Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Zespołowa emisja głosu

symboljezyk
4/4285
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Przedmiot realizowany jest indywidualnie na trzecim roku studiów licencjackich specjalności "dyrygentura chóralna" w wymiarze 30 godzin.

  • Rozwijanie umiejętności prawidłowego posługiwania się głosem w śpiewie i mowie.
  • Doskonalenie techniki wokalnej.
  • Rozwijanie umiejętności metodycznego nauczania emisji głosu w pracy w szkołach, na lekcji śpiewu i muzyki, w pracy z zespołami chóralnymi o różnych składach, metody pracy nad techniką wokalną
  • Rozwijanie i kształtowanie artystycznej wrażliwości na różnorodność i jakość brzmienia głosu w zespole wokalnym.

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Wymagania wstępne:

  • Brak przeciwskazań foniatrycznych do pracy głosem
  • Brak wad wymowy (ew. nieznaczne wady wymowy możliwe do skorygowania w trakcie kursu)

Wymagania dodatkowe:

  • Podstawowe predyspozycje wokalne
  • Poprawna intonacja głosu
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Przedmiot poprzedzony jest w programach studiów  zajęciami emisji głosu indywidualnej w wymiarze 4 semestrów po 15 godzin - łącznie 60 godzin oraz 2 semestrami emisji głosu z metodyką nauczania. 

bibliografia podstawowa

WYKAZ REPERTUARU PODSTAWOWEGO

  1. S.Wiechowicz - Antologia muzyki renesansu
  2. W. Sołtysik - Kanony - antologia
  3. W. Sołtysik - Przysłowia w kanonach
  4. L. Laprus - 16 kanonów nie kończących się
  5. W.A. Mozart - Kanony
  6. J. Haydn - Kanony
  7. F. Jöde - Der Kanon
  8. H. Jaskulsky - Das Kanonbuch
  9. A. Koszewski - Zaklęcia
  10. A. Koszewski - Barwy tęczy
  11. J. Lasocki - Z pieśnią
  12. Duety wokalne: G. B. Pergolesi, W. A. Mozart, F. Mendelssohn-Bartholdy, R. Schumann, J. Brahms, St. Moniuszko, P. Czajkowski, M. Glinka 

 

BIBLIOGRAFIA PODSTAWOWA:

  1. Górski Henryk: Zbiór ćwiczeń z emisji głosu, Poznań 2001.
  2. Łukaszewski Leon: Pielęgnacja, kształcenie i rozwijanie głosu dziecka, Warszawa 2009.
  3. Martienssen-Lohmann Fr.: Kształcenie głosu śpiewaka, Kraków 1953.
  4. Oddychanie w śpiewie i grze na instrumentach dętych. Prace specjalne 22, Gdańsk 1980.
  5. Sobierajska Halina: Uczymy się śpiewać, Wa-wa 1986.
  6. Tarasiewicz Bogumiła: Mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2005.
  7. Wojtyński Czesław: Emisja głosu, Wa-wa 1977.
  8. Zielińska Halina: Emisja głosu, Lublin 2001.
bibliografia uzupełniająca
  1. Klajman Stanisław: Higiena głosu, Gdańsk 1990.
  2. Pawłowski Zygmunt: Foniatryczna diagnostyka wykonawstwa emisji głosu śpiewaczego i mówionego, Kraków 2005
  3. Mitrinowicz-Modrzejewska A.: Akustyka psychofizjologiczna w medycynie, Wa-wa 1974.
  4. Pruszewicz A. (red.): Foniatria kliniczna, Wa-wa 1992

 

    efekty kształcenia - wiedza

    student posiada wiedzę związaną z funkcjonowaniem aparatu głosowego i oddechowego
    student zna wzorcową literaturę wokalną dotyczącą problematyki emisji głosu, w tym szczególnie z uwzględnieniem podstaw wielogłosowości repertuaru zespołów szkolnych i pozaszkolnych zgodnie z realizowaną specjalnością
    student zna specyfikę zapisu partii wokalnej (śpiew sylabiczny, melizmatyczny, ozdobniki)
    student zna prawidłowości zachowania higieny głosu w mowie i śpiewie
    student zna specyfikę prowadzenia zespołu wokalnego

    efekty kształcenia - umiejętności

    student potrafi określić rodzaj głosu u siebie i innych (określenie zakresu skali, progów głosowych, rejestrów)
    student potrafi przeprowdzić rozgrzewkę wokalną w oparciu o prawidłową pracę narządów biorących udział w fonacji (indywidualnie i w grupie - zespole śpiewaczym)
    student potrafi rozczytać materiał nutowy prawidłowo pod względem elementów melodyki, rytmiki, artykulacji i frazowania, także w układzie wielogłosowym ze świadomością zachowania intonacji i proporcji brzmienia
    student potrafi przygotować i zaprezentować publiczny koncert w oparciu o opracowany repertuar wokalny, także z ewentualnie prowadzonym zespołem

    efekty kształcenia - kompetencje społeczne

    student zna wagę właściwego posługiwania sie głosem w mowie i śpiewie jako głównej dyspozycji społecznej w komunikowaniu się z otoczeniem
    student ocenia, analizuje i rozwiązuje problemy występujące na polu emisji głosu, szczególnie w odniesieniu do profilaktyki narządów mowy i słuchu
    student wypracowuje własną wizję/misję pracy jako świadomy nauczyciel odpowiedzialny za propagowanie kultury słowa i śpiewu w różnych formach artystycznych

    Semestry

    Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
    Rytmika (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

    semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
    115.002.0ćwiczeniazaliczenieprof. dr hab. Monika Fedyk-Klimaszewska, dr hab. Liliana Górska, dr Teresa Pabjańczyk, 4/4285/11877
    treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

    Ćwiczenia rozwijające prawidłowe działanie narządu głosu w mowie i śpiewie; oddychanie - ćwiczenia oddechowe; fonacja - ćwiczenia fonacyjne; artykulacja - ćwiczenia artykulacyjne; rezonans - ćwiczenia prowadzące do wyrównania rejestrów głosu; metody pracy nad techniką wokalną solową i zespołową; higiena głosu; problematyka patologii głosu;ćwiczenia emisji głosu w zespole wokalnym - duety, tercety, kwartety, ćwiczenia wokalne kształtujące wyrównanie brzmienia dźwięku w kameralnym zespole wokalnym, uwrażliwienie studenta na jakość barwy i estetykę brzmienia głosu w śpiewie zespołowym - ćwiczenia. 

    metody dydaktyczne

    Ćwiczenia, prezentacja, konwersatorium, koncert

    warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

    Zaliczenie na ocenę przez pedagoga prowadzącego na podstawie frekwencji oraz stopnia realizacji treści programowych.

    semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
    215.002.0ćwiczeniazaliczenieprof. dr hab. Monika Fedyk-Klimaszewska, dr hab. Liliana Górska, dr Teresa Pabjańczyk, 4/4285/11878
    treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

    Kontynuacja ćwiczeń rozwijających prawidłowe działanie narządu głosu w mowie i śpiewie; oddychanie - ćwiczenia oddechowe; fonacja - ćwiczenia fonacyjne; artykulacja - ćwiczenia artykulacyjne; rezonans - ćwiczenia prowadzące do wyrównania rejestrów głosu; poszerzanie skali głosu, poszerzanie wiedzy na temat metodyki pracy nad techniką wokalną solową i zespołową z zachowaniem higieny głosu; ćwiczenia emisji głosu w zespole wokalnym - duety, tercety, kwartety, ćwiczenia wokalne kształtujące wyrównanie brzmienia dźwięku w kameralnym zespole wokalnym, uwrażliwienie studenta na jakość barwy i estetykę brzmienia głosu w śpiewie zespołowym - ćwiczenia.

    metody dydaktyczne

    Ćwiczenia, prezentacja, konwersatorium, koncert

    warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

    Prezentacja przed pedagogiem prowadzącym kanonu wykonanego zespołowo lub duetu, tercetu, kwartetu, bądź fragmentu utworu chóralnego (w kameralnej obsadzie), w zależności od możliwości doboru składu zespołu wokalnego. 

    wykonanie: www.ansta.pl