symbol | jezyk |
4/4334 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
- przygotowanie studentów do pracy pedagogicznej w zakresie nauczania przedmiotu ksztalcenie słuchu w szkole muzycznej I stopnia
- poznanie aktualnych trendów w nauczniu przemiotu
- poznanie teoretycznych podstaw nauczania przedmiotu
- poznanie różnych rodzajów ćwiczeń stymulujących rozwoj zdolności muzycznych
- konstruowanie scenriuszy lekcyjnych
- poznanie narzędzi sprawdzjących umiejętności muzyczne ucznia zgodnych z podstawę programową
- konstruowanie scenariuszy lekcyjnych
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
- zaliczenie przedmiotu ksztalcenie słuchu - studialicencjacke
- znajomość literatury muzycznej przydatnej do dyktand
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
- zaliczone kursy: (zasady muzyki, harmonia,ćwiczenia harmoniczne, historia z literaturą muzyczną, emisja głosu )
- znajomość podstawowych zagadnień z psychologii rozwoju zdolności muycznych
|
bibliografia podstawowa |
- Ćwiklińska -Rogoźińska M.,Dyktanda ekementarne I -VI, Triangiel Warszawa 2006
- Dobrowolska Marucha D., Dyktanda Muzyczne PWM, Kraków 2003
- Kowalska - Pińczak A., Kształcenie słyszenia linearnego - od tonalności do atonalności, Akademia Muzyczna Gdańsk 2006
- Przestrzenie wyobraźni muzycznej, zbiór 1 -4, Akademia Muzyczna Gdańsk 2011
- Kozłowska - Lewna A., Innowacyjna strategia kształcenia słuchu muzycznego u dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Akademia Muzyczna Gdańsk 2006
- Stachurska E., Zagadnienie rytmu w kształceniu słuchu, Akademia Muzyczna Warszawa 2003
- Targońska I., Podstawy korekty błędów: cz. I - podręcznik dla nauczyciela, cz. II - podręcznik dla ucznia, Akademia Muzyczna, Warszawa 1998
- Targońska I.,Ksztalcenie pamięci muzycznej, C.E.A., Warszawa 1999
- Z zagadnień nauczania kształcenia słuchu w szkole muzycznej I stopnia Akademia Muzyczna, Warszawa 2006
- Wacholc M., Czytanie nut głosem cz. I. PWM Kraków 1992
- Wacholc M,. Solfeż elementarny. Podręczniki dla klas: I - VI szkoły muzycznej I stopnia, Wydawnictwo Triangiel Warszawa 2006w klasach I -VI
- Wacholc M. Program nauczania przedmiotu Kształcenie słuchu w klasach I - VI szkół muzycznych I sttopnia i ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia, Triangiel, Warszawa 2006
|
bibliografia uzupełniająca |
- Kruszewski K. Sztuka nauczania Czynności nauczania Wyd. PWN Warszawa 2005
- M.Manturzewska Kotarska H., Wybrane zagadnienia z psychologii muzki Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Warszawa 1990
- Wilk A., Metody kształcenia słuchu muzycznego dzieci w wieku szkolnym, Wydawnictwo WSP, Kraków 1985
|
efekty kształcenia - wiedza |
* posiada wiedzę dotyczącą podstawowych koncepcji pedagogicznych i ich praktycznego zastosowania wynikającego z kierunku studiów czyli do prowadzenia przedmiotu kształcenie słuchu * zna rozporządzenia Ministra Kultury w sprawie podstaw progoramowych kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego w części dotyczącej przedmiotu kształcenie słuchu *, * posiada wiedzę dotyczącą literatury przedmiotu ( podręczniki do kształcenia słuchu dla klas I -VI, dyktanda, nagrania, płyty CD, mareriały nutowe oraz inne pomoce dydaktyczne * posiada wiedzę z zakresu psychologii muzyki dotyczącą stymulacji zdolności muzcznych * zna różne rodzaje ćwiczeń słuchowych, słuchowo - głosowych, dyktand oraz sposoby ich realizacji w klasach IV - VI szkoły muzycznej I stopnia * wie w jaki sposób dobrać i wykorzystać materiał dźwiękowy piosenek, lieratury muzycznej, muzyki filmowej i rozrywkowej na lekcjach kształcenia słuchu * posiada wiedzę dotyczącą stosowania różnych form i metod aktywizujących ucznia podczas lekcji * konstruuje wzorcowe scenariusze * zna narzędzia sprawdzające wiedzę i umiejętności ucznia |
efekty kształcenia - umiejętności |
* posiada kwalifikacje do nauczania przedmiotu kształcenie słuchu w szkole muzycznej I stopnia * potrafi dokonać analizy programu nauczania w klasach IV -VI oraz zaplanować treści nauczania * potrafi wykorzystać pomoce dydaktyczne w tym multimedia * potrafi zastosować ćwiczenia, dyktanda, zadania słuchowe do konkretnego problemu mając na uwadze zdolności i możliwości intelektualne ucznia * stosuje na lekcjii kształcenia słuchu różne formy i metody aktywizujące * opracowuje zadania, ćwiczenia sprawdzające wiedzę i umiejętności ucznia * potrafi ocenić pracę ucznia i jego osiągnięcia |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
* odznacza się odpowiedzialnością i profesjonalizmem w działaniu * jest w pełni kompetentnym i samodzielnym pedagogiem zdolnym do świadomego integrowania zdobytej wiedzy z zakresu nauczania kształcenia słuchu w szkole muzycznej I stopnia * posiada podstawową wiedzę i umiejętności w zakresie technik informatycznych wykorzystując w dzałalności pedagogicznej |