Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Kameralistyka

symboljezyk
2/4409
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Doskonalenie umiejętności gry w zespole kameralnym, umiejętności reagowania na działania i intencje partnerów, rozwijanie umiejętność zespołowej pracy nad tekstem muzycznym w różnych stylach i formach.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Dyplom licencjata w specjalności – instrumentalistyka, pozytywny wynik egzaminu wstępnego na studia magisterskie.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
- brak danych -
bibliografia podstawowa

Literatura kameralna obejmująca składy zespołowe od duetu do nonetu, we wszystkich zestawieniach instrumentalnych (typowych i nietypowych), obejmująca jak najszerszy zakres stylów i epok.

bibliografia uzupełniająca
- brak danych -
efekty kształcenia - wiedza

absolwent posiada szeroką wiedzę dotyczącą literatury kameralnej związanej ze swoją specjalnością absolwent posiada gruntowną znajomość stylów muzycznych i związanych z nimi tradycji wykonawczych

efekty kształcenia - umiejętności

absolwent posiada wysoko rozwiniętą osobowość artystyczną umożliwiającą tworzenie, realizowanie i wyrażanie własnych i zespołowych koncepcji artystycznych na gruncie muzyki kameralnej absolwent samodzielnie przygotowuje swoją partię w utworze kameralnym na wysokim poziomie profesjonalizmu, zgodnie z wymaganiami stylistycznymi oraz wspólnie z pozostałymi członkami zespołu interpretuje utwór kameralny w oparciu o własne twórcze inspiracje oraz koncepcje artystyczne swoich partnerów absolwent jest zdolny do funkcjonowania w różnych formacjach zespołowych i posiada umiejętność współdziałania z innymi artystami w różnego typu zespołach podczas realizacji własnych i zespołowych koncepcji artystycznych w utworach kameralnych absolwent wykazuje się umiejętnością świadomego zastosowania wiedzy dotyczącej elementów dzieła muzycznego i obowiązujących wzorców formalnych na bazie doświadczeń związanych ze studiami pierwszego stopnia absolwent potrafi wykazywać się umiejętnością budowania i pogłębiania repertuaru kameralnego związanego ze swoją specjalnością, z możliwością specjalizowania się w wybranym składzie instrumentalnym zespołu kameralnego kontynuując i rozwijając umiejętności nabyte na studiach pierwszego stopnia, poprzez indywidualną i wspólną pracę w zespole kameralnym student utrzymuje i poszerza swoje zdolności do współtworzenia, realizowania i wyrażania spójnych zespołowych koncepcji artystycznych na gruncie repertuaru kameralnegoabsolwent jest przygotowany do współpracy w zespołach o różnorodnym składzie instrumentalnym i bazując na doświadczeniach zdobytych podczas studiów pierwszego stopnia rozwija umiejętność dostosowania środków wykonawczych do możliwości i specyfiki pozostałych instrumentów wchodzących w skład danego zespołu kameralnego

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

absolwent jest zdolny do świadomego integrowania wiedzy i umiejętności zdobytych w obszarze kameralistyki oraz do ich praktycznego wykorzystania podczas współpracy z innymi muzykami będąc w pełni świadomym, ukształtowanym i kreatywnym artystą potrafi przyjąć postawę otwartości na koncepcje artystyczne innych artystów, z którymi współpracuje, szanuje ich autonomiczne wizje artystyczne i poprzez konstruktywny dialog i wymianę poglądów dąży do stworzenia wspólnej zespołowej koncepcji artystycznej absolwent jest w pełni przygotowany do współpracy z innymi artystami, zarówno pod względem merytorycznym (w pełni profesjonalna realizacja swojej partii w kontekście całości formalno-wyrazowej utworu kameralnego, z wykorzystaniem całej zdobytej zintegrowanej wiedzy muzycznej) jak i psychospołecznym (postawa otwartości, szacunku, tolerancji i odpowiedzialności)

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na instrumentach orkiestrowych (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.003.0ćwiczeniaegzamindr Mirosław Adrjanczyk, mgr Tadeusz Kassak, dr hab. Paweł Kukliński, prof. AM, dr hab. Robert Kwiatkowski, dr Mirosław Pachowicz, prof. dr hab. Anna Prabucka-Firlej, dr Paula Preuss, mgr Adam Stachowiak, mgr Piotr Staniszewski, dr Marian Stefanowicz, dr hab. Andrzej Wojciechowski, prof. AM, dr hab. Jerzy Wujtewicz, prof. AM, 2/4409/12170
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

a/ rozwijanie umiejętności wspólnego prowadzenia przebiegu utworu muzycznego w czasie

b/ dalsze rozwijanie umiejętności słyszenia jednocześnie siebie i partnerów

c/ pogłębianie umiejętność kształtowania artykulacji niezależnie od rodzaju instrumentów i ich możliwości

d/ umiejętność samodzielnego analizowania dzieła muzycznego dla realizacji swojego miejsca w partyturze utworu

e/ ugruntowanie umiejętności samodzielnej pracy zespołowej nad nowo poznawanymi utworami

metody dydaktyczne

Lekcje z grupą studentów tworzących określony zespół kameralny, w oparciu o program uwzględniający koncertową literaturę zespołów kameralnych, pogłębianie cech twórczych członków zespołów, umiejętności wzajemnego słyszenia faktury wykonywanych utworów, kształtowanie podstawowych cech kameralisty jak wrażliwość czy tolerancja.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin na zakończenie każdego semestru

Wymagania egzaminacyjne: wykonanie całej cyklicznej formy kameralnej (np. tria, kwartetu), lub kilku utworów (minimum 20 minut).

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.003.0ćwiczeniaegzamindr Mirosław Adrjanczyk, st. wykł. Janusz Dobrowolski, dr Rafał Jędrzejewski, mgr Tadeusz Kassak, dr hab. Paweł Kukliński, prof. AM, dr hab. Robert Kwiatkowski, dr Maciej Lange, dr Mirosław Pachowicz, prof. dr hab. Anna Prabucka-Firlej, dr Paula Preuss, mgr Piotr Staniszewski, dr Marian Stefanowicz, prof. dr hab. Wojciech Szlachcikowski, dr hab. Andrzej Wojciechowski, prof. AM, dr hab. Jerzy Wujtewicz, prof. AM, 2/4409/12162
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

a/ rozwijanie umiejętności wspólnego prowadzenia przebiegu utworu muzycznego w czasie

b/ dalsze rozwijanie umiejętności słyszenia jednocześnie siebie i partnerów

c/ pogłębianie umiejętność kształtowania artykulacji niezależnie od rodzaju instrumentów i ich możliwości

d/ umiejętność samodzielnego analizowania dzieła muzycznego dla realizacji swojego miejsca w partyturze utworu

e/ ugruntowanie umiejętności samodzielnej pracy zespołowej nad nowo poznawanymi utworami

metody dydaktyczne

Lekcje z grupą studentów tworzących określony zespół kameralny, w oparciu o program uwzględniający koncertową literaturę zespołów kameralnych, pogłębianie cech twórczych członków zespołów, umiejętności wzajemnego słyszenia faktury wykonywanych utworów, kształtowanie podstawowych cech kameralisty jak wrażliwość czy tolerancja.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin na zakończenie każdego semestru

Wymagania egzaminacyjne: wykonanie całej cyklicznej formy kameralnej (np. tria, kwartetu), lub kilku utworów (minimum 20 minut).

wykonanie: www.ansta.pl