Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Orkiestra/Orkiestra kameralna

symboljezyk
2/4425
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Orkiestra jest przedmiotem obowiązkowym realizowanym na studiach pierwszego i drugiego stopnia. Kształcenie ma na celu w szczególności:

  • poznawanie literatury orkiestrowej,
  • poszerzanie wiedzy z zakresu kameralistyki,
  • pogłębianie umiejętności czytania  a'vista,
  • przygotowanie do gry w zespołach orkiestrowych,
  • uświadomienie konieczności dyscypliny instrumentalnej w zakresie realizacji elementów dzieła muzycznego,
  • naukę wzajemnego słuchania,
  • rozwijanie umiejętności prawidłowego odczytywania i reagowania na ruchy dyrygenta.
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Zdany egzamin wstępny na studia I stopnia.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Nie dotyczy

bibliografia podstawowa

Nie dotyczy

bibliografia uzupełniająca

Nie dotyczy

efekty kształcenia - wiedza

- absolwent zna podstawowy repertuar orkiestrowy (K_W08)
- umie zastosować wiedzę dotyczącą elementów dzieła muzycznego a także wzorców budowy formalnej utworów (K_W13)
- posiada wiedzę o stylach muzycznych i związanych z nimi tradycjach wykonawczych (K_W12, K_W13)

efekty kształcenia - umiejętności

- absolwent posiada wiedzę i swobodę w interpretowaniu utworów reprezentujących różne style muzyczne (K_U03)
- jest przygotowany do współdziałania z innymi muzykami w różnych składach orkiestrowych (K_U06)
- jest zdolny do podjęcia wiodącej roli (stanowisko koncertmistrza, pierwszy głos) w orkiestrze (K_U06)
- przyswoił dobre nawyki dotyczące umiejętności ćwiczenia i pracy podczas prób (K_U07)
- poznał efektywne techniki ćwiczenia umożliwiające ciągły rozwój poprzez samodzielną pracę (K_U08)
- opanował czytanie nut w stopniu wystarczającym zarówno dla zrozumienia muzyki, jak i dla biegłego czytania a’vista (K_U09)
- przyswoił formy zachowań związane z występami publicznymi (K_U16)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- absolwent nabył doświadczenie w pracy zespołowej w ramach wspólnych projektów i działań (K_K04)
- posiada umiejętności komunikowania się i integrowania z innymi osobami w zespole (K_K04)
- posiada umiejętności organizacji pracy zespołowej w ramach realizacji przedsięwzięć artystycznych (K_K06, K_K07)
- zdobył doświadczenie związane z procesami motywacji pracy w grupie (K_K08)
- nauczył się odpowiedniej komunikacji interpersonalnej niezbędnej do piastowania różnych funkcji w orkiestrze (koncertmistrz, prowadzący grupę, inspektor orkiestry, bibliotekarz orkiestry)(K_K08)

Semestry

Przedmioty do wyboru
(magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
190.004.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Andrzej Kacprzak, prof. AM, prof. Zygmunt Rychert, 2/4425/12194
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Opanowanie harmonijnej, zespołowej współpracy w ramach orkiestry a w tym: nabycie nawyku i umiejętności takich cech wspólnego grania, jak:

  • topliwego grupowego brzmienia (intonacja grupowa),
  • rytmiczna precyzja,
  • dbałość o szczegóły wszystkich detali,
  • skontrastowane operowanie niuansami i odcieniami barwy,
  • umiejętność tworzenia odpowiedniego klimatu,
  • granie w tzw. „pionach” rytmicznych,
  • rozróżnianie stylowej artykulacji (z epoki),
  • reagowanie na ruchy i technikę dyrygenta,
  • zapoznanie studentów z kanonem literatury orkiestrowej,
  • rozwijanie biegłości technicznej i umiejętności grania  a’vista,
  • przełamywanie i opanowanie tremy,
  • poznanie dodatkowych obowiązków związanych z graniem w orkiestrze (obowiązki koncertmistrza, inspektora, bibliotekarza).
metody dydaktyczne

Próby całej orkiestry z dyrygentem lub próby sekcyjne (na polecenie dyrygenta) prowadzone przez koncertmistrzów lub kierowników grup – całość uwieńczona publicznym koncertowym wykonaniem przygotowanego repertuaru.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Na podstawie ciągłej obserwacji zaangażowania studenta w orkiestrze, jego stopnia aktywności, dyscypliny zespołowej (nie tylko muzycznej), dokładności, rzetelności, grania z wyobraźnią, polotem, orkiestrowym rozmachem a także znajomości problemów ogólno-orkiestrowych (nie tylko swojej grupy), czujnej reakcji na gest dyrygenta.

Oceny są wystawiane na koniec każdego semestru, wraz z punktacją w skali od 0 do 25 punktów.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
290.004.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Andrzej Kacprzak, prof. AM, prof. Zygmunt Rychert, 2/4425/12195
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Opanowanie harmonijnej, zespołowej współpracy w ramach orkiestry a w tym: nabycie nawyku i umiejętności takich cech wspólnego grania, jak:

  • topliwego grupowego brzmienia (intonacja grupowa),
  • rytmiczna precyzja,
  • dbałość o szczegóły wszystkich detali,
  • skontrastowane operowanie niuansami i odcieniami barwy,
  • umiejętność tworzenia odpowiedniego klimatu,
  • granie w tzw. „pionach” rytmicznych,
  • rozróżnianie stylowej artykulacji (z epoki),
  • reagowanie na ruchy i technikę dyrygenta,
  • zapoznanie studentów z kanonem literatury orkiestrowej,
  • rozwijanie biegłości technicznej i umiejętności grania  a’vista,
  • przełamywanie i opanowanie tremy,
  • poznanie dodatkowych obowiązków związanych z graniem w orkiestrze (obowiązki koncertmistrza, inspektora, bibliotekarza).
metody dydaktyczne

Próby całej orkiestry z dyrygentem lub próby sekcyjne (na polecenie dyrygenta) prowadzone przez koncertmistrzów lub kierowników grup – całość uwieńczona publicznym koncertowym wykonaniem przygotowanego repertuaru.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Na podstawie ciągłej obserwacji zaangażowania studenta w orkiestrze, jego stopnia aktywności, dyscypliny zespołowej (nie tylko muzycznej), dokładności, rzetelności, grania z wyobraźnią, polotem, orkiestrowym rozmachem a także znajomości problemów ogólno-orkiestrowych (nie tylko swojej grupy), czujnej reakcji na gest dyrygenta.

Oceny są wystawiane na koniec każdego semestru, wraz z punktacją w skali od 0 do 25 punktów.

wykonanie: www.ansta.pl