symbol | jezyk |
---|---|
4/4333 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Przedmiot "Pscyhologia rozwoju muzycznego" daje możlwość poznania głównych koncepcji rozwojowych zarówno na gruncie psychologii ogólnej, jak tych zaadaptowanych na grunt muzyczny. Zajęcia dają też możliwość poznać praktyczne sposoby diagnozy uzdolnienia muzycznego dziecka oraz motywownia osób zawodowo zajmujących się karierą muzyczną. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
ukończenie przedmiotów: psychologia ogólna, psychologia rozwojowa (I, II, III i IV etap) | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
psychologia muzyki | |
bibliografia podstawowa | |
Birch A. (2005), Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości. Warszawa: PWN.
Gembris H. (2006), The Development of Musical Abilities [w:] R. Colwell (red.), MENC Handbook of Musical Cognition and Development, 124-164. New York: Oxford University Press.
Hallam S. (2006), Musicality [w:] G. E. McPherson (red.), The Child as Musician. A Handbook of Musical Development, 93-110, New York: Oxford University Press.
Hargreaves D. J. (1986), The Developmental Psychology of Music. Cambridge: Cambridge University Press.
Ilg F. L., Ames L. B., Baker S. M. (2007), Rozwój psychiczny dziecka. Gdańsk: GPW.
Kamińska B. (1997), Kompetencje wokalne dzieci i młodzieży – ich poziom, rozwój, uwarunkowania. Warszawa: Akademia Muzyczna im. F. Chopina.
Kamińska
B., Kotarska H. (2000), Średnia Miara Słuchu
Muzycznego. Podręcznik do testu Edwina E. Gordona. Warszawa: Akademia
Muzyczna im.
Manturzewska
M., Kamińska B. (1990), Rozwój muzyczny człowieka [w:]
Manturzewska
M., Kotarska H., Miklaszewski L., Miklaszewski K. (1990), Zdolności, uzdolnienie
i talent muzyczny [w:] M. Manturzewska, H. Kotarska (red.), Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki,
51-81. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne
Shuter-Dyson R. (1999), Musical Ability [w:] D. Deutsch (red.), The Psychology of Music. Second edition, 627-651. San Diego, California: Academic Press.
Shuter-Dyson R., Gabriel C. (1986), Psychologia uzdolnienia muzycznego. Warszawa: WSiP.
| |
bibliografia uzupełniająca | |
Gordon E. E. (1999), Sekwencje uczenia się w muzyce. Umiejętności, zawartość, motywy. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP w Bydgoszczy.
Hodges D. A. (2006), The Musical Brain [w:] G. E. McPherson (red.), The Child as Musician. A Handbook of Musical Development, 51-68. New York: Oxford University Press.
Jensen E. (2000), Music with the brain in mind. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
Kierzkowski M. (2012), Rozwój muzyczny dziecka w wieku przedszkolnym. Uwarunkowania, dynamika i rola w kształtowaniu sfery psychoruchowej. Gdańsk: Wydawnictwo Athenae Gedanenses.
McPherson G. E., Davidson J. W. (2006), Playing an instrument [w:]
Parncutt R. (2006), Prenatal Development [w:] G. E. McPherson (red.), The Child as Musician. A Handbook of Musical Development, 1-31. New York: Oxford University Press.
Rauscher F. H. (2009), The impact of music instruction on other skills
[w:]
Schellenberg E. G. (2006), Exposure to music: the truth about the consequences [w:] G. E. McPherson (red.), The Child as Musician: A handbook of musical development, 111-134. New York: Oxford University Press. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
charakteryzuje podstawowe koncepcje rozwojowe człowieka | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
porównuje koncepcje rozoju człowieka pod kątem przydatności w przyszłej pracy pedagoga | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
charakteryzuje się krycztynym spojrzeniem na potoczne rozumienie talentu muzycznego |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 15.00 | 1.0 | wykład | zaliczenie | mgr Eliza Ludkiewicz, | 4/4333/12013 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Muzyka a rozwój ogólny człowieka:
2. Struktura i rozwój zdolności muzycznych 3. Koncepcje rozwojowe człowieka 4. Koncepce rozwojowe człowieka na gruncie edukacji muzycznej
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
wykład z prezentacją muzlimedialną | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
egzamin ustny, pod uwagę brana jest także aktywność na zajęciach |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 15.00 | 0.5 | wykład | zaliczenie | mgr Eliza Ludkiewicz, | 4/4333/12014 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Diagnoza uzdolnienia muzycznego 2. Stymulowanie i harmonizacja rozwoju muzycznego 3. Motywacja i stres w rozwoju muzycznym | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
wykład z prezentacją multimedialną | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
egzamin ustny, pod uwagę brana jest także aktywność na zajęciach |