symbol | jezyk |
---|---|
2/4413 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
1/ Doskonalenie i przyswojenie umiejętności praktycznych i interpretacyjnych wybranych fragmentów dzieł na orkiestrę lub z towarzyszeniem orkiestry noszących charakter solowy (flet,obój,fagot,waltornia,trąbka,puzon tuba) lub grupy tych instrumentów 2/ Znajomość i umiejętność wykonania partii solowych jako przygotowanie do podjęcia zawodowej pracy w zespołach orkiestrowych. 3/ Poznawanie i wdrażanie metod przygotowania studenta w zakresie problematyki wykonawczej i interpretacyjnej dzieła muzycznego przed artystycznym wykonaniem, 4/ Rozwiązywanie problemów wymagających kompleksowej wiedzy z różnych przedmiotów.
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Umiejętność gry na instrumencie dętym w stopniu odpowiadającym poziomowi nauczania na danym semestrze. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
W trakcie nauki student powinien grać w zespołach kameralnych, orkiestrze, brać udział w zajęciach teoretycznych a także uczestniczyć w seminariach związanych z kierunkiem studiów, historią muzyki i kierunkami w sztuce, brać udział w koncertach symfonicznych, spektaklach operowych na "żywo" a także korzystać z dostępnych nagrań.
| |
bibliografia podstawowa | |
1/ Symfonie, 2/ Uwertury, 3/ Akompaniamenty koncertów (wokalnych, instrumentalnych), 4/ Opery, operetki, musical. 5/ Formy wokalno-instrumentalne.
| |
bibliografia uzupełniająca | |
- Karol Stromenger: Przewodnik operowy, Polskie Wydawnictwo “Iskry”, 1964 - Józef Kański: Przewodnik operowy, PWM, 1964 - T. Chylińska, S Haraschin, B. Schaffer: Przewodnik koncertowy, PWM, 1965 - Praca zbiorowa: Encyklopedia muzyczna, PWM, 1979
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
Znajomość najważniejszy wyjątków z literatury orkiestrowej poszczególnych instrumentów. Wiedza dotycząca problemów wykonawczych wybranych partii orkiestrowych. | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Student potrafi wykonać najbardziej problematyczne wyjątki z literatury orkiestrowej z uwzględnieniem poprawnej intonacji, artykulacji, agogiki, dynamiki i barwy. | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Przygotowanie do pracy w profesjonalnym zespole orkiestrowym. Umiejętność pracy w ensamblach. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 7.50 | 1.0 | wykład | egzamin | dr Rafał Jędrzejewski, dr Kamil Kruczkowski, prof. dr hab. Bogdan Ocieszak, prof. dr hab. Wojciech Orawiec, dr Marta Różańska, mgr Adam Stachowiak, dr Marian Stefanowicz, dr Michał Szczerba, dr hab. Andrzej Wojciechowski, prof. AM, mgr Szymon Zawodny, | 2/4413/12174 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1/ Solowe i sekcyjne fragmenty utworów symfonicznych i standardowej literatury orkiestrowej, 2/ Wiedza, umiejętności i nawyki gry w orkiestrze w oparciu o problemy techniki instrumentalnej, 3/ Poznawanie i wdrażanie metod przygotowania studenta w zakresie problematyki wykonawczej i interpretacyjnej dzieła muzycznego przed artystycznym wykonaniem, 4/ Znajomość i umiejętność wykonania partii solowych jako przygotowanie do podjęcia zawodowej pracy w zespołach orkiestrowych.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
1/ Wykłady indywidualne z pojedynczym studentem i grupowe, 2/ Planowanie rozwiązania problemu, opcje wykonawcze, 3/ Metoda w pełni angażująca samodzielność studentów, 4/ Dyskusja, eksponowanie środków oddziałujących na słuch, wymiana poglądów, 5/ Nauczanie w oparciu o zabiegi korektywne (kierowanie, kontrola, czynności uczenia).
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie semestru następuje na podstawie: 1/ kontroli obecności na wykładach, 2/ Egzaminu na koniec semestru - stwierdzenia opanowania wybranego repertuaru semestralnego w stopniu umożliwiającym udział w orkiestrze
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 7.50 | 1.0 | wykład | egzamin | dr Rafał Jędrzejewski, prof. dr hab. Bogdan Ocieszak, prof. dr hab. Wojciech Orawiec, dr Marta Różańska, mgr Adam Stachowiak, dr Marian Stefanowicz, dr Michał Szczerba, dr hab. Andrzej Wojciechowski, prof. AM, mgr Szymon Zawodny, | 2/4413/12175 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1/ Solowe i sekcyjne fragmenty utworów symfonicznych i standardowej literatury orkiestrowej, 2/ Wiedza, umiejętności i nawyki gry w orkiestrze w oparciu o problemy techniki instrumentalnej, 3/ Poznawanie i wdrażanie metod przygotowania studenta w zakresie problematyki wykonawczej i interpretacyjnej dzieła muzycznego przed artystycznym wykonaniem, 4/ Znajomość i umiejętność wykonania partii solowych jako przygotowanie do podjęcia zawodowej pracy w zespołach orkiestrowych.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
1/ Wykłady indywidualne z pojedynczym studentem i grupowe, 2/ Planowanie rozwiązania problemu, opcje wykonawcze, 3/ Metoda w pełni angażująca samodzielność studentów, 4/ Dyskusja, eksponowanie środków oddziałujących na słuch, wymiana poglądów, 5/ Nauczanie w oparciu o zabiegi korektywne (kierowanie, kontrola, czynności uczenia).
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie semestru następuje na podstawie: 1/ kontroli obecności na wykładach, 2/ Egzaminu na koniec semestru - stwierdzenia opanowania wybranego repertuaru semestralnego w stopniu umożliwiającym udział w orkiestrze
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 7.50 | 1.0 | wykład | egzamin | dr Rafał Jędrzejewski, dr Kamil Kruczkowski, prof. dr hab. Bogdan Ocieszak, prof. dr hab. Wojciech Orawiec, dr Marta Różańska, mgr Adam Stachowiak, dr Marian Stefanowicz, dr Michał Szczerba, mgr Szymon Zawodny, | 2/4413/16599 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1/ Solowe i sekcyjne fragmenty utworów symfonicznych i standardowej literatury orkiestrowej, 2/ Wiedza, umiejętności i nawyki gry w orkiestrze w oparciu o problemy techniki instrumentalnej, 3/ Poznawanie i wdrażanie metod przygotowania studenta w zakresie problematyki wykonawczej i interpretacyjnej dzieła muzycznego przed artystycznym wykonaniem, 4/ Znajomość i umiejętność wykonania partii solowych jako przygotowanie do podjęcia zawodowej pracy w zespołach orkiestrowych.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
1/ Wykłady indywidualne z pojedynczym studentem i grupowe, 2/ Planowanie rozwiązania problemu, opcje wykonawcze, 3/ Metoda w pełni angażująca samodzielność studentów, 4/ Dyskusja, eksponowanie środków oddziałujących na słuch, wymiana poglądów, 5/ Nauczanie w oparciu o zabiegi korektywne (kierowanie, kontrola, czynności uczenia).
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie semestru następuje na podstawie: 1/ kontroli obecności na wykładach, 2/ Egzaminu na koniec semestru - stwierdzenia opanowania wybranego repertuaru semestralnego w stopniu umożliwiającym udział w orkiestrze
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 7.50 | 1.0 | wykład | egzamin | dr Rafał Jędrzejewski, dr Kamil Kruczkowski, prof. dr hab. Bogdan Ocieszak, prof. dr hab. Wojciech Orawiec, dr Marta Różańska, mgr Adam Stachowiak, dr Marian Stefanowicz, dr Michał Szczerba, mgr Szymon Zawodny, | 2/4413/16600 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1/ Solowe i sekcyjne fragmenty utworów symfonicznych i standardowej literatury orkiestrowej, 2/ Wiedza, umiejętności i nawyki gry w orkiestrze w oparciu o problemy techniki instrumentalnej, 3/ Poznawanie i wdrażanie metod przygotowania studenta w zakresie problematyki wykonawczej i interpretacyjnej dzieła muzycznego przed artystycznym wykonaniem, 4/ Znajomość i umiejętność wykonania partii solowych jako przygotowanie do podjęcia zawodowej pracy w zespołach orkiestrowych.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
1/ Wykłady indywidualne z pojedynczym studentem i grupowe, 2/ Planowanie rozwiązania problemu, opcje wykonawcze, 3/ Metoda w pełni angażująca samodzielność studentów, 4/ Dyskusja, eksponowanie środków oddziałujących na słuch, wymiana poglądów, 5/ Nauczanie w oparciu o zabiegi korektywne (kierowanie, kontrola, czynności uczenia).
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie semestru następuje na podstawie: 1/ kontroli obecności na wykładach, 2/ Egzaminu na koniec semestru - stwierdzenia opanowania wybranego repertuaru semestralnego w stopniu umożliwiającym udział w orkiestrze
|