźników, - przykładowe dysfunkcje w działaniu mózgu, - neuroanatomia mózgu muzyków.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Dyskusja, warsztat, wykład (z zastosowaniem prezentacji multimedialnej). | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie: test jednokrotnego wyboru Warunek zaliczenia: 51% poprawnych odpowiedzi Dodatkowe punkty do oceny: obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione obecności w semestrze) oraz aktywność. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 14.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | dr Michał Kierzkowski, | 2/4445/12236 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zajęcia 8/9/10. Psychologia ludzkiego rozwoju - charakterystyka psychologii rozwojowej, - biologiczne i społeczne wyznaczniki rozwoju, - fazy rozwoju, - założenia socjobiologii – teoria samolubnego genu. Zajęcia 11. Muzyka w rozwoju dziecka - czy istnieje Efekt Mozarta? - wpływ słuchania muzyki na funkcjonowanie poznawcze, - trening muzyczny a procesy kognitywne, - wykorzystanie muzyki w redukcji nieprawidłowości rozwojowych. Zajęcia 12. Problemy dziecka i ich wpływ na funkcjonowanie w szkole - alkoholizm w rodzinie, - przemoc fizyczna i emocjonalna, - molestowanie seksualne, - rodzina rozbita, - problemy dziecka jako odbicie problemów rodziny – założenia i charakterystyka psychologii systemowej. Zajęcia 13/14. Zaburzenia rozwojowe i specyficzne trudności w uczeniu się - całościowe zaburzenia rozwoju, - parcjalne zaburzenia rozwoju, - dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia, dysortografia. Zajęcia 15. Psychologia twórczości - czym jest twórczość? - koncepcje twórczości (Kozielecki, Csikszentmihalyi, Amabile), - osobowość twórców, - rodzaje motywacji twórczej, - zdolności istotne w procesie tworzenia, - myślenie konwergencyjne a myślenie dywergencyjne. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Dyskusja, warsztat, wykład (z zastosowaniem prezentacji multimedialnej). | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie: test jednokrotnego wyboru Warunek zaliczenia: 51% poprawnych odpowiedzi Dodatkowe punkty do oceny: obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione obecności w semestrze) oraz aktywność. |