symbol | jezyk |
---|---|
2/4370 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Orkiestra jest przedmiotem obowiązkowym realizowanym na studiach pierwszego i drugiego stopnia. Kształcenie ma na celu w szczególności: - poznawanie literatury orkiestrowej, - poszerzanie wiedzy z zakresu kameralistyki, - pogłębianie umiejętności czytania a'vista, - przygotowanie do gry w zespołach orkiestrowych, - uświadomienie konieczności dyscypliny instrumentalnej w zakresie realizacji elementów dzieła muzycznego, - nauke wzajemnego słuchania, - rozwijanie umiejętności prawidłowego odczytywania i reagowania na ruchy dyrygenta.
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Zdany egzamin wstępny na studia I stopnia. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Nie dotyczy | |
bibliografia podstawowa | |
Nie dotyczy | |
bibliografia uzupełniająca | |
Nie dotyczy | |
efekty kształcenia - wiedza | |
Absolwent: - zna podstawowy repertuar orkiestrowy, - umie zastosować wiedzę dotyczącą elementów dzieła muzycznego a także wzorców budowy formalnej utworów, - posiada wiedzę o stylach muzycznych i związanych z nimi tradycjach wykonawczych. | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Absolwent: - posiada wiedzę i swobodę w interpretowaniu utworów reprezentujących różne style muzyczne, - jest przygotowany do współdziałania z innymi muzykami w różnych składach orkiestrowych, - jest zdolny do podjęcia wiodącej roli ( stanowisko koncertmistrza, pierwszy głos) w orkiestrze, - przyswoił dobre nawyki dotyczące umiejętności ćwiczenia i pracy podczas prób, - poznał efektywne techniki ćwiczenia umożliwiające ciągły rozwój poprzez samodzielną pracę, - opanował czytanie nut w stopniu wystarczającym zarówno dla zrozumienia muzyki, jak i dla biegłego czytania a’vista, - przyswoił formy zachowań związane z występami publicznymi. | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Absolwent: - nabył doświadczenie w pracy zespołowej w ramach wspólnych projektów i działań, - posiada umiejętności komunikowania się i integrowania z innymi osobami w zespole, - posiada umiejętności organizacji pracy zespołowej w ramach realizacji przedsięwzięć artystycznych, - zdobył doświadczenie związane z procesami motywacji pracy w grupie, - nauczył się odpowiedniej komunikacji interpersonalnej niezbędnej do piastowania różnych funkcji w orkiestrze(koncertmistrz, prowadzący grupę, inspektor orkiestry, bibliotekarz orkiestry). |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 90.00 | 4.0 | ćwiczenia | zaliczenie | prof. Zygmunt Rychert, | 2/4370/12091 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Opanowanie harmonijnej, zespołowej współpracy w ramach orkiestry a w tym: nabycie nawyku i umiejętności takich cech wspólnego grania, jak: - topliwego grupowego brzmienia (intonacja grupowa), - rytmiczna precyzja, - dbałość o szczegóły wszystkich detali, - skontrastowane operowanie niuansami i odcieniami barwy, - umiejętność tworzenia odpowiedniego klimatu, - granie w tzw. „pionach” rytmicznych, - rozróżnianie stylowej artykulacji (z epoki), - reagowanie na ruchy i technikę dyrygenta, - zapoznanie studentów z kanonem literatury orkiestrowej, - rozwijanie biegłości technicznej i umiejętności grania a’vista, - przełamywanie i opanowanie tremy, - poznanie dodatkowych obowiązków związanych z graniem w orkiestrze (obowiązki koncertmistrza, inspektora, bibliotekarza).
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Próby całej orkiestry z dyrygentem lub próby sekcyjne (na polecenie dyrygenta) prowadzone przez koncertmistrzów lub kierowników grup – całość uwieńczona publicznym koncertowym wykonaniem przygotowanego repertuaru. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Na podstawie ciągłej obserwacji zaangażowania studenta w orkiestrze, jego stopnia aktywności, dyscypliny zespołowej (nie tylko muzycznej), dokładności, rzetelności, grania z wyobraźnią, polotem, orkiestrowym rozmachem a także znajomości problemów ogólno-orkiestrowych (nie tylko swojej grupy), czujnej reakcji na gest dyrygenta. Oceny są wystawiane na koniec każdego semestru, wraz z punktacją w skali 10–25 punktów.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 90.00 | 4.0 | ćwiczenia | zaliczenie | prof. Zygmunt Rychert, | 2/4370/12092 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Opanowanie harmonijnej, zespołowej współpracy w ramach orkiestry a w tym: nabycie nawyku i umiejętności takich cech wspólnego grania, jak: - topliwego grupowego brzmienia (intonacja grupowa), - rytmiczna precyzja, - dbałość o szczegóły wszystkich detali, - skontrastowane operowanie niuansami i odcieniami barwy, - umiejętność tworzenia odpowiedniego klimatu, - granie w tzw. „pionach” rytmicznych, - rozróżnianie stylowej artykulacji (z epoki), - reagowanie na ruchy i technikę dyrygenta, - zapoznanie studentów z kanonem literatury orkiestrowej, - rozwijanie biegłości technicznej i umiejętności grania a’vista, - przełamywanie i opanowanie tremy, - poznanie dodatkowych obowiązków związanych z graniem w orkiestrze (obowiązki koncertmistrza, inspektora, bibliotekarza).
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Próby całej orkiestry z dyrygentem lub próby sekcyjne (na polecenie dyrygenta) prowadzone przez koncertmistrzów lub kierowników grup – całość uwieńczona publicznym koncertowym wykonaniem przygotowanego repertuaru. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Na podstawie ciągłej obserwacji zaangażowania studenta w orkiestrze, jego stopnia aktywności, dyscypliny zespołowej (nie tylko muzycznej), dokładności, rzetelności, grania z wyobraźnią, polotem, orkiestrowym rozmachem a także znajomości problemów ogólno-orkiestrowych (nie tylko swojej grupy), czujnej reakcji na gest dyrygenta. Oceny są wystawiane na koniec każdego semestru, wraz z punktacją w skali 10–25 punktów.
|