Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
Orkiestra/Orkiestra kameralna
symbol | jezyk |
2/4425 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Orkiestra jest przedmiotem obowiązkowym realizowanym na studiach pierwszego i drugiego stopnia. Kształcenie ma na celu w szczególności:
- poznawanie literatury orkiestrowej,
- poszerzanie wiedzy z zakresu kameralistyki,
- pogłębianie umiejętności czytania a'vista,
- przygotowanie do gry w zespołach orkiestrowych,
- uświadomienie konieczności dyscypliny instrumentalnej w zakresie realizacji elementów dzieła muzycznego,
- naukę wzajemnego słuchania,
- rozwijanie umiejętności prawidłowego odczytywania i reagowania na ruchy dyrygenta.
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
Zdany egzamin wstępny na studia I stopnia. |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
Nie dotyczy |
bibliografia podstawowa |
Nie dotyczy |
bibliografia uzupełniająca |
Nie dotyczy |
efekty kształcenia - wiedza |
- absolwent zna podstawowy repertuar orkiestrowy (K_W08) - umie zastosować wiedzę dotyczącą elementów dzieła muzycznego a także wzorców budowy formalnej utworów (K_W13) - posiada wiedzę o stylach muzycznych i związanych z nimi tradycjach wykonawczych (K_W12, K_W13) |
efekty kształcenia - umiejętności |
- absolwent posiada wiedzę i swobodę w interpretowaniu utworów reprezentujących różne style muzyczne (K_U03) - jest przygotowany do współdziałania z innymi muzykami w różnych składach orkiestrowych (K_U06) - jest zdolny do podjęcia wiodącej roli (stanowisko koncertmistrza, pierwszy głos) w orkiestrze (K_U06) - przyswoił dobre nawyki dotyczące umiejętności ćwiczenia i pracy podczas prób (K_U07) - poznał efektywne techniki ćwiczenia umożliwiające ciągły rozwój poprzez samodzielną pracę (K_U08) - opanował czytanie nut w stopniu wystarczającym zarówno dla zrozumienia muzyki, jak i dla biegłego czytania a’vista (K_U09) - przyswoił formy zachowań związane z występami publicznymi (K_U16) |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
- absolwent nabył doświadczenie w pracy zespołowej w ramach wspólnych projektów i działań (K_K04) - posiada umiejętności komunikowania się i integrowania z innymi osobami w zespole (K_K04) - posiada umiejętności organizacji pracy zespołowej w ramach realizacji przedsięwzięć artystycznych (K_K06, K_K07) - zdobył doświadczenie związane z procesami motywacji pracy w grupie (K_K08) - nauczył się odpowiedniej komunikacji interpersonalnej niezbędnej do piastowania różnych funkcji w orkiestrze (koncertmistrz, prowadzący grupę, inspektor orkiestry, bibliotekarz orkiestry)(K_K08) |
Semestry
Przedmioty do wyboru
(magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
1 | 90.00 | 4.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr hab. Andrzej Kacprzak, prof. AM, prof. Zygmunt Rychert, | 2/4425/12194 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Opanowanie harmonijnej, zespołowej współpracy w ramach orkiestry a w tym: nabycie nawyku i umiejętności takich cech wspólnego grania, jak:
- topliwego grupowego brzmienia (intonacja grupowa),
- rytmiczna precyzja,
- dbałość o szczegóły wszystkich detali,
- skontrastowane operowanie niuansami i odcieniami barwy,
- umiejętność tworzenia odpowiedniego klimatu,
- granie w tzw. „pionach” rytmicznych,
- rozróżnianie stylowej artykulacji (z epoki),
- reagowanie na ruchy i technikę dyrygenta,
- zapoznanie studentów z kanonem literatury orkiestrowej,
- rozwijanie biegłości technicznej i umiejętności grania a’vista,
- przełamywanie i opanowanie tremy,
- poznanie dodatkowych obowiązków związanych z graniem w orkiestrze (obowiązki koncertmistrza, inspektora, bibliotekarza).
|
metody dydaktyczne |
Próby całej orkiestry z dyrygentem lub próby sekcyjne (na polecenie dyrygenta) prowadzone przez koncertmistrzów lub kierowników grup – całość uwieńczona publicznym koncertowym wykonaniem przygotowanego repertuaru. |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Na podstawie ciągłej obserwacji zaangażowania studenta w orkiestrze, jego stopnia aktywności, dyscypliny zespołowej (nie tylko muzycznej), dokładności, rzetelności, grania z wyobraźnią, polotem, orkiestrowym rozmachem a także znajomości problemów ogólno-orkiestrowych (nie tylko swojej grupy), czujnej reakcji na gest dyrygenta.
Oceny są wystawiane na koniec każdego semestru, wraz z punktacją w skali od 0 do 25 punktów. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
2 | 90.00 | 4.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr hab. Andrzej Kacprzak, prof. AM, prof. Zygmunt Rychert, | 2/4425/12195 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Opanowanie harmonijnej, zespołowej współpracy w ramach orkiestry a w tym: nabycie nawyku i umiejętności takich cech wspólnego grania, jak:
- topliwego grupowego brzmienia (intonacja grupowa),
- rytmiczna precyzja,
- dbałość o szczegóły wszystkich detali,
- skontrastowane operowanie niuansami i odcieniami barwy,
- umiejętność tworzenia odpowiedniego klimatu,
- granie w tzw. „pionach” rytmicznych,
- rozróżnianie stylowej artykulacji (z epoki),
- reagowanie na ruchy i technikę dyrygenta,
- zapoznanie studentów z kanonem literatury orkiestrowej,
- rozwijanie biegłości technicznej i umiejętności grania a’vista,
- przełamywanie i opanowanie tremy,
- poznanie dodatkowych obowiązków związanych z graniem w orkiestrze (obowiązki koncertmistrza, inspektora, bibliotekarza).
|
metody dydaktyczne |
Próby całej orkiestry z dyrygentem lub próby sekcyjne (na polecenie dyrygenta) prowadzone przez koncertmistrzów lub kierowników grup – całość uwieńczona publicznym koncertowym wykonaniem przygotowanego repertuaru. |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Na podstawie ciągłej obserwacji zaangażowania studenta w orkiestrze, jego stopnia aktywności, dyscypliny zespołowej (nie tylko muzycznej), dokładności, rzetelności, grania z wyobraźnią, polotem, orkiestrowym rozmachem a także znajomości problemów ogólno-orkiestrowych (nie tylko swojej grupy), czujnej reakcji na gest dyrygenta.
Oceny są wystawiane na koniec każdego semestru, wraz z punktacją w skali od 0 do 25 punktów. |