symbol | jezyk |
---|---|
2/4443 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
- Poznanie najnowszych nurtów refleksji pedagogicznej, - Zachęcanie do refleksji krytyczno – hermeneutycznej. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
- | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- | |
bibliografia podstawowa | |
- B. Śliwerski (red.), Pedagogika, Gdańsk 2006 Podstawy o wychowaniu – t. I; Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych – t. II; Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej – t. III; - Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika (podręcznik akademicki), Warszawa 2003, t. I, II; - B. Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2001; - A. Janowski, Pedagogika praktyczna, Warszawa 2002; - J. Homplewicz, Etyka pedagogiczna, Warszawa 1996, - H. Sęk, Wypalenie zawodowe. Przyczyny, mechanizmy, zapobieganie, Warszawa 2000, - H. Kwiatkowska, Tożsamość nauczycieli, Gdańsk 2004, - B. Niemierko, Kształcenie według wymagań, [w:] A. Kruszewski (red.), Pedagogika w pokoju nauczycielskim, Warszawa 2000.
| |
bibliografia uzupełniająca | |
- | |
efekty kształcenia - wiedza | |
- Student posiada wiedzę na temat głównych pojęć dotyczących dydktyki ogólnej. - Student zna problemy przemian dydaktyki jako nauki. - Student potrafi rozróżnić kierunki rozwoju osobowości ucznia w różnych systemach dydaktycznych. - Student wyjaśnia kwestie związane ze składowymi procesu dydaktycznego. - Student charakteryzuje cele kształcenia ogólnego.. - Student potrafi dokonać taksonomii celów kształcenia.. - Student posiada wiedzę na temat dwóch odmienych koncepcji wychowania. - Student zna problemy kształcenia ogólnego i zawodowego (muzycznego). | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
- Student operuje głównymi pojęciami dydaktyki ogólnej. - Student rozpoznaje i wykorzystuje wiadomości z przemian dydaktyki jao nauki. - Student planuje i kieruje procesami dydaktycznymi. - Student potrafi wykorzystac nowoczesne środki przekazu do celów dydaktycznych. - Student planuje i kieruje procesami wychowania i kształcenia. - Student dobiera i wykorzystuje dostępne materiały do celów kształcenia. - Student zapobiega niepowodzeniom szkolnym uczniów. - Student inspiruje i zachęca uczniów do realizacji życiowych zadań. | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
- Student ma świadomość konieczności użycia wiedzy dydaktycznej w procesie nauczania. - Student rozumie konieczność posiadania wiedzy z zakresu dydaktyki ogólnej. - Student docenia potrzebę refleksji nad problematyką związaną z dydaktyką ogólną. - Student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy zawodowej. - Student jest gotowy do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań pedagogicznych. - Student rozumie znaczenie profesjonalizmu w wykonywanym zawodzie. - Student ma świadomośc prowadzenia niekonwencjonalnych działań pedagogicznych. - Student odpowiedzialnie podejmuje zadania związane z jego przyszłą pracą zawodową. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 16.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | prof. dr hab. Anna Janosz, | 2/4443/12230 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- Status teoretyczny pedagogiki, dyscypliny współpracujące z pedagogiką; - Metodologia badań pedagogicznych: podejście ilościowe i jakościowe; - Główne nurty pedagogiki współczesnej: pozytywistyczna, kultury, personalno – egzystencjalna, Nowego Wychowania, krytyczna, emancypacyjna, międzykulturowa; - Czołowe postaci pedagogiki XX wieku: J. Korczak, J. Dewey, R. Steiner, C. Freinet; - Kategorie pojęciowe współczesnej teorii wychowania kontekst kulturowy, społeczny, rozwojowy - Szkoła jako środowisko edukacyjne – rys historyczny, - Modele szkoły współczesnej, - Program szkolny, - Ocenianie, - Sylwetka nauczyciela – wychowawcy: rys historyczny, - Współczesny nauczyciel według J. Rutkowiak, Z. Kwiecińskiego, A. Nowickiego, - Uczniowie: konformiści i nonkonformiści. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykład | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Test pisemny - Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej - Umiejętność wskazywania na sprzeczności w teorii i praktyce pedagogicznej, - Umiejętność dokonywania porównań między zróżnicowanymi koncepcjami pedagogicznymi |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 14.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | prof. dr hab. Anna Janosz, | 2/4443/12234 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- Status teoretyczny pedagogiki, dyscypliny współpracujące z pedagogiką; - Metodologia badań pedagogicznych: podejście ilościowe i jakościowe; - Główne nurty pedagogiki współczesnej: pozytywistyczna, kultury, personalno – egzystencjalna, Nowego Wychowania, krytyczna, emancypacyjna, międzykulturowa; - Czołowe postaci pedagogiki XX wieku: J. Korczak, J. Dewey, R. Steiner, C. Freinet; - Kategorie pojęciowe współczesnej teorii wychowania kontekst kulturowy, społeczny, rozwojowy - Szkoła jako środowisko edukacyjne – rys historyczny, - Modele szkoły współczesnej, - Program szkolny, - Ocenianie, - Sylwetka nauczyciela – wychowawcy: rys historyczny, - Współczesny nauczyciel według J. Rutkowiak, Z. Kwiecińskiego, A. Nowickiego, - Uczniowie: konformiści i nonkonformiści. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykład | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Test pisemny - Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej - Umiejętność wskazywania na sprzeczności w teorii i praktyce pedagogicznej, - Umiejętność dokonywania porównań między zróżnicowanymi koncepcjami pedagogicznymi |