symbol | jezyk |
---|---|
2/4350 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do pracy muzyka organisty w kościele. Zajęcia obejmują wiedzę teoretyczną z zakresu historii muzyki kościelnej oraz praktycznej gry liturgicznej. Zajęcia mają na celu zapoznanie z podstawowym repertuarem pieśni kościelnych, chorałów a także części stałych i zmiennych mszy św. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Zalecany kurs harmonii w zakresie szkoły średniej oraz harmonii ogólnej i praktycznej wg siatki godzin studiów licencjackich na Wydziale Instrumentalnym w specjalności organy. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Praktyka liturgiczna w kościołach, udział w sesjach, konferencjach podejmujących problematykę gry liturgicznej w kościele. | |
bibliografia podstawowa | |
| |
bibliografia uzupełniająca | |
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
- posiada podstawową wiedzę na temat Roku Liturgicznego, - potrafi dokonać właściwego doboru śpiewów na poszczególne Okresy Liturgiczne, - zna układ Mszy św., potrafi dokonać podziału na części stałe i części zmienne, - posiada podstawową wiedzę dotyczącą akompaniamentu liturgicznego oraz roli muzyki w kościele, | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
- umie efektywnie wykorzystać wiedzę nabytą na wcześniejszych etapach edukacji związaną z harmonią praktyczną oraz basso continuo, - potrafi tworzyć krótkie improwizowane wstępy do pieśni, - posiada umiejętność harmonizacji pieśni, odpowiedzi mszalnych oraz innych śpiewów wchodzących w skład liturgii, - potrafi samodzielnie prowadzić śpiew w trakcie liturgii, - umie harmonizować śpiewy o pochodzeniu gregoriańskim, - posiada biegłość słuchową umożliwiającą tworzenie odpowiedzi mszalnych w odpowiedniej tonacji, - ma opanowaną umiejętność transponowania melodii do wybranej przez siebie tonacji, - posiada umiejętność wykorzystania swojej intuicji, emocjonalności i wyobraźni w zakresie gry liturgicznej, | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
- student wykazuje kreatywność w realizacji własnych koncepcji i działań artystycznych opartych na zróżnicowanej stylistyce, wynikających z wykorzystania wyobraźni, ekspresji i intuicji, dążąc do wypracowania indywidualnego stylu jako organisty, muzyka kościelnego, - potrafi poddać krytycznej ocenie dokonania artystyczne własne, jak również innych osób, - student potrafi zaprezentować swoją działalność artystyczną publicznie, |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | egzamin | dr hab. Hanna Dys, | 2/4350/12051 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Program nauczania obejmuje podstawy liturgiki zawarte w prawodawstwie liturgicznym ogólnym po Soborze Watykańskim II z uwzględnieniem doboru i interpretacji śpiewów liturgicznych zgodnie z kalendarzem liturgicznym.
Celem zajęć jest osiągnięcie umiejętności odpowiedniego doboru repertuaru do liturgii pieśni oraz literatury muzycznej – organowej, solowej-wokalnej, chóralnej, adekwatnej dla danego okresu roku liturgicznego lub innych okoliczności.
Program zajęć obejmuje:
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia prowadzone dla grupy studentów w wymiarze 1 godziny tygodniowo. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Obecność na zajęciach, systematyczna praca, zaliczenie kolokwium. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | egzamin | dr hab. Hanna Dys, | 2/4350/12052 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Program nauczania obejmuje podstawy liturgiki zawarte w prawodawstwie liturgicznym ogólnym po Soborze Watykańskim II, ze szczególnym naciskiem na umiejętność doboru i interpretacji śpiewów liturgicznych zgodnie z cyklem roku liturgicznego.
Celem zajęć jest osiągnięcie umiejętności odpowiedniego doboru repertuaru do liturgii pieśni oraz literatury muzycznej – organowej, solowej-wokalnej, chóralnej, adekwatnej dla danego okresu roku liturgicznego lub innych okoliczności
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia prowadzone dla grupy studentów w wymiarze 1 godziny tygodniowo. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Obecność na zajęciach, systematyczna praca, zdanie egzaminu. |