Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Psychologia rozwoju muzycznego

symboljezyk
4/4333
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Przedmiot "Pscyhologia rozwoju muzycznego" daje możlwość poznania głównych koncepcji rozwojowych zarówno na gruncie psychologii ogólnej, jak tych zaadaptowanych na grunt muzyczny. Zajęcia dają też możliwość poznać praktyczne sposoby diagnozy uzdolnienia muzycznego dziecka oraz motywownia osób zawodowo zajmujących się karierą muzyczną.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

ukończenie przedmiotów: psychologia ogólna, psychologia rozwojowa (I, II, III i IV etap)

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

psychologia muzyki

bibliografia podstawowa

Birch A. (2005), Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości. Warszawa: PWN.

 

Gembris H. (2006), The Development of Musical Abilities [w:] R. Colwell (red.), MENC Handbook of Musical Cognition and Development, 124-164. New York: Oxford University Press.

 

Hallam S. (2006), Musicality [w:] G. E. McPherson (red.), The Child as Musician. A Handbook of Musical Development, 93-110, New York: Oxford University Press.

 

Hargreaves D. J. (1986), The Developmental Psychology of Music. Cambridge: Cambridge University Press.

 

Ilg F. L., Ames L. B., Baker S. M. (2007), Rozwój psychiczny dziecka. Gdańsk: GPW.

 

Kamińska B. (1997), Kompetencje wokalne dzieci i młodzieży – ich poziom, rozwój, uwarunkowania. Warszawa: Akademia Muzyczna im. F. Chopina.

 

Kamińska B., Kotarska H. (2000), Średnia Miara Słuchu Muzycznego. Podręcznik do testu Edwina E. Gordona. Warszawa: Akademia Muzyczna im.
F. Chopina.

 

Manturzewska M., Kamińska B. (1990), Rozwój muzyczny człowieka [w:]
M. Manturzewska, H. Kotarska (red.), Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki,
25-49. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

 

Manturzewska M., Kotarska H., Miklaszewski L., Miklaszewski K. (1990), Zdolności, uzdolnienie i talent muzyczny [w:] M. Manturzewska, H. Kotarska (red.), Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki, 51-81. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne
i Pedagogiczne.

 

Shuter-Dyson R. (1999), Musical Ability [w:] D. Deutsch (red.), The Psychology of Music. Second edition, 627-651. San Diego, California: Academic Press.

 

Shuter-Dyson R., Gabriel C. (1986), Psychologia uzdolnienia muzycznego. Warszawa: WSiP.

 

bibliografia uzupełniająca

Gordon E. E. (1999), Sekwencje uczenia się w muzyce. Umiejętności, zawartość, motywy. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP w Bydgoszczy.

 

Hodges D. A. (2006), The Musical Brain [w:] G. E. McPherson (red.), The Child as Musician. A Handbook of Musical Development, 51-68. New York: Oxford University Press.

 

Jensen E. (2000), Music with the brain in mind. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.

 

Kierzkowski M. (2012), Rozwój muzyczny dziecka w wieku przedszkolnym. Uwarunkowania, dynamika i rola w kształtowaniu sfery psychoruchowej. Gdańsk: Wydawnictwo Athenae Gedanenses.

 

McPherson G. E., Davidson J. W. (2006), Playing an instrument [w:]
G. E. McPherson (red.), The Child as Musician. A Handbook of Musical Development, 93-110. New York: Oxford University Press.

 

Parncutt R. (2006), Prenatal Development [w:] G. E. McPherson (red.), The Child as Musician. A Handbook of Musical Development, 1-31. New York: Oxford University Press.

 

Rauscher F. H. (2009), The impact of music instruction on other skills [w:]
D. J. Hargreaves (red.), Musical Development [w:] S. Hallam, I. Cross, M. Thaut (red.), The Oxford Handbook of Music Psychology, 244-252. New York: Oxford University Press.

 

Schellenberg E. G. (2006), Exposure to music: the truth about the consequences [w:] G. E. McPherson (red.), The Child as Musician: A handbook of musical development, 111-134. New York: Oxford University Press.

efekty kształcenia - wiedza

charakteryzuje podstawowe koncepcje rozwojowe człowieka
zna periodyzację okresów rozwojowych życia człowieka
posiada wiedzę na temat podstawowych koncepcji struktury uzdolnienia muzycznego
charakteryzuje rozwój muzyczny człowieka na każdym etapie życia
ma wiedzę na temat terminologii psychologii rozwojowej
zna psychologiczne podstawy wychowania i kształcenia muzycznego

efekty kształcenia - umiejętności

porównuje koncepcje rozoju człowieka pod kątem przydatności w przyszłej pracy pedagoga
potrafi określić poziom zdolności muzycznych dziecka korzystając z narzędzi badawczych
analizuje rozwój muzyczny dziecka pod kątem poznanych koncepcji struktury uzdolnienia muzycznego
wykorzystuje zdobytą wiedzę w pracy w szkole
potrafi tworzyć procesy stymulujące rozwój muzyczny dziecka
umie wykorzystać wiedzę z zakresu motywacji w pracy własnej

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

charakteryzuje się krycztynym spojrzeniem na potoczne rozumienie talentu muzycznego
wykazuje postawę prospołeczną, z szacunkiem dla innych i poczuciem odpowiedzialności
nawiązuje kontakt z dziećmi - jest świadom ich problemów w zaresie kształcenia muzycznego
posługuje się prawidłową terminologią psychologiczną
w sposób swiadomy kontroluje swoje zachowanie w pracy z dziećmi i młodzieżą
rozwija swoje umiejętności interpersonalne, aktywnie wsółpracując w grupie

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Animacja kultury z elementami arteterapii (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.001.0wykładzaliczeniemgr Eliza Ludkiewicz, 4/4333/12013
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Muzyka a rozwój ogólny człowieka:

  • efekty krótkoterminowe
  • efekty długoterminowe

2. Struktura i rozwój zdolności muzycznych

3. Koncepcje rozwojowe człowieka

4. Koncepce rozwojowe człowieka na gruncie edukacji muzycznej

  • koncepcje neurobilogiczne
  • koncepcje poznawcze
  • koncepcje społeczne
metody dydaktyczne

wykład z prezentacją muzlimedialną

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

egzamin ustny, pod uwagę brana jest także aktywność na zajęciach

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.000.5wykładzaliczeniemgr Eliza Ludkiewicz, 4/4333/12014
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Diagnoza uzdolnienia muzycznego

2. Stymulowanie i harmonizacja rozwoju muzycznego

3. Motywacja i stres w rozwoju muzycznym

metody dydaktyczne

wykład z prezentacją multimedialną

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

egzamin ustny, pod uwagę brana jest także aktywność na zajęciach

wykonanie: www.ansta.pl