Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Propedeutyka kompozycji i aranżacji

symboljezyk
4/4292
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem przedmiotu jest nabycie umiejętności samodzielnej praktyki twórczej z wykorzystaniem wiedzy w zakresie technik kompozytorskich, stylów muzycznych, instrumentacji, form muzycznych. Praktyka ta dotyczy zarówno dziedziny komponowania, tworzenia opracowań i aranżacji na dowolną obsadę instrumentalną, wokalno-instrumentalną w różnorodnych stylistykach – od muzyki klasycznej do popularnej i rozrywkowej.

Podczas jednego semestru student zrealizuje szereg ćwiczeń związanych zarówno z kompozycją jak i aranżacją poprzedzone analizami partytur, dyskusjami teoretyczno-analitycznymi prowadzącego przedmiot.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Posiada wiedzę z zakresu harmonii, form muzycznych, instrumentoznawstwa, podstawową umiejętność gry na fortepianie, prezentuje postawę tworzenia i rozwijania pomysłów muzycznych.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Fortepian, zasady muzyki,  kontrapunkt, formy muzyczne, literatura muzyczna, historia muzyki.

bibliografia podstawowa

J. M. Chomiński, Formy muzyczne t. 1 Małe formy instrumentalne, Kraków 1983
Z. Ciechan, Aranżacja,Warszawa 1970
T. A. Zieliński , Problemy harmoniki nowoczesnej, PWM, Kraków 1983
T. A. Zieliński, Style, kierunki i twórcy XX wieku, Warszawa 1980
B. Schaeffer, Kompozytorzy XX wieku, Warszawa 1980
W. Rudziński, Nauka o rytmie myzycznym, cz. I i II, PWM, Kraków 1987
W. Kotoński, Instrumenty perkusyjne we współczesnej orkiestrze, Kraków 1981
J. Pawłowski, Podstawy instrumentacji, t. 1-2, Kraków 1980
Partytury dostępne w bibliotece Akademii Muzycznej w Gdańsku.

bibliografia uzupełniająca

M. Drobner, Instrumentoznawstwo i akustyka, Kraków 1980
K. Guzowski, Podstawowe zagadnienia instrumentacji, AM Gdańsk, 1986

efekty kształcenia - wiedza

- student posiada gruntowną wiedzę dotyczącą podstawowych elementów warsztatu kompozytorskiego,
- potrafi samodzielnie skomponować utwór przy pomocy doboru odpowiednich środków kompozytorskich,
- posiada znajomość ogólnego repertuaru i związanych z nim tradycji wykonawczych,
- posiada gruntowną wiedzę dotyczącą elementów i kształtowania dzieła muzycznego w wymiarze funkcjonalnym i artystycznym,
- definiuje podstawowe pojęcia muzyczne dotyczące kompozycji i aranżacji,
- zna podstawowe style i kierunki w muzyce oraz cechy warsztatu kompozytorskiego najwybitniejszych twórców różnych epok,
- w tworzeniu kompozycji muzycznych posługuje się zdobytą wiedzą w zakresie instrumentacji, kontrapunktu, harmonii i form muzycznych.

efekty kształcenia - umiejętności

- student posiada wysoko rozwiniętą osobowość artystyczną umożliwiającą tworzenie, realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych,
- kontynuuje i rozwija umiejętności nabyte na studiach I stopnia, poprzez indywidualne studia utrzymuje i poszerza swoje zdolności do tworzenia, realizowania i wyrażania własnych koncepcji artystycznych poprzez tworzenie opracowań i aranżacji muzycznych,
- posiada umiejętność dogłębnego rozumienia i kontrolowania struktur rytmicznych, metrorytmicznych, aspektów dotyczących schematów metrum ruchowego,
- posiada umiejętność aplikatury, smyczkowania, pedalizacji, frazowania opracowywanych utworów,
- posiada umiejętność swobodnego kształtowania muzyki w sposób umożliwiający odejście od zapisanego tekstu nutowego,
- dyskutuje nad zastosowanymi środkami techniki kompozytorskiej w wybranych utworach na podstawie analizy słuchowej i oglądu partytury,
- podczas realizacji własnych koncepcji artystycznych wykazuje się umiejętnością świadomego zastosowania wiedzy dotyczącej elementów dzieła muzycznego i obowiązujących wzorców formalnych, a także możliwości wykonawczych zespołów artystycznych.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- jest w pełni kompetentnym i samodzielnym artystą i pedagogiem, zdolnym do świadomego integrowania zdobytej wiedzy w obrębie specjalności oraz w ramach innych szeroko pojętych działań kulturalno-twórczo-oświatowych,
- posiada umiejętność prezentowania wyników własnych prac twórczych przy zastosowaniu odpowiedniego oprogramowania muzycznego
- wykazuje umiejętność samooceny własnych działań artystycznych i jest zdolny do konstruktywnej krytyki w stosunku do innych osób
- jest zdolny do efektywnego wykorzystania swojej wiedzy, wyobraźni, intuicji i zdolności kreatywnego myślenia do rozwiązywania problemów
- ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata jako jego współtwórca,
- posiada umiejętność krytycznej oceny własnych działań twórczych i artystycznych oraz potrafi poddać takiej ocenie inne przedsięwzięcia z zakresu kultury, sztuki i innych dziedziń działalności artystycznej.

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Dyrygentura chóralna (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.003.0ćwiczeniazaliczeniemgr Anna Rocławska-Musiałczyk, dr hab. Beata Wróblewska, 4/4292/11888
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Wyjaśnienie pojęć: kompozycja, aranżacja, instrumentacja, transkrypcja, intawolacja, 
intabulacja, parfraza.
2. Przeprowadzenie analizy elementów dzieła muzycznego na krótkich utworów (piosenek 
szkolnych i młodzieżowych).
3. Analiza form dwu- i trzyczęściowych, ronda i wariacji.
4. Aranżowanie jednogłosowych kolęd na 2-, 3- lub 4-gł. chór a cappella na głosy równe lub 
mieszane (rozmieszczenie akcentów słownych, fraza literacka a muzyczna). 
5. Rozwijanie zdolności posługiwania się różnorodnymi fakturami (faktura homofoniczna, 
polifoniczna, homofonizująca i polifonizująca). Przeniesienie krótkiego utworu na głos z 
fortepianem na układ 2- i 3- oraz na 4-głosowy chór mieszany. 
6. Poznanie języka muzycznego (różnych epok i stylów), jako podstawy do samodzielnego 
tworzenia kompozycji oraz aranżacji.
7. Tworzenie „Ilustracji muzycznej” z wykorzystaniem niekonwecjonalnych sposobów 
wydobycia dźwięku – cykl miniatur z uwzględnieniem instrumentarium Orff'a.
8. Główne kierunki i techniki kompozytorskie XX i XXI wieku. 
9. Aranżowanie utworów reprezentujących dowolne style muzyczne (muzyka klasyczna, 
muzyka popularna, rozrywkowa z elementami jazzu).

metody dydaktyczne

Metody nauczania oparte są na wykładach, ćwiczeniach obejmujących prezentację prac 
wykonanych przez studenta (w formie zapisu, nagrania bądź symulacji), analizach poszczególnych 
elementów kompozycji (tj. języka dźwiękowego, faktury, techniki, formy, estetyki), słuchaniu i 
omówieniu wybranych dzieł muzyki XX i XXI wieku, dyskusji na tematy związane z zakresem
zainteresowań twórczych studenta, przegląd kompozytorskich nowości z kraju i zagranicy.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie przedmiotu na podstawie przedstawionych przez studenta kompozycji i aranżacji,
frekwencji, systematyczności i kreatywności. 
Ilość utworów jest uzależniona od wielkości aparatu wykonawczego i czasu ich trwania. Po 
semestrze student jest zobowiązany do prezentacji jednego z napisanych utworów na koncercie 
publicznym w Akademii Muzycznej lub innej placówce kulturalno-oświatowej.

wykonanie: www.ansta.pl