Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Metodyka improwizacji fortepianowej

symboljezyk
4/4340
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu
  • kształcenie praktycznych umiejętności prowadzenia przedmiotu improwizacji fortepianowej na wydziale rytmiki w Szkole Muzycznej II st.
  • poznanie zagadnień właściwości rozwoju psychofizycznego wieku dorastania
  • zgłębienie zagadnienia roli improwizacji fortepianowej na zajęciach rytmiki
  • kształtowanie twórczej, świadomej postawy w realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych,
  • pogłębianie zainteresowań pedagogiką muzyczną,
  • wyrabianie postawy gotowości do dalszej samodzielnej pracy nad doskonaleniem umiejętności zawodowych.

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • ukończenie kursu improwizacji fortepianowej w ramach studiów I stopnia na specjalności rytmika
  • ukończnie kursu fortepianu w ramach studiów I stopnia na specjalności rytmika
  • znajomość metody Emila Jaques - Dalcroze'a w zakresie prowadzenia rytmiki w przedszkolu
  • znajomość harmonii teoretycznej i praktycznej
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  • posiadanie wiedzy i umiejętności w zakresie: kształcenia słuchu, zasad muzyki, form muzycznych kompozycji i aranżacji, psychologii muzyki
  • posiadanie wiedzy i umiejętności w zakresie improwizacji jazzowej i rozrywkowej
bibliografia podstawowa

J. Oleszkowicz - I Ty możesz improwizować, CEA Warszawa

T. Świercz - Materiały do nauki improwizacji fortepianowe, AM Gdańsk

K. Borys - Improwizacja fortepianowa Szabolcsa Esztenyiego, UM im. F. Copina W-wa 2007

M. Pokrzywińska - Progresje - zbiór ćwiczeń harmonicznych, CEA W-wa 2024

 

 

bibliografia uzupełniająca

T. Świercz- Tańce polskie, AM im ST. Moniuszki, Gdańsk 2013

P. Kałużny - Skale muzyczne we współczesnej harmonii tonalnej, AM Poznań 1994

W. K. Olszewski - Podstawy hawmonii we współczesnej muzyce jazzowej i rozrywkowej, PWM 2014

W. K. Olszewski – Sztuka improwizacji jazzowej PWM 2010

W. K. Olszewski - Sztuka aranżacji w muzyce jazzowej i rozrywkowej, PWM 2010

 

efekty kształcenia - wiedza

student posiada wiedzę dotyczącą podstawowych metod nauczania improwizacji fortepianowej
student zna rozporządzenia Ministra Kultury w sprawie podstaw progoramowych improwizacji fortepianowej w szkolnictwie artystycznym
student posiada wiedzę dotyczącą literatury przedmiotu
student posiada wiedzę z zakresu psychologii muzyki dotyczącą stymulacji zdolności muzycznych
student posiada wiedzę dotyczącą form i metod aktywizujących ucznia podczas lekcji
student zna zasady konstruowania scenariuszy lekcji

efekty kształcenia - umiejętności

student umie poprowadzić lekcję improwizacji fortepianowej na wydziale rytmiki w szkole muzycznej II st.
student umie dokokonać analizy programu nauczania improwizacji fortepianowej w klasach I - VI Szkoły Muzycznej II st. na wydziale rytmiki
student umie zaprojektować i przeprowadzić ćwiczenia z uwzględnieniem zdolności, umiejętności pianistycznych, możliwości intelektualnych ucznia
student umie zastosować metody aktywizujące pracę ucznia na lekcji i w domu
student potrafi ocenić pracę ucznia i jego osiągnięcia

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

student jest kompetentnym pedagogiem zdolnym do świadomego integrowania wiedzy i umiejętności wynikających z planu studiów
posiada potrzebę stałego rozwijania swoich kompetencji muzycznych i pedagogicznych
posiada umiejętność samooceny, budowania konstruktywnej krytyki w obrębie działań pedagogicznych, dydaktycznych, muzycznych, artystycznych oraz w obszarze szeroko pojmowanej kultury

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Rytmika (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.001.0wykładzaliczeniedr Taida Wiśniewska, 4/4340/12024
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • znaczenie improwizacji fortepianowej w rozwoju zdolności muzycznych
  • improwizacja fortepianowa w metodzie E. Jaques-Dalcroze’a - specyfika prowadzenia przedmiotu improwizacji fortepianowej w Szkole Muzycznej II st.
  • omówienie zagadnień programowych dla przedmiotu improwizacja fortepianowa w Szkole Muzycznej II stopnia
  • wstępny cykl lekcyjny 
  • znaczenie improwizacji głosowej na lekcjach improwizacji fortepianowej
  • organizacja struktur wertykalnych – wprowadzanie zagadnień harmonicznych
  • organizacja struktur horyzontalnych – wprowadzanie zagadnień melodycznych
  • wprowadzanie zagadnień metrorytmicznych
  • wprowadzanie tańców i gatunków muzycznych
  • projektowanie ćwiczeń wprowadzających lub utrwalających zagadnienia z improwizacji fortepianowej
  • pisanie scenariuszy lekcji improwizacji fortepianowej
  • student zna zagadnienia programowe i umie je zrealizować na lekcjach improwizacji fortepianowej
metody dydaktyczne
  • podająca - werbalna: wykład, dyskusja
  • waloryzująca
  • problemowa
  • operatywna-praktyczna
  • problemowo-twórcza
  • problemowo-analityczna
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • opracowanie ćwiczeń wprowadzających wskazany problem harmoniczny, melodyczny oraz ćwiczeń wprowadzających wybraną formę muzyczną lub gatunek muzyczny
  • opracowanie scenariusza lekcji improwizacji fortepianowej
  • praca pisemna na temat metodyki improwizacji fortepianowej
wykonanie: www.ansta.pl