symbol | jezyk |
---|---|
2/4327 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem nauczania jest wykształcenie wysokokwalifikowanego muzyka instrumentalisty w specjalności gra na fortepianie przygotowanego do działalności solistycznej, kameralnej oraz pedagogicznej, w ramach uprawnień uzyskiwanych przez absolwentów studiów licencjackich Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznych w Polsce. Sposób realizacji: Zajęcia są prowadzone w formie wykładu w trybie indywidualnym (pedagog-student) przez sześć semestrów w liczbie 180 godzin. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Edukację pianistyczną na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku student może rozpocząć z chwilą przyjęcia go na studia, w wyniku decyzji Uczelnianej Komisji Rekrutacyjnej. Warunkiem przyjęcia na studia jest pozytywny wynik komisyjnego egzaminu wstępnego weryfikującego predyspozycje artystyczne, słuchowe i instrumentalne kandydata oraz poziom jego sprawności pianistycznej, a także umiejętność czytania a vista oraz samodzielnego przygotowania utworu muzycznego do publicznego wykonania. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Uzupełniające zajęcia o profilu muzycznym (kameralistyka, propedeutyka muzyki współczesnej, muzyki dawnej, zespoły chóralne, dodatkowe zajęcia z zakresu teorii muzyki, konstrukcji fortepianu itp.) oraz wszelkie zajęcia poszerzające horyzonty intelektualne i formujące osobowość studenta w myśl szeroko pojętej idei humanizmu. | |
bibliografia podstawowa | |
Ogólnie dostępna literatura pisana oryginalnie na fortepian oraz transkrypcje utworów, które w wersji pierwotnej są przeznaczone na inny instrument, ewentualnie grupę instrumentów lub orkiestrę. Wszechstronna edukacja pianistyczna obejmuje także twórczość kompozytorów awangardowych sięgających po niestandardowe sposoby wykorzystania fortepianu ( fortepian preparowany). | |
bibliografia uzupełniająca | |
Bardzo szeroki wybór wydawnictw poświęconych interpretacji dzieła muzycznego w aspekcie wierności estetyce epoki oraz stylistyce artystycznej wypowiedzi kompozytora. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
ORIENTACJA (POZIOM PODSTAWOWY) W ZAKRESIE PROBLEMATYKI WYKONAWCZEJ W UTWORACH PRZEZNACZONYCH NA FORTEPIAN LUB TRANSKRYBOWANYCH NA TEN INSTRUMENT | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
UMIEJĘTNOŚĆ PRACY KONCEPCYJNEJ POZWALAJĄCA TWORZYĆ NA PODSTAWIE ANALIZY PARTYTURY INTERPRETACJĘ DZIEŁA UWZGLĘDNIAJĄCĄ INDYWIDUALNY STYL KOMPOZYTORA ORAZ STYLISTYCZNE UWARUNKOWANIA EPOKI, W KTÓREJ TWORZYŁ | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
ROZUMIENIE ZNACZENIA SZTUKI DLA ROZWOJU CYWILIZACYJNEGO SPOŁECZEŃSTWA |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 16.00 | 12.0 | ćwiczenia | egzamin | prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, dr Karol Garwoliński, dr Kordian Góra, dr hab. Paweł Rydel, prof. AM, dr hab. Piotr Słopecki, mgr Aleksandra Świgut, dr Sławomir Wilk, prof. dr hab. Waldemar Wojtal, | 2/4327/11992 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zakres treści programowych wyznaczają cele nauczania koncentrujące się na kształceniu wyobraźni artystycznej, która wspomagana wiedzą ogólno-muzyczną zdolna jest kreować samodzielnie prawidłową koncepcję artystyczną wykonania. Tak pojętą edukację pianistyczną realizuje się w oparciu o świadomą pracę nad poszerzaniem umiejętności pianistycznych studenta oraz wrażliwości jego słuchu muzycznego | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne uwzględniające możliwość dyskusji na temat omawianych problemów wykonawczych oraz prezentację wykonania studenta konfrontowaną z pokazem gry pedagoga, analizę tekstu partytury, omówienie wykonania studenta zarejestrowanego na nośniku elektronicznym, a także krytyczna demonstracja nagrań innych pianistów. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie przedmiotu student uzyskuje na podstawie pozytywnej oceny Komisji egzaminacyjnej, w skład której wchodzą członkowie Katedry Fortepianu. Ocena jest formułowana w ramach systemu punktacyjnego, którego skala (1-25) pozwala sklasyfikować wykonanie jako bardzo dobre, dobre, przeciętne lub niedostatecznie dobre. MINIMUM PROGRAMOWE W CZASIE SZEŚCIU SEMESTRÓW STUDENT ZOBOWIĄZANY JEST PRZEDSTAWIĆ KOMISJI EGZAMINACYJNEJ NASTĘPUJĄCE POZYCJE REPERTUAROWE: - A) J.S.BACH – SUITA /FRANCUSKA, ANGIELSKA LUB NIEMIECKA/ ORAZ KOMPOZYCJA ZAWIERAJĄCA FUGĘ B) DWIE SONATY KLASYCZNE / LUB JEDNA SONATA KLASYCZNA i JEDEN CYKL KLASYCZNYCH WARIACJI / (KOMPOZYCJE J. HAYDNA, W.A.MOZARTA, M. CLEMENTIEGO, L. van BEETHOVENA – PRZEWIDUJE SIĘ WYKONANIE JEDNEGO Z WYMIENIONYCH W PUNKCIE B) UTWORÓW W RAMACH PROGRAMU RECITALU DYPLOMOWEGO). C) KOMPOZYCJE F. CHOPINA / ŁĄCZNY CZAS – OK. 15 min., W TYM OBOWIĄZKOWO FORMA TANECZNA /. D) KONCERT FORTEPIANOWY / ZAPREZENTOWANY PODCZAS EGZAMINU KOŃCZĄCEGO PIĄTY SEMESTR STUDIÓW /. E) 4 ETIUDY / W TYM CO NAJMNIEJ JEDNA ETIUDA F. CHOPINA /. OSTATECZNYM TERMINEM WYKONANIA UTWORÓW PRZEWIDZIANYCH W POWYŻSZYM MINIMUM PROGRAMOWYM JEST EGZAMIN DYPLOMOWY NA ROKU TRZECIM STUDENT WRAZ Z PEDAGOGIEM PROWADZĄCYM ZACHOWUJE PONADTO MOŻLIWOŚĆ WYBORU DOWOLNEGO PROGRAMU UZUPEŁNIAJĄCEGO CZAS TRWANIA EGZAMINÓW DO WYMAGANEGO MINIMUM CZAS TRWANIA KAŻDEGO Z EGZAMINÓW USTALA SIĘ NA 0KOŁO 30 min., CZAS TRWANIA RECITALU DYPLOMOWEGO NA MINIMUM 40 min. NA RECITALU DYPLOMOWYM WYKONAWCA MUSI PRZEDSTAWIĆ PROGRAM WYŁĄCZNIE SOLOWY, ZAWIERAJĄCY UTWORY KOMPOZYTORÓW REPREZENTUJĄCYCH CO NAJMNIEJ TRZY – RÓŻNIĄCE SIĘ POD WZGLĘDEM STYLISTYCZNYM – EPOKI. DOPUSZCZA SIĘ MOŻLIWOŚĆ POWTÓRZENIA NA RECITALU DYPLOMOWYM CZĘŚCI PREZENTOWANEGO NA POPRZEDNICH EGZAMINACH PROGRAMU - NIE WIĘCEJ JEDNAK NIŻ 10 – 12 minut. W SKŁAD EGZAMINU DYPLOMOWEGO WCHODZĄ RECITAL DYPLOMOWY ORAZ PRACA LICENCJACKA WRAZ Z OBRONĄ . |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 14.00 | 12.0 | ćwiczenia | egzamin | prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, dr Karol Garwoliński, dr Kordian Góra, dr hab. Paweł Rydel, prof. AM, dr hab. Piotr Słopecki, mgr Aleksandra Świgut, dr Sławomir Wilk, prof. dr hab. Waldemar Wojtal, | 2/4327/11993 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zakres treści programowych wyznaczają cele nauczania koncentrujące się na kształceniu wyobraźni artystycznej, która wspomagana wiedzą ogólno-muzyczną zdolna jest kreować samodzielnie prawidłową koncepcję artystyczną wykonania. Tak pojętą edukację pianistyczną realizuje się w oparciu o świadomą pracę nad poszerzaniem umiejętności pianistycznych studenta oraz wrażliwości jego słuchu muzycznego | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne uwzględniające możliwość dyskusji na temat omawianych problemów wykonawczych oraz prezentację wykonania studenta konfrontowaną z pokazem gry pedagoga, analizę tekstu partytury, omówienie wykonania studenta zarejestrowanego na nośniku elektronicznym, a także krytyczna demonstracja nagrań innych pianistów. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie przedmiotu student uzyskuje na podstawie pozytywnej oceny Komisji egzaminacyjnej, w skład której wchodzą członkowie Katedry Fortepianu. Ocena jest formułowana w ramach systemu punktacyjnego, którego skala (1-25) pozwala sklasyfikować wykonanie jako bardzo dobre, dobre, przeciętne lub niedostatecznie dobre. MINIMUM PROGRAMOWE W CZASIE SZEŚCIU SEMESTRÓW STUDENT ZOBOWIĄZANY JEST PRZEDSTAWIĆ KOMISJI EGZAMINACYJNEJ NASTĘPUJĄCE POZYCJE REPERTUAROWE: - A) J.S.BACH – SUITA /FRANCUSKA, ANGIELSKA LUB NIEMIECKA/ ORAZ KOMPOZYCJA ZAWIERAJĄCA FUGĘ B) DWIE SONATY KLASYCZNE / LUB JEDNA SONATA KLASYCZNA i JEDEN CYKL KLASYCZNYCH WARIACJI / (KOMPOZYCJE J. HAYDNA, W.A.MOZARTA, M. CLEMENTIEGO, L. van BEETHOVENA – PRZEWIDUJE SIĘ WYKONANIE JEDNEGO Z WYMIENIONYCH W PUNKCIE B) UTWORÓW W RAMACH PROGRAMU RECITALU DYPLOMOWEGO). C) KOMPOZYCJE F. CHOPINA / ŁĄCZNY CZAS – OK. 15 min., W TYM OBOWIĄZKOWO FORMA TANECZNA /. D) KONCERT FORTEPIANOWY / ZAPREZENTOWANY PODCZAS EGZAMINU KOŃCZĄCEGO PIĄTY SEMESTR STUDIÓW /. E) 4 ETIUDY / W TYM CO NAJMNIEJ JEDNA ETIUDA F. CHOPINA /. OSTATECZNYM TERMINEM WYKONANIA UTWORÓW PRZEWIDZIANYCH W POWYŻSZYM MINIMUM PROGRAMOWYM JEST EGZAMIN DYPLOMOWY NA ROKU TRZECIM STUDENT WRAZ Z PEDAGOGIEM PROWADZĄCYM ZACHOWUJE PONADTO MOŻLIWOŚĆ WYBORU DOWOLNEGO PROGRAMU UZUPEŁNIAJĄCEGO CZAS TRWANIA EGZAMINÓW DO WYMAGANEGO MINIMUM CZAS TRWANIA KAŻDEGO Z EGZAMINÓW USTALA SIĘ NA 0KOŁO 30 min., CZAS TRWANIA RECITALU DYPLOMOWEGO NA MINIMUM 40 min. NA RECITALU DYPLOMOWYM WYKONAWCA MUSI PRZEDSTAWIĆ PROGRAM WYŁĄCZNIE SOLOWY, ZAWIERAJĄCY UTWORY KOMPOZYTORÓW REPREZENTUJĄCYCH CO NAJMNIEJ TRZY – RÓŻNIĄCE SIĘ POD WZGLĘDEM STYLISTYCZNYM – EPOKI. DOPUSZCZA SIĘ MOŻLIWOŚĆ POWTÓRZENIA NA RECITALU DYPLOMOWYM CZĘŚCI PREZENTOWANEGO NA POPRZEDNICH EGZAMINACH PROGRAMU - NIE WIĘCEJ JEDNAK NIŻ 10 – 12 minut. W SKŁAD EGZAMINU DYPLOMOWEGO WCHODZĄ RECITAL DYPLOMOWY ORAZ PRACA LICENCJACKA WRAZ Z OBRONĄ . |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 16.00 | 12.0 | ćwiczenia | egzamin | prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, dr Karol Garwoliński, dr Kordian Góra, dr hab. Paweł Rydel, prof. AM, dr hab. Piotr Słopecki, mgr Aleksandra Świgut, dr Sławomir Wilk, prof. dr hab. Waldemar Wojtal, | 2/4327/11994 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zakres treści programowych wyznaczają cele nauczania koncentrujące się na kształceniu wyobraźni artystycznej, która wspomagana wiedzą ogólno-muzyczną zdolna jest kreować samodzielnie prawidłową koncepcję artystyczną wykonania. Tak pojętą edukację pianistyczną realizuje się w oparciu o świadomą pracę nad poszerzaniem umiejętności pianistycznych studenta oraz wrażliwości jego słuchu muzycznego. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne uwzględniające możliwość dyskusji na temat omawianych problemów wykonawczych oraz prezentację wykonania studenta konfrontowaną z pokazem gry pedagoga, analizę tekstu partytury, omówienie wykonania studenta zarejestrowanego na nośniku elektronicznym, a także krytyczna demonstracja nagrań innych pianistów. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie przedmiotu student uzyskuje na podstawie pozytywnej oceny Komisji egzaminacyjnej, w skład której wchodzą członkowie Katedry Fortepianu. Ocena jest formułowana w ramach systemu punktacyjnego, którego skala (1-25) pozwala sklasyfikować wykonanie jako bardzo dobre, dobre, przeciętne lub niedostatecznie dobre. MINIMUM PROGRAMOWE W CZASIE SZEŚCIU SEMESTRÓW STUDENT ZOBOWIĄZANY JEST PRZEDSTAWIĆ KOMISJI EGZAMINACYJNEJ NASTĘPUJĄCE POZYCJE REPERTUAROWE: - A) J.S.BACH – SUITA /FRANCUSKA, ANGIELSKA LUB NIEMIECKA/ ORAZ KOMPOZYCJA ZAWIERAJĄCA FUGĘ B) DWIE SONATY KLASYCZNE / LUB JEDNA SONATA KLASYCZNA i JEDEN CYKL KLASYCZNYCH WARIACJI / (KOMPOZYCJE J. HAYDNA, W.A.MOZARTA, M. CLEMENTIEGO, L. van BEETHOVENA – PRZEWIDUJE SIĘ WYKONANIE JEDNEGO Z WYMIENIONYCH W PUNKCIE B) UTWORÓW W RAMACH PROGRAMU RECITALU DYPLOMOWEGO). C) KOMPOZYCJE F. CHOPINA / ŁĄCZNY CZAS – OK. 15 min., W TYM OBOWIĄZKOWO FORMA TANECZNA /. D) KONCERT FORTEPIANOWY / ZAPREZENTOWANY PODCZAS EGZAMINU KOŃCZĄCEGO PIĄTY SEMESTR STUDIÓW /. E) 4 ETIUDY / W TYM CO NAJMNIEJ JEDNA ETIUDA F. CHOPINA /. OSTATECZNYM TERMINEM WYKONANIA UTWORÓW PRZEWIDZIANYCH W POWYŻSZYM MINIMUM PROGRAMOWYM JEST EGZAMIN DYPLOMOWY NA ROKU TRZECIM STUDENT WRAZ Z PEDAGOGIEM PROWADZĄCYM ZACHOWUJE PONADTO MOŻLIWOŚĆ WYBORU DOWOLNEGO PROGRAMU UZUPEŁNIAJĄCEGO CZAS TRWANIA EGZAMINÓW DO WYMAGANEGO MINIMUM CZAS TRWANIA KAŻDEGO Z EGZAMINÓW USTALA SIĘ NA 0KOŁO 30 min., CZAS TRWANIA RECITALU DYPLOMOWEGO NA MINIMUM 40 min. NA RECITALU DYPLOMOWYM WYKONAWCA MUSI PRZEDSTAWIĆ PROGRAM WYŁĄCZNIE SOLOWY, ZAWIERAJĄCY UTWORY KOMPOZYTORÓW REPREZENTUJĄCYCH CO NAJMNIEJ TRZY – RÓŻNIĄCE SIĘ POD WZGLĘDEM STYLISTYCZNYM – EPOKI. DOPUSZCZA SIĘ MOŻLIWOŚĆ POWTÓRZENIA NA RECITALU DYPLOMOWYM CZĘŚCI PREZENTOWANEGO NA POPRZEDNICH EGZAMINACH PROGRAMU - NIE WIĘCEJ JEDNAK NIŻ 10 – 12 minut. W SKŁAD EGZAMINU DYPLOMOWEGO WCHODZĄ RECITAL DYPLOMOWY ORAZ PRACA LICENCJACKA WRAZ Z OBRONĄ . |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 14.00 | 12.0 | ćwiczenia | egzamin | prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, dr Karol Garwoliński, dr Kordian Góra, dr hab. Paweł Rydel, prof. AM, dr hab. Piotr Słopecki, mgr Aleksandra Świgut, dr Sławomir Wilk, prof. dr hab. Waldemar Wojtal, | 2/4327/11995 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zakres treści programowych wyznaczają cele nauczania koncentrujące się na kształceniu wyobraźni artystycznej, która wspomagana wiedzą ogólno-muzyczną zdolna jest kreować samodzielnie prawidłową koncepcję artystyczną wykonania. Tak pojętą edukację pianistyczną realizuje się w oparciu o świadomą pracę nad poszerzaniem umiejętności pianistycznych studenta oraz wrażliwości jego słuchu muzycznego. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne uwzględniające możliwość dyskusji na temat omawianych problemów wykonawczych oraz prezentację wykonania studenta konfrontowaną z pokazem gry pedagoga, analizę tekstu partytury, omówienie wykonania studenta zarejestrowanego na nośniku elektronicznym, a także krytyczna demonstracja nagrań innych pianistów. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie przedmiotu student uzyskuje na podstawie pozytywnej oceny Komisji egzaminacyjnej, w skład której wchodzą członkowie Katedry Fortepianu. Ocena jest formułowana w ramach systemu punktacyjnego, którego skala (1-25) pozwala sklasyfikować wykonanie jako bardzo dobre, dobre, przeciętne lub niedostatecznie dobre. MINIMUM PROGRAMOWE W CZASIE SZEŚCIU SEMESTRÓW STUDENT ZOBOWIĄZANY JEST PRZEDSTAWIĆ KOMISJI EGZAMINACYJNEJ NASTĘPUJĄCE POZYCJE REPERTUAROWE: - A) J.S.BACH – SUITA /FRANCUSKA, ANGIELSKA LUB NIEMIECKA/ ORAZ KOMPOZYCJA ZAWIERAJĄCA FUGĘ B) DWIE SONATY KLASYCZNE / LUB JEDNA SONATA KLASYCZNA i JEDEN CYKL KLASYCZNYCH WARIACJI / (KOMPOZYCJE J. HAYDNA, W.A.MOZARTA, M. CLEMENTIEGO, L. van BEETHOVENA – PRZEWIDUJE SIĘ WYKONANIE JEDNEGO Z WYMIENIONYCH W PUNKCIE B) UTWORÓW W RAMACH PROGRAMU RECITALU DYPLOMOWEGO). C) KOMPOZYCJE F. CHOPINA / ŁĄCZNY CZAS – OK. 15 min., W TYM OBOWIĄZKOWO FORMA TANECZNA /. D) KONCERT FORTEPIANOWY / ZAPREZENTOWANY PODCZAS EGZAMINU KOŃCZĄCEGO PIĄTY SEMESTR STUDIÓW /. E) 4 ETIUDY / W TYM CO NAJMNIEJ JEDNA ETIUDA F. CHOPINA /. OSTATECZNYM TERMINEM WYKONANIA UTWORÓW PRZEWIDZIANYCH W POWYŻSZYM MINIMUM PROGRAMOWYM JEST EGZAMIN DYPLOMOWY NA ROKU TRZECIM STUDENT WRAZ Z PEDAGOGIEM PROWADZĄCYM ZACHOWUJE PONADTO MOŻLIWOŚĆ WYBORU DOWOLNEGO PROGRAMU UZUPEŁNIAJĄCEGO CZAS TRWANIA EGZAMINÓW DO WYMAGANEGO MINIMUM CZAS TRWANIA KAŻDEGO Z EGZAMINÓW USTALA SIĘ NA 0KOŁO 30 min., CZAS TRWANIA RECITALU DYPLOMOWEGO NA MINIMUM 40 min. NA RECITALU DYPLOMOWYM WYKONAWCA MUSI PRZEDSTAWIĆ PROGRAM WYŁĄCZNIE SOLOWY, ZAWIERAJĄCY UTWORY KOMPOZYTORÓW REPREZENTUJĄCYCH CO NAJMNIEJ TRZY – RÓŻNIĄCE SIĘ POD WZGLĘDEM STYLISTYCZNYM – EPOKI. DOPUSZCZA SIĘ MOŻLIWOŚĆ POWTÓRZENIA NA RECITALU DYPLOMOWYM CZĘŚCI PREZENTOWANEGO NA POPRZEDNICH EGZAMINACH PROGRAMU - NIE WIĘCEJ JEDNAK NIŻ 10 – 12 minut. W SKŁAD EGZAMINU DYPLOMOWEGO WCHODZĄ RECITAL DYPLOMOWY ORAZ PRACA LICENCJACKA WRAZ Z OBRONĄ . |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 16.00 | 12.0 | ćwiczenia | egzamin | prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, dr Karol Garwoliński, dr Kordian Góra, dr hab. Paweł Rydel, prof. AM, dr hab. Piotr Słopecki, mgr Aleksandra Świgut, dr Sławomir Wilk, prof. dr hab. Waldemar Wojtal, | 2/4327/11996 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zakres treści programowych wyznaczają cele nauczania koncentrujące się na kształceniu wyobraźni artystycznej, która wspomagana wiedzą ogólno-muzyczną zdolna jest kreować samodzielnie prawidłową koncepcję artystyczną wykonania. Tak pojętą edukację pianistyczną realizuje się w oparciu o świadomą pracę nad poszerzaniem umiejętności pianistycznych studenta oraz wrażliwości jego słuchu muzycznego. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne uwzględniające możliwość dyskusji na temat omawianych problemów wykonawczych oraz prezentację wykonania studenta konfrontowaną z pokazem gry pedagoga, analizę tekstu partytury, omówienie wykonania studenta zarejestrowanego na nośniku elektronicznym, a także krytyczna demonstracja nagrań innych pianistów. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie przedmiotu student uzyskuje na podstawie pozytywnej oceny Komisji egzaminacyjnej, w skład której wchodzą członkowie Katedry Fortepianu. Ocena jest formułowana w ramach systemu punktacyjnego, którego skala (1-25) pozwala sklasyfikować wykonanie jako bardzo dobre, dobre, przeciętne lub niedostatecznie dobre. MINIMUM PROGRAMOWE W CZASIE SZEŚCIU SEMESTRÓW STUDENT ZOBOWIĄZANY JEST PRZEDSTAWIĆ KOMISJI EGZAMINACYJNEJ NASTĘPUJĄCE POZYCJE REPERTUAROWE: - A) J.S.BACH – SUITA /FRANCUSKA, ANGIELSKA LUB NIEMIECKA/ ORAZ KOMPOZYCJA ZAWIERAJĄCA FUGĘ B) DWIE SONATY KLASYCZNE / LUB JEDNA SONATA KLASYCZNA i JEDEN CYKL KLASYCZNYCH WARIACJI / (KOMPOZYCJE J. HAYDNA, W.A.MOZARTA, M. CLEMENTIEGO, L. van BEETHOVENA – PRZEWIDUJE SIĘ WYKONANIE JEDNEGO Z WYMIENIONYCH W PUNKCIE B) UTWORÓW W RAMACH PROGRAMU RECITALU DYPLOMOWEGO). C) KOMPOZYCJE F. CHOPINA / ŁĄCZNY CZAS – OK. 15 min., W TYM OBOWIĄZKOWO FORMA TANECZNA /. D) KONCERT FORTEPIANOWY / ZAPREZENTOWANY PODCZAS EGZAMINU KOŃCZĄCEGO PIĄTY SEMESTR STUDIÓW /. E) 4 ETIUDY / W TYM CO NAJMNIEJ JEDNA ETIUDA F. CHOPINA /. OSTATECZNYM TERMINEM WYKONANIA UTWORÓW PRZEWIDZIANYCH W POWYŻSZYM MINIMUM PROGRAMOWYM JEST EGZAMIN DYPLOMOWY NA ROKU TRZECIM STUDENT WRAZ Z PEDAGOGIEM PROWADZĄCYM ZACHOWUJE PONADTO MOŻLIWOŚĆ WYBORU DOWOLNEGO PROGRAMU UZUPEŁNIAJĄCEGO CZAS TRWANIA EGZAMINÓW DO WYMAGANEGO MINIMUM CZAS TRWANIA KAŻDEGO Z EGZAMINÓW USTALA SIĘ NA 0KOŁO 30 min., CZAS TRWANIA RECITALU DYPLOMOWEGO NA MINIMUM 40 min. NA RECITALU DYPLOMOWYM WYKONAWCA MUSI PRZEDSTAWIĆ PROGRAM WYŁĄCZNIE SOLOWY, ZAWIERAJĄCY UTWORY KOMPOZYTORÓW REPREZENTUJĄCYCH CO NAJMNIEJ TRZY – RÓŻNIĄCE SIĘ POD WZGLĘDEM STYLISTYCZNYM – EPOKI. DOPUSZCZA SIĘ MOŻLIWOŚĆ POWTÓRZENIA NA RECITALU DYPLOMOWYM CZĘŚCI PREZENTOWANEGO NA POPRZEDNICH EGZAMINACH PROGRAMU - NIE WIĘCEJ JEDNAK NIŻ 10 – 12 minut. W SKŁAD EGZAMINU DYPLOMOWEGO WCHODZĄ RECITAL DYPLOMOWY ORAZ PRACA LICENCJACKA WRAZ Z OBRONĄ . |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 14.00 | 13.0 | ćwiczenia | egzamin | prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, dr Karol Garwoliński, dr Kordian Góra, dr hab. Paweł Rydel, prof. AM, dr hab. Piotr Słopecki, mgr Aleksandra Świgut, dr Sławomir Wilk, prof. dr hab. Waldemar Wojtal, | 2/4327/11997 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zakres treści programowych wyznaczają cele nauczania koncentrujące się na kształceniu wyobraźni artystycznej, która wspomagana wiedzą ogólno-muzyczną zdolna jest kreować samodzielnie prawidłową koncepcję artystyczną wykonania. Tak pojętą edukację pianistyczną realizuje się w oparciu o świadomą pracę nad poszerzaniem umiejętności pianistycznych studenta oraz wrażliwości jego słuchu muzycznego. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne uwzględniające możliwość dyskusji na temat omawianych problemów wykonawczych oraz prezentację wykonania studenta konfrontowaną z pokazem gry pedagoga, analizę tekstu partytury, omówienie wykonania studenta zarejestrowanego na nośniku elektronicznym, a także krytyczna demonstracja nagrań innych pianistów. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie przedmiotu student uzyskuje na podstawie pozytywnej oceny Komisji egzaminacyjnej, w skład której wchodzą członkowie Katedry Fortepianu. Ocena jest formułowana w ramach systemu punktacyjnego, którego skala (1-25) pozwala sklasyfikować wykonanie jako bardzo dobre, dobre, przeciętne lub niedostatecznie dobre. MINIMUM PROGRAMOWE W CZASIE SZEŚCIU SEMESTRÓW STUDENT ZOBOWIĄZANY JEST PRZEDSTAWIĆ KOMISJI EGZAMINACYJNEJ NASTĘPUJĄCE POZYCJE REPERTUAROWE: - A) J.S.BACH – SUITA /FRANCUSKA, ANGIELSKA LUB NIEMIECKA/ ORAZ KOMPOZYCJA ZAWIERAJĄCA FUGĘ B) DWIE SONATY KLASYCZNE / LUB JEDNA SONATA KLASYCZNA i JEDEN CYKL KLASYCZNYCH WARIACJI / (KOMPOZYCJE J. HAYDNA, W.A.MOZARTA, M. CLEMENTIEGO, L. van BEETHOVENA – PRZEWIDUJE SIĘ WYKONANIE JEDNEGO Z WYMIENIONYCH W PUNKCIE B) UTWORÓW W RAMACH PROGRAMU RECITALU DYPLOMOWEGO). C) KOMPOZYCJE F. CHOPINA / ŁĄCZNY CZAS – OK. 15 min., W TYM OBOWIĄZKOWO FORMA TANECZNA /. D) KONCERT FORTEPIANOWY / ZAPREZENTOWANY PODCZAS EGZAMINU KOŃCZĄCEGO PIĄTY SEMESTR STUDIÓW /. E) 4 ETIUDY / W TYM CO NAJMNIEJ JEDNA ETIUDA F. CHOPINA /. OSTATECZNYM TERMINEM WYKONANIA UTWORÓW PRZEWIDZIANYCH W POWYŻSZYM MINIMUM PROGRAMOWYM JEST EGZAMIN DYPLOMOWY NA ROKU TRZECIM STUDENT WRAZ Z PEDAGOGIEM PROWADZĄCYM ZACHOWUJE PONADTO MOŻLIWOŚĆ WYBORU DOWOLNEGO PROGRAMU UZUPEŁNIAJĄCEGO CZAS TRWANIA EGZAMINÓW DO WYMAGANEGO MINIMUM CZAS TRWANIA KAŻDEGO Z EGZAMINÓW USTALA SIĘ NA 0KOŁO 30 min., CZAS TRWANIA RECITALU DYPLOMOWEGO NA MINIMUM 40 min. NA RECITALU DYPLOMOWYM WYKONAWCA MUSI PRZEDSTAWIĆ PROGRAM WYŁĄCZNIE SOLOWY, ZAWIERAJĄCY UTWORY KOMPOZYTORÓW REPREZENTUJĄCYCH CO NAJMNIEJ TRZY – RÓŻNIĄCE SIĘ POD WZGLĘDEM STYLISTYCZNYM – EPOKI. DOPUSZCZA SIĘ MOŻLIWOŚĆ POWTÓRZENIA NA RECITALU DYPLOMOWYM CZĘŚCI PREZENTOWANEGO NA POPRZEDNICH EGZAMINACH PROGRAMU - NIE WIĘCEJ JEDNAK NIŻ 10 – 12 minut. W SKŁAD EGZAMINU DYPLOMOWEGO WCHODZĄ RECITAL DYPLOMOWY ORAZ PRACA LICENCJACKA WRAZ Z OBRONĄ . |