Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Praktyka artystycznych form zespołowych

symboljezyk
4/4332
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

CELE PRZEDMIOTU:

 

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z procesami i zasadami organizacji zespołów muzycznych (instrumentalnych, wokalnych, instrumentalno-wokalnych), a także czynnego w nich uczestnictwa. Studenci tworzą spektakl muzyczny dla dzieci, w którym mogą zaprezentować wszystkie swoje umiejętności zdobyte podczas realizacji studiów.

 

ZAŁOŻENIA PRZEDMIOTU:

 

Studenci doskonalą wiedzę z zakresu organizacji zespołów muzycznych różnego typu oraz animacji muzycznej. Praktycznie zapoznają się z problematyką z zakresu uczestnictwa w zespole muzycznym a także kierowania zespołem muzycznym w zakresie właściwego doboru materiału muzycznego.

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Umiejętności wykonawcze w zakresie instrumentalistyki, wokalistyki,  dyrygentury chóralnj.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Powiązanie z innymi przedmiotami: teoria muzyki, folklor, rytmika, dydaktyka, praktyka pedagogiczna.

bibliografia podstawowa

- Billert P., Pieśni ludowe z Kujaw, Pałuk i Kaszub, Kraków 1972.

- Darewska E., O kompozycji tanecznej, Warszawa 1960.

- Drobner M., Instrumentoznawstwo i akustyka, Kraków 1971.

- Guzowski K., Podstawowe zagadnienia instrumentacji, Gdańsk 1976.

- Kolberg O., Lud, jego zwyczaje sposób życia mowa, podania..., Tom I-XIII, Kraków 1875 i dalsze.

- Zwolakiewicz H., Przewodnik nauczyciela ludoznawcy, Lublin 1934.

-

 

bibliografia uzupełniająca
- brak danych -
efekty kształcenia - wiedza

- Student potrafi przedstawić w innej konwencji posiadane wiadomości teoretyczne z instrumentacji, folkloru, zasad muzyki, prowadzenia chóru i innych zespołów muzycznych.
- Student identyfikuje pieśni i tańce ludowe.
- Student wyciąga proste wnioski z korzyści propagowania animacji muzycznej i zespołów ludowych.
- Student pamięta autorów popularnych piosenek dla dzieci i młodzieży.
- Student identyfikuje pieśni i tańce ludowe.
- Student gra na instrumencie aranżacje swoje i innych studentów.

efekty kształcenia - umiejętności

- Student pełni funkcję kierownika artystycznego zespołu muzycznego.
- Student dostrzega i rozwiązuje problemy artystyczne związane z prowadzenim zespołu artystycznego.
- Student aranżuje i instrumentuje pomysły muzyczno-sceniczne.
-Student jest czynnym uczestnikiem (muzykiem wykonawca) łatwych utworw muzycznych.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- Student wykazuje kreatywność i wiedzę w propagowaniu idei animacji muzycznej wśród młodzieży.
- Student docenia treści wychowawczego oddziaływania zespołu muzycznego (folklorystycznego) na dzieci i młodzież.
- Student chętnie rozwiązuje problemy społeczne i artystyczne związane z prowadzeniem zespołu muzycznego.

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Edukacja muzyczna zintegrowana z językiem angielskim (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
515.001.0ćwiczeniazaliczeniemgr Katarzyna Kierzkowska, 4/4332/13997
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

TREŚCI PROGRAMOWE:

 

- Treści wychowawczego oddziaływania zespołu muzycznego.

- Aranżowanie pomysłów muzyczno-scenicznych.

- Artystyczne aktywne uczestnictwo w pracach zespołu (studenckiego zespołu artystycznego).

 

EFEKTY KSZTAŁCENIA:

 

- Student posiada wiedzę z zakresu dydaktyki i szczegółowej metodyki działalności pedagogicznej  popartą doświadczeniem w jej praktycznym wykorzystaniu. Posiada umiejętności i kompetencje do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły, w tym do samodzielnego przygotowania i dostosowania programu nauczania do potrzeb i możliwości uczniów. Student jest praktycznie przygotowany do realizowania zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela

 

metody dydaktyczne

W ramach zajęć stosowane są metody:

- Podające (ćwiczenia, objaśnienia)

- Eksponujące (pokaz, ekspozycja)

- Problemowe (metody aktywizujące, dyskusje, metody rozwijające twórcze myślenie)

W kształceniu poszczególnych umiejętności z zakresu artystycznego uczestnictwa w zespole muzycznym preferowane są szczególnie metody stymulujące aktywność intelektualną i muzyczną studenta. 

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

- Aktywny udział w pracach grupy studenckiej.

- Znaomość poruszanej na zajęciach problematyki

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
615.000.5ćwiczeniazaliczeniemgr Katarzyna Kierzkowska, 4/4332/12011
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

TREŚCI PROGRAMOWE:

 

- Treści wychowawczego oddziaływania zespołu muzycznego.

- Aranżowanie pomysłów muzyczno-scenicznych.

- Artystyczne aktywne uczestnictwo w pracach zespołu (studenckiego zespołu artystycznego).

 

EFEKTY KSZTAŁCENIA:

 

- Student posiada wiedzę z zakresu dydaktyki i szczegółowej metodyki działalności pedagogicznej  popartą doświadczeniem w jej praktycznym wykorzystaniu. Posiada umiejętności i kompetencje do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły, w tym do samodzielnego przygotowania i dostosowania programu nauczania do potrzeb i możliwości uczniów. Student jest praktycznie przygotowany do realizowania zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela

metody dydaktyczne

W ramach zajęć stosowane są metody:

- Podające (ćwiczenia, objaśnienia)

- Eksponujące (pokaz, ekspozycja)

- Problemowe (metody aktywizujące, dyskusje, metody rozwijające twórcze myślenie)

W kształceniu poszczególnych umiejętności z zakresu artystycznego uczestnictwa w zespole muzycznym preferowane są szczególnie metody stymulujące aktywność intelektualną i muzyczną studenta. 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

- Aktywny udział w pracach grupy studenckiej.

- Znaomość poruszanej na zajęciach problematyki

wykonanie: www.ansta.pl