Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Dydaktyka rytmiki szkoły muzycznej II stopnia

symboljezyk
4/4283
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu
  • Poznanie teoretycznych podstaw metody Emila Jaques-Dalcroze’a  w odniesieniu do prowadzenia zajęć w Szkole Muzycznej II st.
  • Poznanie podstaw praktycznych umiejętności prowadzenia rytmiki w Szkole Muzycznej II st. na wydziale rytmiki oraz śpiewu solowego
  • Poznanie zakresu materiału przedmiotów zawodowych na wydziale rytmiki w Szkole Muzycznej II st.
  • Poznanie różnych form i metod prowadzenia rytmiki w odniesieniu do zajęć w Szkole Muzycznej II st.
  • Poznanie zagadnień właściwości rozwoju psychofizycznego wieku dorastania
  • Wyrabianie twórczej, świadomej postawy w realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych
  • Pogłębianie zainteresowań pedagogiką muzyczną
  • Rozwijanie zamiłowania do upowszechniania kultury muzycznej wśród młodzieży i dorosłych
  • Wyrabianie postawy gotowości do dalszej samodzielnej pracy nad doskonaleniem umiejętności zawodowych
  • Poznanie specyfiki zajęć rytmiki w Szkole Muzycznej II st. na wydziale śpiewu solowego
  • Zgłębienie zagadnień roli improwizacji fortepianowej na zajęciach rytmiki
  • Poznanie specyfiki prowadzenia zajęć rytmiki w Szkole Baletowej
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • Znajomość metody Emila Jaques-Dalcroze’a i umiejętność projektowania zadań dydaktycznych wg jego założeń
  • Znajomość zagadnień metodycznych prowadzenia rytmiki wg metody E. Jaques-Dalcroze’a (szczególnie w wieku przedszkolnym oraz w Szkole Muzycznej I st.)
  • Umiejętność stosowania zagadnień z improwizacji fortepianowej w odniesieniu do zadań metrorytmicznych oraz ekspresyjnych na rytmice

 

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  • przedmioty teoretyczne: estetyka, filozofia, pedagogika, psychologia, historia sztuki, KS, harmonia, formy muzyczne, historia muzyki z literaturą
  • warsztaty, seminaria metodyczne w zakresie rytmiki, improwizacji fortepianowej, techniki ruchu, różnych technik tanecznych, psychologii, terapii
bibliografia podstawowa
  1. Brzozowska-Kuczkiewicz M. : Emil Jaques-Dalcroze i jego rytmika, WSiP, Warszawa, 1991
  2. Jaques-Dalcroze E.: Pisma wybrane, WSiP, Warszawa, 1992
  3. Górecki L.: Teoria i metodyka ćwiczeń ruchowych aktora, COMUK, Warszawa, 1985
  4. Ławrowska R.: Muzyka i ruch,WSiP, Warszawa, 1991
  5. Materiały informacyjno-dyskusyjne COPSA ( wybrane pozycje)
  6. Przewenda R.: Rozwój somatyczny i motoryczny
  7. „Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji” – materiały     z ogólnopolskich sesji naukowych, Akademia Muzyczna w Łodzi (wybrane pozycje)
  8. Skazińska M.: „Rola rytmiki w przygotowaniu dzieci i młodzieży w percepcji sztuki”, w: „Sztuka i dorastanie dziecka”, PWN, Warszawa, Poznań, 1981
  9. Skazińska M.: „Znaczenie interpretacji ruchowej utworów muzycznych w kształceniu nauczycieli rytmiki” , w: Zeszyt Naukowy XVIII, Akademia Muzyczna, Łódź
  10. Skowrońska-Lebecka E.: Dźwięk i gest, Wyd. „Żak”, Warszawa,1995
  11. Stanisławski S.: „Praca aktora”
  12. Storm G.:„Gry przy muzyce”
  13. Szczuka W.: „Gest sceniczny”, CPARA, Warszawa
  14. Zeszyty Naukowe , Wyd. COPSA (wybrane pozycje)
  15. Zeszyty Naukowe Akademii Muzycznej w Łodzi (wybrane pozycje)
  16. Red. Żebrowska M. „Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży”, PWN, Warszawa,1966
bibliografia uzupełniająca
  1. Appia A. „Dzieło sztuki żywej i inne prace” Wyd. Artystyczne i filmowe, Warszawa, 1974
  2. Skazińska M.: „Rytmika i problem jej wykorzystania w procesie wychowania dzieci i młodzieży”, w „Muzyka środkiem uspołecznienia młodych”, Pro Sinfonika,1979
  3. Szuman S.: O sztuce i wychowaniu estetycznym. WSiP, Warszawa 1975
  4. Wojnar I.: Wychowanie przez sztukę, PZWS, Warszawa 1965
efekty kształcenia - wiedza

spełnia wytyczne wynikające z Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do zawodu nauczyciela/ pkt 3 "szczegółowe efekty kształcenia" (rozporządzenie z dnia 17 stycznia 2012) - posiada wiedzę dotyczącą pedagogiki i psychologii w zakresie problematyki pracy z dziećmi na poziomie podstawowym edukacji muzycznej, - posiada wiedzę pedagogiczno-dydaktyczną przedmiotu specjalności głównej - ""rytmiki"
spełnia wytyczne wynikające z Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do zawodu nauczyciela/ pkt 3 "szczegółowe efekty kształcenia" (rozporządzenie z dnia 17 stycznia 2012) - posiada wiedzę dotyczącą pedagogiki i psychologii w zakresie problematyki pracy z dziećmi na poziomie podstawowym edukacji muzycznej, - posiada wiedzę pedagogiczno-dydaktyczną przedmiotu specjalności głównej - ""rytmiki"
- posiada znajomość podstawowego repertuaru związanego z programami edukacji muzycznej

- posiada znajomość podstawowego repertuaru związanego z programami edukacji muzycznej
- orientuje się w piśmiennictwie dotyczącym kierunku studiów, zarówno w aspekcie historii muzyki klasycznej i jej kontekstu pedagogicznego, jak również jej obecnej kondycji (dotyczy to także internetu i e-learningu)
-posiada znajomość podstawowych wzorców leżących u podstaw improwizacji i aranżacji

efekty kształcenia - umiejętności

- posiada umiejętność swobodnej ustnej i pisemnej wypowiedzi na temat interpretowania, tworzenia
- posiada umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły
- posiada znajomość i umiejętność wykonywania reprezentatywnego repertuaru związanego ze specjalnością "rytmika", a także w zakresie gry na instrumentach - jest przygotowany do współpracy z innymi muzykami (choreografa muzyki) w różnego typu zespołach oraz w ramach innych wspólnych prac - posiada umiejętność akompaniowania soliście (solistom) w różnych formach zespołowych,
- poprzez opanowanie efektywnych technik ćwiczenia wykazuje umiejętność samodzielnego doskonalenia własnego warsztatu technicznego w specjalności rytmika, ale także jako metodyk prowadzonych zajęć rytmiki
- posiada biegłą znajomość w zakresie słuchowego rozpoznawania materiału muzycznego, zapamiętywania go i operowania nim
opanował warsztat techniczny potrzebny do profesjonalnejprezentacji muzycznej w specjalności rytmika i jest świadomy problemów specyficznych dla swojej specjalności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

-posiada kompetencje i jest przygotowany pod względem praktycznym do wykonywania zawodu nauczyciela w zakresie pedagogiki muzyki i rytmiki w zakresie Szkoly Muzycznej II st.. - posiada umiejętność samooceny, jak też jest zdolny do budowania konstruktywnej krytyki w obrębie działań pedagogicznych, dydaktycznych, muzycznych, artystycznych oraz w obszarze szeroko pojmowanej kultury - umiejętnie komunikuje się w obrębie własnego środowiska i społeczności - głównie szkolnej
-spełnia wytyczne wynikające z Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do zawodu nauczyciela/ pkt 3 "szczegółowe efekty kształcenia" (rozporządzenie z dnia 17 stycznia 2012)
- posiada umiejętność samooceny, jak też jest zdolny do budowania konstruktywnej krytyki w obrębie działań pedagogicznych, dydaktycznych, muzycznych, artystycznych oraz w obszarze szeroko pojmowanej kultury - umiejętnie komunikuje się w obrębie własnego środowiska i społeczności - głównie szkolnej
-umie posługiwać się fachową terminologią z zakresu dziedziny muzyki, pedagogiki i psychologii - jest zdolny do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania problemów własnych i grupowych jako pedagog

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Rytmika (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.001.0wykładzaliczeniedr hab. Marzena Kamińska, 4/4283/11871
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • Omówienie zagadnień programowych dla przedmiotu rytmika w Szkole Muzycznej II st. na wydziale rytmiki -cele i zadania dydaktyczno-wychowawcze, ćwiczenia słuchowo-ruchowe, ćwiczenia metro-rytmiczne, ćwiczenia polirytmiczne i polimetryczne, zależność między  tempem muzyki a tempem ruchu, ćwiczenia ekspresyjne, komponowanie ruchu, forma muzyczna i forma ruchu, styl muzyki a styl ruchu.
  • Specyfika prowadzenia zajęć rytmiki w Szkole Baletowej (cele, zadania wychowawczo-dydaktyczne, rodzaje ćwiczeń, program).
  • Projektowanie zadań oraz przygotowanie improwizacji fortepianowej w zakresie zagadnień metrorytmicznych: marsz z tematami rytmicznymi,ciąg metryczny,ćwiczenie inhibicyjno-incytacyjne,echo 2-taktowe w metrum 3/4 lub 4/4,fraza 3-taktowa.

Studenci powinni znać zagadnienia programowe dla przedmiotu rytmika w Szkole Muzycznej II st. oraz zaznajomić się ze specyfiką i programem dla przedmiotu rytmika w Szkole Baletowej.

 

metody dydaktyczne
  • podająca - werbalna: wykład, dyskusja
  • waloryzująca
  • problemowa
  • operatywna-praktyczna
  • problemowo-twórcza
  • problemowo-analityczna
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • Praktyczna znajomość problematyki i treści programowych przedmiotu rytmika na wydziale rytmiki w Szkole Muzycznej II st.- zaliczenie ustne
  • Znajomość specyfiki prowadzenia zajęć rytmiki w Szkole Baletowej – zaliczenie ustne
  • projektowanie zadań oraz przygotowanie improwizacji fortepianowej w zakresie zagadnień metrorytmicznych - zadania praktyczne
semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.001.0wykładzaliczeniedr hab. Marzena Kamińska, 4/4283/11872
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • Rytmika dla wokalistów w Szkole Muzycznej II st. (cele i zadania dydaktyczne, kształtowanie prawidłowej postawy, ćwiczenia sprawności ruchowej, ćwiczenia  świadomości ruchowej, ćwiczenia estetyki i plastyki ruchu, ćwiczenia ekspresji głosowo-ruchowej, podstawy ruchu scenicznego,  zagadnienia metrorytmiczne)
  • Rozkład materiału dla przedmiotu rytmika dla sekcji rytmiki w Szkole Muzycznej II st. dla klas I - VI ( z uwzględnieniem poszczególnych rodzajów ćwiczeń)
  • Projektowanie zadań oraz przygotowanie improwizacji fortepianowej w zakresie zadań metrorytmicznych:łańcuch w metrum 5/4 do wykonania z taktowaniem i swobodnie, grupy niemiarowe (duola/triola),polirytmie złożone z wartości i grup rytmicznych, temat z uzupełnieniem ósemkowym (z zamianą planów), polirytmia 2 - głosowa -ostinato i temat rytmiczny.

Studenci powinni znać specyfikę  oraz zagadnienia programowe dla przedmiotu rytmika dla wokalistów w Szkole Muzycznej II st.

Studenci samodzielnie przygotowują rozkład materia dla przedmiotu rytmika w Szkole Muzycznej II st. dla  klas I-VI.


 

metody dydaktyczne
  • podająca - werbalna: wykład, dyskusja
  • waloryzująca
  • problemowa
  • operatywna-praktyczna
  • problemowo-twórcza
  • problemowo-analityczna

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • Praktyczna znajomość problematyki dla przedmiotu rytmika dla wokalistów w Szkole Muzycznej II st. – zaliczenie  ustne
  • Znajomość zagadnień programowych i ich ramowych rozkładów materiału dla przedmiotu rytmika dla uczennic sekcji rytmiki klas I-VI w Szkole Muzycznej II st. – przygotowanie rozkładów materiału w formie pisemnej oraz omówienie ustne
  • Projektowanie zadań oraz przygotowanie improwizacji fortepianowej w zakresie zadań metrorytmicznych -praktyczna realizacja
semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.003.0wykładzaliczeniedr hab. Marzena Kamińska, 4/4283/11873
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Omówienie zagadnień:

  • Właściwości rozwoju psychofizycznego wieku dorastania ( rozwój fizyczny, rozwój umysłowy, rozwój działalności i kontaktów społecznych, kształtowanie się osobowości, rozwój emocjonalny, rozwój woli, normy rozwojowe, problemy wychowawcze wieku dorastania)
  • Rola improwizacji fortepianowej na zajęciach rytmiki (improwizacja fortepianowa jako główne źródło kształtowania wrażliwości muzycznej w ćwiczeniach słuchowo-ruchowych,
  • Praktyczne zastosowanie improwizacji fortepianowej w wybranych ćwiczeniach metrorymicznych metody Emila Jaques-Dalcroze’a -projektowanie zadań metrorytmicznych: łańcuch w metrum 5/4 lub 6/4 oraz 9/8 lub 12/8 (do wykonania z taktowanie oraz swobodnie), temat z uzupełnieniem ósemkowym i mieszanym (z zamianą planów), dyminucja w metrum 4/4, wartość dodana i odjęta, ciąg wartości.

Studenci opracowują w formie pisemnej oraz omównienia ustnego poszczególne zagadnienia właściwości rozwoju psychoruchowego w wieku dorastania.

Studenci analizują rolę improwizacji fortepianowej na zajęciach rytmiki oraz potrafią  zastosować w praktyce w ćwiczeniach opartych na metodzie Emila Jaques-Dalcroze'a.

metody dydaktyczne
  • podająca -werbalna: wykład, dyskusja
  • waloryzująca
  • problemowa
  • operatywna-praktyczna
  • problemowo-twórcza
  • problemowo-analityczna
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • Znajomość cech rozwoju  psychofizycznego wieku dorastania – praca pisemna oraz omówienie ustne
  • Znajomość problematyki improwizacji fortepianowej na rytmice – zaliczenie ustne oraz umiejętność praktycznego zastosowania improwizacji fortepianowej w wybranych ćwiczeniach- realizacja praktyczna
semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.003.0wykładkolokwiumdr hab. Marzena Kamińska, 4/4283/11874
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zagadnienia programowe dla przedmiotów zawodowych na sekcji rytmiki w Szkole Muzycznej II st. - omówienie zagadnień programowych dla poszczególnych przedmiotów:

  • technika ruchu ( cechy  prawidłowej postawy, ćwiczenia wzmacniające, ćwiczenia napinające i odprężające poszczególne części ciała, ćwiczenia na poczucie centrum ciała, ćwiczenia zwiększające obszerność ruchu w stawach, ćwiczenia skoczne, ćwiczenia koordynacyjne, ćwiczenia równoważne, ćwiczenia plastyki rąk, ćwiczenia estetyki ruchu)
  • metodyka nauczania rytmiki ( cele i zadania dydaktyczno-wychowawcze, materiał nauczania: współczesne koncepcje wychowania muzycznego, zagadnienia z dydaktyki ogólnej, zajęcia umuzykalniające w przedszkolu, wstępny cykl nauczania, środki dydaktyczne na zajęciach rytmiki)
  • improwizacja fortepianowa ( cele i zadania dydaktyczno-wychowawcze, systemy organizowania dźwięków, melodyka, harmonia, agogika, dynamika, kolorystyka, elementy inhibicji i incytacji, inspirowanie wyobraźni muzycznej, zadania kompozytorskie, metro-rytmika,
  • zespół rytmiki (cele i zadania dydaktyczno-wychowawcze,  propozycje utworów do interpretacji ruchowych).

Studenci praktycznie stosują  umiejętności z improwizacji fortepianowej w wybranych ćwiczeniach metrorymicznych metody Emila Jaques-Dalcroze’a -projektowanie zadań metrorytmicznych: przegrupowania tematów rytmicznych,  dyminucja w metrum 3/4, tematy polimetryczne, ćwiczenie inhobicyjno-incytacyjne, szereg  wartości jednorodnych zróżnicowanych dynamiką,artykulacją, fakturą, tempem.

Studenci poznają treści programowe dla przedmiotów kierunkowych na wydziale rytmiki w Szkole Muzycznej II st. : technika ruchu, metodyka nauczania rytmiki, improwizacja fortepianowa, zespół rytmiki.

Dla przedmiotu zespół rytmiki studenci przygotowują w formie pisemnej oraz omówienia ustnego projekt programu wraz przykładami muzycznymi.

 

metody dydaktyczne
  • podająca - werbalna: wykład, dyskusja
  • waloryzująca
  • problemowa
  • operatywna-praktyczna
  • problemowo-twórcza
  • problemowo-analityczna
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Praktyczna znajomość problematyki przedmiotów zawodowych na sekcji rytmiki w Szkole Muzycznej II st. – technika ruchu, metodyka nauczania rytmiki, improwizacja fortepianowa, zespół rytmiki – zaliczenie ustne.

Przygotowanie pisemne i omówienie ustne  projektu programu dla przedmiotu zespół rytmiki w Szkole Muzycznej II st.

Zaliczenie końcowe -egzamin ze znajomości całości materiału z semestrów I-IV w oparciu o literaturę przedmiotu.

wykonanie: www.ansta.pl