symbol | jezyk |
4/4283 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
- Poznanie
teoretycznych podstaw metody Emila Jaques-Dalcroze’a w odniesieniu do prowadzenia zajęć w Szkole
Muzycznej II st.
- Poznanie
podstaw praktycznych umiejętności prowadzenia rytmiki w Szkole Muzycznej
II st. na wydziale rytmiki oraz śpiewu solowego
- Poznanie
zakresu materiału przedmiotów zawodowych na wydziale rytmiki w Szkole
Muzycznej II st.
- Poznanie
różnych form i metod prowadzenia rytmiki w odniesieniu do zajęć w Szkole
Muzycznej II st.
- Poznanie
zagadnień właściwości rozwoju psychofizycznego wieku dorastania
- Wyrabianie
twórczej, świadomej postawy w realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych
- Pogłębianie
zainteresowań pedagogiką muzyczną
- Rozwijanie
zamiłowania do upowszechniania kultury muzycznej wśród młodzieży i dorosłych
- Wyrabianie
postawy gotowości do dalszej samodzielnej pracy nad doskonaleniem
umiejętności zawodowych
- Poznanie specyfiki zajęć rytmiki w Szkole Muzycznej II st. na wydziale śpiewu solowego
- Zgłębienie
zagadnień roli improwizacji fortepianowej na zajęciach rytmiki
- Poznanie
specyfiki prowadzenia zajęć rytmiki w Szkole Baletowej
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
- Znajomość
metody Emila Jaques-Dalcroze’a i umiejętność projektowania zadań dydaktycznych
wg jego założeń
- Znajomość
zagadnień metodycznych prowadzenia rytmiki wg metody E. Jaques-Dalcroze’a
(szczególnie w wieku przedszkolnym oraz w Szkole Muzycznej I st.)
- Umiejętność
stosowania zagadnień z improwizacji fortepianowej w odniesieniu do zadań
metrorytmicznych oraz ekspresyjnych na rytmice
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
- przedmioty
teoretyczne: estetyka, filozofia, pedagogika, psychologia, historia
sztuki, KS, harmonia, formy muzyczne, historia muzyki z literaturą
- warsztaty,
seminaria metodyczne w zakresie rytmiki, improwizacji fortepianowej, techniki ruchu, różnych technik tanecznych,
psychologii, terapii
|
bibliografia podstawowa |
- Brzozowska-Kuczkiewicz M. : Emil
Jaques-Dalcroze i jego rytmika, WSiP, Warszawa, 1991
- Jaques-Dalcroze E.: Pisma wybrane,
WSiP, Warszawa, 1992
- Górecki L.: Teoria i metodyka ćwiczeń
ruchowych aktora, COMUK, Warszawa, 1985
- Ławrowska R.: Muzyka i ruch,WSiP,
Warszawa, 1991
- Materiały informacyjno-dyskusyjne
COPSA ( wybrane pozycje)
- Przewenda R.: Rozwój somatyczny i
motoryczny
- „Rytmika w kształceniu muzyków,
aktorów, tancerzy i w rehabilitacji” – materiały z ogólnopolskich sesji naukowych, Akademia
Muzyczna w Łodzi (wybrane pozycje)
- Skazińska M.: „Rola rytmiki w
przygotowaniu dzieci i młodzieży w percepcji sztuki”, w: „Sztuka i dorastanie
dziecka”, PWN, Warszawa, Poznań, 1981
- Skazińska M.: „Znaczenie
interpretacji ruchowej utworów muzycznych w kształceniu nauczycieli rytmiki” ,
w: Zeszyt Naukowy XVIII, Akademia Muzyczna, Łódź
- Skowrońska-Lebecka E.: Dźwięk i gest,
Wyd. „Żak”, Warszawa,1995
- Stanisławski S.: „Praca aktora”
- Storm G.:„Gry przy muzyce”
- Szczuka W.: „Gest sceniczny”, CPARA,
Warszawa
- Zeszyty Naukowe , Wyd. COPSA (wybrane pozycje)
- Zeszyty Naukowe Akademii Muzycznej w
Łodzi (wybrane pozycje)
- Red. Żebrowska M. „Psychologia
rozwojowa dzieci i młodzieży”, PWN, Warszawa,1966
|
bibliografia uzupełniająca |
- Appia A. „Dzieło sztuki żywej i inne
prace” Wyd. Artystyczne i filmowe, Warszawa, 1974
- Skazińska M.: „Rytmika i problem jej
wykorzystania w procesie wychowania dzieci i młodzieży”, w „Muzyka środkiem
uspołecznienia młodych”, Pro Sinfonika,1979
- Szuman S.: O sztuce i wychowaniu
estetycznym. WSiP, Warszawa 1975
- Wojnar I.: Wychowanie przez sztukę,
PZWS, Warszawa 1965
|
efekty kształcenia - wiedza |
spełnia wytyczne wynikające z Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do zawodu nauczyciela/ pkt 3 "szczegółowe efekty kształcenia" (rozporządzenie z dnia 17 stycznia 2012) - posiada wiedzę dotyczącą pedagogiki i psychologii w zakresie problematyki pracy z dziećmi na poziomie podstawowym edukacji muzycznej, - posiada wiedzę pedagogiczno-dydaktyczną przedmiotu specjalności głównej - ""rytmiki" spełnia wytyczne wynikające z Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do zawodu nauczyciela/ pkt 3 "szczegółowe efekty kształcenia" (rozporządzenie z dnia 17 stycznia 2012) - posiada wiedzę dotyczącą pedagogiki i psychologii w zakresie problematyki pracy z dziećmi na poziomie podstawowym edukacji muzycznej, - posiada wiedzę pedagogiczno-dydaktyczną przedmiotu specjalności głównej - ""rytmiki" - posiada znajomość podstawowego repertuaru związanego z programami edukacji muzycznej - posiada znajomość podstawowego repertuaru związanego z programami edukacji muzycznej - orientuje się w piśmiennictwie dotyczącym kierunku studiów, zarówno w aspekcie historii muzyki klasycznej i jej kontekstu pedagogicznego, jak również jej obecnej kondycji (dotyczy to także internetu i e-learningu) -posiada znajomość podstawowych wzorców leżących u podstaw improwizacji i aranżacji |
efekty kształcenia - umiejętności |
- posiada umiejętność swobodnej ustnej i pisemnej wypowiedzi na temat interpretowania, tworzenia - posiada umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły - posiada znajomość i umiejętność wykonywania reprezentatywnego repertuaru związanego ze specjalnością "rytmika", a także w zakresie gry na instrumentach - jest przygotowany do współpracy z innymi muzykami (choreografa muzyki) w różnego typu zespołach oraz w ramach innych wspólnych prac - posiada umiejętność akompaniowania soliście (solistom) w różnych formach zespołowych, - poprzez opanowanie efektywnych technik ćwiczenia wykazuje umiejętność samodzielnego doskonalenia własnego warsztatu technicznego w specjalności rytmika, ale także jako metodyk prowadzonych zajęć rytmiki - posiada biegłą znajomość w zakresie słuchowego rozpoznawania materiału muzycznego, zapamiętywania go i operowania nim opanował warsztat techniczny potrzebny do profesjonalnejprezentacji muzycznej w specjalności rytmika i jest świadomy problemów specyficznych dla swojej specjalności |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
-posiada kompetencje i jest przygotowany pod względem praktycznym do wykonywania zawodu nauczyciela w zakresie pedagogiki muzyki i rytmiki w zakresie Szkoly Muzycznej II st.. - posiada umiejętność samooceny, jak też jest zdolny do budowania konstruktywnej krytyki w obrębie działań pedagogicznych, dydaktycznych, muzycznych, artystycznych oraz w obszarze szeroko pojmowanej kultury - umiejętnie komunikuje się w obrębie własnego środowiska i społeczności - głównie szkolnej -spełnia wytyczne wynikające z Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do zawodu nauczyciela/ pkt 3 "szczegółowe efekty kształcenia" (rozporządzenie z dnia 17 stycznia 2012) - posiada umiejętność samooceny, jak też jest zdolny do budowania konstruktywnej krytyki w obrębie działań pedagogicznych, dydaktycznych, muzycznych, artystycznych oraz w obszarze szeroko pojmowanej kultury - umiejętnie komunikuje się w obrębie własnego środowiska i społeczności - głównie szkolnej -umie posługiwać się fachową terminologią z zakresu dziedziny muzyki, pedagogiki i psychologii - jest zdolny do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania problemów własnych i grupowych jako pedagog |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
1 | 15.00 | 1.0 | wykład | zaliczenie | dr hab. Marzena Kamińska, | 4/4283/11871 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- Omówienie zagadnień programowych dla przedmiotu rytmika w Szkole Muzycznej II st. na wydziale rytmiki -cele i zadania
dydaktyczno-wychowawcze, ćwiczenia słuchowo-ruchowe, ćwiczenia
metro-rytmiczne, ćwiczenia polirytmiczne i polimetryczne, zależność
między tempem muzyki a tempem ruchu,
ćwiczenia ekspresyjne, komponowanie ruchu, forma muzyczna i forma ruchu,
styl muzyki a styl ruchu.
- Specyfika prowadzenia zajęć rytmiki w Szkole Baletowej (cele, zadania wychowawczo-dydaktyczne, rodzaje ćwiczeń, program).
- Projektowanie zadań oraz przygotowanie improwizacji fortepianowej w zakresie zagadnień metrorytmicznych:
marsz z tematami rytmicznymi,ciąg metryczny,ćwiczenie
inhibicyjno-incytacyjne,echo 2-taktowe w metrum 3/4 lub 4/4,fraza
3-taktowa.
Studenci powinni znać zagadnienia programowe dla przedmiotu rytmika w
Szkole Muzycznej II st. oraz zaznajomić się ze specyfiką i programem
dla przedmiotu rytmika w Szkole Baletowej.
|
metody dydaktyczne |
- podająca - werbalna: wykład, dyskusja
- waloryzująca
- problemowa
- operatywna-praktyczna
- problemowo-twórcza
- problemowo-analityczna
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
- Praktyczna
znajomość problematyki i treści programowych przedmiotu rytmika na wydziale rytmiki w Szkole
Muzycznej II st.- zaliczenie ustne
- Znajomość
specyfiki prowadzenia zajęć rytmiki w Szkole Baletowej – zaliczenie ustne
- projektowanie zadań oraz przygotowanie improwizacji fortepianowej w zakresie zagadnień metrorytmicznych - zadania praktyczne
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
2 | 15.00 | 1.0 | wykład | zaliczenie | dr hab. Marzena Kamińska, | 4/4283/11872 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- Rytmika
dla wokalistów w Szkole Muzycznej II st. (cele i zadania dydaktyczne,
kształtowanie prawidłowej postawy, ćwiczenia sprawności ruchowej,
ćwiczenia świadomości ruchowej,
ćwiczenia estetyki i plastyki ruchu, ćwiczenia ekspresji głosowo-ruchowej,
podstawy ruchu scenicznego,
zagadnienia metrorytmiczne)
- Rozkład
materiału dla przedmiotu rytmika dla sekcji rytmiki w Szkole Muzycznej II
st. dla klas I - VI ( z uwzględnieniem poszczególnych rodzajów ćwiczeń)
- Projektowanie zadań oraz przygotowanie improwizacji fortepianowej w zakresie zadań metrorytmicznych:łańcuch w metrum 5/4 do wykonania z taktowaniem i swobodnie, grupy niemiarowe (duola/triola),polirytmie złożone z wartości i grup rytmicznych, temat z uzupełnieniem ósemkowym (z zamianą planów), polirytmia 2 - głosowa -ostinato i temat rytmiczny.
Studenci powinni znać specyfikę oraz zagadnienia programowe dla przedmiotu rytmika dla wokalistów w Szkole Muzycznej II st.
Studenci samodzielnie przygotowują rozkład materia dla przedmiotu rytmika w Szkole Muzycznej II st. dla klas I-VI.
|
metody dydaktyczne |
- podająca - werbalna: wykład, dyskusja
- waloryzująca
- problemowa
- operatywna-praktyczna
- problemowo-twórcza
- problemowo-analityczna
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
- Praktyczna znajomość
problematyki dla przedmiotu rytmika dla wokalistów w Szkole
Muzycznej II st. – zaliczenie ustne
- Znajomość
zagadnień programowych i ich ramowych rozkładów materiału dla przedmiotu
rytmika dla uczennic sekcji rytmiki klas I-VI
w Szkole Muzycznej II st. – przygotowanie rozkładów materiału w
formie pisemnej oraz omówienie ustne
- Projektowanie zadań oraz przygotowanie improwizacji fortepianowej w zakresie zadań metrorytmicznych -praktyczna realizacja
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
3 | 15.00 | 3.0 | wykład | zaliczenie | dr hab. Marzena Kamińska, | 4/4283/11873 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Omówienie zagadnień:
- Właściwości
rozwoju psychofizycznego wieku dorastania ( rozwój fizyczny, rozwój
umysłowy, rozwój działalności i kontaktów społecznych, kształtowanie się
osobowości, rozwój emocjonalny, rozwój woli, normy rozwojowe, problemy
wychowawcze wieku dorastania)
- Rola
improwizacji fortepianowej na zajęciach rytmiki (improwizacja fortepianowa
jako główne źródło kształtowania wrażliwości muzycznej w ćwiczeniach słuchowo-ruchowych,
- Praktyczne zastosowanie improwizacji fortepianowej w wybranych ćwiczeniach
metrorymicznych metody Emila Jaques-Dalcroze’a -projektowanie zadań metrorytmicznych: łańcuch w metrum 5/4 lub 6/4 oraz 9/8 lub 12/8 (do wykonania z taktowanie oraz swobodnie), temat z uzupełnieniem ósemkowym i mieszanym (z zamianą planów), dyminucja w metrum 4/4, wartość dodana i odjęta, ciąg wartości.
Studenci opracowują w formie pisemnej oraz omównienia ustnego
poszczególne zagadnienia właściwości rozwoju psychoruchowego w wieku
dorastania.
Studenci analizują rolę improwizacji fortepianowej na zajęciach
rytmiki oraz potrafią zastosować w praktyce w ćwiczeniach opartych na
metodzie Emila Jaques-Dalcroze'a. |
metody dydaktyczne |
- podająca -werbalna: wykład, dyskusja
- waloryzująca
- problemowa
- operatywna-praktyczna
- problemowo-twórcza
- problemowo-analityczna
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
- Znajomość cech
rozwoju psychofizycznego wieku
dorastania – praca pisemna oraz omówienie ustne
- Znajomość
problematyki improwizacji fortepianowej na rytmice – zaliczenie ustne oraz
umiejętność praktycznego zastosowania improwizacji fortepianowej w wybranych
ćwiczeniach- realizacja praktyczna
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
4 | 15.00 | 3.0 | wykład | kolokwium | dr hab. Marzena Kamińska, | 4/4283/11874 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Zagadnienia
programowe dla przedmiotów zawodowych na sekcji rytmiki w Szkole Muzycznej
II st. - omówienie zagadnień programowych dla poszczególnych
przedmiotów:
- technika ruchu ( cechy prawidłowej postawy, ćwiczenia wzmacniające,
ćwiczenia napinające i odprężające poszczególne części ciała, ćwiczenia
na poczucie centrum ciała, ćwiczenia zwiększające obszerność ruchu w
stawach, ćwiczenia skoczne, ćwiczenia koordynacyjne, ćwiczenia
równoważne, ćwiczenia plastyki rąk, ćwiczenia estetyki ruchu)
- metodyka nauczania rytmiki ( cele i zadania
dydaktyczno-wychowawcze, materiał nauczania: współczesne koncepcje
wychowania muzycznego, zagadnienia z dydaktyki ogólnej, zajęcia
umuzykalniające w przedszkolu, wstępny cykl nauczania, środki dydaktyczne
na zajęciach rytmiki)
- improwizacja fortepianowa ( cele i zadania
dydaktyczno-wychowawcze, systemy organizowania dźwięków, melodyka,
harmonia, agogika, dynamika, kolorystyka, elementy inhibicji i incytacji,
inspirowanie wyobraźni muzycznej, zadania kompozytorskie, metro-rytmika,
- zespół rytmiki (cele i zadania
dydaktyczno-wychowawcze, propozycje utworów do interpretacji
ruchowych).
Studenci praktycznie stosują umiejętności z improwizacji fortepianowej w wybranych
ćwiczeniach
metrorymicznych metody Emila Jaques-Dalcroze’a -projektowanie zadań
metrorytmicznych: przegrupowania tematów rytmicznych, dyminucja w metrum 3/4, tematy polimetryczne, ćwiczenie inhobicyjno-incytacyjne, szereg wartości jednorodnych zróżnicowanych dynamiką,artykulacją, fakturą, tempem.
Studenci poznają treści programowe dla przedmiotów kierunkowych na
wydziale rytmiki w Szkole Muzycznej II st. : technika ruchu, metodyka
nauczania rytmiki, improwizacja fortepianowa, zespół rytmiki.
Dla przedmiotu zespół rytmiki studenci przygotowują w formie pisemnej
oraz omówienia ustnego projekt programu wraz przykładami muzycznymi.
|
metody dydaktyczne |
- podająca - werbalna: wykład, dyskusja
- waloryzująca
- problemowa
- operatywna-praktyczna
- problemowo-twórcza
- problemowo-analityczna
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Praktyczna
znajomość problematyki przedmiotów zawodowych na sekcji rytmiki w Szkole
Muzycznej II st. – technika ruchu, metodyka nauczania rytmiki, improwizacja fortepianowa,
zespół rytmiki – zaliczenie ustne.
Przygotowanie pisemne i omówienie ustne projektu programu dla przedmiotu zespół rytmiki w Szkole Muzycznej II st.
Zaliczenie końcowe -egzamin ze znajomości całości materiału z semestrów I-IV w oparciu o literaturę przedmiotu. |