Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Dydaktyka instrumentu głownego instr. dęte

symboljezyk
2/4405
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Głównym celem nauczania założonego przedmiotu jest gruntowne przygotowanie studenta do pracy w charakterze nauczyciela gry na instrumencie dętym

 

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Wykłady kończą się egzaminem w trakcie którego student winien: 

a/ wykazać wiedzę w przedmiocie objętym programem nauczania 

b/ uzyskać zaliczenie praktyki pedagogiczne

Celem egzaminu jest sprawdzenie ogólnej orientacji studenta w zakresie tematyki objętej ramowym programem nauczania.

 

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  • Wszelkie dodatkowe zajęcia mające związek z rozwojem sfery intelektualnej oraz merytorycznej wiedzy studenta jak : pedagogika, psychologia, historia sztuki, historia kultury
  • uczestnictwo w zajęciach prowadzonych przez wybitnych pedagogów, uczestnictwo czynne i bierne w koncertach i inne.

 

bibliografia podstawowa

Wybór szerokiego zakresu literatury metodycznej założonego instrumentu jak książki, 
opracowania, broszury, szkoły gry na instrumencie, wysoko specjalistyczne opracowania 
metodyczne autorstwa wybitnych metodyków – instrumentalistów na poszczególne 
instrumenty. 


Szczególnie polecane opracowania to : 

Kupisiewicz Cz. Metody programowania dydaktycznego 1975 W - wa 

Włodarski Z. Psychologia prawidłowości uczenia się i nauczania 1980 

Lewandowska K. Rozwój zdolności muzycznych u dzieci w wieku 

 szkolnym 1978 W - wa 

Horbulewicz J. Rozwój pamięci muzycznej 1963 W - wa 

Wurz H. Blasdruck Und Atemstutze beim Querflotenspiel 

Wroński T. Zagadnienia gry skrzypcowej 1965 W - wa

bibliografia uzupełniająca

Wszelkiego rodzaju periodyki i artykuły o treści nauczania metodycznego, piśmiennictwo

efekty kształcenia - wiedza

Student poznaje zasady dydaktyki w procesie nauczania gry na instrumencie. Zna podstawy psychologii nauczania muzyki.

efekty kształcenia - umiejętności

Student potrafi samodzielnie skonstruować optymalny indywidualny program nauczania oraz zaplanować i udokumentować przebieg cyklu nauczania. Umie wykorzystać zdobytą wiedzę dotyczącą problemów technicznych i wykonawczych w kształceniu instrumentalistów.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Umiejętność kompleksowego kształcenia dzieci i młodzieży na szczeblu podstawowym i ponadpodstawowym w zakresie gry na instrumentach dętych.

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na instrumentach orkiestrowych (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.002.0ćwiczeniazaliczenieprof. dr hab. Wojciech Orawiec, mgr Adam Stachowiak, 2/4405/12157
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Założone treści programowe winny się koncentrować w trzech grupach tematycznych które 
umożliwią praktyczne poznanie zagadnienia i umożliwią doskonalenie swego warsztatu 
pedagogicznego. Tak więc: 

A. Teoria nauczania 

 1. Ogólne zasady dydaktyki w procesie nauczania gry na instrumencie 

 2. Zasady konstrukcji programu nauczania i kryteria doboru treści programowych 

 3. Planowanie i dokumentacja nauczania 

 4. Praca na lekcji i jej przebieg 

 6. Praca domowa ucznia , jej o0rganizacja i specyfika 

 7. Kontrola i ocena wyników nauczania pod kątem realizacji celów nauczania gry 

 oraz ogólnych celów i zadań wychowawczych uczelni 

 8. Doskonalenie swoich umiejętności : rola samokształcenia artystycznego i 

 pedagogicznego: rola seminariów metodycznych i kursów interpretacji muzycznej 

 rola i znaczenie aktywnego udziału nauczyciela w życiu artystycznym swego 

 środowiska – jako formy samokształcenia. 

 9. Praktyka artystyczna (audycje, koncerty, przesłuchania, konkursy) i jej znaczenie 

 w kształceniu instrumentalisty 

 

B. Fizjologia gry 

 1. Kwalifikacje do zawodu 

 2. Słuchowa i sonorystyczna kontrola gry. Gra jako nabyty zespół ruchowy 

 3. Higiena gry 

 4. Postawa przy grze, układ rąk – aplikatura 

 5. Budowa anatomiczna aparatu oddechowego 

 6. Wybrane elementy z zakresu fizjologii oddychania w grze na instrumentach dętych 

 7. Podparcie oddechowe jako istotna część warsztatu dęcisty 

 8. Ćwiczenia oddechowe, oddech permanentny 


9. Embouchure 

 10. Technika kształtowania dźwięku praca języka a artykulacja 

 11. Ośrodkowy układ nerwowy i podstawy koordynacji ruchowej 

 

C. Zakres umiejętności wykonawczych 

 1. Podstawowe problemy wychowawcze, specyfika uzdolnień do gry na konkretnym 

 Instrumencie 

 2. Sposoby kształcenia dźwięku na instrumencie, proces powstawania dźwięku\ 

 atakowanie i kończenie dźwięku, 

 3. Artykulacja - dźwięk prosty, wibracja, stacc. pojedyncze, podwójne, potrójne 

 frullato, flażolety, whistle-tony, wielodźwięki i inne 

 4. Środki techniki i ekspresji założonego instrumentu 

 5. Podstawowe elementy problematyki interpretacyjnej 

 6. Początkowe nauczanie gry na danym instrumencie 

 7. Pamięć muzyczna ; rodzaje pamięci; sposoby uczenia się utworu na pamięć 

 w zależności od typu pamięci studenta 

 8. Psychologia ;stres i trema 

 9. Charakterystyka głównych trudności i niepowodzeń w rozwijaniu umiejętności i 

 dyspozycji wykonawczych studenta

 

metody dydaktyczne

metody dydaktyczne

Wykłady prowadzone są zbiorowo, podczas których realizowane są praktyczne zadania z zakresu nauczania gry na instrumencie. Studenci realizują konkretne problemy połączone z dyskusją, tyczącą rozwiązania wybranego zagadnienia. Studentów obowiązują także wykłady zmienne o problematyce pedagogicznej które odnotowywane są na osobnych kartach zaliczeniowych.

 

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zdany egzamin końcowy. Student musi wykazać minimum wiedzy ( 11 pkt.) z założonego przedmiotu, podlegając ocenie punktacyjnej w skali od 1 – 25 pkt.

 

 

wykonanie: www.ansta.pl