symbol | jezyk |
---|---|
4/4311 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Głównym założeniem jest kontynuacja rozwoju umiejętności potrzebnych do wykonywania kompozycji i improwizowania w stylistyce, która obowiązuje w muzyce jazzowej i rozrywkowej. Poszerzone spektrum poznawcze to repertuar składający się ze standardów jazzowych oraz standardów muzyki rozrywkowej o zaawansowanym stopniu trudności.
Wzbogacenie świadomości własnego warsztatu artystycznego, o problematykę związaną z przekazywaniem nabytej wiedzy i umiejętności, w zakresie gry na instrumencie, podczas prowadzonej dzałalności pedagogicznej.
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Umiejętność czytania zapisu nutowego a'vista. Znajomość harmonii jazzowej w stopniu zaawansowanym. Poszerzanie nstrumentarium pozwalające na pracę nad indywidualnym brzemieniem. Znajomość publikacji na temat harmonii jazzowej i technik improwizatorskich. Znajomość aktualnych wydawnictw płytowych szeroko pojętej muzyki jazzowej. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
1.Historia jazzu 2.Kształcenie słuchu 3.Zespoły instrumentalne 4.Kompozycja i aranżacja 5.Fortepian 7.Uczestniczenie w warsztatach instrumentalnych 8.Uczestniczenie w seminariach dokształcających 9.Uczęszczanie na pokazy mistrzowskie
| |
bibliografia podstawowa | |
Nicolas Slonimsky - Thesaurus of scales and melodic patterns Andy Jaffe - Jazz Harmony Wayne Kranz - Improviser's O's Jerry Bergonzi - Hexatonic's | |
bibliografia uzupełniająca | |
Sammy Nestico - The Complete Arranger Mark E Boling - The Jazz Theory Workbook Bill Dobbins - Jazz Arranging And Composing | |
efekty kształcenia - wiedza | |
Absolwent operuje szeroką wiedzą na temat repertuaru oraz technik improwizatorskich, niezbędną dla trębacza jazzowego, umożliwiającą mu wykonywanie utworów i improwizację w różnych kontekstach pracy artystycznej. Zna i definiuje różnorodne trendy stylistyczne typowe dla muzyki jazzowej a także stylistyk pokrewnych np. bluesa,funku oraz kierunków rozwoju współczesnej muzyki rozrywkowej. Wie jak rozpoznawać i definiować problemy warsztatowo - stylistyczne. Zna sposoby przekazywania nabytych doświadczeń służące doskonaleniu umiejętności samodzielnej wypowiedzi artystycznej. Zna metody etapowego wdrażania poszczególnych treści kształcenia, wie jak skonstruować całościowo harmonogram indywidualnej pracy dydaktycznej. | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Absolwent jest zdolny do pracy, jako profesjonalny trębacz jazzowy i band leader oraz do twórczego funkcjonowania w różnych formach zespołowych, posiada umiejętność współdziałania z innymi artystami w różnego typu zespołach oraz w ramach innych wspólnych prac i projektów, także o charakterze multidyscyplinarnym. Potrafi podjąć rolę wiodącą w zespołach jazzowych i popowych. Umie tworzyć, realizować i wyrażać własne koncepcje artystyczne, związane ze charakterystyką gry na trąbce w kontekście stylistyki jazzowy. Posiada umiejętność szybkiego odczytania i opanowania pamięciowego utworów, ze świadomym zastosowaniem różnych typów pamięci muzycznej. Posiada umiejętność dogłębnego rozumienia i kontrolowania struktur rytmicznych, metrorytmicznych oraz aspektów artykulacji, frazowania, time'ingu, struktur harmonicznych w opracowywanych utworach. Absolwent posiada umiejętność swobodnego kształtowania muzyki w sposób umożliwiający odejście od zapisanego tekstu nutowego. Jako trębacz jazzowy potrafi sprawnie stosować zaawansowane techniki improwizatorskie typowe dla muzyki jazzowej oraz muzyki popowej. Potrafi transponować przebiegi melodyczno harmoniczne. Świadomie stosuje techniki pozwalające panować nad objawami stresu oraz zna sposoby i techniki motywacyjne pracy w zespole artystycznym. Potrafi w sposób teoretyczny i praktyczny przekazać nabyte podczas studiów doświadczenia z zakresu wzbogacania umiejętności wykonawczych. Potrafi uzasadnić przekazywane treści kształcenia i metody pracy, w oparciu o kompetencje zdobyte podczas zajęć, oraz obserwacje z zakresu praktyk pedagogicznych. | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Absolwent świadomy jest odpowiedzialnościa za własne przygotowanie do pracy trębacza jazzowego, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać. Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata, jako jego współtwórca. Absolwent potrafi zaplanować i przeprowadzić własny projekt muzyczny obejmujący skomponowanie utworów, stworzenie zespołu, przeprowadzenie prób, nagrania i realizację zamierzeń koncertowych. Jest trębaczem jazzowym w pełni przygotowanym do wykonywania zawodu. Świadomie planuje ścieżkę kariery zawodowej na podstawie zdobytych na studiach umiejętności i wiedzy. Jako wykwalifikowany muzyk instrumentalista, wdraża i promuje wartości które są cenne w zakresie muzycznego wykonawstwa artystycznego. W swojej działalności pedagogicznej kształtuje wrażliwość muzyczną i poczucie estetyki. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 3.0 | ćwiczenia | egzamin | ad. dr Jerzy Małek, | 4/4311/11914 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Poznawanie sposobów tworzenia koncepcji melodyczno-harmonicznych w improwizacji: zestawy trzy- i czterodźwiękowe zawierające składniki diatoniczne i niediatoniczne. Czytanie utworów techniką a'vista: standardy jazzowe o zaawansowanej konstrukcji melodycznej i harmonicznej | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Praca indywidualna ze studentem nad elementami warsztatu improwizatorskiego i nad zastosowaniem technik improwizatorskich w programie złożonym ze standardów jazzowych. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Wykonanie utworów z uwzględnieniem elementów zawartych w treściach programowych. Kryteria oceny: ekspresja, indywidualne brzmienie, sprawność techniczna. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 6.0 | ćwiczenia | egzamin | ad. dr Jerzy Małek, | 4/4311/11913 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Poznawanie sposobów tworzenia koncepcji harmoniczno-melodycznych w improwizacji: zestawy pięcio- i sześciodźwiękowe zawierające składniki diatoniczne i niediatoniczne. Czytanie utworów techniką a'vista: standardy jazzowe o zaawansowanej konstrukcji melodycznej i harmonicznej | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Wykonanie utworów z uwzględnieniem elementów zawartych w treściach programowych. Kryteria oceny: ekspresja, indywidualne brzmienie, sprawność techniczna. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 6.0 | ćwiczenia | egzamin | ad. dr Jerzy Małek, | 4/4311/11912 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Poznawanie sposobów tworzenia koncepcji melodyczno-harmonicznych tworzących improwizację : zestawy sześcio- i siedmiodźwiękowe zawierające składniki diatoniczne i niediatoniczne. Czytanie utworów techniką a'vista: standardy jazzowe o zaawansowanej konstrukcji melodycznej i harmonicznej | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Praca indywidualna ze studentem nad elementami warsztatu improwizatorskiego i nad zastosowaniem technik improwizatorskich w programie złożonym ze standardów jazzowych. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Wykonanie utworów z uwzględnieniem elementów zawartych w treściach programowych. Kryteria oceny: ekspresja, indywidualne brzmienie, sprawność techniczna. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 18.0 | ćwiczenia | kolokwium | ad. dr Jerzy Małek, | 4/4311/11911 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Poznawanie sposobów tworzenia koncepcji melodyczno-harmonicznych w improwizacji: od ośmiu do dwunastu dżwięków zawierające składniki diatoniczne i niediatoniczne. Czytanie utworów techniką a'vista: standardy jazzowe o zaawansowanej konstrukcji melodycznej i harmonicznej Kontynuacja budowania warsztatu improwizatorskiego. Wykształcenie zalążków indywidualnego brzemienia instrumentalisty. Umiejętność odnalezienia się trębacza w roli solisty i kameralisty. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Praca indywidualna ze studentem nad elementami warsztatu improwizatorskiego i nad zastosowaniem technik improwizatorskich w programie złożonym ze standardów jazzowych. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Wykonanie utworów z uwzględnieniem elementów zawartych w treściach programowych. Kryteria oceny: ekspresja, indywidualne brzmienie, sprawność techniczna. |