Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Kameralistyka

symboljezyk
2/4320
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

opanowanie umiejętności gry w zespole kameralnym, umiejętności reagowania na działania i intencje partnerów, umiejętność zespołowego opracowania muzycznego tekstu na poziomie pozwalającym na prezentację w ramach występu publicznego

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

matura, pozytywny wynik egz. wstępnego wg wymagań określonych w informatorze dla kandydatów

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

-----

bibliografia podstawowa

literatura kameralna obejmująca składy zespołowe od duetu do nonetu, we wszystkich zestawieniach instrumentalnych (typowych i nietypowych), obejmująca jak najszerszy zakres stylów i epok

bibliografia uzupełniająca

-----

efekty kształcenia - wiedza

absolwent posiada ogólną znajomość literatury kameralnej związanej ze swoją specjalnością
absolwent posiada ogólną znajomość stylów muzycznych i związanych z nimi tradycji wykonawczych
absolwent dysponuje podstawową wiedzą z zakresu dyscyplin pokrewnych pozwalającą na realizację muzycznych zadań zespołowych

efekty kształcenia - umiejętności

absolwent posiada znajomość i umiejętność wykonywania reprezentatywnego repertuaru kameralnego związanego ze swoją specjalnością
absolwent jest przygotowany do współpracy z innymi muzykami w różnego typu zespołach
absolwent posiada umiejętność wykorzystywania na gruncie muzyki kameralnej wiedzy dotyczącej podstawowych kryteriów stylistycznych wykonywanych utworów
absolwent posiada umiejętność właściwego odczytania tekstu nutowego swojej partii w utworze kameralnym oraz wykorzystuje umiejętność analizy dzieła muzycznego do umiejscowienia swojej partii w kontekście całości formalno-wyrazowej utworu kameralnego
absolwent posiada umiejętność słyszenia równocześnie siebie i partnerów oraz potrafi reagować na działania i intencje partnerów
absolwent jest świadomy rozbieżności w możliwościach dynamicznych, kolorystycznych, technicznych, agogicznych, artykulacyjnych itp. różnych instrumentów wchodzących w skład zespołów kameralnych i wykorzystując tę wiedzę potrafi dostosować środki wykonawcze do specyfiki pozostałych instrumentów
absolwent posiada umiejętność zespołowego opracowania muzycznego utworu na poziomie pozwalającym na prezentację w ramach występu publicznego oraz wykazuje umiejętność reagowania na warunki akustyczne sal koncertowych w kontekście wykonawstwa zespołowego

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

absolwent umie gromadzić, analizować i w świadomy sposób interpretować potrzebne informacje z zakresu kameralistyki
absolwent posiada umiejętność organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów
absolwent posiada umiejętność organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów
absolwent posiada umiejętność samooceny, jak też jest zdolny do budowania konstruktywnej krytyki w obrębie działań muzycznych i artystycznych oraz do współtworzenia twórczego dialogu pomiędzy członkami zespołu kameralnego
absolwent realizuje na gruncie muzyki kameralnej własne i zespołowe (zbiorowe) koncepcje artystyczne oparte na zróżnicowanej stylistyce, wynikającej z wykorzystania wyobraźni, ekspresji i intuicji

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na fortepianie (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.003.0ćwiczeniaegzamindr hab. Bogna Czerwińska-Szymula, prof. dr hab. Anna Prabucka-Firlej, dr Mirosława Sumlińska, 2/4320/11966
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

a/ nabycie umiejętności wspólnego prowadzenia przebiegu utworu muzycznego w czasie

b/ nabycie umiejętności słyszenia równocześnie siebie i partnerów

c/ umiejętność kształtowania jednakowej artykulacji niezależnie od rodzaju instrumentów i ich możliwości

d/ wykorzystanie umiejętności analizy dzieła muzycznego do realizacji swojego miejsca w partyturze utworu

e/ wdrożenie umiejętności samodzielnej pracy zespołowej nad nowo poznawanymi utworami

metody dydaktyczne

Lekcje z grupą studentów tworzących określony zespół kameralny, w oparciu o program uwzględniający zasadę stopniowania trudności, umiejętności członków zespołu i cechy ich osobowości. Udział w występach publicznych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin na zakończenie każdego semestru

Wymagania egzaminacyjne: wykonanie całej cyklicznej formy kameralnej (np. tria, kwartetu), lub kilku utworów (minimum 20 minut).

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.003.0ćwiczeniaegzamindr Mirosław Adrjanczyk, dr hab. Bogna Czerwińska-Szymula, dr Monika Dżuła-Radkiewicz, dr hab. Błażej Goliński, mgr Tadeusz Kassak, dr hab. Paweł Kukliński, prof. AM, dr hab. Robert Kwiatkowski, prof. dr hab. Jadwiga Lewczuk, mgr Emilia Majewska, prof. dr hab. Bogdan Ocieszak, prof. dr hab. Krzysztof Olczak, prof. dr hab. Wojciech Orawiec, dr hab. Elżbieta Pasierowska, prof. AM, kw. II st. Szymon Pawłowski, prof. AM, prof. dr hab. Anna Prabucka-Firlej, prof. dr hab. Józef Raatz, prof. dr hab. Elżbieta Rosińska, prof. dr hab. Tadeusz Samerek, prof. dr hab. Małgorzata Skotnicka, dr Marian Stefanowicz, dr Mirosława Sumlińska, mgr Bożena Szull-Talar, dr hab. Grzegorz Wieczorek, prof. AM, dr hab. Andrzej Wojciechowski, prof. AM, dr hab. Paweł Zagańczyk, 2/4320/11967
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

a/ nabycie umiejętności wspólnego prowadzenia przebiegu utworu muzycznego w czasie

b/ nabycie umiejętności słyszenia równocześnie siebie i partnerów

c/ umiejętność kształtowania jednakowej artykulacji niezależnie od rodzaju instrumentów i ich możliwości

d/ wykorzystanie umiejętności analizy dzieła muzycznego do realizacji swojego miejsca w partyturze utworu

e/ wdrożenie umiejętności samodzielnej pracy zespołowej nad nowo poznawanymi utworami

metody dydaktyczne

Lekcje z grupą studentów tworzących określony zespół kameralny, w oparciu o program uwzględniający zasadę stopniowania trudności, umiejętności członków zespołu i cechy ich osobowości. Udział w występach publicznych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin na zakończenie każdego semestru

Wymagania egzaminacyjne: wykonanie całej cyklicznej formy kameralnej (np. tria, kwartetu), lub kilku utworów (minimum 20 minut).

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.003.0ćwiczeniaegzamindr Mirosław Adrjanczyk, dr hab. Bogna Czerwińska-Szymula, as. mgr Dorota Dąbrowska, dr Monika Dżuła-Radkiewicz, dr hab. Błażej Goliński, mgr Tadeusz Kassak, dr hab. Paweł Kukliński, prof. AM, dr hab. Robert Kwiatkowski, prof. dr hab. Jadwiga Lewczuk, mgr Emilia Majewska, prof. dr hab. Bogdan Ocieszak, prof. dr hab. Krzysztof Olczak, prof. dr hab. Wojciech Orawiec, dr hab. Elżbieta Pasierowska, prof. AM, kw. II st. Szymon Pawłowski, prof. AM, prof. dr hab. Anna Prabucka-Firlej, st. wykł. Ewa Raatz, prof. dr hab. Józef Raatz, prof. dr hab. Elżbieta Rosińska, prof. dr hab. Tadeusz Samerek, prof. dr hab. Małgorzata Skotnicka, dr Marian Stefanowicz, dr Mirosława Sumlińska, mgr Bożena Szull-Talar, dr hab. Grzegorz Wieczorek, prof. AM, dr hab. Andrzej Wojciechowski, prof. AM, dr hab. Paweł Zagańczyk, 2/4320/11968
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

a/ nabycie umiejętności wspólnego prowadzenia przebiegu utworu muzycznego w czasie

b/ nabycie umiejętności słyszenia równocześnie siebie i partnerów

c/ umiejętność kształtowania jednakowej artykulacji niezależnie od rodzaju instrumentów i ich możliwości

d/ wykorzystanie umiejętności analizy dzieła muzycznego do realizacji swojego miejsca w partyturze utworu

e/ wdrożenie umiejętności samodzielnej pracy zespołowej nad nowo poznawanymi utworami

metody dydaktyczne

Lekcje z grupą studentów tworzących określony zespół kameralny, w oparciu o program uwzględniający zasadę stopniowania trudności, umiejętności członków zespołu i cechy ich osobowości. Udział w występach publicznych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin na zakończenie każdego semestru

Wymagania egzaminacyjne: wykonanie całej cyklicznej formy kameralnej (np. tria, kwartetu), lub kilku utworów (minimum 20 minut).

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
630.003.0ćwiczeniaegzamindr Mirosław Adrjanczyk, dr hab. Bogna Czerwińska-Szymula, dr Monika Dżuła-Radkiewicz, dr hab. Błażej Goliński, mgr Tadeusz Kassak, dr hab. Paweł Kukliński, prof. AM, dr hab. Robert Kwiatkowski, prof. dr hab. Jadwiga Lewczuk, mgr Emilia Majewska, prof. dr hab. Bogdan Ocieszak, prof. dr hab. Krzysztof Olczak, prof. dr hab. Wojciech Orawiec, dr hab. Elżbieta Pasierowska, prof. AM, prof. zw. Jan Paterek, kw. II st. Szymon Pawłowski, prof. AM, prof. dr hab. Anna Prabucka-Firlej, prof. dr hab. Józef Raatz, prof. dr hab. Elżbieta Rosińska, prof. dr hab. Tadeusz Samerek, prof. dr hab. Małgorzata Skotnicka, dr Marian Stefanowicz, dr Mirosława Sumlińska, mgr Bożena Szull-Talar, dr hab. Grzegorz Wieczorek, prof. AM, dr hab. Andrzej Wojciechowski, prof. AM, dr hab. Paweł Zagańczyk, 2/4320/11969
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

a/ nabycie umiejętności wspólnego prowadzenia przebiegu utworu muzycznego w czasie

b/ nabycie umiejętności słyszenia równocześnie siebie i partnerów

c/ umiejętność kształtowania jednakowej artykulacji niezależnie od rodzaju instrumentów i ich możliwości

d/ wykorzystanie umiejętności analizy dzieła muzycznego do realizacji swojego miejsca w partyturze utworu

e/ wdrożenie umiejętności samodzielnej pracy zespołowej nad nowo poznawanymi utworami

metody dydaktyczne

Lekcje z grupą studentów tworzących określony zespół kameralny, w oparciu o program uwzględniający zasadę stopniowania trudności, umiejętności członków zespołu i cechy ich osobowości. Udział w występach publicznych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin na zakończenie każdego semestru

Wymagania egzaminacyjne: wykonanie całej cyklicznej formy kameralnej (np. tria, kwartetu), lub kilku utworów (minimum 20 minut).

wykonanie: www.ansta.pl