symbol | jezyk |
---|---|
4/4309 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Czytanie nut głosem przygotowuje studenta do biegłego rozczytywania a'vista linii melodycznej utworu wokalnego. Celem nauczania przedmiotu jest rozwój umiejętności czytania nut głosem, analizy problemów wykonawczych, wrażliwości na intonację, umiejętności pracy w zespole wokalnym w zakresie ściśle związanym ze specyfiką działań zawodowych wykonywanych przez absolwentów. W bliższym spojrzeniu cele te dają się zdefiniować w sposób następujący: rozwijanie zdolności muzycznych i wrażliwości słuchowej, pamięci i wyobraźni muzycznej poprzez kształcenie sprawności słuchowych, głosowych i analitycznych, wykształcenie umiejętności analizy i odtworzenia zjawisk dźwiękowych,wykształcenie umiejętności biegłego czytania nut głosem w fakturze 1-4 głosowej wraz z korektą błędów dźwiękowych i intonacyjnych. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Ukończenie kursu kształcenia słuchu; znajomość metody cyfrowej; znajomość podstawowych skal i systemów muzycznych; rozpoznawanie wzrokowe struktur melodyczno-rytmicznych | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Kształcenie słuchu; chór; emisja głosu | |
bibliografia podstawowa | |
W. Anczykowska-Wysocka: Kształcenie wokalistów w czytaniu nut głosem. Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki Gdańsk 2004 J. Dzielska: Materiały pomocnicze do kształcenia słuchu z. 1 i 2. PWM Kraków 2008, 2010. J. Dzielska, M. Kaszycki: Podręcznik do kształcenia słuchu. PWM Kraków 2010. A. Kowalska-Pińczak: Kształcenie słyszenia linearnego od tonalności do atonalności. Akademia Muzyczna Gdańsk 2000. J. K. Lasocki: Solfeż II. PWM Kraków 1991. J. K. Lasocki: Z pieśnią. T. I, II, III, IV. PWM Kraków 1979, 1964, 1977, 1967. B. de Mezer, D. A. Wilczak: Materiały nie tylko do kształcenia słuchu. Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina Warszawa 2008. M. Wacholc: Czytanie nut głosem1-3. PWM Kraków. I. Targońska: Programowana metoda czytania nut głosem w systemie atonalnym. Akademia Muzyczna Warszawa 1989. | |
bibliografia uzupełniająca | |
F. Wesołowski: Materiały do nauki o skalach muzycznych. PWM Kraków 1997. standardy z Real Books, utwory z zasobów własnych | |
efekty kształcenia - wiedza | |
Student nazywa znane mu skale oraz odmiany gam; odnajduje we fragmentach wokalnych znane sobie struktury melodyczne i rytmiczne; identyfikuje systemy w podanym fragmencie muzycznym, identyfikuje problemy wykonawcze; wyjaśnia powstałe problemy wykonawcze | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Student planuje strategię czytania utworu oraz jego pamięciowego opanowania; przewiduje i weryfikuje problemy wykonawcze i intonacyjne; analizuje utwór pod kątem trudności wykonawczej i intonacyjnej; poddaje krytyce własne i inne wykonania | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Student jest przygotowany pod względem sluchowym i wokalnym do wykonywania zawodu; umie gromadzić, analizować i w świadomy sposób interpretować potrzebny repertuar do czytania nut głosem; posiada umiejętność organizacji pracy zespołowej w ramach realizacji wspólnych zadań wokalnych; w sposób świadomy i profesjonalny umie zaprezentować działalność artystyczną; student uczy się oceniać i rozwiązywać problemy związane z czystą intonacją w zespole; student wypracowuje własną metodę czytania nut głosem i opanowania pamięciowego utworu |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 15.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr Monika Kaźmierczak, | 4/4309/12857 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Treści programowe: czytanie, analiza, korekta błędów tekstowych i intonacyjnych w przykładach muzycznych 1-3 głosowych (tonalnych). Efekty kształcenia: czytanie a'vista i analiza utworów wokalnych ze szczególnym uwzględnieniem problemów intonacyjnych. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Ćwiczenia przy użyciu metody cyfrowej JJ Rousseau i jej modyfikacji opracowanej przez dr. A. Kowalską-Pińczak; analiza przygotowawcza ćwiczeń solfeżowych (1-3-głosowych) pod względem wykonawczym; czytanie a'vista; przygotowywanie ćwiczeń do śpiewania z graniem; analiza wykonań pod względem intonacji; korekta błędów wykonawczych; praca z kamertonem. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Podstawą zaliczenia semestru jest pozytywne zaliczenie wszystkich ćwiczeń i frekwencja (50% oceny) oraz pozytywne zaliczenie kolokwium z czytania a'vista oraz wstępnej analizy utworu (50% oceny). |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 15.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr Monika Kaźmierczak, | 4/4309/12856 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Treści programowe: czytanie, analiza, korekta błędów tekstowych i intonacyjnych w przykładach muzycznych 1-2 głosowych (tonalnych). Efekty kształcenia: czytanie a'vista i analiza utworów wokalnych ze szczególnym uwzględnieniem problemów intonacyjnych. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Ćwiczenia przy użyciu metody cyfrowej JJ Rousseau i jej modyfikacji opracowanej przez dr. A. Kowalską-Pińczak; analiza przygotowawcza ćwiczeń solfeżowych (1-3-głosowych) pod względem wykonawczym; czytanie a'vista; przygotowywanie ćwiczeń do śpiewania z graniem; analiza wykonań pod względem intonacji; korekta błędów wykonawczych; praca z kamertonem. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Podstawą zaliczenia semestru jest pozytywne zaliczenie wszystkich ćwiczeń i frekwencja (50% oceny) oraz pozytywne zaliczenie kolokwium z czytania a'vista oraz wstępnej analizy utworu (50% oceny). |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 15.00 | 3.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr Monika Kaźmierczak, | 4/4309/11907 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Treści programowe: czytanie, analiza, korekta błędów tekstowych i intonacyjnych w przykładach muzycznych 1-3 głosowych (tonalnych i o rozszerzonej tonalności). Efekty kształcenia: czytanie a'vista i analiza utworów wokalnych ze szczególnym uwzględnieniem problemów intonacyjnych, opracowanie własnej strategii uczenia się na pamięć. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Ćwiczenia przy użyciu metody cyfrowej JJ Rousseau i jej modyfikacji opracowanej przez dr. A. Kowalską-Pińczak; analiza przygotowawcza ćwiczeń solfeżowych (1-4-głosowych) pod względem wykonawczym; czytanie a'vista; przygotowywanie ćwiczeń do śpiewania z graniem; analiza wykonań pod względem intonacji; korekta błędów wykonawczych; praca z kamertonem; opracowywanie strategii pamięciowego opanowania utworu. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Podstawą zaliczenia semestru jest pozytywne zaliczenie wszystkich ćwiczeń i frekwencja (50% oceny) oraz pozytywne zaliczenie kolokwium z czytania a'vista oraz wstępnej analizy utworu (50% oceny). |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 15.00 | 3.0 | ćwiczenia | kolokwium | dr Monika Kaźmierczak, | 4/4309/11906 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Treści programowe: czytanie, analiza, korekta błędów tekstowych i intonacyjnych w przykładach muzycznych 1-4 głosowych (tonalnych, o rozszerzonej tonalności i atonalnych). Efekty kształcenia: czytanie a'vista i analiza utworów wokalnych ze szczególnym uwzględnieniem problemów intonacyjnych, umiejętność prostego akompaniowania do standardów jazzowych. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Ćwiczenia przy użyciu metody cyfrowej JJ Rousseau i jej modyfikacji opracowanej przez dr. A. Kowalską-Pińczak; analiza przygotowawcza ćwiczeń solfeżowych (1-4-głosowych) pod względem wykonawczym; czytanie a'vista; przygotowywanie ćwiczeń do śpiewania z graniem; analiza wykonań pod względem intonacji; korekta błędów wykonawczych; praca z kamertonem; przygotowywanie pamięciowe ćwiczeń na zajęciach; przygotowywanie akompaniamentu własnego do standardów jazzowych. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Podstawą zaliczenia semestru jest pozytywne zaliczenie wszystkich ćwiczeń i frekwencja (50% oceny) oraz pozytywne zaliczenie kolokwium z czytania a'vista oraz wstępnej analizy utworu (50% oceny). |