Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Praktyki kształcenia słuchu w kl. 1-3 SM I st.

symboljezyk
4/4341
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu
  • zdobywanie umiejętności praktycznego prowadzenia zajęć kształcenia słuchu w szkole muzycznej I st.
  • zdobywanie doświadczeń z zakresu metodycznego i merytorycznego przygotowania nauczyciela do zajęć praktycznych
  • kształtowanie umiejętności projektowania ćwiczeń praktycznych dostosowanych programowo dla danej klasy
  • doskonalenie umiejętności przygotowywania scenariuszy prowadzonych zajęć praktycznych
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • praktyczna realizacja zagadnień omawianych na metodyce prowadzenia kształcenia słuchu w zakresie SM I st. w klasach I-III
  • prowadzenie zajęć praktycznych (zgodnie z rozkładem materiału wynikającym z programu nauczania kształcenia słuchu w kl. I-III SM I st.)
  • projektowanie ćwiczeń praktycznych dostosowanych programowo dla danej klasy
  • przygotowanie scenariuszy prowadzonych zajęć
  • omawianie prowadzonych zajęć z opiekunem praktyk
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  1. Uczestnictwo w konferencjach, sesjach naukowych, metodycznych i warsztatowych oraz seminariach poświęconych zagadnieniom kształcenia słuchu
  2. Udział w zajęciach:
  • kształcenie słuchu
  • improwizacja fortepianowa
  • zasady muzyki

  • harmonia
  • rytmika
bibliografia podstawowa
  1. Kozłowska-Lewna A., Innowacyjna strategia kształcenia słuchu muzycznego, Akademia Muzyczna im.S. Moniuszki w Gdańsku, Gdańsk 2006.
  2. Kowalska-Pińczak A., Kształcenie słyszenia linearnego od tonalności do atonalności, Akademia Muzyczna im.S. Moniuszki w Gdańsku, Gdańsk 2000.

  3. Burowska Z., Karpała B., Noworol B., Wilk A., So mi la ćwiczenia muzyczne w klasach I-III, WSiP, Warszawa 1996.

  4. Frołowicz E., Konsonanse i dysonanse wczesnoszkolnej edukacji muzycznej, Akademia Muzyczna im.S. Moniuszki w Gdańsku, Gdańsk 2011.

  5. Walencik-Topiłko A., Głos jako narzędzie, Harmonia 2009.

bibliografia uzupełniająca
  1. Materiały informacyjno-dyskusyjne, COPSA ( wybrane pozycje)

  2. Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji – materiały   z ogólnopolskich sesji naukowych, Akademia Muzyczna w Łodzi (wybrane pozycje)

  3. Skowrońska-Lebecka E., Dźwięk i gest, Wyd. "Żak", Warszawa 1995.

  4. Łastik A., Poznaj swój głos...twoje najważniejsze narzędzie pracy, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa 2002.

  • inna literatura dotycząca rozwoju oraz kształcenia słuchu w zakresie szkoły muzycznej I st.
efekty kształcenia - wiedza

-student posiada wiedzę dotyczącą pedagogiki i psychologii w zakresie problematyki pracy z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym
-student rozumie procesy rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym
-student posiada wiedzę pedagogiczno-dydaktyczną przedmiotu specjalności głównej-rytmika
-student dysponuje wiedzą z zakresu prowadzenia zajęć kształcenia słuchu w szkole muzycznej I stopnia
-student posiada znajomość podstawowego repertuaru muzycznego związanego z programem nauczania kształcenia słuchu w szkole muzycznej I stopnia
-student posiada wiedzę umożliwiającą docieranie do niezbędnych informacji i materiałów dydaktycznych pomocnych w prowadzeniu zajęć kształcenia słuchu w szkole muzycznej I stopnia
-student orientuje się w piśmiennictwie dotyczącym prowadzenia zajęć kształcenia słuchu z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym
-student posiada podstawową wiedzę dotyczącą zasad prawidłowej emisji głosu w mowie i śpiewie

efekty kształcenia - umiejętności

-student posiada podstawowe umiejętności w zakresie prawidłowej emisji głosu w mowie i śpiewie
-student posiada umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły
-student dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do prowadzenia zajęć kształcenia słuchu z dziećmi
-student jest świadomy sposobów wykorzystywania swej intuicji, emocjonalności i wyobraźni w zakresie planowania i prowadzenia zajęć kształcenia słuchu w szkole muzycznej I stopnia
-student posiada umiejętność doboru właściwej literatury muzycznej na zajęcia kształcenia słuchu z dziećmi
-student posiada znajomość i umiejętność wykonywania na instrumencie utworów wybranych do opracowywania na zajęciach kształcenia słuchu z dziećmi

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

-student posiada kompetencje i jest przygotowany pod względem praktycznym do wykonywania zawodu nauczyciela w zakresie kształcenia słuchu na pierwszym etapie edukacyjnym
-student charakteryzuje się wrażliwością etyczną, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi i poczuciem odpowiedzialności za powierzone mu zadania
-student realizuje własne koncepcje i działania artystyczne, mając na uwadze oddziaływanie edukacyjne
-student posiada umiejętność organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji zadań wynikających z kształtowania warsztatu pedagoga-nauczyciela
-student posiada umiejętność samooceny oraz jest zdolny do budowania konstruktywnej krytyki w obrębie działań pedagogicznych, dydaktycznych, muzycznych oraz artystycznych
-student umiejętnie komunikuje się w obrębie społeczności szkolnej
-student w sposób świadomy i profesjonalny umie zaprezentować działalność artystyczną realizowaną z uczniami
-student umie posługiwać się fachową terminologią z zakresu dziedziny muzyki

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Rytmika (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
515.001.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Małgorzata Malgeri, 4/4341/12025
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • praktyczna realizacja zagadnień omawianych na metodyce prowadzenia zajęć kształcenia słuchu w zakresie SM I st. w klasach I-III
  • prowadzenie zajęć praktycznych (zgodnie z rozkładem materiału wynikającym z programu nauczania kształcenia sluchu w kl. I-III SM I st.)
  • projektowanie ćwiczeń praktycznych dostosowanych programowo dla danej klasy
  • przygotowanie scenariuszy prowadzonych zajęć
  • omawianie prowadzonych zajęć z opiekunem praktyk
metody dydaktyczne
  • problemowa
  • pokazu
  • werbalna
  • praktyczna
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie przedmiotu odbywa się poprzez uczestnictwo w zajęciach prowadzonych przez innych oraz przygotowanie i przeprowadzenie co najmniej 2 zajęć w semestrze. Zajęcia praktyczne oceniane są na bieżąco, ocena końcowa jest średnią wynikającą z ocen za poszczególne zajęcia.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
615.001.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Małgorzata Malgeri, 4/4341/12026
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • dalsze doskonalenie praktycznych umiejętności prowadzenia zajęć kształcenia słuchu w klasach I-III SM I st.
  • prowadzenie zajęć zgodnie z rozkładem materiału wynikającym z programu nauczania kształcenia sluchu w kl. I-III SM I st.
  • projektowanie ćwiczeń praktycznych dostosowanych programowo dla danej klasy
  • przygotowanie scenariuszy prowadzonych zajęć
  • omawianie prowadzonych zajęć z opiekunem praktyk
metody dydaktyczne
  • problemowa
  • pokazu
  • werbalna
  • praktyczna
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie przedmiotu odbywa się poprzez uczestnictwo w zajęciach prowadzonych przez innych oraz przygotowanie i przeprowadzenie co najmniej 2 zajęć w semestrze. Zajęcia praktyczne oceniane są na bieżąco, ocena końcowa jest średnią wynikającą z ocen za poszczególne zajęcia.

wykonanie: www.ansta.pl