Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Komunikacja społeczna i organizacja imprez

symboljezyk
2/4390
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Głównym założeniem przedmiotu KOMUNIKACJA SPOŁECZNA I ORGANIZACJA IMPREZ jest wyposażenie studentów w podstawową wiedzę w zakresie komunikacji społecznej (typy, formy, cechy, rodzaje) oraz umiejętności na polu praktycznego organizowania imprez kulturalnych. Przekazywana na zajęciach teoria jest podparta praktyką na polu komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Szczególny nacisk kładziony jest na komunikację medialną. Studenci:

  • otrzymują kompendium wiedzy nt. mediów lokalnych, jak również instytucji kulturalnych (zwłaszcza muzycznych) funkcjonujących w Trójmieście, mając z nimi bezpośrednią styczność poprzez indywidualne spotkania dot. organizacji imprez kulturalnych;

  • nabywają podstawowe umiejętności w zakresie Public Relations - skutecznej metody kształtowania dobrego wizerunku artysty, zespołu i instytucji artystycznej; przygotowują się do tworzenia planów kampanii Public Relations, do samodzielnej pracy nad własnym wizerunkiem, jako przyszłych artystów;

  • zapoznają się - jako przyszli nauczyciele, organizatorzy przedsięwzięć kulturalnych - z zasadami organizacji wydarzeń muzycznych (zespół i problemy wokoło niego, zasady planowania kampanii reklamowej, techniki przeprowadzania i udzielania wywiadu; optymalne kształtowanie pozytywnego image’u [zespołu, środowiska, osoby], organizacja widowisk [zespół ludzi, źródła finansowania - pozyskiwanie grantów, stypendiów, środków unijnych], organizacja techniczna, kierownictwo artystyczne], wywieranie wpływu na ludzi, kontakty w urzędach);

  • zapoznają się ze sposobami osiągania sukcesu, zasadami kontaktów z partnerami i kontrahentami (techniki kształtowania opinii publicznej [sondaż], korespondencja handlowa), istotą pozytywnego myślenia oraz przekazu niewerbalnego;

  • są przygotowywani do wystąpień publicznych, konferencji, seminariów;

  • uczą się zakładać własną działalność artystyczną/stowarzyszenie kulturalne;

  • nabywają podstawowe umiejętności w zakresie autoprezentacji/autoreklamy (tworzenie własnej wizytówki; materiały promocyjne: prospekt, witryna WWW i inne formy cyfrowe, ulotki).

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Orientacja w lokalnym (trójmiejskim) świecie kulturalnym i medialnym

Umiejętność obsługi komputera: edytor tekstu, PowerPoint

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Promocja i marketing i dóbr kultury

bibliografia podstawowa
  • Cianciara J., Uściska B., Komunikacja społeczna: komunikowanie się z mediami w praktyce, Wydawnictwo "Astrum", Wrocław, 1999.

  • B. Dobek-Ostrowska, Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław, 1999.

  • Domachowski W., Psychologia społeczna komunikacji niewerbalnej, Wydawnictwo "Edytor", Toruń, 1993.

  • Baryluk M., Wawrzak-Chodaczek M. (red.), Komunikacja społeczna w świecie realnym, Adam Marszałek, 2008.

  • Wawrzak-Chodaczek M. (red.), Komunikacja społeczna w świecie wirtualnym, Adam Marszałek, 2008.

  • Praca zbiorowa, Komunikacja społeczna w edukacji: inspiracje, analizy, działania,Adam Marszałek, 2009.

  • Maliszewski W. (red.), Komunikacja społeczna a wartości w edukacji. Nowe znaczenia i sytuacje. Tom I: Humanistyczne (i inne) konteksty komunikowania,Adam Marszałek.

  • Komunikacja społeczna a wartości w edukacji. Nowe znaczenia i sytuacje. Tom II: Szkolna przestrzeń interakcji i działań komunikacyjnych, Adam Marszałek.

  • Błaszczyk K., Drzewowski M., Maliszewski W., Komunikacja społeczna a zarządzanie we współczesnej szkole, Adam Marszałek, 2009.

Steblecka M., Janicka-Szyszko R., Grzesiak E., KOMUNIKACJA W SZKOLE. Scenariusze godzin wychowawczych, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2005

bibliografia uzupełniająca

Z zakresu komunikacji społecznej:

  • Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Kraków, 2009.

  • Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Towarzystwo Psychologiczne, Gdańsk, 1996.

  • Nęci Z., Komunikowanie interpersonalne, Ossolineum, Wrocław, 1992.

  • Tkaczyk L., Komunikacja niewerbalna, Wydawnictwo Astrum, Wrocław, 1996.

  • Collins A., Język ciała, gestów i zachowań, KDC, Warszawa, 2003.

  • Penc J., Leksykon biznesu, Agencja Wydawniczo-Poligraficzna "Placet", Warszawa 1997.

Z zakresu Public Relations:

  • Budzyński W., Public Relations - zarządzanie reputacją firmy, Poltext, Warszawa, 1998.

  • Gregory A. (red.), Public Relations w praktyce, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków, 1997.

  • Polskie Stowarzyszenie Public Relations, Kadragic Alma, Czarnowski Piotr,Public Relations czyli promocja reputacji, BusinessMan Book, Warszawa, 1997.

Z zakresu prawa autorskiego:

  • Porzecka B. (red. prowadzący), Prawo autorskie i prasowe (wyd. 8), C.H. Beck, 2007

efekty kształcenia - wiedza

ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, pogłębioną w wybranych zakresach, zwłaszcza w systemie szkolnictwa artystycznego posiada ogólny zakres wiedzy dotyczący marketingowych, finansowych i prawnych aspektów zawodu muzyka, ze zwróceniem szczególnej uwagi na zagadnienia związane z prawem autorskim

efekty kształcenia - umiejętności

posiada umiejętność kreowania i realizowania projektów artystycznych (często w powiązaniu z innymi dyscyplinami) oraz posiada zdolność do podjęcia wiodącej roli w zespołach różnego typu

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

jest w pełni kompetentnym i samodzielnym artystą i pedagogiem, zdolnym do świadomego integrowania zdobytej wiedzy w obrębie specjalności oraz w ramach innych szeroko pojętych działań kulturalno-twórczo-oświatowych inicjuje działania artystyczne w zakresie szeroko pojętej kultury (podejmowanie projektów o charakterze interdyscyplinarnym lub też wymagająch współpracy z przedstawicielami innych dziedzin sztuki i nauki) w sposób świadomy i odpowiedzialny przewodniczy różnorodnym działaniom zespołowym wykorzystując mechanizmy psychologiczne, wykazuje się umiejętnością funkcjonowania w społeczeństwie w zakresie wykonywania własnych działań artystycznych i dostosowywania się do współczesnego rynku pracy potrafi prezentować skomplikowane specjalistyczne zadania i projekty w przystępnej formie, w sposób zrozumiały dla osób niemających doświadczenia w pracy nad projektami artystycznymipotrafi prowadzić negocjacje i koordynować właściwą organizację przedsięwzięcia

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na klawesynie (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.002.0wykładzaliczenieprof. dr hab. Anna Janosz, 2/4390/12127
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Tematy i główne zagadnienia

Komunikacja społeczna - jej istota, rodzaje, formy, procesy działań animacyjnych

  1. Istota procesu komunikowania się

  2. Komunikacja społeczna - definicje

  3. Sposoby porozumiewania się ludzi

  4. Elementy komunikacji werbalnej

  5. Osobowości - warsztaty

  6. Konflikt - istota, przyczyny, sposoby wychodzenia z konfliktu

  7. Tajniki pracy w grupie - warsztaty

  8. Podział ról w pracy grupy - warsztaty

  9. Wystąpienie - omówienie

  10. Autoprezentacja jako jedna z form wystąpienia

  11. Organizacja imprezy

 

metody dydaktyczne

ćwiczenia

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Ocena semestralna jest wypadkową kilku czynników. Są nimi:

  1. obecność (dopuszczalne 3 nieusprawiedliwione nieobecności + 1 związana z wywiadem w instytucji kulturalnej),

  2. aktywność, kreatywność i zaangażowanie podczas zajęć i ćwiczeń,

  3. prace domowe (pisemno-koncepcyjne),

  4. gotowość do twórczych działań, m.in. Autoprezentacja i Prezentacja własnej imprezy

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.002.0wykładzaliczenieprof. dr hab. Anna Janosz, 2/4390/12131
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Pomysł - cel i misja imprezy misja

2. Do kogo skierowana

3. Kto robi - osoba fizyczna, stowarzyszenie, fundacja, instytucja samorządowa

4. Cel

5. Co będzie sie działo - kto wystąpi, kto zapowiada, inne działania animacyjne,

edukacyjne, upowszechnieniowe

6. Plan budżetowy imprezy

7. Kto będzie finansował, jak zdobędziemy pieniądze - wnioski do samorządu,

Urzędu Marszałkowskiego, Ministerstwa Kultury, Sponsorów - Mecenasów Kultury

8. Pieniądze dla artystów - Negocjacje

9. Umowy - artyści, wynajem sali, sprzętu

10. Scenariusz

11. Promocja i reklama

12. Zapowiedź imprezy - konferansjerka

13. Przebieg imprezy - na co zwrócić uwagę przed i po

14. Prezentacja imprezy przed publicznością

metody dydaktyczne

ćwiczenia

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Ocena semestralna jest wypadkową kilku czynników. Są nimi:

  1. obecność (dopuszczalne 3 nieusprawiedliwione nieobecności + 1 związana z wywiadem w instytucji kulturalnej),

  2. aktywność, kreatywność i zaangażowanie podczas zajęć i ćwiczeń,

  3. prace domowe (pisemno-koncepcyjne),

  4. gotowość do twórczych działań, m.in. Autoprezentacja i Prezentacja własnej imprezy

wykonanie: www.ansta.pl