Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Realizacja b.c.

symboljezyk
2/4394
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Plan pracy jest traktowany indywidualnie w stosunku do każdego studenta i zależy od uzdolnień predyspozycji oraz stopnia zaawansowania. Stopień zaawansowania dotyczy opanowania podstawowych zasad realizacji b.c.

Przedmiot pogłębia wiedzę studenta na temat historii b.c., buduje i rozwija umiejętności realizacji cyfrowanego i niecyfrowanego b. c.. Rozwija praktyczne umiejętności, umiejętności różnicowania b.c. w zależności od stylu i czasu powstania kompozycji. Rozwija indywidualny styl realizacji b.c. zgodny z założeniami estetycznymi wykonywanych kompozycji.

Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta-klawesynisty do poprawnej realizacji b.c. zgodnej z założeniami harmonicznymi oraz stylistycznymi, wypracowanie umiejętności odczytywania a'vista zapisu b.c.. Student powinien zdobyć umiejętności kształtowania gry akordowej spójnie z przebiegiem emocjonalnym, retorycznym oraz dynamicznym solisty oraz być wrażliwym na jakość brzmienia oraz niuanse artykulacyjne wykonywanego akompaniamentu. Powinien też zdobyć umiejętność samodzielnego pokierowania małym zespołem.

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Ukończenie podstawowego kursu basso continuo.

Znajomość kontrapunktu.

Umiejętność swobodnego zdobnictwa w różnych stylach.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Kontrapunkt

Improwizacja

bibliografia podstawowa

Traktaty XVII i XVIII wieczne na temat basso continuo.

 

bibliografia uzupełniająca

Współczesna literatura poruszająca analizowany temat.

efekty kształcenia - wiedza

-posiada wiedzę na temat oznaczeń cyfrowych akordów i ich różnicach w poszczególnych ośrodkach - zna podstawowy repertuar siedemnasto i osiemnastowiecznej muyki kameralny
- posiada wiedzę teoretyczną i praktyczną na temat różnic stylistycznych w realizacji b.c.
- zna doskonale historię b.c.
- zna repertuar siedemnasto i osiemnastowiecznej muzyki kameralny
- potrafi dobrać obsadę wykonawczą partii b.c. zgodnie ze stylem i okresem, w którym powstała wykonywana kompozycja
- ma wiedzę na temat zasady oktawy i potrafi ja wykorzystać w praktyce

efekty kształcenia - umiejętności

- dysponuje umiejętnością praktycznej realizacji b.c. z uwzględnieniem różnic stylistycznych
- wybiera środki artystyczne zgodne z zasadami stylistycznymi wykonywanych utworów
- potrafi, w sposób swobodny, samodzielnie ozdobić utwór zgodnie ze stylistyką
- potrafi dobrać sposób realizacji, w zależności od obsady wykonywanych utworów
- ma opanowaną umiejętność płynnego czytania utworów zapisanych techniką b.c.
- potrafi w prawidłowy sposób sam ocyfrować utwór zgodnie z zasadami harmonii i stylem kompozycji

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- jest zdolny do samodzielnych decyzji w opracowywaniu wykonywanych utworów, zgodnych ze stylem kompozycji
- jest w stanie wypowiedzieć się na temat słuchanych wykonań oraz krytycznie ocenić własne produkcje
- potrafi współpracować w zespole, uwzględniając specyfikę brzmienia różnych instrumentów
- wykazuje odpowiedzialność za kształt wykonywanych utworów
- potrafi poprowadzić zespół zgodnie ze stylem opracowywanych kompozycji

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na klawesynie (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.001.0ćwiczeniaegzaminprof. dr hab. Małgorzata Skotnicka, 2/4394/12139
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

Muzyka francuska i pisana w stylu francuskim.

Efekty kształcenia:

- umiejętność realizacji utworów w stylu francuskim

- umiejętność swobodnego zdobnictwa w stylu francuskim

- umiejętność użycia środków charakterystycznych dla stylu francuskiego

 

 

metody dydaktyczne

Zajęcia mają charakter indywidualny. Pedagog przedstawia propozycje realizacji b.c. i wybiera repertuar. Student pracuje na zajęciach i przygotowuje samodzielnie zadany materiał. Wspólnie rozwiązywane są problemy i trudności oraz szukane najbardziej odpowiednie rozwiazania.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenia odbywa się na podstawie wykonanego utworu oraz pracy semestralnej. Kryteriami oceny jest prawidłowo wykonany repertuar oraz umiejętność dodania własnego stylu realizacji b.c.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.001.0ćwiczeniaegzaminprof. dr hab. Małgorzata Skotnicka, 2/4394/12140
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

Muzyka włoska i pisana w stylu włoskim.

Efekty kształcenia:

- umiejętność realizacji utworów w stylu włoskim

- umiejętność swobodnego zdobnictwa w stylu włoskim

- umiejętność użycia środków charakterystycznych dla stylu włoskiego

 

 

metody dydaktyczne

Zajęcia mają charakter indywidualny. Pedagog przedstawia propozycje realizacji b.c. i wybiera repertuar. Student pracuje na zajęciach i przygotowuje samodzielnie zadany materiał. Wspólnie rozwiązywane są problemy i trudności oraz szukane najbardziej odpowiednie rozwiązania.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenia odbywa się na podstawie wykonanego utworu oraz pracy semestralnej. Kryteriami oceny jest prawidłowo wykonany repertuar oraz umiejętność dodania własnego stylu realizacji b.c.

wykonanie: www.ansta.pl