Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Orkiestra

symboljezyk
2/4370
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Orkiestra jest przedmiotem obowiązkowym realizowanym na studiach pierwszego i drugiego stopnia. Kształcenie ma na celu w szczególności:

- poznawanie literatury orkiestrowej,

- poszerzanie wiedzy z zakresu kameralistyki,

- pogłębianie umiejętności czytania  a'vista,

- przygotowanie do gry w zespołach orkiestrowych,

- uświadomienie konieczności dyscypliny instrumentalnej w zakresie realizacji

  elementów dzieła muzycznego,

- nauke wzajemnego słuchania,

- rozwijanie umiejętności prawidłowego odczytywania i reagowania na ruchy

  dyrygenta.

 

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Zdany egzamin wstępny na studia I stopnia.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Nie dotyczy

bibliografia podstawowa

Nie dotyczy

bibliografia uzupełniająca

Nie dotyczy

efekty kształcenia - wiedza

Absolwent: - zna podstawowy repertuar orkiestrowy, - umie zastosować wiedzę dotyczącą elementów dzieła muzycznego a także wzorców budowy formalnej utworów, - posiada wiedzę o stylach muzycznych i związanych z nimi tradycjach wykonawczych.

efekty kształcenia - umiejętności

Absolwent: - posiada wiedzę i swobodę w interpretowaniu utworów reprezentujących różne style muzyczne, - jest przygotowany do współdziałania z innymi muzykami w różnych składach orkiestrowych, - jest zdolny do podjęcia wiodącej roli ( stanowisko koncertmistrza, pierwszy głos) w orkiestrze, - przyswoił dobre nawyki dotyczące umiejętności ćwiczenia i pracy podczas prób, - poznał efektywne techniki ćwiczenia umożliwiające ciągły rozwój poprzez samodzielną pracę, - opanował czytanie nut w stopniu wystarczającym zarówno dla zrozumienia muzyki, jak i dla biegłego czytania a’vista, - przyswoił formy zachowań związane z występami publicznymi.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Absolwent: - nabył doświadczenie w pracy zespołowej w ramach wspólnych projektów i działań, - posiada umiejętności komunikowania się i integrowania z innymi osobami w zespole, - posiada umiejętności organizacji pracy zespołowej w ramach realizacji przedsięwzięć artystycznych, - zdobył doświadczenie związane z procesami motywacji pracy w grupie, - nauczył się odpowiedniej komunikacji interpersonalnej niezbędnej do piastowania różnych funkcji w orkiestrze(koncertmistrz, prowadzący grupę, inspektor orkiestry, bibliotekarz orkiestry).

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na instrumencie (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
190.004.0ćwiczeniazaliczenieprof. Zygmunt Rychert, 2/4370/12091
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Opanowanie harmonijnej, zespołowej współpracy w ramach orkiestry a w tym: nabycie nawyku i umiejętności takich cech wspólnego grania, jak:

- topliwego grupowego brzmienia (intonacja grupowa),

- rytmiczna precyzja,

- dbałość o szczegóły wszystkich detali,

- skontrastowane operowanie niuansami i odcieniami barwy,

- umiejętność tworzenia odpowiedniego klimatu,

- granie w tzw. „pionach” rytmicznych,

- rozróżnianie stylowej artykulacji (z epoki),

- reagowanie na ruchy i technikę dyrygenta,

- zapoznanie studentów z kanonem literatury orkiestrowej,

- rozwijanie biegłości technicznej i umiejętności grania  a’vista,

- przełamywanie i opanowanie tremy,

- poznanie dodatkowych obowiązków związanych z graniem w orkiestrze

  (obowiązki koncertmistrza, inspektora, bibliotekarza).

 

metody dydaktyczne

Próby całej orkiestry z dyrygentem lub próby sekcyjne (na polecenie dyrygenta) prowadzone przez koncertmistrzów lub kierowników grup – całość uwieńczona publicznym koncertowym wykonaniem przygotowanego repertuaru.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Na podstawie ciągłej obserwacji zaangażowania studenta w orkiestrze, jego stopnia aktywności, dyscypliny zespołowej (nie tylko muzycznej), dokładności, rzetelności, grania z wyobraźnią, polotem, orkiestrowym rozmachem a także znajomości problemów ogólno-orkiestrowych (nie tylko swojej grupy), czujnej reakcji na gest dyrygenta.

Oceny są wystawiane na koniec każdego semestru, wraz z punktacją w skali 10–25 punktów.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
290.004.0ćwiczeniazaliczenieprof. Zygmunt Rychert, 2/4370/12092
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Opanowanie harmonijnej, zespołowej współpracy w ramach orkiestry a w tym: nabycie nawyku i umiejętności takich cech wspólnego grania, jak:

- topliwego grupowego brzmienia (intonacja grupowa),

- rytmiczna precyzja,

- dbałość o szczegóły wszystkich detali,

- skontrastowane operowanie niuansami i odcieniami barwy,

- umiejętność tworzenia odpowiedniego klimatu,

- granie w tzw. „pionach” rytmicznych,

- rozróżnianie stylowej artykulacji (z epoki),

- reagowanie na ruchy i technikę dyrygenta,

- zapoznanie studentów z kanonem literatury orkiestrowej,

- rozwijanie biegłości technicznej i umiejętności grania  a’vista,

- przełamywanie i opanowanie tremy,

- poznanie dodatkowych obowiązków związanych z graniem w orkiestrze

  (obowiązki koncertmistrza, inspektora, bibliotekarza).

 

metody dydaktyczne

Próby całej orkiestry z dyrygentem lub próby sekcyjne (na polecenie dyrygenta) prowadzone przez koncertmistrzów lub kierowników grup – całość uwieńczona publicznym koncertowym wykonaniem przygotowanego repertuaru.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Na podstawie ciągłej obserwacji zaangażowania studenta w orkiestrze, jego stopnia aktywności, dyscypliny zespołowej (nie tylko muzycznej), dokładności, rzetelności, grania z wyobraźnią, polotem, orkiestrowym rozmachem a także znajomości problemów ogólno-orkiestrowych (nie tylko swojej grupy), czujnej reakcji na gest dyrygenta.

Oceny są wystawiane na koniec każdego semestru, wraz z punktacją w skali 10–25 punktów.

 

wykonanie: www.ansta.pl