Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Podstawy dydaktyki

symboljezyk
2/4443
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

- Poznanie najnowszych nurtów refleksji pedagogicznej,

- Zachęcanie do refleksji krytyczno – hermeneutycznej.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

-

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

-

bibliografia podstawowa

- B. Śliwerski (red.), Pedagogika, Gdańsk 2006

Podstawy o wychowaniu – t. I;

Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych – t. II;

Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej – t. III;

- Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika (podręcznik akademicki), Warszawa 2003, t. I, II;

- B. Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2001;

- A. Janowski, Pedagogika praktyczna, Warszawa 2002;

- J. Homplewicz, Etyka pedagogiczna, Warszawa 1996,

- H. Sęk, Wypalenie zawodowe. Przyczyny, mechanizmy, zapobieganie, Warszawa 2000,

- H. Kwiatkowska, Tożsamość nauczycieli, Gdańsk 2004,

- B. Niemierko, Kształcenie według wymagań, [w:] A. Kruszewski (red.), Pedagogika w pokoju nauczycielskim, Warszawa 2000.

 

 

bibliografia uzupełniająca

-

efekty kształcenia - wiedza

- Student posiada wiedzę na temat głównych pojęć dotyczących dydktyki ogólnej. - Student zna problemy przemian dydaktyki jako nauki. - Student potrafi rozróżnić kierunki rozwoju osobowości ucznia w różnych systemach dydaktycznych. - Student wyjaśnia kwestie związane ze składowymi procesu dydaktycznego. - Student charakteryzuje cele kształcenia ogólnego.. - Student potrafi dokonać taksonomii celów kształcenia.. - Student posiada wiedzę na temat dwóch odmienych koncepcji wychowania. - Student zna problemy kształcenia ogólnego i zawodowego (muzycznego).

efekty kształcenia - umiejętności

- Student operuje głównymi pojęciami dydaktyki ogólnej. - Student rozpoznaje i wykorzystuje wiadomości z przemian dydaktyki jao nauki. - Student planuje i kieruje procesami dydaktycznymi. - Student potrafi wykorzystac nowoczesne środki przekazu do celów dydaktycznych. - Student planuje i kieruje procesami wychowania i kształcenia. - Student dobiera i wykorzystuje dostępne materiały do celów kształcenia. - Student zapobiega niepowodzeniom szkolnym uczniów. - Student inspiruje i zachęca uczniów do realizacji życiowych zadań.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- Student ma świadomość konieczności użycia wiedzy dydaktycznej w procesie nauczania. - Student rozumie konieczność posiadania wiedzy z zakresu dydaktyki ogólnej. - Student docenia potrzebę refleksji nad problematyką związaną z dydaktyką ogólną. - Student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy zawodowej. - Student jest gotowy do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań pedagogicznych. - Student rozumie znaczenie profesjonalizmu w wykonywanym zawodzie. - Student ma świadomośc prowadzenia niekonwencjonalnych działań pedagogicznych. - Student odpowiedzialnie podejmuje zadania związane z jego przyszłą pracą zawodową.

Semestry

Moduł pedagogiczny
Pedagogika Instrumentalna (licencjackie, niestacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
116.002.0wykładzaliczenieprof. dr hab. Anna Janosz, 2/4443/12230
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- Status teoretyczny pedagogiki, dyscypliny współpracujące z pedagogiką;

- Metodologia badań pedagogicznych: podejście ilościowe i jakościowe;

- Główne nurty pedagogiki współczesnej:

pozytywistyczna, kultury, personalno – egzystencjalna, Nowego Wychowania, krytyczna, emancypacyjna, międzykulturowa;

- Czołowe postaci pedagogiki XX wieku:

J. Korczak, J. Dewey, R. Steiner, C. Freinet;

- Kategorie pojęciowe współczesnej teorii wychowania  kontekst kulturowy, społeczny, rozwojowy

- Szkoła jako środowisko edukacyjne – rys historyczny,

- Modele szkoły współczesnej,

- Program szkolny,

- Ocenianie,        

- Sylwetka nauczyciela – wychowawcy: rys historyczny,

- Współczesny nauczyciel według J. Rutkowiak, Z. Kwiecińskiego, A. Nowickiego,

- Uczniowie: konformiści i nonkonformiści.

metody dydaktyczne

Wykład

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Test pisemny

- Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej

- Umiejętność wskazywania na sprzeczności w teorii i praktyce pedagogicznej,

- Umiejętność dokonywania porównań między zróżnicowanymi koncepcjami pedagogicznymi

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
214.002.0wykładzaliczenieprof. dr hab. Anna Janosz, 2/4443/12234
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- Status teoretyczny pedagogiki, dyscypliny współpracujące z pedagogiką;

- Metodologia badań pedagogicznych: podejście ilościowe i jakościowe;

- Główne nurty pedagogiki współczesnej:

pozytywistyczna, kultury, personalno – egzystencjalna, Nowego Wychowania, krytyczna, emancypacyjna, międzykulturowa;

- Czołowe postaci pedagogiki XX wieku:

J. Korczak, J. Dewey, R. Steiner, C. Freinet;

- Kategorie pojęciowe współczesnej teorii wychowania  kontekst kulturowy, społeczny, rozwojowy

- Szkoła jako środowisko edukacyjne – rys historyczny,

- Modele szkoły współczesnej,

- Program szkolny,

- Ocenianie,        

- Sylwetka nauczyciela – wychowawcy: rys historyczny,

- Współczesny nauczyciel według J. Rutkowiak, Z. Kwiecińskiego, A. Nowickiego,

- Uczniowie: konformiści i nonkonformiści.

metody dydaktyczne

Wykład

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Test pisemny

- Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej

- Umiejętność wskazywania na sprzeczności w teorii i praktyce pedagogicznej,

- Umiejętność dokonywania porównań między zróżnicowanymi koncepcjami pedagogicznymi

wykonanie: www.ansta.pl