Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Dydaktyka instrumentu głownego instr. smyczkowe

symboljezyk
2/4415
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Cele przedmiotu obejmują:

- zaznajomienie studentów z problemami i specyfiką zawodu nauczyciela oraz przygotowanie go do pracy pedagogicznej.

- zaznajomienie studentów z dorobkiem metodycznym własnej dyscypliny

- skierowanie ich uwagi na doskonalenie i rozwój warsztatu metodycznego, umiejętne korzystanie ze zdobyczy innych ośrodków w tej dziedzinie.

- przekazanie studentom teoretycznych podstaw wiedzy pedagogicznej, wyposażenie ich w pewne umiejętności praktyczne.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Zainteresowania i predyspozycje do wykonywania zawodu nauczyciela

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

- wykłady, kursy i seminaria metodyczne ( udział)

- hospitacje na lekcjach prowadzonych w szkołach muzycznych I i II st.

- dyskusje

bibliografia podstawowa

T. Wroński - Zagadnienia gry skrzypcowej tom I,II,III,IV.

T. Wroński - Techniki gry skrzypcowej

T. Wroński - Zdolni i niezdolni

T. Wroński - O czym nie ma czasu mówić na lekcji

Zenon Feliński - Współczesne problemy dydaktyki skrzypcowej

Sławomir Tomasik - Kompas skrzypka

J. Kusiak - Skrzypce od A do Z

K. Wiłkomirski - Technika wiolonczelowa a zagadnienia wykonawstwa

 M. Eisenberg - Technika wiolonczelowa

K. Sperski - Próba systematyki błędów postawy i aparatu gry u wiolonczelistów –

uczniów szkół muzycznych

 R. Suchecki - Wiolonczela od A do Z

bibliografia uzupełniająca

Ivan Galamian - Principle of violin playing and teaching

Simon Fischer - Basics

Konstanty Mostras - Intonacja

A. Dinicu - Z zagadnień wykonawstwa wiolonczelowego

 Peter Leisegang - Das Violoncello Methodik 

 Artykuły ,rozprawy dotyczące problemów nauczania na instrumentach smyczkowych.Prace z zakresu psychologii i pedagogiki :

M. Manturzewska,H.Kotarska ( red.) ,Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki

Uchyła-Zriski J. ,Wybrane zagadnienia z dydaktyki wychowania muzycznego

J. Wierszyłowski , Psychologia muzyki

efekty kształcenia - wiedza

Student poznaje zasady dydaktyki w procesie nauczania gry na instrumencie. Zna podstawy psychologii nauczania muzyki.

efekty kształcenia - umiejętności

Student potrafi samodzielnie skonstruować optymalny indywidualny program nauczania oraz zaplanować i udokumentować przebieg cyklu nauczania. Umie wykorzystać zdobytą wiedzę dotyczącą problemów technicznych i wykonawczych w kształceniu instrumentalistów.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Umiejętność kompleksowego kształcenia dzieci i młodzieży na szczeblu podstawowym i ponadpodstawowym w zakresie gry na instrumentach smyczkowych.

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na instrumentach orkiestrowych (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.002.0ćwiczeniaegzaminst. wykł. Janusz Dobrowolski, dr hab. Andrzej Kacprzak, prof. AM, prof. dr hab. Małgorzata Skorupa, mgr Maria Wiczyńska, 2/4415/12178
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- problemy początkowego nauczania cd.

-technika i interpretacja

-korekta aparatu gry

-pamięć ,rodzaje pamięci i jej kształcenie

- trema

-praca nad doskonaleniem techniki instrumentalnej

-ćwiczenie jako środek do nauczenia się utworu

-przegląd literatury pedagogicznej

metody dydaktyczne

-wykłady

-ćwiczenia

-dyskusje

-filmy

-literatura

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Egzamin ustny i pisemny.

Kryteria: uczestnictwo i aktywność na wykładach. Wiedza, umiejętność jej przekazywania.

wykonanie: www.ansta.pl