Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Interpretacja piosenki

symboljezyk
4/4310polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Założeniem przedmiotu jest głębokie wniknięcie w tekst wykonywanego utworu, piosenki, standardu itp.Umiejętność posługiwania się różnorodnymi środkami wyrazu w zależności od stylu w jakim dany utwór jest wykonywany.Swobodne poruszanie się w różnych stylistykach ze szczególnym naciskiem na wysoki artystyczny poziom wykonawczy.Połączenie umiejętności technicznych -głosowych ze swobodą ciała i dostosowaniem jego ruchu do wykonywanych kompozycji.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Umiejętność analizowania tekstu i jego warstw , uwrażliwienie na słowo i umiejętność nadawania mu konkretnej barwy.Porównywanie różnych interpretacji tego samego utworu-umiejętność wnikliwej analizy.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Literatura muzyczna na płytach CD- przegląd różnych gatunków muzycznych w tym najistotniejszych-jazzowych , analiza środków wyrazu i swoistych interpretacji charakterystycznych dla danego gatunku.Analiza wierszy i tekstów piosenek (polskich i zagranicznych).

bibliografia podstawowa

Julian Tuwim - Wiersze

Wisława Szymborska - Wiersze

Wasowski-Przybora - Starsi Panowie Dwaj

Agnieszka Osiecka - tekstyróżne

wiersze polskich poetów przygotowane przez studentów

bibliografia uzupełniająca

Vocal Real Book - standardy jazzowe

Antonio Carlos Jobim - Jamey Abersold

Standards-Jamey Abersold

Ballads-Jamey Abersold

efekty kształcenia - wiedza

student posiada ogólną znajomość literatury muzycznej ze szczególną znajomością literatury jazzowej
student posiada znajomość podstawowego repertuaru szczególnie w zakresie muzyki jazzowej
student posiada znajomość budowy formalnej utworów w szczególności standardów jazzowych
student posiada wiedzę umożliwiającą docieranie do niezbędnych informacji (nuty, książki, internet)i ih interpretowanie we właściwy sposób
student posiada znajomość stylów muzycznych i związanych z nimi tradycji wykonawczych, szczególnie w muzyce jazzowej i pop
student posiada podstawową wiedzę z emisji głosu w mowie i śpiewie

efekty kształcenia - umiejętności

student potrafi trafnie zinterpretować tekst wykonywanego utworu
student jest świadomy wykorzystywania swej intuicji , emocjonalnoci i wyobraźni w zakresie ekspresji artystycznej
student dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do tworzenia koncepcji artystycznych w zakresie działań wokalno- instrumentalnych
student wykazuje zrozumienie wzajemnych relacji zachodzących pomiędzy rodzajem stosowanej ekspresji a komunikatem
student posiada umiejętność wykonywania reprezentatywnego repertuaru związanego ze specjalnością jazz i muzyka estradowa
student potrafi wysunąć wnioski z słuchania wykonań innych studentów
student posiada umiejętność nazwania charakterystycznych cech utworu

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

student potrafi konstruktywnie ocenić występ innego studenta , ze szczególnym poszanowaniem jego wrażliwości
student dyskutuje na temat tekstu literackiego i jego znaczenia
student angażuje się w projekty muzyczne pod kątem koncertów ze studentami całej specjalności
student chętnie podejmuje się współpracy z instrumentalistami tworząc własny repertuar
student jest wrazliwy na emocjonalną stronę interpretowanych utworów
student jest zorientowany we współczesnych trendach i gatunkach muzycznych
student docenia i akceptuje konstruktywne uwagi pedagoga i innych studentów oceniających jego prezentację

Semestry

Jazz i muzyka estradowa
Wokalistyka (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.003.0ćwiczeniazaliczeniemgr Elżbieta Goetel-Dąbkowska, 4/4310/11908
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Założeniem przedmiotu jest głębokie wniknięcie w tekst wykonywanego utworu, piosenki, standardu itp.Umiejętność posługiwania się różnorodnymi środkami wyrazu w zależności od stulu w jakim dany utwór jest wykonywany.Swobodne poruszanie się w różnych stylistykach ze szczególnym naciskiem na wysokia rtystyczny poziom wykonawczy.Połączenie umiejętności technicznych -głosowych ze swobodą ciała i dostosowaniem jego ruchu do wykonywanych kompozycji.

metody dydaktyczne

Przedmiot ma na celu pomoc w zrozumieniu prezentownego tekstu,znalezienie ciekawej interpretacji,poprzez dobór odpowiednich środkówwyrazu,poszukiwanie własnej osobowości scenicznej.Efektem sudiów jest coraz bardziej interesujące oryginalne podejście do wykonywanych utworów,odważne posługiwanie się warsztatem i panowanie nad ciałem podczas występu,a także umiejętność posługiwania się mikrofonem, świadomość sceny -światło, dźwięk.Przygotowanie koncertu,nagranie audio-video, analiza , dyskusja, wnioski.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia kursu jest przygotowywanie się do kolejnych zajęć na bieżąco, a także aktywne uczestnictwo w dyskusjach i efektywna praca nadzadanymi utworami.Warunkiem zaliczenia jest także obecność na zajęciach i kreatywna praca nad swoimi umiejętnościami.Głównym kryterium oceny jestpoziom wykonawczy i realizacja wskazówek , rozwój lub jego brak.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.003.0ćwiczeniazaliczeniemgr Elżbieta Goetel-Dąbkowska, 4/4310/11909
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Założeniem przedmiotu jest głębokie wniknięcie w tekst wykonywanego utworu, piosenki, standardu itp.Umiejętność posługiwania się różnorodnymi środkamiwyrazu w zależności od stulu w jakim dany utwór jest wykonywany.Swobodne poruszanie się w różnych stylistykach ze szczególnym naciskiem na wysokiartystyczny poziom wykonawczy.Połączenie umiejętności technicznych -głosowych ze swobodą ciała i dostosowaniem jego ruchu do wykonywanychkompozycji.

metody dydaktyczne

Uwrażliwianie na słowo poprzez czytanie i analizę tekstu , dyskusja.Prezentacja przygotowanego utworu przed grupą w formie scena-widzowie -dyskusja.Przykłady różnorodnych interpretacji tych samych kompozycji-dyskusja.Oglądanie fragmentów koncertów i filmów z udziałem wybitnych artystów- analiza ich interpretacji, dyskusja,wnioski.Słuchanie z płyt CD ineteresujących interpretacji wybranych artystów.Testy pisemne:moje wyobrażenie sceny,mój zespół, moja publiczność, mój repertuar,mój sukces-analiza ,dyskusja, wnioski.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia kursu jest przygotowywanie się do kolejnych zajęć na bieżąco, a także aktywne uczestnictwo w dyskusjach i efektywna praca nadzadanymi utworami.Warunkiem zaliczenia jest także obecność na zajęciach i kreatywna praca nad swoimi umiejętnościami.Głównym kryterium oceny jestpoziom wykonawczy i realizacja wskazówek , rozwój lub jego brak.

wykonanie: www.ansta.pl