symbol | jezyk |
---|---|
4/4335 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Założeniem przedmiotu jest poznanie i zrozumienie historii muzyki kościelnej w możliwie szerokim spektrum badawczym. Cele: ukazanie epok muzycznych w kontekście społeczno-kulturowym; przedstawienie cech charakterystycznych poszczególnych epok muzycznych; prezentacja ewolucji idei i form muzyki kościelnej; ukazanie dorobku polskiej muzyki kościelnej; muzyka kościelna w aspekcie relacji między tradycją a współczesnością. Przedmiot ma ukazać i wyjaśnić słuchaczom różnorodność idei i form muzyki kościelnej na przestrzeni wieków. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Obecność na zajęciach oraz kreatywne zaangażowanie w realizacji poszczególnych jednostek tematycznych. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Literatura muzyczna. | |
bibliografia podstawowa | |
Krawczyk Dorota, Mała historia muzyki kościelnej, Kraków 2003; Hinz Edward, Zarys historii muzyki kościelnej, Pelplin 2008; Hinz Edward, Nurt religijny w muzyce różnych epok, Pelplin 2005; Fangorowa Krystyna, Zarys historii muzyki, Kraków 2001; Bramorski Jacek, Pieśń nowa człowieka nowego, Gdańsk 2012.
| |
bibliografia uzupełniająca | |
Wiśniewski Jan, Podręcznik historii muzyki kościelnej w zarysie, Pelplin 1934; Szlagowska Danuta, Kultura muzyczna antyku, Gdańsk 1996; Wozaczyńska Małgorzata, Muzyka średniowiecza, Gdańsk 1998; Wozaczyńska Małgorzta, Muzyka renesansu, Gdańsk 1996; Szlagowska Danuta, Muzyka baroku, Gdańsk 1998. Wilson-Dickson Andrew, Historia muzyki chrześcijańskiej, Warszawa 2007.
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
wiedza na temat epok muzycznych - periodyzacja | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
umiejętność syntetycznego ujmowania epok muzycznych | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
zdolność do praktycznego wykorzystania wiedzy w pracy z zespołami i w osobistym rozwoju artystycznym |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 0.5 | wykład | kolokwium | dr hab. Jacek Bramorski, | 4/4335/12016 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1) Sakralny wymiar muzyki w kulturach antycznych (prehistoria, Grecja, Rzym). 2) Główne idee teorii muzyki w świecie antycznym. 3) Muzyka we wczesnym chrześcijaństwie. 4) Muzyka bizantyjska. 5) Kontekst kulturowy muzyki w średniowieczu. 6) Specyfika duchowo-liturgiczna chorału gregoriańskiego. 7) Muzyka kościelna w renesansie 8) Muzyka kościelna epoki baroku. 9) Muzyka kościelna doby klasycyzmu. 10) Muzyka kościelna romantyzmu. 11) Muzyka kościelna XX wieku. Efektem kształcenie będzie zdolność posługiwania się wiedzą historyczną na temat muzyki kościelnej na przestrzeni wieków. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
wykład, prezentacje multimedialne, uczestniczenie w koncertach muzyki kościelnej | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
obecność na zajęciach; kolokwium ustne; ocenianie: znajomość głównych idei, form, faktów, dat i postaci omawianych okresów historycznych. |