symbol | jezyk |
4/4341 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
- zdobywanie umiejętności praktycznego prowadzenia zajęć kształcenia słuchu w szkole muzycznej I st.
- zdobywanie doświadczeń z zakresu metodycznego i merytorycznego przygotowania nauczyciela do zajęć praktycznych
- kształtowanie umiejętności projektowania ćwiczeń praktycznych dostosowanych programowo dla danej klasy
- doskonalenie umiejętności przygotowywania scenariuszy prowadzonych zajęć praktycznych
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
- praktyczna realizacja zagadnień omawianych na metodyce prowadzenia kształcenia słuchu w zakresie SM I st. w klasach I-III
- prowadzenie zajęć praktycznych (zgodnie z rozkładem materiału wynikającym z programu nauczania kształcenia słuchu w kl. I-III SM I st.)
- projektowanie ćwiczeń praktycznych dostosowanych programowo dla danej klasy
- przygotowanie scenariuszy prowadzonych zajęć
- omawianie prowadzonych zajęć z opiekunem praktyk
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
- Uczestnictwo
w konferencjach, sesjach naukowych, metodycznych i warsztatowych oraz
seminariach poświęconych zagadnieniom kształcenia słuchu
- Udział w zajęciach:
- kształcenie słuchu
- improwizacja fortepianowa
-
zasady muzyki
- harmonia
- rytmika
|
bibliografia podstawowa |
- Kozłowska-Lewna A., Innowacyjna strategia kształcenia słuchu muzycznego, Akademia Muzyczna im.S. Moniuszki w Gdańsku, Gdańsk 2006.
-
Kowalska-Pińczak A., Kształcenie słyszenia linearnego od tonalności do atonalności, Akademia Muzyczna im.S. Moniuszki w Gdańsku, Gdańsk 2000.
-
Burowska Z., Karpała B., Noworol B., Wilk A., So mi la ćwiczenia muzyczne w klasach I-III, WSiP, Warszawa 1996.
-
Frołowicz E., Konsonanse i dysonanse wczesnoszkolnej edukacji muzycznej, Akademia Muzyczna im.S. Moniuszki w Gdańsku, Gdańsk 2011.
-
Walencik-Topiłko A., Głos jako narzędzie, Harmonia 2009.
|
bibliografia uzupełniająca |
-
Materiały informacyjno-dyskusyjne,
COPSA ( wybrane pozycje)
-
Rytmika w kształceniu muzyków,
aktorów, tancerzy i w rehabilitacji – materiały z
ogólnopolskich sesji naukowych, Akademia Muzyczna w Łodzi (wybrane
pozycje)
-
Skowrońska-Lebecka E., Dźwięk i gest, Wyd. "Żak",
Warszawa 1995.
-
Łastik A., Poznaj swój głos...twoje najważniejsze narzędzie pracy, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa 2002.
- inna literatura dotycząca rozwoju oraz kształcenia słuchu w zakresie szkoły muzycznej I st.
|
efekty kształcenia - wiedza |
-student posiada wiedzę dotyczącą pedagogiki i psychologii w zakresie problematyki pracy z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym -student rozumie procesy rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym -student posiada wiedzę pedagogiczno-dydaktyczną przedmiotu specjalności głównej-rytmika -student dysponuje wiedzą z zakresu prowadzenia zajęć kształcenia słuchu w szkole muzycznej I stopnia -student posiada znajomość podstawowego repertuaru muzycznego związanego z programem nauczania kształcenia słuchu w szkole muzycznej I stopnia -student posiada wiedzę umożliwiającą docieranie do niezbędnych informacji i materiałów dydaktycznych pomocnych w prowadzeniu zajęć kształcenia słuchu w szkole muzycznej I stopnia -student orientuje się w piśmiennictwie dotyczącym prowadzenia zajęć kształcenia słuchu z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym -student posiada podstawową wiedzę dotyczącą zasad prawidłowej emisji głosu w mowie i śpiewie |
efekty kształcenia - umiejętności |
-student posiada podstawowe umiejętności w zakresie prawidłowej emisji głosu w mowie i śpiewie -student posiada umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły -student dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do prowadzenia zajęć kształcenia słuchu z dziećmi -student jest świadomy sposobów wykorzystywania swej intuicji, emocjonalności i wyobraźni w zakresie planowania i prowadzenia zajęć kształcenia słuchu w szkole muzycznej I stopnia -student posiada umiejętność doboru właściwej literatury muzycznej na zajęcia kształcenia słuchu z dziećmi -student posiada znajomość i umiejętność wykonywania na instrumencie utworów wybranych do opracowywania na zajęciach kształcenia słuchu z dziećmi |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
-student posiada kompetencje i jest przygotowany pod względem praktycznym do wykonywania zawodu nauczyciela w zakresie kształcenia słuchu na pierwszym etapie edukacyjnym -student charakteryzuje się wrażliwością etyczną, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi i poczuciem odpowiedzialności za powierzone mu zadania -student realizuje własne koncepcje i działania artystyczne, mając na uwadze oddziaływanie edukacyjne -student posiada umiejętność organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji zadań wynikających z kształtowania warsztatu pedagoga-nauczyciela -student posiada umiejętność samooceny oraz jest zdolny do budowania konstruktywnej krytyki w obrębie działań pedagogicznych, dydaktycznych, muzycznych oraz artystycznych -student umiejętnie komunikuje się w obrębie społeczności szkolnej -student w sposób świadomy i profesjonalny umie zaprezentować działalność artystyczną realizowaną z uczniami -student umie posługiwać się fachową terminologią z zakresu dziedziny muzyki |