Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Metodyka kształcenia słuchu

symboljezyk
4/4334
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu
  • przygotowanie studentów do pracy pedagogicznej w zakresie nauczania przedmiotu ksztalcenie słuchu w szkole muzycznej I stopnia
  • poznanie aktualnych trendów w nauczniu przemiotu
  • poznanie teoretycznych podstaw nauczania przedmiotu
  • poznanie różnych rodzajów ćwiczeń stymulujących rozwoj zdolności muzycznych
  • konstruowanie scenriuszy lekcyjnych
  • poznanie narzędzi sprawdzjących umiejętności muzyczne ucznia zgodnych z podstawę programową

 

  • konstruowanie scenariuszy lekcyjnych
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  •  zaliczenie przedmiotu ksztalcenie słuchu - studialicencjacke 
  •  znajomość literatury muzycznej przydatnej do dyktand

 

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  • zaliczone kursy: (zasady muzyki, harmonia,ćwiczenia harmoniczne, historia  z  literaturą muzyczną, emisja głosu )
  • znajomość podstawowych zagadnień z psychologii rozwoju zdolności muycznych

 

 

 

 

 

 

bibliografia podstawowa
  • Ćwiklińska -Rogoźińska M.,Dyktanda ekementarne I -VI, Triangiel Warszawa 2006 
  • Dobrowolska Marucha D., Dyktanda Muzyczne PWM, Kraków 2003        
  • Kowalska - Pińczak A., Kształcenie słyszenia linearnego - od tonalności do atonalności, Akademia Muzyczna Gdańsk 2006 
  • Przestrzenie wyobraźni muzycznej, zbiór 1 -4, Akademia Muzyczna Gdańsk 2011
  • Kozłowska - Lewna A., Innowacyjna strategia kształcenia słuchu muzycznego u dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Akademia Muzyczna Gdańsk 2006
  • Stachurska E., Zagadnienie rytmu w kształceniu słuchu, Akademia Muzyczna Warszawa 2003
  • Targońska I., Podstawy korekty błędów: cz. I - podręcznik dla nauczyciela, cz. II - podręcznik dla ucznia, Akademia Muzyczna, Warszawa 1998
  • Targońska I.,Ksztalcenie pamięci muzycznej, C.E.A., Warszawa 1999
  • Z zagadnień nauczania kształcenia słuchu w szkole muzycznej I stopnia Akademia Muzyczna, Warszawa 2006
  • Wacholc M., Czytanie nut głosem cz. I. PWM Kraków 1992
  • Wacholc M,. Solfeż elementarny. Podręczniki dla klas: I - VI szkoły    muzycznej I stopnia, Wydawnictwo Triangiel Warszawa 2006w klasach I -VI
  • Wacholc M. Program nauczania przedmiotu Kształcenie słuchu w klasach I - VI szkół muzycznych I sttopnia i ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia, Triangiel, Warszawa 2006
bibliografia uzupełniająca
  • Kruszewski K. Sztuka nauczania Czynności nauczania Wyd. PWN Warszawa 2005
  • M.Manturzewska Kotarska H., Wybrane zagadnienia z psychologii muzki Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Warszawa 1990                               
  • Wilk A., Metody kształcenia słuchu muzycznego dzieci w wieku szkolnym, Wydawnictwo WSP, Kraków 1985

 

efekty kształcenia - wiedza

* posiada wiedzę dotyczącą podstawowych koncepcji pedagogicznych i ich praktycznego zastosowania wynikającego z kierunku studiów czyli do prowadzenia przedmiotu kształcenie słuchu * zna rozporządzenia Ministra Kultury w sprawie podstaw progoramowych kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego w części dotyczącej przedmiotu kształcenie słuchu *, * posiada wiedzę dotyczącą literatury przedmiotu ( podręczniki do kształcenia słuchu dla klas I -VI, dyktanda, nagrania, płyty CD, mareriały nutowe oraz inne pomoce dydaktyczne * posiada wiedzę z zakresu psychologii muzyki dotyczącą stymulacji zdolności muzcznych * zna różne rodzaje ćwiczeń słuchowych, słuchowo - głosowych, dyktand oraz sposoby ich realizacji w klasach IV - VI szkoły muzycznej I stopnia * wie w jaki sposób dobrać i wykorzystać materiał dźwiękowy piosenek, lieratury muzycznej, muzyki filmowej i rozrywkowej na lekcjach kształcenia słuchu * posiada wiedzę dotyczącą stosowania różnych form i metod aktywizujących ucznia podczas lekcji * konstruuje wzorcowe scenariusze * zna narzędzia sprawdzające wiedzę i umiejętności ucznia

efekty kształcenia - umiejętności

* posiada kwalifikacje do nauczania przedmiotu kształcenie słuchu w szkole muzycznej I stopnia * potrafi dokonać analizy programu nauczania w klasach IV -VI oraz zaplanować treści nauczania * potrafi wykorzystać pomoce dydaktyczne w tym multimedia * potrafi zastosować ćwiczenia, dyktanda, zadania słuchowe do konkretnego problemu mając na uwadze zdolności i możliwości intelektualne ucznia * stosuje na lekcjii kształcenia słuchu różne formy i metody aktywizujące * opracowuje zadania, ćwiczenia sprawdzające wiedzę i umiejętności ucznia * potrafi ocenić pracę ucznia i jego osiągnięcia

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

* odznacza się odpowiedzialnością i profesjonalizmem w działaniu * jest w pełni kompetentnym i samodzielnym pedagogiem zdolnym do świadomego integrowania zdobytej wiedzy z zakresu nauczania kształcenia słuchu w szkole muzycznej I stopnia * posiada podstawową wiedzę i umiejętności w zakresie technik informatycznych wykorzystując w dzałalności pedagogicznej

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Rytmika (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.002.0wykładkolokwiummgr Maria Datta, 4/4334/12015
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • zapoznanie z podstawą programową naucznia przedmiotu kształcenie słuchu w klasach IV - Vi Szkoły Muzycznej I stopnia oraz rozkładem materiału
  • zaznajomienie z literaturą przedmiotu ora podręcznikami do kształcenia słuchu
  • rodzaje ćwiczeń słuchowych, sluchowo  -głosowych, dyktand
  • kryteria doboru oraz sposoby realizacji
  • opracowanie przykladów rozwiązań metodycznych
  • piosenka,literatura muzyczna. muzyka filmowa i rozrywkowa jako materiał ćiwczeń na lekcjach kształcenia słuchu
  • konstrukcja scenariusza zajęć
  • Test Umiejętności Muzycznych jako źrodło metodyczne
metody dydaktyczne
  • wykład
  • wykład z prezentacją multimedialną
  • dyskusja
  • metody praktyczne i eksponujące
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • przgotowanie zaleconych ćwiczeń
  • przygotowania scenariusza zajęć
wykonanie: www.ansta.pl