Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
Metodyka improwizacji fortepianowej
symbol | jezyk |
4/4340 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
- kształcenie praktycznych umiejętności
prowadzenia przedmiotu improwizacji fortepianowej na wydziale rytmiki w Szkole Muzycznej II st.
- poznanie zagadnień właściwości rozwoju psychofizycznego
wieku dorastania
- zgłębienie
zagadnienia roli improwizacji fortepianowej na zajęciach rytmiki
- kształtowanie twórczej, świadomej postawy w
realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych,
- pogłębianie zainteresowań pedagogiką muzyczną,
- wyrabianie postawy gotowości do dalszej
samodzielnej pracy nad doskonaleniem umiejętności zawodowych.
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
- ukończenie kursu improwizacji fortepianowej w ramach studiów I stopnia na specjalności rytmika
- ukończnie kursu fortepianu w ramach studiów I stopnia na specjalności rytmika
- znajomość metody Emila Jaques - Dalcroze'a w zakresie prowadzenia rytmiki w przedszkolu
- znajomość harmonii teoretycznej i praktycznej
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
- posiadanie wiedzy i umiejętności w zakresie: kształcenia słuchu, zasad muzyki, form muzycznych kompozycji i aranżacji, psychologii muzyki
- posiadanie wiedzy i umiejętności w zakresie improwizacji jazzowej i rozrywkowej
|
bibliografia podstawowa |
J. Oleszkowicz - I Ty możesz improwizować, CEA Warszawa
T. Świercz - Materiały do nauki improwizacji fortepianowe, AM Gdańsk
K. Borys - Improwizacja fortepianowa Szabolcsa Esztenyiego, UM im. F. Copina W-wa 2007
M. Pokrzywińska - Progresje - zbiór ćwiczeń harmonicznych, CEA W-wa 2024
|
bibliografia uzupełniająca |
T. Świercz- Tańce polskie, AM im ST. Moniuszki, Gdańsk 2013
P. Kałużny - Skale muzyczne we współczesnej harmonii tonalnej, AM Poznań 1994
W. K. Olszewski - Podstawy hawmonii we współczesnej muzyce jazzowej i rozrywkowej, PWM 2014
W. K. Olszewski – Sztuka improwizacji
jazzowej PWM 2010
W. K. Olszewski - Sztuka aranżacji w muzyce jazzowej i rozrywkowej, PWM 2010
|
efekty kształcenia - wiedza |
student posiada wiedzę dotyczącą podstawowych metod nauczania improwizacji fortepianowej student zna rozporządzenia Ministra Kultury w sprawie podstaw progoramowych improwizacji fortepianowej w szkolnictwie artystycznym student posiada wiedzę dotyczącą literatury przedmiotu student posiada wiedzę z zakresu psychologii muzyki dotyczącą stymulacji zdolności muzycznych student posiada wiedzę dotyczącą form i metod aktywizujących ucznia podczas lekcji student zna zasady konstruowania scenariuszy lekcji |
efekty kształcenia - umiejętności |
student umie poprowadzić lekcję improwizacji fortepianowej na wydziale rytmiki w szkole muzycznej II st. student umie dokokonać analizy programu nauczania improwizacji fortepianowej w klasach I - VI Szkoły Muzycznej II st. na wydziale rytmiki student umie zaprojektować i przeprowadzić ćwiczenia z uwzględnieniem zdolności, umiejętności pianistycznych, możliwości intelektualnych ucznia student umie zastosować metody aktywizujące pracę ucznia na lekcji i w domu student potrafi ocenić pracę ucznia i jego osiągnięcia |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
student jest kompetentnym pedagogiem zdolnym do świadomego integrowania wiedzy i umiejętności wynikających z planu studiów posiada potrzebę stałego rozwijania swoich kompetencji muzycznych i pedagogicznych posiada umiejętność samooceny, budowania konstruktywnej krytyki w obrębie działań pedagogicznych, dydaktycznych, muzycznych, artystycznych oraz w obszarze szeroko pojmowanej kultury |
Semestry
Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Rytmika (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
3 | 15.00 | 1.0 | wykład | zaliczenie | dr Taida Wiśniewska, | 4/4340/12024 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- znaczenie improwizacji fortepianowej w rozwoju zdolności muzycznych
- improwizacja fortepianowa w
metodzie E. Jaques-Dalcroze’a - specyfika prowadzenia przedmiotu improwizacji fortepianowej w Szkole Muzycznej II st.
- omówienie zagadnień programowych dla przedmiotu improwizacja fortepianowa w Szkole Muzycznej II stopnia
- wstępny cykl lekcyjny
- znaczenie improwizacji głosowej na lekcjach improwizacji fortepianowej
- organizacja
struktur wertykalnych – wprowadzanie zagadnień harmonicznych
- organizacja
struktur horyzontalnych – wprowadzanie zagadnień melodycznych
- wprowadzanie zagadnień metrorytmicznych
- wprowadzanie tańców i gatunków muzycznych
- projektowanie ćwiczeń wprowadzających lub utrwalających zagadnienia z improwizacji fortepianowej
- pisanie scenariuszy lekcji improwizacji fortepianowej
- student zna zagadnienia programowe i umie je zrealizować na lekcjach improwizacji fortepianowej
|
metody dydaktyczne |
- podająca - werbalna: wykład, dyskusja
- waloryzująca
- problemowa
- operatywna-praktyczna
- problemowo-twórcza
- problemowo-analityczna
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
- opracowanie ćwiczeń wprowadzających wskazany problem harmoniczny, melodyczny oraz ćwiczeń wprowadzających wybraną formę muzyczną lub gatunek muzyczny
- opracowanie scenariusza lekcji improwizacji fortepianowej
- praca pisemna na temat metodyki improwizacji fortepianowej
|