Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Metodologia pracy naukowej

symboljezyk
2/4401
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Przygotowanie studentów do realizacji pisemnej pracy dyplomowej, która jest częścią końcowego egzaminu magisterskiego w zakresie gry na instrumencie.

Nadrzędnym celem jest przekazanie studentom-instrumentalistom wiedzy merytorycznej i praktycznej w zakresie: (1) problematyki/tematyki prac magisterskich;(2) metodologii pracy naukowej (problemy naukowe, metody naukowe, badania naukowe); (3) etapów tworzenia pracy; (4) poszukiwania i poprawnego wykorzystania literatury (materiały źródłowe i opracowania); (5) konstrukcji pracy (rozdziały, podrozdziały, odsyłacze i przypisy, bibliografia, aneksy).

Charakter przedmiotu z jednej strony dotyka formalnej strony pracy a z drugiej – jej walorów merytorycznych.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Wykazanie się znajomością podstaw warsztatu pracy badawczej muzyka-instrumentalisty z dyplomem licencjackim. Aktywne odniesienie się do problematyki przedmiotu, co skutkuje obecnością na zajęciach.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
- brak danych -
bibliografia podstawowa

Antczak Mariola, Nowacka Anna, Przypisy, powołania, bibliografia załącznikowa. Jak tworzyć i    stosować, wyd. 2, poprawione, Warszawa,  2009, ISBN 978-83-61464-13-6 [+ CD].

 -Lindsay David, Dobre rady dla piszących teksty naukowe, przełożył Karol Pesz, Wrocław,  1995, ISBN 83-7085-145-2.

 -Maćkiewicz Jolanta, Jak pisać teksty naukowe?, wyd. 1, Gdańsk, 1995, ISBN 83-7017-590-2.

 -Pieter Józef, Ogólna metodologia pracy naukowej, Wrocław,  1967, Rozdziały: Problemy naukowe, s. 46-97, Metody naukowe, s. 97-158,  Badania naukowe, s. 159-223.

-Szkutnik Zdzisław, Metodyka pisania pracy dyplomowej. Skrypt dla studentów, Poznań,  2005, ISBN 83-7177-371-4.

-Woźniak Krzysztof, O pisaniu pracy magisterskiej na studiach humanistycznych. Przewodnik praktyczny, Warszawa-Łódź, 1998, ISBN 83-01-12506-3.

bibliografia uzupełniająca

-Gambarelli Gianfranco, Łucki Zbigniew, Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską. Wybór tematu, pisanie, prezentowanie, publikowanie, wyd. 1, Kraków, 1995, ISBN 83-7052-291-2.

-Oliver Paul, Jak pisać prace uniwersyteckie. Poradnik dla studentów, przekład i posłowie Jadwiga Piątkowska, Kraków,  1999, ISBN 83-08-02889-6.

-Węglińska Maria, Jak pisać pracę magisterską? Poradnik dla studentów, wyd. 5,  Kraków, 2005, ISBN 83-7308-549-1.

-Wojcik Krystyna, Piszę pracę magisterską. Poradnik dla autorów akademickich prac promocyjnych (licencjackich, magisterskich, doktorskich), Warszawa, 1995, ISBN 83-86689-13-7.

-Polska Norma, PN – ISO 690: Dokumentacja. Przypisy bibliograficzne. Zawartość, forma, struktura, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa, 2002.

efekty kształcenia - wiedza

(student) posiada wiedzę dotyczącą warsztatu badań teoretyczno-naukowych (dostęp do źródeł informacji, sposoby analizowania i syntezy danych, prawidłowego ich interpretowania) posiada wiedzę dotyczącą swobodnego korzystania z różnorodnych mediów (książki, nagrania, materiały nutowe, Internet, nagrania archiwalne itp.) oraz umiejętność samodzielnego poszerzania i rozwijania wiedzy dotyczącej swojej specjalności posiada głębokie zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi elementami studiów oraz zdolność do integrowania nabytej wiedzy

efekty kształcenia - umiejętności

(student) potrafi tworzyć prace pisemne o charakterze badawczym (seminaryjna/magisterska) poprawnie pod względem formalnym posiada umiejętność przygotowania i organizowania warsztatu badawczego oraz zaplanowania zakresu tematycznego pracy seminaryjnej/magisterskiej posiada umiejętność integrowania warsztatu naukowego w zakresie nauk o muzyce i pokrewnych nauk humanistycznych posiada umiejętność krytycznej oceny własnych działań twórczych i artystycznych oraz umie poddać takiej ocenie inne przedsięwzięcia z zakresu kultury, sztuki i innych dziedzin działalności artystycznej

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

(student) potrafi zaprezentować własne działania w zakresie badawczym swojej specjalności w czytelny sposób i w przystępnej formie pracuje samodzielnie nad powierzonymi zadaniami podlegającymi indywidualnej ocenie i wykazuje odpowiedzialność za organizację procesu uczenia się dyskutuje i zachowuje krytycyzm z wyrażaniu opinii wykazuje kreatywność w świadomym integrowaniu zdobytej wiedzy

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na organach (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.002.0wykładzaliczenieas. mgr Beata Kotłowska, 2/4401/12151
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

– Prace licencjackie a magisterskie; cele i funkcje; rodzaje prac; wybór tematu i redagowanie tytułu pracy; temat a tytuł pracy. – Prace przygotowawcze (ustalenie problematyki, formułowanie problemu(ów),  sporządzenie planu pracy, cechy dobrego planu i wykonanie szkicu wywodów, kompletowanie literatury przedmiotu czyli poznanie stanu badań, wyczerpanie literatury przedmiotu i jej selekcja, funkcje literatury. – Wybór metod badawczych (metodologia, metody/techniki/narzędzia badawcze). Klasyfikacja i omówienie metod badawczych.  – Sposoby wyszukiwania literatury przedmiotu. - Gromadzenie materiału naukowego i jego rodzaje. Ocena przydatności i dobór

materiałów. Klasyfikacja literatury naukowej. – Konstrukcja pracy. – Zasady opisu bibliograficznego dokumentów, redagowanie odwołań i przypisów; różne formy bibliografii – prezentacje przykładów.  – Organizacja procesu pisania (cechy pisarstwa naukowego, redagowanie tekstu, cytowanie, plagiat a parafrazowanie, wygląd zewnętrzny komputeropisu: tekst i jego części, sprawdzanie i poprawianie). - Kryteria oceny pracy.

Cykl wykładów ilustrowany przykładami i odwołaniami do pozycji z podstawowej bibliografii powinien przygotować studentów do pisania pracy magisterskiej pod kierunkiem promotora,  pedagoga instrumentu głównego.

metody dydaktyczne

Wykłady w połączeniu z dyskusją; prezentacja przykładowych planów/konspektów; prezentacja wzorów opisu bibliograficznego dokumentów piśmienniczych, elektronicznych, audiowizualnych, wizualnych, dźwiękowych, graficznych (nuty i partytury), ikonograficznych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie przedmiotu (zaliczenie bez stopnia) na podstawie:

 -  obecności na zajęciach  i aktywne w nich uczestnictwo;

- pisemne przedstawienie koncepcji pracy magisterskiej: projektowany tytuł pracy, sformułowanie przedmiotu i problematyki pracy, określenie układu pracy, omówienie podstaw źródłowych pracy (literatura), podstawowa bibliografia (minimum 3 strony).

 

wykonanie: www.ansta.pl