Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Czytanie nut głosem

symboljezyk
4/4309polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Czytanie nut głosem przygotowuje studenta do biegłego rozczytywania a'vista linii melodycznej utworu wokalnego.

Celem nauczania przedmiotu jest rozwój umiejętności czytania nut głosem, analizy problemów wykonawczych, wrażliwości na intonację, umiejętności pracy w zespole wokalnym w zakresie ściśle związanym ze specyfiką działań zawodowych wykonywanych przez absolwentów. W bliższym spojrzeniu cele te dają się zdefiniować w sposób następujący: rozwijanie zdolności muzycznych i wrażliwości słuchowej, pamięci i wyobraźni muzycznej poprzez kształcenie sprawności słuchowych, głosowych i analitycznych, wykształcenie umiejętności analizy i odtworzenia zjawisk dźwiękowych,wykształcenie umiejętności biegłego czytania nut głosem w fakturze 1-4 głosowej wraz z korektą błędów dźwiękowych i intonacyjnych.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Ukończenie kursu kształcenia słuchu; znajomość metody cyfrowej; znajomość podstawowych skal i systemów muzycznych; rozpoznawanie wzrokowe struktur melodyczno-rytmicznych

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Kształcenie słuchu; chór; emisja głosu

bibliografia podstawowa

W. Anczykowska-Wysocka: Kształcenie wokalistów w czytaniu nut głosem. Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki Gdańsk 2004

J. Dzielska: Materiały pomocnicze do kształcenia słuchu z. 1 i 2. PWM Kraków 2008, 2010.

J. Dzielska, M. Kaszycki: Podręcznik do kształcenia słuchu. PWM Kraków 2010.

A. Kowalska-Pińczak: Kształcenie słyszenia linearnego od tonalności do atonalności. Akademia Muzyczna Gdańsk 2000.

J. K. Lasocki: Solfeż II. PWM Kraków 1991.

J. K. Lasocki: Z pieśnią. T. I, II, III,  IV. PWM Kraków 1979, 1964, 1977, 1967.

B. de Mezer, D. A. Wilczak: Materiały nie tylko do kształcenia słuchu. Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina Warszawa 2008.

M. Wacholc: Czytanie nut głosem1-3. PWM Kraków.

I. Targońska: Programowana metoda czytania nut głosem w systemie atonalnym. Akademia Muzyczna Warszawa 1989.

bibliografia uzupełniająca

F. Wesołowski: Materiały do nauki o skalach muzycznych. PWM Kraków 1997.

standardy z Real Books,

utwory z zasobów własnych

efekty kształcenia - wiedza

Student nazywa znane mu skale oraz odmiany gam; odnajduje we fragmentach wokalnych znane sobie struktury melodyczne i rytmiczne; identyfikuje systemy w podanym fragmencie muzycznym, identyfikuje problemy wykonawcze; wyjaśnia powstałe problemy wykonawcze

efekty kształcenia - umiejętności

Student planuje strategię czytania utworu oraz jego pamięciowego opanowania; przewiduje i weryfikuje problemy wykonawcze i intonacyjne; analizuje utwór pod kątem trudności wykonawczej i intonacyjnej; poddaje krytyce własne i inne wykonania
Student posiada umiejętność odczytania zapisu muzyki wokalnej w kluczu wiolinowym i basowym; student potrafi biegle i w pełni przekazywać materiał muzyczny i formę utworu; student posiada umiejętność rozumienia i kontrolowania struktury harmonicznej opracowywanych utworów; student opanował umiejętność wzrokowego rozpoznawania materiału muzycznego, zapamietywania go i operowania nim; Student potrafi dobrać repertuar rozwijający zdolności słuchowe dzieci i młodzieży

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Student jest przygotowany pod względem sluchowym i wokalnym do wykonywania zawodu; umie gromadzić, analizować i w świadomy sposób interpretować potrzebny repertuar do czytania nut głosem; posiada umiejętność organizacji pracy zespołowej w ramach realizacji wspólnych zadań wokalnych; w sposób świadomy i profesjonalny umie zaprezentować działalność artystyczną; student uczy się oceniać i rozwiązywać problemy związane z czystą intonacją w zespole; student wypracowuje własną metodę czytania nut głosem i opanowania pamięciowego utworu

Semestry

Jazz i muzyka estradowa
Wokalistyka (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.002.0ćwiczeniazaliczeniedr Monika Kaźmierczak, 4/4309/12857
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe: czytanie, analiza, korekta błędów tekstowych i intonacyjnych w przykładach muzycznych 1-3 głosowych (tonalnych).

Efekty kształcenia: czytanie a'vista i analiza utworów wokalnych ze szczególnym uwzględnieniem problemów intonacyjnych.

metody dydaktyczne

Ćwiczenia przy użyciu metody cyfrowej JJ Rousseau i jej modyfikacji opracowanej przez dr. A. Kowalską-Pińczak; analiza przygotowawcza ćwiczeń solfeżowych (1-3-głosowych) pod względem wykonawczym; czytanie a'vista; przygotowywanie ćwiczeń do śpiewania z graniem; analiza wykonań pod względem intonacji; korekta błędów wykonawczych; praca z kamertonem.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podstawą zaliczenia semestru jest pozytywne zaliczenie wszystkich ćwiczeń i frekwencja (50% oceny) oraz pozytywne zaliczenie kolokwium z czytania a'vista oraz wstępnej analizy utworu (50% oceny).

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.002.0ćwiczeniazaliczeniedr Monika Kaźmierczak, 4/4309/12856
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe: czytanie, analiza, korekta błędów tekstowych i intonacyjnych w przykładach muzycznych 1-2 głosowych (tonalnych).

Efekty kształcenia: czytanie a'vista i analiza utworów wokalnych ze szczególnym uwzględnieniem problemów intonacyjnych.

metody dydaktyczne

Ćwiczenia przy użyciu metody cyfrowej JJ Rousseau i jej modyfikacji opracowanej przez dr. A. Kowalską-Pińczak; analiza przygotowawcza ćwiczeń solfeżowych (1-3-głosowych) pod względem wykonawczym; czytanie a'vista; przygotowywanie ćwiczeń do śpiewania z graniem; analiza wykonań pod względem intonacji; korekta błędów wykonawczych; praca z kamertonem.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podstawą zaliczenia semestru jest pozytywne zaliczenie wszystkich ćwiczeń i frekwencja (50% oceny) oraz pozytywne zaliczenie kolokwium z czytania a'vista oraz wstępnej analizy utworu (50% oceny).

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
515.003.0ćwiczeniazaliczeniedr Monika Kaźmierczak, 4/4309/11907
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe: czytanie, analiza, korekta błędów tekstowych i intonacyjnych w przykładach muzycznych 1-3 głosowych (tonalnych i o rozszerzonej tonalności).

Efekty kształcenia: czytanie a'vista i analiza utworów wokalnych ze szczególnym uwzględnieniem problemów intonacyjnych, opracowanie własnej strategii uczenia się na pamięć.

metody dydaktyczne

Ćwiczenia przy użyciu metody cyfrowej JJ Rousseau i jej modyfikacji opracowanej przez dr. A. Kowalską-Pińczak; analiza przygotowawcza ćwiczeń solfeżowych (1-4-głosowych) pod względem wykonawczym; czytanie a'vista; przygotowywanie ćwiczeń do śpiewania z graniem; analiza wykonań pod względem intonacji; korekta błędów wykonawczych; praca z kamertonem; opracowywanie strategii pamięciowego opanowania utworu.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podstawą zaliczenia semestru jest pozytywne zaliczenie wszystkich ćwiczeń i frekwencja (50% oceny) oraz pozytywne zaliczenie kolokwium z czytania a'vista oraz wstępnej analizy utworu (50% oceny).

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
615.003.0ćwiczeniakolokwiumdr Monika Kaźmierczak, 4/4309/11906
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe: czytanie, analiza, korekta błędów tekstowych i intonacyjnych w przykładach muzycznych 1-4 głosowych (tonalnych, o rozszerzonej tonalności i atonalnych).

Efekty kształcenia: czytanie a'vista i analiza utworów wokalnych ze szczególnym uwzględnieniem problemów intonacyjnych, umiejętność prostego akompaniowania do standardów jazzowych.

metody dydaktyczne

Ćwiczenia przy użyciu metody cyfrowej JJ Rousseau i jej modyfikacji opracowanej przez dr. A. Kowalską-Pińczak; analiza przygotowawcza ćwiczeń solfeżowych (1-4-głosowych) pod względem wykonawczym; czytanie a'vista; przygotowywanie ćwiczeń do śpiewania z graniem; analiza wykonań pod względem intonacji; korekta błędów wykonawczych; praca z kamertonem; przygotowywanie pamięciowe ćwiczeń na zajęciach; przygotowywanie akompaniamentu własnego do standardów jazzowych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podstawą zaliczenia semestru jest pozytywne zaliczenie wszystkich ćwiczeń i frekwencja (50% oceny) oraz pozytywne zaliczenie kolokwium z czytania a'vista oraz wstępnej analizy utworu (50% oceny).

wykonanie: www.ansta.pl