Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Dydaktyka fortepianowa

symboljezyk
2/4357
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Zaznajomienie studentów z problemami i specyfiką zawodu nauczyciela oraz przygotowanie do pracy pedagogicznej

Zaznajomienie studentów z metodami nauczania gry na fortepianie oraz literaturą dydaktyczną na fortepian

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Umiejętności instrumentalne na poziomie szkoły muzycznej II stopnia

Zainteresowania i predyspozycje do wykonywania zawodu nauczyciela

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Wprowadzenie do Dydaktyki

Psychologia, pedagogika

Udział w wykładach, kursach i seminariach metodycznych

Uczestnictwo w lekcjach prowadzonych w szkołach muzycznych I i II st.

bibliografia podstawowa

W. Chmielowska - Z zagadnień nauczania gry na fortepianie

M. Preuschoff-Kaźmierczakowa – Fortepian dla najmłodszych

W. Markiewiczówna – Do-re-mi-fa-sol. Początki nauki gry na fortepianie

K. Longchamps-Druszkiewiczowa – Podręcznik początkowego nauczania gry na fortepianie

M. Grzebalska – Krasnoludki grają na fortepianie

H. Neuhaus - Sztuka pianistyczna

R. Ingarden - Przeżycie, dzieło, wartość

Z. Lissa - Zagadnienie czasu muzycznego w estetyce A.W. Schlegla

Z. Lissa - Estetyczne funkcje ciszy i pauzy w muzyce

S. Szuman - Ruch jako czynnik organizacji i wyrazu w utworach muzycznych

I. Poniatowska - Muzyka fortepianowa i pianistyka w wieku XIX

Z. Śliwiński - O realizacji przednutek w utworach fortepianowych W.A. Mozarta

G. Sandor - O grze na fortepianie. Gest, dźwięk, wyraz

A. Foldes – Abc pianisty

G. Sielużycki - Ręka pianisty, fizjologiczne podstawy techniki

bibliografia uzupełniająca

E. P. Badura-Skoda - Mozart Interpretation

K. Leimer – W. Gieseking - Modernes Klavierspiel

D. Barenboim - Pedagogika fortepianowa

M. Manturzewska – Psychologiczne warunki osiągnięć pianistycznych

A. Cortot - Wykłady o interpretacji

T. Wroński  - Zdolni i niezdolni

T. Wroński – Techniki gry skrzypcowej

J. Wierszyłowski - Psychologia muzyki

M. Mantuszewska, H. Kotarska - Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki

F. Winckel - Osobliwości słyszenia muzycznego

I. Poniatowska - Faktura fortepianowa Beethovena

Z. Lissa - Faktura fortepianowa Beethovena i Chopina

A. Schweitzer - J. S. Bach

M. Tomaszewski – Chopin. Człowiek, dzieło, rezonans

J.J. Eigeldinger - Chopin w oczach swoich uczniów

J. Marchwiński – Partnerstwo w muzyce

Muzyka fortepianowa – Zeszyty Naukowe Akademii Muzycznej w Gdańsku

efekty kształcenia - wiedza

- student zna cele kształcenia i treści nauczania gry na fortepianie - student posiada ogólną znajomość fortepianowej literatury dydaktycznej z zakresu szkoły muzycznej I stopnia - student zna podstawowe akty prawne w zakresie szkolnictwa artystycznego - student zna podstawy fizjologii gry na fortepianie - student zna metody pracy z dziećmi

efekty kształcenia - umiejętności

- student potrafi planować proces nauczania - student potrafi dobierać treści nauczania do możliwości ucznia - student potrafi stworzyć program nauczania swojego przedmiotu - student wykazuje umiejętność uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji i materiałów - student jest praktycznie przygotowany do pracy w szkolnictwie muzycznym I stopnia

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego - student ma świadomość konieczności indywidualizacji pracy z każdym uczniem, a w szczególności z uczniem uzdolnionym - student ma świadomość etycznego wymiaru oceniania uczniów - student jest gotowy do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości pracy szkoły

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na fortepianie (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.002.0wykładzaliczeniedr hab. Elżbieta Pasierowska, prof. AM, 2/4357/12061
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Metody nauczania początkowego

Metoda beznutowa

Podręczniki do nauczania początkowego

Metody wprowadzania podstawowych wiadomości z teorii muzyki

Czytanie nut a vista jako problem dydaktyczny w nauce gry na fortepianie

Planowanie pracy z uczniem

Dobór metod nauczania do zdolności i temperamentu ucznia

metody dydaktyczne

Wykłady

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Egzamin ustny lub pisemny. Kryteria: uczestnictwo i aktywność na wykładach. Wiedza, umiejętność jej przekazywania.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.002.0wykładzaliczeniedr hab. Elżbieta Pasierowska, prof. AM, 2/4357/12062
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Ogólna charakterystyka szkół muzycznych oraz pracy w sekcji fortepianu

Przepisy obowiązujące w szkolnictwie artystycznym

Program nauczania dla szkół muzycznych I stopnia

Rola kameralistyki w edukacji pianisty

Przygotowanie ucznia do występów publicznych

Krajowe i międzynarodowe konkursy pianistyczne

Analiza utworu z uczniem

Specyfika czasu muzycznego w interpretacjach utworów fortepianowych

Podstawowe zagadnienia rozwoju techniki gry na fortepianie

Etiudy – praca nad techniką gry i interpretacją

metody dydaktyczne

wykłady, lekcje z uczniami

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Egzamin ustny lub pisemny. Kryteria: uczestnictwo i aktywność na wykładach. Wiedza, umiejętność jej przekazywania.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
630.002.0wykładzaliczeniedr hab. Elżbieta Pasierowska, prof. AM, 2/4357/12063
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Interpretacja utworów dydaktycznych J. S. Bacha

Retoryka tonacji, zasady konstrukcji formy, dobór tempa i artykulacji w utworach J. S. Bacha

Interpretacja utworów kompozytorów epoki klasycyzmu

Artykulacja, jej odmiany i realizacja

Rola harmonii w kształtowaniu przebiegu napięć w utworach

Podstawowe pojęcia determinujące interpretację artystyczną

Pedalizacja – typy i funkcje

Pamięć muzyczna, trema

metody dydaktyczne

Wykłady

Lekcje z uczniami

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Egzamin ustny i pisemny. Kryteria: uczestnictwo i aktywność na wykładach. Wiedza, umiejętność jej przekazywania.

wykonanie: www.ansta.pl