Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Dydaktyka fortepianowa

symboljezyk
2/4326
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Cele przedmiotu obejmują:

- zaznajomienie studentów z problemami i specyfiką zawodu nauczyciela oraz przygotowanie go do pracy pedagogicznej;

- zaznajomienie studentów z dorobkiem metodycznym własnej dyscypliny;

- skierowanie ich uwagi na doskonalenie i rozwój warsztatu metodycznego, umiejętne korzystanie za zdobyczy innych ośrodków w tej dziedzinie;

- przekazanie studentom teoretycznych podstaw wiedzy pedagogicznej, wyposażenie ich w pewne umiejętności praktyczne.

 

Sposób realizacji:

- wykłady (teoretyczne ujęcie zagadnień)

- praktyka pedagogiczna (uczestnictwo na lekcjach instr. w szkołach muzycznych

I i II stopnia);

- znajomość literatury muzycznej instrumentu.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

- umiejętności instrumentalne na poziomie szkoły muzycznej II stopnia;

- dobry słuch muzyczny

- zainteresowania i predyspozycje do wykonywania zawodu nauczyciela.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

- udział w wykładach, kursach i seminariach metodycznych;

- hospitacje na lekcjach prowadzonych w szkołach muzycznych I i II st.;

- dyskusje.

bibliografia podstawowa

1. W. Chmielowska - Z zagadnień nauczania gry na fortepianie

2. H. Neuhaus - Sztuka pianistyczna

3. R. Ingarden - Przeżycie, dzieło, wartość

4. Z. Lissa - Zagadnienie czasu muzycznego w estetyce A.W. Schlegla

5. Z. Lissa - Estetyczne funkcje ciszy i pauzy w muzyce

6. S. Szuman - Ruch jako czynnik organizacji i wyrazu w utworach muzycznych

7. I. Poniatowska - Muzyka fortepianowa i pianistyka w wieku XIX

8. Zb. Śliwiński - O realizacji przednutek w utworach fortepianowych W.A. Mozarta

9. G. Sandor - O grze na fortepianie. Gest, dźwięk, wyraz

10. G. Sielużycki - Ręka pianisty, fizjologiczne podstawy techniki

bibliografia uzupełniająca

1. Badura-Skoda - Mozart Interpretation

2. Leimer - Gieseking - Modernes Klavierspiel

3. Barenboim - Pedagogika fortepianowa

4. A. Cortot - Wykłady o interpretacji

5. T. Wroński  - Zdolni i niezdolni

6. J. Wierszyłowski - Psychologia muzyki

7. M. Mantuszewska, H. Kotarska - Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki

8. F. Winckel - Osobliwości słyszenia muzycznego

9. I. Poniatowska - Faktura fortepianowa Beethovena

10.Z. Lissa - Faktura fortepianowa Beethovena i Chopina

11. A. Schweitzer - J.S. Bach

12. J.J. Eigeldinger - Chopin w oczach swoich uczniów

efekty kształcenia - wiedza

- student zna cele kształcenia i treści nauczania gry na fortepianie - student posiada ogólną znajomość fortepianowej literatury dydaktycznej z zakresu szkoły muzycznej I stopnia - student zna podstawowe akty prawne w zakresie szkolnictwa artystycznego - student zna podstawy fizjologii gry na fortepianie - student zna metody pracy z dziećmi

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia – umiejętności - student potrafi planować proces nauczania - student potrafi dobierać treści nauczania do możliwości ucznia - student potrafi stworzyć program nauczania swojego przedmiotu - student wykazuje umiejętność uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji i materiałów - student jest praktycznie przygotowany do pracy w szkolnictwie muzycznym I stopnia

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego - student ma świadomość konieczności indywidualizacji pracy z każdym uczniem, a w szczególności z uczniem uzdolnionym - student ma świadomość etycznego wymiaru oceniania uczniów - student jest gotowy do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości pracy szkoły

Semestry

Pedagogika Instrumentalna
Gra na fortepianie (licencjackie, niestacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
316.002.0wykładzaliczeniedr hab. Elżbieta Pasierowska, prof. AM, 2/4326/11988
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- specyfika indywidualnego nauczania w szkolnictwie muzycznym

- ogólna charakterystyka szkół muzycznych i pracy zespołowej i indywidualnej w sekcji fortepianu ( system przesłuchań semestralnych, międzysemestralnych, przygotowanie do konkursów)

- historia fortepianu i pedagogicznej literatury fortepianowej

- podstawowe zagadnienia o rozwoju techniki gry na fortepianie

- interpretacja utworu muzycznego

- specyfika czasu muzycznego w interpretacjach utworów fortepianowych

metody dydaktyczne

- wykłady

- ćwiczenia

- dyskusje

- filmy

- literatura

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Egzamin ustny i pisemny. Kryteria: uczestnictwo i aktywność na wykładach. Wiedza, umiejętność jej przekazywania.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
414.002.0wykładzaliczeniedr hab. Elżbieta Pasierowska, prof. AM, 2/4326/11989
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- specyfika indywidualnego nauczania w szkolnictwie muzycznym

- ogólna charakterystyka szkół muzycznych i pracy zespołowej i indywidualnej w sekcji fortepianu ( system przesłuchań semestralnych, międzysemestralnych, przygotowanie do konkursów)

- historia fortepianu i pedagogicznej literatury fortepianowej

- podstawowe zagadnienia o rozwoju techniki gry na fortepianie

- interpretacja utworu muzycznego

- specyfika czasu muzycznego w interpretacjach utworów fortepianowych

metody dydaktyczne

- wykłady

- ćwiczenia

- dyskusje

- filmy

- literatura

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Egzamin ustny i pisemny. Kryteria: uczestnictwo i aktywność na wykładach. Wiedza, umiejętność jej przekazywania.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
516.002.0wykładzaliczeniedr hab. Elżbieta Pasierowska, prof. AM, 2/4326/11990
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- interpretacja utworów J.S. Bacha

- interpretacja utworów W.A. Mozarta

- interpretacja utworów F. Chopina

- podstawowe pojęcia determinujące interpretację artystyczną: tempo i dynamika

- artykulacja i jej odmiany i realizacja

- pamięć muzyczna

- trema, stres

- pedalizacja

metody dydaktyczne

- wykłady

- ćwiczenia

- dyskusje

- filmy

- literatura

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Egzamin ustny i pisemny. Kryteria: uczestnictwo i aktywność na wykładach. Wiedza, umiejętność jej przekazywania.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
614.002.0wykładzaliczeniedr hab. Elżbieta Pasierowska, prof. AM, 2/4326/11991
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- interpretacja utworów J.S. Bacha

- interpretacja utworów W.A. Mozarta

- interpretacja utworów F. Chopina

- podstawowe pojęcia determinujące interpretację artystyczną: tempo i dynamika

- artykulacja i jej odmiany i realizacja

- pamięć muzyczna

- trema, stres

- pedalizacja

metody dydaktyczne

- wykłady

- ćwiczenia

- dyskusje

- filmy

- literatura

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Egzamin ustny i pisemny. Kryteria: uczestnictwo i aktywność na wykładach. Wiedza, umiejętność jej przekazywania.

wykonanie: www.ansta.pl